Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
16A -3 fas är väl normalt. 10A på lgh.En normal villa är standardmässigt avsäkrad till 25A.
Min villa och grannens villa skulle alltså inte klara av att snabbladda en bil idag, ens om vi lät bli att konsumera noll ström i övrigt.
Idag är det konstigt om en diesel- eller bensinbil inte klarar av att åka 60 mil på en tank.Alla behöver väl inte ladda bilen när de handlar, jag trodde bilarna klarade längre sträckor än så?
Visst kan det på några platser behöva ökas kapaciteten i det lokala elnätet men det tror jag inte är något stort problem.
De villor jag har bott i har samtliga varit avsäkrade till 25A.16A -3 fas är väl normalt. 10A på lgh.
Idag är det konstigt om en diesel- eller bensinbil inte klarar av att åka 60 mil på en tank.
En fulladdad normal elbil kommer 15 mil.
Jag är rätt övertygad om att alla och envar kommer vilja stödladda sin elbil närhelst man kommer åt - dvs när man parkerar den åtminstone en timme eller mer.
Detta under förutsättning att ingenting annat ändras mot vad vi har idag - annan lagringsteknik, annan prissättning på ström, radikalt minskat körbeteende osv...
Inte jag. 16A på alla 3De villor jag har bott i har samtliga varit avsäkrade till 25A.
OK. Då räcker inte ditt och tre grannars hus till att snabbladda en bil.Inte jag. 16A på alla 3
Man har laststyrning. Dvs om alla bilar är inkopplade samtidigt får den bilen med mest behov mest laddning och den med minst behov får kanske inget alls.Alla behöver väl inte ladda bilen när de handlar, jag trodde bilarna klarade längre sträckor än så?
Visst kan det på några platser behöva ökas kapaciteten i det lokala elnätet men det tror jag inte är något stort problem.
Det dumma med laststyrning är att den omöjligt kan veta vilken bilägare som är i mest behov av att få sig ett fulladdat batteri. Det är ju lite synd om den som har tretton mil att åka, men inte får ladda fullt för att andra mer närboende har tommare batterier.Man har laststyrning. Dvs om alla bilar är inkopplade samtidigt får den bilen med mest behov mest laddning och den med minst behov får kanske inget alls.
Laststyrning har du i laddboxen hemma också så att hela kvarteret inte kommer hem samtidigt, laddar bilarna och slår igång spisen. Då får bilen mer laddning när spisen stängs av osv.
Jag tror utveckling inom batteriteknik kommer gå fort, jämför med datorernas utveckling. Och omställningen kommer inte gå över en natt heller så elnätet kommer nog hinna anpassa sig och det är som sagt i princip bara det lokala nätet som kan behöva förbättras.Idag är det konstigt om en diesel- eller bensinbil inte klarar av att åka 60 mil på en tank.
En fulladdad normal elbil kommer 15 mil.
Jag är rätt övertygad om att alla och envar kommer vilja stödladda sin elbil närhelst man kommer åt - dvs när man parkerar den åtminstone en timme eller mer.
Detta under förutsättning att ingenting annat ändras mot vad vi har idag - annan lagringsteknik, annan prissättning på ström, radikalt minskat körbeteende osv...
Du får gärna visa statistik på att batteriteknik lyder under Moores lag.Jag tror utveckling inom batteriteknik kommer gå fort, jämför med datorernas utveckling.
Det har jag inte sagt, utan bara att man kan jämföra.Du får gärna visa statistik på att batteriteknik lyder under Moores lag.
Nu ser jag förvisso att tråden är gammal, men ändå aktuellt då jag bytte bil det året som tråden är ifrån.Hur resonerar ni som är i bilbytartagen?
De villor jag har bott i har samtliga varit avsäkrade till 25A.
Det finns ju andra baksidor också med att alla ska köra elbil. Förhållandena i koboltgruvorna är tydligen horribla.
https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/
Har du 13 mil att åka hoppas jag att du hittar en annan laddare än en som finns utanför ett köpcentrum. Utanför ett köpcentrum är det en normal eller destinationsladdare med lägre effekt och du förväntas stå där ett antal timmar. Ska du vidare ska du ställa dig vid en snabbladdare som finns någon annanstans. Förmodligen i närheten av en motorväg.Det dumma med laststyrning är att den omöjligt kan veta vilken bilägare som är i mest behov av att få sig ett fulladdat batteri. Det är ju lite synd om den som har tretton mil att åka, men inte får ladda fullt för att andra mer närboende har tommare batterier.
Jag tror utveckling inom batteriteknik kommer gå fort, jämför med datorernas utveckling. Och omställningen kommer inte gå över en natt heller så elnätet kommer nog hinna anpassa sig och det är som sagt i princip bara det lokala nätet som kan behöva förbättras.
Jag har hört att tillverkningen av el-bilens batterier inte är så värsta miljövänlig och att bilarna blir tunga, sen undrar jag hur långt man kommer på ett batteri tro? När de löst miljöfrågan även i tillverkningen och att bilarna inte blir så tunga, samt att de orkar köra en bra bit innan den behöver laddas, då börjar det bli riktigt intressant.Som ingenjör som jobbat i bilindustrin och vet vad batterier är, är jag skeptisk till en snabb utveckling. Tror istället på en mycket långsam sådan då batteriutveckling är en gammal gren, men det är svårt att sia om genombrott , mest tror jag man jobbar med priset. Fast å andra sidan tycker jag redan idag att elbilen har sin absoluta begränsade plats att hålla. Den största delen av våra behov av bil täcks av en bra elbil,så runt 80% av oss kan med fördel använda en sådan om den blir prisvänligare och på de tre längre resorna om året, hyra fordon.
Däremot på elproduktionssidan finns det fina godsaker att hämta i framtiden, så där är jag mindre orolig.
Jag har hört att tillverkningen av el-bilens batterier inte är så värsta miljövänlig och att bilarna blir tunga, sen undrar jag hur långt man kommer på ett batteri tro? När de löst miljöfrågan även i tillverkningen och att bilarna inte blir så tunga, samt att de orkar köra en bra bit innan den behöver laddas, då börjar det bli riktigt intressant.
Men alltså - vad vill du visa med att jämföra vikten på en batterdidriven sportcoupé och en fossildriven suv?Model 3 väger 1737 kg. Om du jämför med en fet SUV som XC90 som väger en bra bit över 2 ton.