Diesel eller bensin?

Glöm att jag länkade den artikeln då.

Att folk forsätter rekommendera diesel efter dieselfusket bevisar ju bara att det behövs införas förbud från politikers håll och/eller att beskatta fordonen mera. Många verkar lurade av biltillverkarna.
Så skönt det vore att leva i en helt svartvit värld.
Nej. "Många" är inte lurade. Folk har förmåga att tänka och resonera alldeles på egen hand.
 
Inte om de är verksamma som journalister. Det du beskriver kan handla om folk som lämnat mediebranschen och jobbar med PR/lobbying i stället.

Det var inte nyhetsartikel men en opinionsartikel. Journalisten i fråga har ingen tidigare historia av att ha skrivit om ämnet och publiceringen skedde i samband med att ämnet diskuterades på riksdagsnivå. Journalisten jobbar fortfarande på samma tidning som artikeln publicerades i (stor kvällstidning).
 
Så skönt det vore att leva i en helt svartvit värld.
Nej. "Många" är inte lurade. Folk har förmåga att tänka och resonera alldeles på egen hand.
Inte ? De är ju flera i tråden som säger sig köra så miljövänligt med dessa fuskbilar ? Jag tror de flesta bara tänker med plånboken och det vet ju biltillverkarna också... Många väger ju in förbrukningen när man köper bil. Sen om du släpper ut mer än en lastbil eller en buss tror jag inte så många bryr sig. Eller kanske tänker på :).
 
Jag pratade inte om elnätet utan produktionen av el.

Läste du artikeln ?

"En miljon elbilar skulle kräva energi som motsvarar mindre än hälften av dagens vindkraft. Eftersom många elbilsägare dessutom laddar elbilen på natten kan elbilarna hjälpa till att jämna ut energiflödet och balansera toppar i elnätet."
 
Det var inte nyhetsartikel men en opinionsartikel. Journalisten i fråga har ingen tidigare historia av att ha skrivit om ämnet och publiceringen skedde i samband med att ämnet diskuterades på riksdagsnivå. Journalisten jobbar fortfarande på samma tidning som artikeln publicerades i (stor kvällstidning).
Stön, nu blev jag ju tvungen att läsa den ... :cautious:

Är alltså insändarskribenten Leif Ekholm reporter på NA?
 
Stön, nu blev jag ju tvungen att läsa den ... :cautious:

Är alltså insändarskribenten Leif Ekholm reporter på NA?

Nej, jag tog upp det för att förklara skillnaden mellan nyhetsartiklar och debattartiklar :D

Det var i min yrkesutövning jag kom i kontakt med det så jag har ingen lust att peka på vilken tidning och vilken journalist det var :)
 
Läste du artikeln ?

"En miljon elbilar skulle kräva energi som motsvarar mindre än hälften av dagens vindkraft. Eftersom många elbilsägare dessutom laddar elbilen på natten kan elbilarna hjälpa till att jämna ut energiflödet och balansera toppar i elnätet."

Jodå, jag läste den. Jag tror bara inte på vad som hävdades i den (att laddning av elbilar skulle kunna fungera som någon reglering). Sidan du länkade till har definitivt sin egen agenda...
 
Nej, jag tog upp det för att förklara skillnaden mellan nyhetsartiklar och debattartiklar :D

Det var i min yrkesutövning jag kom i kontakt med det så jag har ingen lust att peka på vilken tidning och vilken journalist det var :)
Men det du beskrev som "inte ovanligt" - det stämmer inte. Det är definitivt inte vanligt att journalister jobbar på medier och samtidigt lobbyar. Det skulle ju fullständigt undergräva journalistens trovärdighet. Däremot är det inte ovanligt att de lämnar branschen och går till PR istället. Men eftersom du inte vill säga vad/vem det handlar om kan jag ju inte kolla det.
 
Jag är nog orimligt trög antar jag, men hur ska de se efter så förbudet efterlevs? Är det tänkt att polisen ska hålla kolla på om bilarna som kör där är diesel eller bensin och vilken euro-klassning bilen har? Fattar inte riktigt den biten men.
 
Glöm att jag länkade den artikeln då.

Att folk forsätter rekommendera diesel efter dieselfusket bevisar ju bara att det behövs införas förbud från politikers håll och/eller att beskatta fordonen mera. Många verkar lurade av biltillverkarna.

Dieselbilar är bra på rätt ställe (dvs inte i en stad). Dessutom vägrar jag tro på att det inte går att tekniskt rena avgaserna ännu mer, det finns så många smarta ingenjörer.

Dieselmotorer och deras bevarande är intressant eftersom de kan gå på förnyelsebara bränslekällor (miljödiesel).
 
Jag är nog orimligt trög antar jag, men hur ska de se efter så förbudet efterlevs? Är det tänkt att polisen ska hålla kolla på om bilarna som kör där är diesel eller bensin och vilken euro-klassning bilen har? Fattar inte riktigt den biten men.

Jag gissar att de kommer att ha "temaveckor" precis som när de har utökade hastighetskontroller/blåskontroll.
 
Dieselbilar är bra på rätt ställe (dvs inte i en stad). Dessutom vägrar jag tro på att det inte går att tekniskt rena avgaserna ännu mer, det finns så många smarta ingenjörer.

Dieselmotorer och deras bevarande är intressant eftersom de kan gå på förnyelsebara bränslekällor (miljödiesel).

Mkt, möjligt. Men så länge billtillverkarna kan fuska med dagens tester så finns inget incitament att förbättre avgasutsläppen. Dessutom kan du glömma de låga förbrukningarna som dagens dieselbilar har.

https://www.nyteknik.se/energi/miljodiesel-blir-farligare-pa-vintern-6418386

"
- Dieselboomen är olycklig därför att den har skett på bekostnad av de förnybara drivmedlen. Och den har skett därför att många fått för sig att diesel snart är ett förnybart drivmedel, men så är det inte, säger Mattias Goldman från miljöorganisationen, till Ekot.

Enligt Gröna Bilister är det bättre för miljön att välja el, biogas eller etanol framför diesel."
 
Hmm. Den 'oberoende' branschorganisationen Energiföretagen går i god för att deras elnät kommer klara av en total övergång till elbilar över hela landet. Något som kommer visa sig först efter att alla bilar verkligen bytts ut från fossil till el.

Det är inte så att den 'oberoende' branschorganisationen Energiföretagen vill också sälja den energin som oljebolagen idag säljer till fordonsparken?
 
Mkt, möjligt. Men så länge billtillverkarna kan fuska med dagens tester så finns inget incitament att förbättre avgasutsläppen. Dessutom kan du glömma de låga förbrukningarna som dagens dieselbilar har.

https://www.nyteknik.se/energi/miljodiesel-blir-farligare-pa-vintern-6418386

"
- Dieselboomen är olycklig därför att den har skett på bekostnad av de förnybara drivmedlen. Och den har skett därför att många fått för sig att diesel snart är ett förnybart drivmedel, men så är det inte, säger Mattias Goldman från miljöorganisationen, till Ekot.

Enligt Gröna Bilister är det bättre för miljön att välja el, biogas eller etanol framför diesel."

Tja, väljer man att se biltillverkarna som enbart bovar får man väl göra det... Givetvis var fusket inte bra men de lär inte komma undan med det igen.

Jag tror fortfarande på att dieselmotorn inte är fullt utvecklad rent tekniskt, dvs det finns mer för ingenjörerna att jobba med.

Etanol är jag enormt tveksam till ur miljösynpunkt med tanke på att vi förlorar jordbruksmark till den produktionen som hellre kan användas till föda.
 
Tja, väljer man att se biltillverkarna som enbart bovar får man väl göra det... Givetvis var fusket inte bra men de lär inte komma undan med det igen.

Jag tror fortfarande på att dieselmotorn inte är fullt utvecklad rent tekniskt, dvs det finns mer för ingenjörerna att jobba med.

Det finns ju många spelare med i det hela. Men biltillverkarna har haft för mkt att säga till om kan man ju säga.

Dieseln är död. Jag tror inte det är tekniskt möjligt att minska utsläppen så mkt och ändå bibehålla dieselns fördelar i form av lägre förbrukning. Det är ju inte för inte som man har fuskat så länge ?

Det enda rätta för biltillverkarna är att gå över till El. Förmodligen kommer en övergångsperiod med hybrider med el och bensin också.
 
Mkt, möjligt. Men så länge billtillverkarna kan fuska med dagens tester så finns inget incitament att förbättre avgasutsläppen. Dessutom kan du glömma de låga förbrukningarna som dagens dieselbilar har.

https://www.nyteknik.se/energi/miljodiesel-blir-farligare-pa-vintern-6418386

"
- Dieselboomen är olycklig därför att den har skett på bekostnad av de förnybara drivmedlen. Och den har skett därför att många fått för sig att diesel snart är ett förnybart drivmedel, men så är det inte, säger Mattias Goldman från miljöorganisationen, till Ekot.

Enligt Gröna Bilister är det bättre för miljön att välja el, biogas eller etanol framför diesel."
Vad som är olyckligt för förnybar bränsle är framförallt alla patent som köpts upp av oljebolagen.
 
Hmm. Den 'oberoende' branschorganisationen Energiföretagen går i god för att deras elnät kommer klara av en total övergång till elbilar över hela landet. Något som kommer visa sig först efter att alla bilar verkligen bytts ut från fossil till el.
Jag tror inte det blir något problem, mängden el som behövs till elbilarna är ganska liten jämfört med den totala elförbrukningen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 548
Senast: mars
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Bonita4
·
Fordon Det finns ju köptrådar för både hus och klänningar... Jag ska byta bil i år är det tänkt. Jag köper kontant, och kravet är att jag om...
Svar
15
· Visningar
890
Senast: escodobe
·
Samhälle I stort sett varje dag när jag ska köra hem från jobbet tänker jag på hur gräsligt dålig sikt det är när jag kommer till en gata där jag...
Svar
3
· Visningar
487

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp