Bukefalos 28 år!

Detta agg mot blandraser?

Narcissa

Trådstartare
Jag läser ofta på det här forumet och slås av det agg som så ofta uttrycks mot de som föder upp blandraser. Jag vet själv att det bedrivs mycket oseriös blandrasavel men det finns faktiskt fina hundar bland dessa blandraser också.
Jag anser att om man korsar med liknande raser som är uppfödda till liknande mål så är det ingen fara med att blanda dem men det är hemskt att se hur vissa korsar hej vilt med sina raser bara för att de råkar ha en tik och en hane hemma och av vitt skilda raser med helt olika inriktningar.

Hur tycker och tänker ni om detta?

Jag har själv en väldigt trevlig liten blandras. Hon är 50% chihuahua och 50% pekingese. Dvs raser som mest används som sällskapshundar. Min lilla är otroligt glad och aktiv när hon är ute och en världsmästare på att slappa när hon är inne.
Jag har även en renrasig JRT så jag har inte bara korsningar. :D


Bild på den lilla blandisen.

dsc00287_66821518.jpg
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Sök på ämnet inne på forumet så kommer du komma underfund med vad folk tycker om blandraser, och varför. Det finns redan 1 miljon såna här trådar.

Varför korsa hej vilt när det finns raser för varje ändamål... Och nej, blandraser är inte friskare.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

ja äger själv en blandis (jämthund, husky, schäfer) om parningen var genomtänkt eller inte förtäljer inte historien. Hon kom till mig av en slump då hon var 8månader och avlivningshotad. Var hennes 4e ägare.
De jag vet om kullen är att nästan alla är avlivade innan de var 2 år gamla. När min hund var ca 1år såg jag 2 syskon cirkulera på blocket.

Blandraser sägs vara friskare men de är inte alltid så enkelt. Inga hundar (tjaa nån få hund) är kollad för de hälsofel rasen/raserna har. Blandisuppfödare vill inte kosta på de på sina avelsdjur. alltså finns ingen rättvis statestik att blandisar är friskare.
Parar du 2 olika raser med hög HD-gradsfel i rasen...är ju de stor risk att ungarna får HD-fel... Man ser inte alltid att en hund har fel på tex höfterna.

Sen kan man ju undra varför blandisuppfödare använder hundar med stamtavla i sin blandrasavel...kan de vara att den inte duger i renrasaveln?;)
dvs är behäftat med rasfel eller defekt som gör att hunden har avelsförbud.
vet/hört/läst flera skrämmande exempel..
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Att de är friskare är det väl inte så många som påstår?

Jag tycker att det är lite tramsigt faktiskt att hålla på att tjata om hur hemsk blandrasaveln är när det faktiskt ibland blir väldigt trevliga hundar. Observera nu att jag INTE menar den avel som korsas hej vilt med helt olika typer av hundar.

Men att blanda liknande raser anser inte jag vara något fel. Och ja, jag är tyvärr medveten om att många blandrasuppfödare är oseriösa och ja jag kan förstå varför man inte förstår varför man vill blanda olika raser.
Men de blandraser som jag har erfarenhet och som har varit genomtänkta är otroligt trevliga hundar som lämpar sig för det som de är tänkta för som tex sällskap/jakt/vakt eller vad det nu kan tänkas vara.

Jag tycker, som blandrasägare, att det är ganska tråkigt att alltid läsa om hur hemskt det är med blandraser och att det bara är de renrasiga hundarna som "duger".
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Jag vet uppfödare vars mål är att få fram trevliga sällskapshundar.

Jag vet GIVETVIS att det finns massor av uppfödare som inte har några mål alls. Och jag är inte förespråkare för blandrasavel i det stora hela så missförstå mig inte men jag anser att vissa som föder upp blandraser faktiskt har tänkt igenom vad det är de vill få fram med sin avel. Jag måste dock poängtera att de jag vet som avlar såhär har uppfödning av små raser och som är inriktade på sällskap.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Vad har man för mål med aveln då?

Vad har en pekingneseuppfödare för mål då ? Att trycka ihop en nos o få så korta ben som möjligt på en hund som man inte ens ser vad som är fram o bak på ?

Narcissa.....jag håller fullständigt med dig i allt. Det som får mig att se rött är de sk seriösa hunduppfödare som medvetet avlar på hemska defekter så djuren inte kan leva normalt. Sen kommer det små viktigpettrar på buke och pratar om saker dom inte ens vet vad det handlar om...för en blandras ÄR fel....whatever.....

..och jag köper 100 ggr mer en rätt avlad blandras än en t ex felavlad schäfer, mops, fralla, bulldog, nakenhund, basset osv osv....renrasuppfödare av redan defekta raser kastar jag i soptunnan, hela jäkla bunten....

...dom uppfödare som inte håller på med sånt vet det och behöver inte försvara sin ras....andras åsikter orkar jag inte höra längre....ursäkter för varför man fortsäter......för att föra aveln framåt....ja, tjena :grin:

that's my 10 points in this discussion :cool:
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Jag vet uppfödare vars mål är att få fram trevliga sällskapshundar.

Jag vet GIVETVIS att det finns massor av uppfödare som inte har några mål alls. Och jag är inte förespråkare för blandrasavel i det stora hela så missförstå mig inte men jag anser att vissa som föder upp blandraser faktiskt har tänkt igenom vad det är de vill få fram med sin avel. Jag måste dock poängtera att de jag vet som avlar såhär har uppfödning av små raser och som är inriktade på sällskap.

Jag är förespråkare för seriös avel där man tänker efter innan. Oavsett om man korsar sin tik med grannens urtrevliga JTR och man själv har en cockerspaniel eller om man ägnar sig åt renrasavel.

Jag har sett alltför många skk-anslutna renrasuppfödare som avlar utan minsta tanke på vilka konsekvenser det kan ge för en ras om man använder samma hane 13 ggr.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Jag är förespråkare för seriös avel där man tänker efter innan. Oavsett om man korsar sin tik med grannens urtrevliga JTR och man själv har en cockerspaniel eller om man ägnar sig åt renrasavel.

Jag har sett alltför många skk-anslutna renrasuppfödare som avlar utan minsta tanke på vilka konsekvenser det kan ge för en ras om man använder samma hane 13 ggr.

WORD :bow::bow::bow:
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Ser bara inte vitsen när det finns så oerhört många olika hundraser redan.
Det borde finnas en ras som passar envar.
Som någon skrev så är det nog dessutom få hundar i blandrasaveln där både mor, far (och ännu mindre längre bak?) som är röntgade och utställda/(mentaltestade?) inom sin ras.
Att sedan varje individ är en underbar hund är en annan femma.

Jag hade flera förfrågningar om parning på min dvärgschnauzer då ägarna kände min hund och ville para med just honom för hans underbara lynne.
Han såg dessutom väldigt bra ut enligt uppfödare och trimmare och hade nog haft en framtid på utställningsarenorna om han inte blivit lite för stor.BIRvalp hann han med.
Vi tackade nej till foxterrier, Jack Russel, (+ någon fler liknande ras) samt en dvärsgchanuzertik p/s. (Då var inte blandning s/s och p/s tillåtet, det blev det senare. Ansåg dessutom att de två inte alls passade ihop).
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

:D

kl

Jo, förresten...Grana kan jag lyssna på för hon har tagit ett beslut att inte avla på sin mops......:bow:
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

..men du...om alla renrasiga hndar har så seriösa ägare/uppfödare...så borde ju deras hundarr vara både lysta o röntgade...för av två renrasiga (superhundar) så blir det ju en blandras...hur går det till då om alla renraser är så mycket bättre :confused:

Den dagen folk kan se allt i det stora hela så kan jag vara med...men att bara hålla på ena sidan och smutskasta andra sidan när det är lika mycket skit på båda sidor...det gillar inte jag. Jag står för sund avel, och det är det banne mig inte bara för att folk är medlem i rasklubbar o skk...
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Det som får mig att se rött är de sk seriösa hunduppfödare som medvetet avlar på hemska defekter så djuren inte kan leva normalt.

..och jag köper 100 ggr mer en rätt avlad blandras än en t ex felavlad schäfer, mops, fralla, bulldog, nakenhund, basset osv osv....


Håller med fullt ut.
Fast att bedöma "rätt avlad" kan ju vara knepigt.
Det finns väl ingen statistik på blandraser, sjukdomar, mentaltester etc.

När jag föddes hade vi en misshandlad omplacering, en korsning shäfer/collie. Hon hade fått det bästa "knoppmässigt". Schäferns (åtminstone på 60talet)stabila lynne men såg ut som en collie.
Men det hade inte varit roligt om det varit colliens känsligare lynne kombinerat med schäferns tuffhet. Och vem vet hur hennes kullsyskon var...
 
Senast ändrad:
Sv: Detta agg mot blandraser?

Du hann skriva mer ser jag.

Jag kan inte påstå att jag känner att jag smutskastat någon för att jag är för renrasiga hundar...?...
I den bästa av världar....då avlas ju enbart på de bästa djuren, oavsett ras. Och det vet vi ju att så inte sker. Dock tror jag nog att om man generaliserar (som jag antar att du också gör) så är det nog inte lika många blandrasuppfödare som reser långt för att komma till den perfekta hannen av annan ras.
Säger inte att alla renrasuppfödare gör det heller men en större del, det är jag övertygad om.
För den skulle inte sagt att den perfekta hannen är längst bort, kan lika gärna vara 1 mil bort.

Vad gäller TS jycke så kanske lynnet på blandraser av småhundar inte blir lika stora skillnader som de blandningar av bruks/jakt/vallhundar av större storlek man ser på Blocket.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta agg mot blandraser?

Jag tror också att det är större skillnader på att blanda större hundar som är utpräglade jakt/vall eller vakthundar.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

slås av det agg som så ofta uttrycks mot de som föder upp blandraser.

Vad jag har förstått så förstärks alla åsikter på nätet. Många skriver betydligt vassare än de skulle uttrycka sig i tal. Vad som sedan är deras riktiga åsikt kan man ju undra. Det är ju alltid lättare att gömma sig bakom ett nick och skriva för att provocera än IRL.
(Menar ingen speciell person/speciellt nick så ta inte åt er i denna tråd).

Förutom det så är det jäkligt svårt att skriva vad man menar utan att någon/några uppfattar det på ett helt annat sätt har jag märkt...

För att jag föredrar renrasig avel betyder inte att jag har agg mot övriga.
Tar även avstånd från även de inom renrasaveln som fortsätter att avla på sina djur/mörkar där defekter upptäcks senare och man mörkar det. Det kan ju förstöra ens rykte....
Heder åt de som inte avlar på sina djur som tex en jag känner till som ej lät sin hanne para trots otaliga utställningsframgångar. Den hade en defekt som ej syntes på utställningar.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Ja då tänker vi ju likadant...och jag vet att det är svårt att försöka förklara sig på nätet ibland...

Jag är ju inte för blandras avel med helt olika typer av hundar som tex extrem vakt/vall/jakt blandningar...men det som avlar så har ju inget förstånd....som....de som är anslutna till kennelklubben och sk seriösa uppfödare borde ha. Inom den defekta aveln där man bara avlar på extrema utseenden.
 
Sv: Detta agg mot blandraser?

Usel Renrasavel är lika illa som usel Blandrasavel, inget snack om saken anser jag.
Men. Som köpare av en renrasig hund har jag möjligheten att bl.a. via SKK:s Hunddata forska i min tilltänkta valps bakgrund. Jag kan kolla inte bara föräldrarnas utan hela vida släktens höftleds-och armbågsstatus, (vilket är otroligt viktigt, en förälder kan ha A-höfter medan 2 av kullsyskonen är avlivade före ett års ålder pga E-höfter) jag kan kolla MH:n och MT:n (om valpen tillhör en ras som testas) och få en större bild av valpens genetiska bagage - än om jag köper en Blandrasvalp där uppfödaren säger att tiken är urtrevlig och hannen med och ingen av dom är sjuka eller har ont. Än.
Kollar man på Blocket hittar man mängder av Schäfer-Rottweilerblandningar, likaså blandningar med Border Collie. Då bäddar man för problem. En verkligt Bruksintresserade person köper heller inte en Blandrasvalp eftersom tävlingsmöjligheterna är begränsade - dessa valpar kommer alltså i allmänhet till folk som "bara" vill ha en sällskapshund och som förmodligen inte har kunskapen att tackla en Bruksblandning med ingredienser som krockar rejält.
Däremot har jag sett massor av jättetrevliga småhundar av Blandras, där korsningen blivit helt Okej. Jag vänder mig främst mot de lite större hundarna - Liten hund, litet problem, Stor hund, stort problem... Något förenklat, men ändock...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 249
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Huntaway är från början en blandras som innehöll BC, den togs fram genom att korsa vissa modiga hundar som hade lätt till skall, detta...
Svar
12
· Visningar
2 049
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hejsan. Jag måste ju erkänna att jag i första hand föredrar renrasigt, eller med full hand ska jag kanske säga oavsett om jag "bara"...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Casper
·
Övr. Hund Jag har under årens lopp sett hur synen på blandraser har förändrats. Förr hette det att valparna hade kommit till av misstag, men nu...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
14 895
Senast: zeniakas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp