Din ekonomi som pensionär

Hur går det till att bli så ekonomiskt oberoende att man inte behöver sin officiella pension att leva på? För de flesta är det ju en period av 20 år eller mer som man i så fall ska leva på sparpengar eller avkastning på kapital efter att man slutat jobba.

Det finns nog inte ett svar som är sant där, alla gör på sina sätt, men sätten har gemensamt att det inte längre är du som jobbar för dina pengar, utan dina pengar är satta i arbete och genererar mer pengar.
Det du sätter i arbete nu gör stor skillnad om 20-30 år.
 
Hur går det till att bli så ekonomiskt oberoende att man inte behöver sin officiella pension att leva på? För de flesta är det ju en period av 20 år eller mer som man i så fall ska leva på sparpengar eller avkastning på kapital efter att man slutat jobba.

Den frågan har ett långt svar. :p Det korta svaret är väl många bäckar små... en kombination av sparande, investeringar, och ett antal pengagenererande projekt jag vill dra igång. Ju mer jag lär mig desto fler idéer får jag, det finns ju hur många sätt som helst att tjäna pengar på har jag kommit fram till.

Det är så klart möjligt att jag inte når hela vägen fram, men vad är det man säger... sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna? :)
 
en kombination av sparande, investeringar, och ett antal pengagenererande projekt jag vill dra igång. Ju mer jag lär mig desto fler idéer får jag, det finns ju hur många sätt som helst att tjäna pengar på

Spännande. Ge gärna det långa svaret också. Det gäller väl att hitta projekten kan jag tänka mig. Kanske jag också skulle bli riskkapitalist!
 
Det gäller väl att hitta projekten kan jag tänka mig. Kanske jag också skulle bli riskkapitalist!
Man behöver ju inte riskera en massa för att vara kapitalist. ;)

Men jag tror mycket handlar om att se tillfällena när de kommer och generera pengar på det lilla som händer. Sen beror det ju på vad man börjar med och vad man vill sluta med. Har man redan en miljon som ligger och skräpar som man kan investera i allehanda grejer är det ju enklare att tjäna en miljon till än om man börjar med 100 kronor. Jag läste inte alls för länge sedan om en tjej som ville köpa en egen häst och som tänkte att hon skulle spendera en del pengar på den. Hon började med 1000:- hon fått av sin farmor i födelsedagspresent. Köpte lite utrustning hon fick köpa billigt, tvättade, putsade och sålde med förtjänst. Hade nu 1600:- som hon köpte mer utrustning för och gjorde samma sak igen ett par gånger tills hon var uppe i 5000:-, då köpte hon en sadel och mer utrusning som hon sålde. Allting såldes på Facebook-grupper. Inom ett år hade hon fått ihop 70.000:-. Visst, hon "jobbade" väl en timme varje dag, men hon tyckte att det var värt det. Tjejen var 16 år och allting blir ju skattefritt så jag tyckte att det var jättebra jobbat.

Jag tror många gånger att man inte orkar eller hoppar över projekt som man egentligen hade kunnat tjäna en liten peng på.

Sen är det klart att det är enklare att logga in på sitt aktiekonto och kolla hur saker och ting ser ut, klicka på lite köp och sälj och sen se allting växa. Men det är ju inte alla som har den kunskapen eller som orkar ta itu med det heller. Man orkar helt enkelt inte lära sig allting!! Men man kan om man vill tjäna lite extra pengar på saker om man bara bryr sig. Tex inte slänga sina kläder när man gör en garderobsutrensning utan lägga upp lite annonser på Tradera och få in lite pengar som man sedan stoppar i någon högriskaktie.
 
Jag tänker en del på min pension men är "bara" 31 så det är långt kvar och stora osäkerhetsfaktorer gör att det är svårt att få överblick. Dels vet man inte vad pensionsåldern kommer vara (förmodligen höjd en hel del - hur fräsch kommer man vara då och vad kommer man behöva pengarna till då?), dels kommer inflationen göra att man inte får lika mycket för ex 100 kr som man får idag (dvs jag vet inte hur långt ex 30000 kr/månad räcker då, om det är tillräckligt).

Men jag har ganska schyst lön och sparar också lite privat (som jag planerar att öka med åren) så jag är inte så orolig. Dock borde jag kanske byta till privat arbetsgivare för det brukar vara bättre pensionsavsättningar då än när man jobbar statligt.
 
Spännande. Ge gärna det långa svaret också. Det gäller väl att hitta projekten kan jag tänka mig. Kanske jag också skulle bli riskkapitalist!
Do it! ;)

Det handlar egentligen inte om att hitta Det Rätta Projektet (eller projekten), utan om att lära sig se affärsmöjligheterna när de kommer, och om att använda sina styrkor till sin fördel. De projekt jag vill köra igång just nu är inte i första hand pengagenererande utan mer till för att utveckla mina egna färdigheter inom olika områden, färdigheter som jag tror att jag kan tjäna mycket pengar på om några år. Möjligheten finns ändå att de kommer att dra in lite pengar, vilket jag så klart hoppas på.

Mycket handlar också om att inte låta sig bli övertalad om att ens idéer är dåliga idéer. Jag hör hela tiden att "ska du verkligen köpa en aktie/dra igång det projektet/investera i det där? Du kan ju FÖRLORA PENGAR OMG OMG!" som om det vore det absolut värsta som kan hända i hela ens liv. För mig är det helt självklart att jag kommer att förlora en del pengar på mina investeringar och projekt, men jag tror att i slutändan kommer jag att få mer pengar än om jag inte hade gjort dessa saker. På vägen kommer jag också lära mig nya saker och få erfarenheter som jag inte hade fått annars. Jag kan inte lära mig tjäna mycket pengar utan att snubbla och ramla några gånger på vägen, det är liksom så man lär sig.

Som du märker blir även det långa svaret lite flummigt, det är svårt att konkretisera exakt vad jag tänkt göra. Befinner du dig i Stockholm kan vi ta en lunch och prata ekonomi och idéer. :)
 
Hur tänker du kring det då?

Att pensionsåldern hela tiden höjs och höjs så jag lär väl hinna dö innan pension iaf.

Sparar en liten skvätt nu som kommer öka när skuldsaneringen är klar. Och så ska gården jag bor på köpas och det lånet prioriteras. Billigt boende tror jag är en grym fördel och kan troligen säljas om man behöver typ serviceboende innan man trillar av pinn.
 
Det finns nog inte ett svar som är sant där, alla gör på sina sätt, men sätten har gemensamt att det inte längre är du som jobbar för dina pengar, utan dina pengar är satta i arbete och genererar mer pengar.
Det du sätter i arbete nu gör stor skillnad om 20-30 år.

Jag har läst om ditt förhållande till dina pengar och hur du förvaltar dem i lite olika sammanhang här på buke. Hyr ut hus, tex. Pinsamt att säga kanske, men jag beundrar dig! Som varandes total analfabet på pengar, investeringar osv gör det mig oerhört nyfiken och intresserad. Just det där du skriver om att dina pengar jobbar för dig.

Jag är till exempel skitskraj för lån. Det har jag med mig sedan barnsben. Pappa var av den gamla arbetarsorten som ansåg pengar först och handla sedan. Till konsumtion verkar alla vara överens om att det är vettigt. Min pappa ville inte ha några lån över huvud taget och såg det som en triumf och trygghet att bo i ett färdigbetalat hus, köra en bil (dyr) som var köpt kontant osv. Han hade medioker inkomst hela livet men lyckades lämna ett hyfsat arv efter sig.

Så nu till min fråga. Om du vill svara och dela med dig står dig fritt. Såklart.

Om jag har säg 4-500000 kontant att förvalta på bästa sätt inför framtiden. Kan det vara lönsamt att låna till fritidshus att hyra ut? Hur ska jag resonera och framförallt räkna? Jag är verkligen totalt oförmögen att räkna på sånt.

De 4-500 000 skulle inte vara de sista besparingarna, utan det finns mer.
 
.. är det något du tänker på? Gör du något åt det? Vad i så fall? Kolla din egen prognos på minpension.se om du inte gjort det redan.
Jag har ingen koll på vad jag kan komma få i pension men jag pensionssparar och har gjort sen jag var 18 och räknar med ett par arv :o Sen sparar jag på andra vis också. Har inga stora krav på tillvaron så det bör gå ihop sig när jag blir pensionär.
 
Tjänar inte mycket med dåligt avlönat jobb och deltid, så kommer inte bli rik på min pension. Kommer börja spara när jag börjar nya jobbet.
Förhoppningsvis bor jag fortfarande med min sambo när vi blir gamla, det är tanken, i vårt hus så då klarar vi oss tillsammans.
 
Jag tycker om att leva enkelt så bara det som kallas garantipension skulle i dagsläget räcka för mitt eget personliga behov och som pensionär om en sådär trettio år lär jag inte behöva mer.
 
Jag hoppas att om 10 år när jag är i pensionsålder så har jag betalat av såpass på huslånet att det är skapligt billigt att bo här. Billigare än i lägenhet i alla fall - och garanterat så billigt att jag fixar det på liten pension.

När jag tittade i mitt röda kuvert var det överraskande mycket - jag får över 10' i månaden. Det trodde jag inte. Plus att jag räknar med att ha lite extraknäck och helst jobba åtminstone halvtid efter det. Bara för att jag vill jobba.

Så nej, jag oroar mig inte speciellt mycket.
 
Nästan 40 år kvar. Sparar inte och tror jag dör långt innan pensions ålder så oroar mig inte ett dugg.
 
Jag har läst om ditt förhållande till dina pengar och hur du förvaltar dem i lite olika sammanhang här på buke. Hyr ut hus, tex. Pinsamt att säga kanske, men jag beundrar dig! Som varandes total analfabet på pengar, investeringar osv gör det mig oerhört nyfiken och intresserad. Just det där du skriver om att dina pengar jobbar för dig.

Jag är till exempel skitskraj för lån. Det har jag med mig sedan barnsben. Pappa var av den gamla arbetarsorten som ansåg pengar först och handla sedan. Till konsumtion verkar alla vara överens om att det är vettigt. Min pappa ville inte ha några lån över huvud taget och såg det som en triumf och trygghet att bo i ett färdigbetalat hus, köra en bil (dyr) som var köpt kontant osv. Han hade medioker inkomst hela livet men lyckades lämna ett hyfsat arv efter sig.

Så nu till min fråga. Om du vill svara och dela med dig står dig fritt. Såklart.

Om jag har säg 4-500000 kontant att förvalta på bästa sätt inför framtiden. Kan det vara lönsamt att låna till fritidshus att hyra ut? Hur ska jag resonera och framförallt räkna? Jag är verkligen totalt oförmögen att räkna på sånt.

De 4-500 000 skulle inte vara de sista besparingarna, utan det finns mer.

Oj tack. Vad glad jag blir. :-)
Grattis till nyfikenheten, för det är den som gör hela skillnaden. Är man nyfiken och tycker det är kul så kan man lära sig.
Som svar på frågan; ja jag tror att det skulle kunna vara lönsamt, men det beror såklart på lite olika faktorer, där husets skick och läge spelar in en hel del. Däremot behöver inte ett bra läge för ett hus som hyrs ut automatiskt vara strandbod med sjöutsikt på västkusten osv, det kan vara mycket enklare än så. Finns det någon ort dit säsongsarbetare åker för att jobba, finns det kanske universitet eller högskola, finns det bad, finns det skidbackar, finns det någon känd idrottstävling nära mm? Finns det kanske rent av behov av semesterstugor/billigt boende året runt? Isåfall ännu bättre.
Jag hade börjat med ett eller två hus för att se hur det gick, och för att sprida riskerna och inte stoppa alla ägg i samma korg. Möjligen hade jag spritt husen också, för att inte bli stående med dem om tex högskolan stänger.

Den första frågan, förutom var husen bör ligga är vem som ska sköta dem? Är det du själv som ska åka och städa och lämna nycklar? Isåfall måste du ju ha dem nära. Finns det campingar, förmedlingar som gör det åt dig för en % på vinsten? Isåfall kan de ligga var som helst.
Mina föräldrar var lite som dina, det var farligt med lån och man kan ju förlora pengar. Jag tänker mer som Stereo där. Jaha, oj man kan förlora pengar, ja det är väl trist, men då får jag väl tjäna ihop nya och så har jag lärt mig något.

Hur vet man om något är en bra affär då? Jo, man måste känna till alla faktorer och sedan räkna.
Ta tex ett hus för 500.000.
Du behöver lägga 15% + lagfart (jag la 25% för att slippa amortera)

75000 + 7500: 82500
Lånet kostar med en välförhandlad ränta och efter ränteavdrag 5950 kr per år.
Du måste räkna på drift, dvs el ock saker som kan gå sönder, både små och stora. Husets skick avgör om du måste sätta av pengar för tex nytt tak, men eftersom du räknar på det innan kommer ju inte det som en överraskning. Du köper det bara om budgeten går ihop MED det nya taket. Mitt eget hus ingår i en bostadsrättsförening så då betalar jag el och en avgift och behöver inte oroa mig för taket (inte i någon större utsträckning iallafall, annat som medlem i BR:n)

Säg att elen går på 500 i månaden och du lägger samtidigt undan en 500-ing för övrigt underhåll, huset i exemplet behöver inget nytt tak. :-)

Huset hyrs ut för 60.000 om året som ett ex. Jag tror att det är 10% på hyran som är avdragsgill + 40.000 kr i schablon, så du skattar bara på 14.000 av kronorna. Dvs; kvar åt dig i slutet av året är 55800 kr.
Detta minus räntan och el och underhåll är 43850.
Din insats var 82500 kr och dessa tjänar 43850 åt dig varje år. Det är ett ROI (return on investment) på 53%.

Det enda som egentligen är trixigt här är frågan; hur vet man att den går att hyra ut, hur vet man att man kan tjäna 60.000 om året? Ja, det vet man ju inte innan man frågar.
Ring några campingar, fråga om de säljer stugor, ring ett företag som förmedlar röda stugor åt tyskar, fråga var det är högt tryck på hus, köp ett hus som redan hyrs ut? Säg att du tar möblerna också ;-) Var fräck, sätt ut annonsen om uthyres innan du äger ett hus, se om någon hör av sig...

(Och innan någon påpekar något om siffrorna i exemplet, de är bara just exempel, man får föra in riktiga siffror från riktiga objekt istället och sedan avgöra om det verkar bra eller ej. Kanske kräver något ställe lite renovering, kanske måste vinsten återinvesteras första året, isåfall, räkna på vad ni tjänar efter det?)
 
.. är det något du tänker på? Gör du något åt det? Vad i så fall? Kolla din egen prognos på minpension.se om du inte gjort det redan.

Ska väl svara på ursprungsfrågan också. Ja, jag håller noga koll på min pension, både den allmänna, PPM-delen (som går bra som faen) och min tjänstepension. Utöver detta kommer min egen förmåga att tjäna pengar och få dem att föröka sig, bli avgörande. Pensionen är bara ett plus i kanten.
 
Det är ju extra bittert för dem som först lägger ner en massa på en dyr utbildning och sedan efter 10 bränner ut sig och blir långtidssjukskrivna.
de hamnar ju på garantipensionsnivå, får ta sig en etta eller två på bostadsbidrag och bara höra talas om det rika pensionärsliv våra högre byråkrater kan unna sig.

4 eller fem mille bör man nog ha jobbat ihop om man ska kunna få en dräglig pension...
 
(Och innan någon påpekar något om siffrorna i exemplet, de är bara just exempel, man får föra in riktiga siffror från riktiga objekt istället och sedan avgöra om det verkar bra eller ej. Kanske kräver något ställe lite renovering, kanske måste vinsten återinvesteras första året, isåfall, räkna på vad ni tjänar efter det?)

Och anledningen att jag inte räknat in tex försäkring i kostnaderna är att min egen försäkring ingår i avgiften som jag betalar till BR-föreningen, men om man inte köper i ett liknande arrangemang så får man lägga e sådan till kostnaderna, och ska man själv köra fram och tillbaka och släppa in gäster får man räkna tid och drivmedel osv...
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 212
Senast: Bubbla
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 238
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 886
Senast: Snurrfian
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
579
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp