Bukefalos 28 år!

Diesel eller bensin?

För min del så gillar jag verkligen min dieselbil:

-Billigare att köra än bensinbilen jag hade innan. Drar mindre (trots bil av samma storlek) och dieseln är billigare eller iaf inte dyrare än bensin.
-Bränslevärmaren är guld värd på vintern! Otroligt skönt att slippa skrapa rutorna och sen sitta i en kall bil!!

Jag kan inte ha elbil i dagsläget. Har ingen möjlighet att ladda den. Bor i lägenhet och hyresvärden har inte installerat laddstolpar. Vet inte om det finns någon i närheten. Googlade och hittade en sida med laddstationer utmärkta på karta. I min stad (kommun med 50000 inv) finns det 5 st. Så hur man ska kunna ha en elbil vet jag inte. Inga av dem ligger i närheten av min bostad.

Bränslevärmare går att montera på bensinbil också :)
 
Det finns 4 768 060 bilar i Sverige (snacka om att det finns många bilar) och den genomsnittliga körsträckan är 1224 mil. En elbil drar ungefär 15 kWh per 10 mil:

4768060 * 1224 * 1.5 = 8 754 158 160 kWh = 8.8 TWh

att jämföra med vindkraften som producerar 17.2 TWh vilket är ungefär 10 % av Sveriges totala elproduktion.

Räknade jag rätt?
 
Det var inte mängden el som det pratades om, utan att få ut den elen till de platser där bilar behöver laddas.
Fast platserna är ganska jämnt fördelade och när det då bara är fem procent som behövs till elbilarna tror jag inte det blir problem. Mycket värre när det blir kallt i någon del av Sverige.
 
Då är det ju enklare att köpa en dieselbil som kan det där från början. Är ju ovanligt med en bensinare som kan det. Hoppas att diesel inte blir förbjudet men motorerna och dieseln mer miljövänlig.

Personligen tycker jag det låter befängt att stå med en dieselvärmare igång bara för att få en varm bil när man åker. Hur renade är avgaserna från den kan man fråga sig ?

http://www.mestmotor.se/automotorsp...mutsigt-samvete-ingen-kan-svara-om-utslappen/

"Det säljs hundratusentals nya bilar med bränsledrivna värmare i Sverige varje år. Med varm motor startar avgasreningen snabbare, men hur stor är skillnaden? Avgaserna från värmarna är nämligen orenade – är det här nästa avgasskandal? Tillverkarna duckar för frågor – och myndigheterna har ingen koll. (Texten ursprungligen publicerad 8 feb 2017)"
 
Personligen tycker jag det låter befängt att stå med en dieselvärmare igång bara för att få en varm bil när man åker. Hur renade är avgaserna från den kan man fråga sig ?

http://www.mestmotor.se/automotorsp...mutsigt-samvete-ingen-kan-svara-om-utslappen/

"Det säljs hundratusentals nya bilar med bränsledrivna värmare i Sverige varje år. Med varm motor startar avgasreningen snabbare, men hur stor är skillnaden? Avgaserna från värmarna är nämligen orenade – är det här nästa avgasskandal? Tillverkarna duckar för frågor – och myndigheterna har ingen koll. (Texten ursprungligen publicerad 8 feb 2017)"

Jag har den bara igång när det är minusgrader. Men då är den guld värd!
 
Fast platserna är ganska jämnt fördelade och när det då bara är fem procent som behövs till elbilarna tror jag inte det blir problem. Mycket värre när det blir kallt i någon del av Sverige.
Vilka platser är ganska jämt placerade?

Såvitt jag förstår fungerar dagens laddning bäst när elbilarna står parkerade. Och idag står inte bilarna parkerade där det finns tillräckligt med nätkapacitet.
 
Fast platserna är ganska jämnt fördelade och när det då bara är fem procent som behövs till elbilarna tror jag inte det blir problem. Mycket värre när det blir kallt i någon del av Sverige.
Det här är Väla köpcentrum utanför Helsingborg:

maxresdefault.jpg


Om det vid fullbelagd parkering skulle stå en elbil på varje plats, som dessutom stödladdade sig på en 10A-säkring, skulle varje bil kontinuerligt konsumera 2.3A.
Hela parkeringsplatsen skulle då konsumera 5500 x 2.3A = 12650A.

Elnätet fram till parkeringsplatsen klarar alltså av detta redan idag?


Vi scrollar uppåt:
 
Det här är Väla köpcentrum utanför Helsingborg:

maxresdefault.jpg


Om det vid fullbelagd parkering skulle stå en elbil på varje plats, som dessutom stödladdade sig på en 10A-säkring, skulle varje bil kontinuerligt konsumera 2.3A.
Hela parkeringsplatsen skulle då konsumera 5500 x 2.3A = 12650A.

Elnätet fram till parkeringsplatsen klarar alltså av detta redan idag?


Vi scrollar uppåt:
Alla behöver väl inte ladda bilen när de handlar, jag trodde bilarna klarade längre sträckor än så?

Visst kan det på några platser behöva ökas kapaciteten i det lokala elnätet men det tror jag inte är något stort problem.
 
Det här är Väla köpcentrum utanför Helsingborg:

maxresdefault.jpg


Om det vid fullbelagd parkering skulle stå en elbil på varje plats, som dessutom stödladdade sig på en 10A-säkring, skulle varje bil kontinuerligt konsumera 2.3A.
Hela parkeringsplatsen skulle då konsumera 5500 x 2.3A = 12650A.

Elnätet fram till parkeringsplatsen klarar alltså av detta redan idag?


Vi scrollar uppåt:

Nu tycker jag du är negativt laddad. En nätt liten ombyggnad och voila, ytterligare några kvadratmeter batteripark så kan vi lagra vindkraft till ändamålet!
vala_2025.jpg
 
Det här är Väla köpcentrum utanför Helsingborg:

maxresdefault.jpg


Om det vid fullbelagd parkering skulle stå en elbil på varje plats, som dessutom stödladdade sig på en 10A-säkring, skulle varje bil kontinuerligt konsumera 2.3A.
Hela parkeringsplatsen skulle då konsumera 5500 x 2.3A = 12650A.

Elnätet fram till parkeringsplatsen klarar alltså av detta redan idag?


Vi scrollar uppåt:

En enda snabbladdarstation (av de vanliga), till en enda bil, kräver 63A säkring som max, på 3-fas 400V. Många av oss känner inte igen den höga siffran i hur avsäkrade hela vår villa är.

Så att eldistributionen blir en utmaning är inte ett påhitt.
 
Jag tror att distribuerade buffertbatterier är en nödvändighet för snabbladdning, ffa hemmavid. Vi kan ju inte räkna med att snabbladda hemma under t ex 1 tim x 3 x 60 A (180 Ah) direkt från elnätet, men vi kan ladda ett buffertbatteri i 20 tim x 9 A.
Jag tror inte det här är en framkomlig lösning.
Vi ska alltså ha dubbla eller trippla batteribanker? Finns det ens så mycket resurser i världen att vi kan förse västvärlden med detta? Och Kina? Och Indien?
 
En enda snabbladdarstation (av de vanliga), till en enda bil, kräver 63A säkring som max, på 3-fas 400V. Många av oss känner inte igen den höga siffran i hur avsäkrade hela vår villa är.

Så att eldistributionen blir en utmaning är inte ett påhitt.
En normal villa är standardmässigt avsäkrad till 25A.
Min villa och grannens villa skulle alltså inte klara av att snabbladda en bil idag, ens om vi lät bli att konsumera noll ström i övrigt.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 608
Senast: mars
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
676
Senast: MissFideli
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
766
Senast: Bonita4
·
Fordon Det finns ju köptrådar för både hus och klänningar... Jag ska byta bil i år är det tänkt. Jag köper kontant, och kravet är att jag om...
Svar
15
· Visningar
914
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp