Din ekonomi som pensionär

Tack alla som delat med sig av tankar, speciellt @Gabbi och @Stereo m fl som har öppnat lite nya rum i min tankevärld. Jag har hållit på ett tag att amortera av mina bolån och nu är jag inte så säker på att det är det smartaste. Visst, att amortera ökar hur stor del av min fastighet som jag själv äger, och på så sätt bygger det upp en förmögenhet som realiseras den dag jag säljer - eller mina barn ärver. Men det genererar inte inkomster och därmed inte heller ekonomiskt oberoende.

Så efter att ha googlat runt och kollat tips på lite olika sidor känns det dags att försöka tänka lite mer på sparformer för att få bättre avkastning.
 
Jo, allt hänger ju på vad man har för alternativ till avkastning på insatt kapital.
Om jag kan placera mitt kapital till högre avkastning än jag har ränta på mina lån förlorar jag på att amortera. Det är den biten jag just nu funderar mest på. Jag har inte så bra ränta på mina lån men de ska läggas om framöver och om jag då gör en bra förhandling med banken uppstår fler alternativ.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 211
Senast: Bubbla
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 236
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 886
Senast: Snurrfian
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
579
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp