Bukefalos 28 år!

Diesel eller bensin?

Hade ebersbächer bensinvärmare på min VW Bubbla redan 1972 så det är ingen nyhet direkt, timerstyrd :laugh:
 
En normal villa är standardmässigt avsäkrad till 25A.
Min villa och grannens villa skulle alltså inte klara av att snabbladda en bil idag, ens om vi lät bli att konsumera noll ström i övrigt.
16A -3 fas är väl normalt. 10A på lgh.

Dock gick det inte att köra tvättmaskin och poolvärmen 9kv samtidigt.
 
Alla behöver väl inte ladda bilen när de handlar, jag trodde bilarna klarade längre sträckor än så?

Visst kan det på några platser behöva ökas kapaciteten i det lokala elnätet men det tror jag inte är något stort problem.
Idag är det konstigt om en diesel- eller bensinbil inte klarar av att åka 60 mil på en tank.
En fulladdad normal elbil kommer 15 mil.

Jag är rätt övertygad om att alla och envar kommer vilja stödladda sin elbil närhelst man kommer åt - dvs när man parkerar den åtminstone en timme eller mer.

Detta under förutsättning att ingenting annat ändras mot vad vi har idag - annan lagringsteknik, annan prissättning på ström, radikalt minskat körbeteende osv...
 
Idag är det konstigt om en diesel- eller bensinbil inte klarar av att åka 60 mil på en tank.
En fulladdad normal elbil kommer 15 mil.

Jag är rätt övertygad om att alla och envar kommer vilja stödladda sin elbil närhelst man kommer åt - dvs när man parkerar den åtminstone en timme eller mer.

Detta under förutsättning att ingenting annat ändras mot vad vi har idag - annan lagringsteknik, annan prissättning på ström, radikalt minskat körbeteende osv...

Det har dom ju redan tillsatt en utredning för att göra. Dvs öka priset på el.
 
Alla behöver väl inte ladda bilen när de handlar, jag trodde bilarna klarade längre sträckor än så?

Visst kan det på några platser behöva ökas kapaciteten i det lokala elnätet men det tror jag inte är något stort problem.
Man har laststyrning. Dvs om alla bilar är inkopplade samtidigt får den bilen med mest behov mest laddning och den med minst behov får kanske inget alls.

Laststyrning har du i laddboxen hemma också så att hela kvarteret inte kommer hem samtidigt, laddar bilarna och slår igång spisen. Då får bilen mer laddning när spisen stängs av osv.
 
Man har laststyrning. Dvs om alla bilar är inkopplade samtidigt får den bilen med mest behov mest laddning och den med minst behov får kanske inget alls.

Laststyrning har du i laddboxen hemma också så att hela kvarteret inte kommer hem samtidigt, laddar bilarna och slår igång spisen. Då får bilen mer laddning när spisen stängs av osv.
Det dumma med laststyrning är att den omöjligt kan veta vilken bilägare som är i mest behov av att få sig ett fulladdat batteri. Det är ju lite synd om den som har tretton mil att åka, men inte får ladda fullt för att andra mer närboende har tommare batterier.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Idag är det konstigt om en diesel- eller bensinbil inte klarar av att åka 60 mil på en tank.
En fulladdad normal elbil kommer 15 mil.

Jag är rätt övertygad om att alla och envar kommer vilja stödladda sin elbil närhelst man kommer åt - dvs när man parkerar den åtminstone en timme eller mer.

Detta under förutsättning att ingenting annat ändras mot vad vi har idag - annan lagringsteknik, annan prissättning på ström, radikalt minskat körbeteende osv...
Jag tror utveckling inom batteriteknik kommer gå fort, jämför med datorernas utveckling. Och omställningen kommer inte gå över en natt heller så elnätet kommer nog hinna anpassa sig och det är som sagt i princip bara det lokala nätet som kan behöva förbättras.
 
Hur resonerar ni som är i bilbytartagen?
Nu ser jag förvisso att tråden är gammal, men ändå aktuellt då jag bytte bil det året som tråden är ifrån.
Jag resonerade som så, jag hade en bensinare och ville ha en diesel då dieselmotorerna har bättre vridmoment (starkare) och jag ville ha en bra dragbil som orkade. Ångrar inte mitt val, den går mycket billigare än vad bensinaren någonsin gjorde för mig.

Nu väntar jag bara att tillverkaren ska godkänna att man får köra på HVO.
 
Det dumma med laststyrning är att den omöjligt kan veta vilken bilägare som är i mest behov av att få sig ett fulladdat batteri. Det är ju lite synd om den som har tretton mil att åka, men inte får ladda fullt för att andra mer närboende har tommare batterier.
Har du 13 mil att åka hoppas jag att du hittar en annan laddare än en som finns utanför ett köpcentrum. Utanför ett köpcentrum är det en normal eller destinationsladdare med lägre effekt och du förväntas stå där ett antal timmar. Ska du vidare ska du ställa dig vid en snabbladdare som finns någon annanstans. Förmodligen i närheten av en motorväg.
 
Jag tror utveckling inom batteriteknik kommer gå fort, jämför med datorernas utveckling. Och omställningen kommer inte gå över en natt heller så elnätet kommer nog hinna anpassa sig och det är som sagt i princip bara det lokala nätet som kan behöva förbättras.

Som ingenjör som jobbat i bilindustrin och vet vad batterier är, är jag skeptisk till en snabb utveckling. Tror istället på en mycket långsam sådan då batteriutveckling är en gammal gren, men det är svårt att sia om genombrott , mest tror jag man jobbar med priset. Fast å andra sidan tycker jag redan idag att elbilen har sin absoluta begränsade plats att hålla. Den största delen av våra behov av bil täcks av en bra elbil,så runt 80% av oss kan med fördel använda en sådan om den blir prisvänligare och på de tre längre resorna om året, hyra fordon.

Däremot på elproduktionssidan finns det fina godsaker att hämta i framtiden, så där är jag mindre orolig.
 
Som ingenjör som jobbat i bilindustrin och vet vad batterier är, är jag skeptisk till en snabb utveckling. Tror istället på en mycket långsam sådan då batteriutveckling är en gammal gren, men det är svårt att sia om genombrott , mest tror jag man jobbar med priset. Fast å andra sidan tycker jag redan idag att elbilen har sin absoluta begränsade plats att hålla. Den största delen av våra behov av bil täcks av en bra elbil,så runt 80% av oss kan med fördel använda en sådan om den blir prisvänligare och på de tre längre resorna om året, hyra fordon.

Däremot på elproduktionssidan finns det fina godsaker att hämta i framtiden, så där är jag mindre orolig.
Jag har hört att tillverkningen av el-bilens batterier inte är så värsta miljövänlig och att bilarna blir tunga, sen undrar jag hur långt man kommer på ett batteri tro? När de löst miljöfrågan även i tillverkningen och att bilarna inte blir så tunga, samt att de orkar köra en bra bit innan den behöver laddas, då börjar det bli riktigt intressant.
 
Jag har hört att tillverkningen av el-bilens batterier inte är så värsta miljövänlig och att bilarna blir tunga, sen undrar jag hur långt man kommer på ett batteri tro? När de löst miljöfrågan även i tillverkningen och att bilarna inte blir så tunga, samt att de orkar köra en bra bit innan den behöver laddas, då börjar det bli riktigt intressant.

Model 3 väger 1737 kg. Om du jämför med en fet SUV som XC90 som väger en bra bit över 2 ton.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 616
Senast: mars
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
676
Senast: MissFideli
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
766
Senast: Bonita4
·
Fordon Det finns ju köptrådar för både hus och klänningar... Jag ska byta bil i år är det tänkt. Jag köper kontant, och kravet är att jag om...
Svar
15
· Visningar
914
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp