Din ekonomi som pensionär

Det beror på vilken avkastning de har.
Visst men jag räknar med rak konsumtion samt att det hela är riskfritt placerat dvs mkt låg ränta
Rakt över blir det 16000 Ca i månaden skattefritt samt en ränta på mellan 80 till 125000 om året i snitt allt på 25 år

Naturligtvis går det med en smula risktagande att förbättra det hela avsevärt.
 
.. är det något du tänker på? Gör du något åt det? Vad i så fall? Kolla din egen prognos på minpension.se om du inte gjort det redan.

Japp, och jag kommer bli skitrik :). Haha, eller inte skitrik så jag är oberoende men jag kommer inte behöva oroa mig. Om jag stannar i detta land. Får pengar från både Sverige, Tyskland, några olika privataförsäkringar samt två olika arbetsrelaterade försäkringar, en från Sverige en från Tyskland som jobben betalar åt mig.

Har gått igenom allt med min bankman och han var verkligen imponerad. Väljer jag att återvända till Sverige blir det lite mer tajt, det är helt enkelt dyrare att leva i Sverige.
 
Kan ni inte göra en turné? @Gabbi @Stereo
Vill lära mig mer men jag vet inte vart jag ska börja, borde gå någon kurs i "Hur du blir rik"


(Kommer få nästan 11 tusen i månaden, mer än vad jag får i månaden idag)
 
Jag hoppas att om 10 år när jag är i pensionsålder så har jag betalat av såpass på huslånet att det är skapligt billigt att bo här. Billigare än i lägenhet i alla fall - och garanterat så billigt att jag fixar det på liten pension.

När jag tittade i mitt röda kuvert var det överraskande mycket - jag får över 10' i månaden. Det trodde jag inte. Plus att jag räknar med att ha lite extraknäck och helst jobba åtminstone halvtid efter det. Bara för att jag vill jobba.

Så nej, jag oroar mig inte speciellt mycket.
Kolla ändå på minpension.se, jag får mycket mer än vad som står i det oranga kuvertet.
 
Kan ni inte göra en turné? @Gabbi @Stereo
Vill lära mig mer men jag vet inte vart jag ska börja, borde gå någon kurs i "Hur du blir rik"


(Kommer få nästan 11 tusen i månaden, mer än vad jag får i månaden idag)
Charlie Söderberg föreläser gratis i det ämnet på olika platser i Sverige, han är en riktigt duktig talare.
 
4 eller fem mille bör man nog ha jobbat ihop om man ska kunna få en dräglig pension...
Man kan låna några av dessa mille också.
Jag har betydligt mindre men har lånat till resten.
Räntan är så låg nu att den inte märks så mycket.
Men lånet måste ju ha en bra säkerhet och den är ju begränsad.
 
Vill lära mig mer men jag vet inte vart jag ska börja, borde gå någon kurs i "Hur du blir rik"
Det är hårt arbete som gäller.
När man inte lönearbetar så sköter man de egna verksamheterna.
Ledig tid - by, by.

Gemensamt för dem som lyckas är att de kombinerar ett lönearbete med en egen verksamhet på sidan om.
Och att de ofta har både 3 och 4 olika yrken samt jobbar 150%-200%.

Ledig får man vara när det är klart.
 
Jag är under 30 år, kommer alltså antagligen arbeta 30-40 år till. Men jag har pensionssparat sedan jag var 19, så jag har en förhoppning om att det växer och att jag kommer klara mig bra utan statliga pengar.

Däremot funderar jag på att byta sparsätt. Nu är det via PPM, men om jag skulle få en trist sjukdomsprognos tex vill jag kunna plocka ut pengarna, det går inte nu.
 
Har också full koll på min pension..... PPM har gått jäkligt bra för mig eftersom jag har varit väldigt aktiv där... och om 4 månader så är jag totalt skuldfri...inte ett enda litet lån/kredit finns kvar.... Tror att det är bland det viktigaste att gå in i pensionsåldern utan några skulder what so ever.... Har iofs 8 år kvar så man hinner ju spara upp en lagom nätt summa tills det är dags...
 
.. är det något du tänker på? Gör du något åt det? Vad i så fall? Kolla din egen prognos på minpension.se om du inte gjort det redan.

Jag är 28 och sparar ingenting själv till pensionen, behöver inte det :)

(Sparar och placerar pengar för andra ändamål dock.)
 
Senast ändrad:
.. är det något du tänker på? Gör du något åt det? Vad i så fall? Kolla din egen prognos på minpension.se om du inte gjort det redan.

Jag räknar kallt med att jag får riktigt skitdålig pension och tror nog inte jag kan göra så mycket åt det faktiskt. Jag har varit sjuk i för många år så jag satsar på att ha så låga utgifter som möjligt när pensionsåldern kommer. Planen är att jag då kommer att ha ett hus som är färdigamorterad så att jag kan bo billigt.
 
Jag har inget specifikt "pensionssparkonto" utan har bara ett allmänt sparkonto.

Sen så ser jag till att amortera bra på hus(och bil)lån, jag har en förhoppning om att i framtiden vara helt skuldfri och bo i stort sett gratis, så man sen kan använda den pension man (kanske...) får till andra levnadskostnader än boendekostnad.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 209
Senast: Bubbla
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 232
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 885
Senast: Snurrfian
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
579
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp