Detta med ridning av dräktiga ston

Ramona

Trådstartare
Vad säger egentligen forskningen om detta? Såg senast idag någon som hävdade att våra hästar idag är så högt tempererade så de kastar mer än vad ston gjorde förr i tiden. Stämmer verkligen det?

Och hur är det med ridningen under dräktighet egentligen? För det är ju stressen vi vill minimera för stona, speciellt under första tiden, men hur stressigt är det att bli riden då?

Vad säger forskningen och studier i ämnet? Jag är inte intresserad av åsikter för de kan jag redan, utan i denna tråden vill vi ha fakta.
 
Jag tycker alla sådana där studier är så inkompletta. Jag vill se skillnaden i kastningar/resorberingar i de som rids vs de som inte rids i början av dräktigheten, under dräktigheten och så vidare. Denna studien gav ju bara svar på pulsen på sto och foster, men den sa väldigt lite om riskerna.
 
Finns det studier som tar hänsyn till hur stoet är vant vid att bli riden? Ett sto som är vant vid att bli riden flera gånger i veckan ganska tuffa pass är ju van vid det och har kondition och styrka till det och trivs troligtvis med det och tycker kanske att det är mer stressigt att inte bli riden än ett sto som bara går i hagen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 654
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp