"Det ständigt dåliga samvetet".

Jag "underhåller" inte relationer. Jag umgås med folk jag gillar att umgås med, när det är läge.

Jag skulle inte orka ha en partner där jag hamnade i jobbiga lägen pga smutsig/ren bil. Där vill jag inte lägga min energi.

Det du beskriver tolkar jag som en av de många dåliga sakerna med den kvinnliga könsrollen. När jag drabbas av sådant, tänker jag på det och pratar om det tills jag har löst problemet.
 
Nä, inget dåligt samvete för saker jag inte hinner med. Jag kan tycka det är tråkigt då jag har en tjugoårsplan med gården, huset och så vidare men annars inte. Det är ju inte saker som måste ske utan som man så småningom vill ha.

Inte med mina vänner heller. De är som jag och det är väldigt intressant med dem. Jag har verkligen en väldigt djup relation med några av mina väninnor men många träffar jag endast några gånger per år. Vi hör inte av oss till varandra alls nästan men när vi gör det är det en enorm värme mellan oss där vi nästan sitter och håller hand och pratar.

Fy fan vad jag älskar mina vänner. Kärlek utan motkrav.
 
Oh ja vad jag känner igen mig!
Tänkte på en sån här tråd för någon dag sedan.
Jag har konstant dåligt samvete för att jag inte hinner/orkar/vill/ids göra en massa saker. Allt från att läsa mer böcker med dottern eller borsta hundarna till husrenovering, projekt på jobbet, putsa fönster, träna, göra mer roliga saker...

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. För mig är det nog så att jag har för mycket att bry mig på och halvgör det- vilket ger det där dåliga samvetet att jag vet att jag kunde gjort bättre. Borde försöka skala ner.
Så det är kanske ett tips?
Skala bort lite onödiga saker?
Men som sagt- hög igenkänning!
 
Det ständigt dåliga samvetet menade jag egentligen inte bokstavligt, därav "-tecken, snarare är det en känsla av att aldrig hinna med allt jag vill företa mig och som jag anser att jag "borde" göra. Något jag upplever många fler än mig har problem med. Relationer tycker jag är viktiga att underhålla, jag vill gärna finnas till för mina vänner även i tider med lite mindre ork.

Angående partner som några reagerat på gäller det alltså frågan hur man förhåller sig om någon part i förhållandet inte tycker vissa saker är relevanta eller viktiga att göra i vardagen, t.ex. ha en ren bil. Då menar jag inte att planera sin partners liv som någon skrev.
Dina vänner borde ha förståelse för att du har mindre ork i perioder. Det är inte rimligt att du ska finnas för vänner om du inte orkar själv. Prio måste ligga på dig själv. Tänk på instruktionerna du får när du åker flygplan. Hjälp dig själv innan du hjälper den bredvid.

Jag pratade nyss med min partner om det med saker som man ser som olika viktiga. Hos oss skulle det kunna vara mängden dammråttor i hörnen t.ex :p om jag vill ha färre dammråttor får man diskutera hur man vill lösa det. Vi provade ett tag att ta in städhjälp. Det var väl sådär. Sen köpte vi robotdammsugare. Det gick bättre. Om jag inte är bekväm med antalet dammråttor pratar vi om det och löser situationen.

Hade det gällt ren bil hade jag, om det var viktigt för mig, tittat ut var någonstans de har en sjysst biltvätt, gett adressen till maken och bett honom köra dit på vägen till affären t.ex. Blir insidan smutsig också hade jag satt en slags regel, det man drar in i bilen ska ut igen (t.ex godispåsar, flaskor etc samt eventuellt skaka av mattorna ibland) när man lämnar och vid behov tittat på vilka som städar bilen åt en och hur ofta jag kan förmå mig att betala för det och presenterat förslaget.

Vi försöker köra stenhårt på det som är tråkigt lejer vi bort, i den mån vi har råd. Har vi inte råd eller bra lösning på att leja bort får vi försöka hitta en medelväg. Kan vi hitta en nivå som båda är ok med? Att maken bara dumpar allt på mig är bannemig inte ok! Nu har vi väldigt få konflikter (har faktiskt mött minst en som blivit väldigt provocerad av att vi aldrig behöver "bråka" :rofl: ) tack vare att vi hittat ett bättre sätt att kommunicera med varandra runt problemen. I stället för att gå in med inställningen "du gör ju aldrig ____" har det blivit "det är viktigt för mitt välmående att vi ____, kan vi hjälpas åt?" Eller något i den stilen.

För att svara på ursprungsfrågan: det ständiga dåliga samvetet finns nog inte riktigt här längre. Jag har backat lite. Iom att jag är sjuk f.n och har lite sämre ork med saker barnen vill göra mår jag lite dåligt över att inte vara den mamman jag vill vara men det är nog det närmaste jag kan komma.
 
Angående partner som några reagerat på gäller det alltså frågan hur man förhåller sig om någon part i förhållandet inte tycker vissa saker är relevanta eller viktiga att göra i vardagen, t.ex. ha en ren bil.
Väldigt krasst så finns det tre alternativ i ett sådant läge. 1. Bli bekväm med att vara den som håller bilen ren. 2. Bli bekväm med att bilen inte är ren. 3. Avsluta partnerrelationen så att man slipper reta sig på partnern men då måste du fortfarande välja mellan 1 och 2 (fast det är bara du som smutsar ner bilen då).

Just sådan smutsstress tycker jag själv är en väldigt tydlig inifrånstress. Jag kan t ex åka till jobbet med ett diskberg i köket, helt avslappnad. Om jag har mycket på jobbet och är trött när jag kommer hem igen kan diskberget plötsligt kännas som beviset för att jag lever i MISÄR. Då är det väldigt tydligt att det bara är i mitt huvud. :p
 
Mitt ständiga dåliga samvete är hunden... Han är 12 nu så han borde inte orka lika mycket som förr men viljan är stark :D
Jag löste det genom en lika engagerad tonårstjej här i närheten, hon skrev och efterfrågade hund att gå ut med i vår lokala facebookgrupp och då var jag snabb att svara :)
Så, nu får han dubbelt så många promenader och trickträningen har tredubbblats. Win-win för alla
 
Jag kan absolut känna igen mig i det du skriver, jag har lätt att stressa upp mig över ditten och datten och jag vill så mycket mer än jag hinner med. Jag förstår ju att det är upp till mig, det är ju mina saker som tar tid, men jag vill inte heller ta bort någonting ur mitt liv så då får jag försöka strukturera så mycket som möjligt och sen prioritera och påminna mig om att det är bra nog och att det inte tjänar någonting till att må dåligt över det som inte blev av. Ibland går det ibland inte....
 
Jag känner igen mig!

Dygnet har för få timmar för allt som borde göras. Känner det extra tydligt när jag har semester att jag helt plötsligt hinner med allt när jag inte lägga så många timmar på jobbet. Försöker släppa det och accepeptera läget men det är svårt...

Känner däremot ingen press att underhålla relationer med vänner. De är lika upptagna som jag och vi "pratar" en del på messenger så kontakt har vi ofta även om det en del dagar/veckor bara är några meddelanden på messenger till varandra.
 
Det är väl det där att kvinnor tar mer ansvar praktiskt och emotionellt. En stor potentiell stressfaktor som jag (hittills) väljer bort i mitt liv är barn. Men det handlar såklart om att väga intresse mot börda.

Nu skriver jag inte detta för att omvända någon utan bara visa på att det kan se annorlunda ut. Man behöver inte ha dåligt samvete över sina barn. Barn behöver inte allt hela tiden (nu pratar jag ständig curling).

Att ständigt ha dåligt samvete över sina barn gör att i alla fall jag funderar på vilka extrema krav man har som förälder.
Att vara trött eller inte hinna med är en annan sak. Det borde dock vara nog för att inte ha dåligt samvete över. Då har man ju prioriterat på ett sätt man inte är nöjd och måste leva med beslutet annars måste man ju planera annorlunda nästa gång.
 
Nu skriver jag inte detta för att omvända någon utan bara visa på att det kan se annorlunda ut. Man behöver inte ha dåligt samvete över sina barn. Barn behöver inte allt hela tiden (nu pratar jag ständig curling).

Att ständigt ha dåligt samvete över sina barn gör att i alla fall jag funderar på vilka extrema krav man har som förälder.
Att vara trött eller inte hinna med är en annan sak. Det borde dock vara nog för att inte ha dåligt samvete över. Då har man ju prioriterat på ett sätt man inte är nöjd och måste leva med beslutet annars måste man ju planera annorlunda nästa gång.
Jag har ofta dåligt samvete över detcstora barnet och inte att jag borde curla mer utan mer att jag borde vara mer som andra morsor och baka tillsammans eller pyssla (vilket hon älskar men lillebror är duktigt osamarbetsvillig).
Om jag kör igång och bakar brukar jag snabbt bli övergiven om det inte finns smet att äta...
 
Nu skriver jag inte detta för att omvända någon utan bara visa på att det kan se annorlunda ut. Man behöver inte ha dåligt samvete över sina barn. Barn behöver inte allt hela tiden (nu pratar jag ständig curling).

Att ständigt ha dåligt samvete över sina barn gör att i alla fall jag funderar på vilka extrema krav man har som förälder.
Att vara trött eller inte hinna med är en annan sak. Det borde dock vara nog för att inte ha dåligt samvete över. Då har man ju prioriterat på ett sätt man inte är nöjd och måste leva med beslutet annars måste man ju planera annorlunda nästa gång.
Men det här handlar väl generellt inte om curling?
Det brukar väl snarare handla om att balansera barnens behov, egna behov, arbete och hushåll? Och det är ju oftast kvinnor som det handlar om. Jag ser just denna aspekten framförallt som en jämställdhetsfråga, inte en curlingfråga.
 
Jag har ofta dåligt samvete över detcstora barnet och inte att jag borde curla mer utan mer att jag borde vara mer som andra morsor och baka tillsammans eller pyssla (vilket hon älskar men lillebror är duktigt osamarbetsvillig).
Om jag kör igång och bakar brukar jag snabbt bli övergiven om det inte finns smet att äta...

Man ska inte vara som andra morsor. Man ska vara sig själv. Kanske får man hitta annan gemensam bas (usch vilken dålig översättning av "common ground")?
 
Men det här handlar väl generellt inte om curling?
Det brukar väl snarare handla om att balansera barnens behov, egna behov, arbete och hushåll? Och det är ju oftast kvinnor som det handlar om. Jag ser just denna aspekten framförallt som en jämställdhetsfråga, inte en curlingfråga.

Så kanske det menas.

Jag upplever dock att folk (mest kvinnor, som du ju skriver) har svårt att balansera för att man sticker ut på någon av punkterna där man kanske ska minska. I många fall av bekanta ser jag hur man lever sina barns liv, perfekta hem och glömmer sig själva och trots det har dåligt samvete över att man inte gör tillräckligt för barnen.
Eller för den delen har dåligt samvete för att man faktiskt tar hand om sig själv.
 
Så kanske det menas.

Jag upplever dock att folk (mest kvinnor, som du ju skriver) har svårt att balansera för att man sticker ut på någon av punkterna där man kanske ska minska. I många fall av bekanta ser jag hur man lever sina barns liv, perfekta hem och glömmer sig själva och trots det har dåligt samvete över att man inte gör tillräckligt för barnen.
Eller för den delen har dåligt samvete för att man faktiskt tar hand om sig själv.
Just när det handlar om barn är det för mig solklart att det är ojämställda samhällsstrukturer som ökar det där dåliga samvetet. Kvinnor som antingen får dra tunga lass i hemmet och med barnen eller som kanske har valt heltidsarbete och behöver ha barn mycket på förskola. Vi vet ju alla hur mycket åsikter det faktiskt kan finnas om sånt.
Det är ju en ständig kamp. Där behövs det helt andra förändringar än att kvinnor bara ska jobba med sig själva.
 
Man ska inte vara som andra morsor. Man ska vara sig själv. Kanske får man hitta annan gemensam bas (usch vilken dålig översättning av "common ground")?
Visst är det så... Jag är en bra ponnymorsa. Men även där kan jag känna att jag inte är så topp som jag kunnat. Hästvärlden är ju en tuff värld när man är en sån som lätt känner sig otillräcklig... Det värsta är ju om man curlar för mycket. Alla 8 åringar borde ju ta fullt ansvar för sin ponny och helst mocka ett helt stall innan skolan bara för att de vill rida...

Nu är det för mig chockartat högre krav i skolan än jag trott så nu har jag dåligt samvete över att jag inte ängnat mer tid åt att träna läsning med barnet utan prioriterat att leka istället...
Menar mest att det handlar nog inte bara om curling när man har dåligt samvete över barnen.
 
Dåligt städ samvete är också vanligt här. Det är så mycket trevligare med en fint hem och så själadödande att städa hela tiden.
Jag tycker jag lägger för mycket tid på städa och är ändå inte nöjd med resultatet.
Då är det rätt gött att bo själv minns jag för man stökar inte ner så mycket...
 
Nu skriver jag inte detta för att omvända någon utan bara visa på att det kan se annorlunda ut. Man behöver inte ha dåligt samvete över sina barn. Barn behöver inte allt hela tiden (nu pratar jag ständig curling).

Att ständigt ha dåligt samvete över sina barn gör att i alla fall jag funderar på vilka extrema krav man har som förälder.
Att vara trött eller inte hinna med är en annan sak. Det borde dock vara nog för att inte ha dåligt samvete över. Då har man ju prioriterat på ett sätt man inte är nöjd och måste leva med beslutet annars måste man ju planera annorlunda nästa gång.
För mig är det smått absurt att du genast hakar på @Trani s ord om barn. Jag övertygas INTE av din inledande sas "ursäkt".

Normer och normering är starka saker.
 
För mig är det smått absurt att du genast hakar på @Trani s ord om barn. Jag övertygas INTE av din inledande sas "ursäkt".

Normer och normering är starka saker.

Det är ok att inte övertygas av det. Jag vet ju var jag står personligen när det gäller andras beslut att inte ha barn och det räcker ju för mig. Att det inte kommit fram ordentligt är jag ledsen för.
 
Att jag inte har barn bidrar säkert till mitt lugna liv. Mitt jobb kräver inte så mycket det heller, jag ägnar det inte en enda tanke när jag inte är på plats vilket är otroligt skönt.

Jag bor i en liten välplanerad lägenhet, lätt att hålla ordning samt att jag är organiserad som person.
Har en hund som inte kräver något. Lämnar hos hundvakt när jag åker till jobbet och hämtar när jag åker hem. Han är okompliceradoch kan följa med överallt likaväl som vi bara kan ligga i soffan en hel dag.

Hästen är mitt största åtagande i livet men det är ju något som jag tycker är roligt och ger mer energi än det tar. Står inackorderad och är jag sjuk eller vill åka iväg kan jag köpa till mer service.

Lever ett väldigt enkelt och okomplicerat liv.
Känner inte att jag behöver underhålla några relationer. Bästis och jag har kontakt hela dagarna via sms, några andra några gånger per dag och övriga när vi vill varandra något. Fungerar jättebra. Det enda är väl när jag måste välja vem jag ska umgås med när jag är ledig, alltid trist att välja bort någon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 054
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp