Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag ringde även PoG Woody där killen sa att jag skulle ha flakplywood /slitskyddsplywood. Priset låg på ca 2500 kr.
Marinplywood var helt i teak och kostade 6-7000 kr för en skiva.

Slitskyddsplyfa blir alldeles toppenbra. Priset på 2500kr är normalpris för en skiva lämpad till hästtransporten.
Mitt golv med slitskyddsplyfa 21mm 1525x3050 kostade ungefär så, kommer inte ihåg exakt på kronan vad det kostade och det var i den prisklassen det låg +/- några kronor beroende på vilken åf jag valde.
 
Ni som har trägolv och limmad gummimatta- hur kollar ni skicket på golvet och hur ofta?
Jag håller på att måla väggarna på min Thule Exellent 2008 och på vissa ställen nertill är väggarna fuktiga. Underifrån känns golvet bra, men antar att man behöver skära upp mattan för att kolla ordentligt? Kanske bästa att lämna in den på verkstad för att få det gjort? Rädd att inte kunna täta mattan ordentligt sen.
Om släpet är från 2008 och golvet inte är bytt och det inte går att kolla golvet skulle jag byta och lägga lös matta sen. Är ju döläskigt med ett golv man inte kan kolla ordentligt! :nailbiting:
 
Ni som har trägolv och limmad gummimatta- hur kollar ni skicket på golvet och hur ofta?
Jag håller på att måla väggarna på min Thule Exellent 2008 och på vissa ställen nertill är väggarna fuktiga. Underifrån känns golvet bra, men antar att man behöver skära upp mattan för att kolla ordentligt? Kanske bästa att lämna in den på verkstad för att få det gjort? Rädd att inte kunna täta mattan ordentligt sen.
Jag har inte kunnat kontrollera golvet på min, den är nu nio år och jag märkte att golvet sviktade, därför byter jag. Skar bort mattan och såg då att golvet behöver bytas, det var fuktigt och sviktande på ett par ställen. Man skulle visst ta bort sadelkammaren innan man skar bort mattan, det fick jag reda på igår när jag ringde åf. Synd jag inte ringde honom tidigare, då hade jag sluppit ha mattan i två delar nu :angel:. En del i hästens del och så en liten minimatta då i sadelkammaren. Lär gå åt lite extra silikon.
 
Jag har inte kunnat kontrollera golvet på min, den är nu nio år och jag märkte att golvet sviktade, därför byter jag. Skar bort mattan och såg då att golvet behöver bytas, det var fuktigt och sviktande på ett par ställen. Man skulle visst ta bort sadelkammaren innan man skar bort mattan, det fick jag reda på igår när jag ringde åf. Synd jag inte ringde honom tidigare, då hade jag sluppit ha mattan i två delar nu :angel:. En del i hästens del och så en liten minimatta då i sadelkammaren. Lär gå åt lite extra silikon.


Vad har du för släp? Syntes/kändes det något underifrån på golvet?
 
Det är en cheval liberte, modellen heter 2004. Släpet är från 2007. Nej, det var glasfiber undertill så ingenting syntes. Bara jag som tyckte det kändes lite märkligt att gå på.
 
Brunte står utan bakramp och varenda verkstad inom en dryg timmes körning verkar ha semester. Hade ju inte varit något problem om jag inte måste flytta 1/8 :arghh:
 
Vad är det för fel på den? Gamla släp brukar ju vara relativt logiskt byggda.

Limmet från mattan hade krupit ner i metallramen som inte är delad utan i ett stycke, som ett U, och det krävdes lite våld att få loss träet så nu är ramen lite skev. Sen hade det blivit fel när jag mätte skivan så har liksom inget att byta till längre.
 
Limmet från mattan hade krupit ner i metallramen som inte är delad utan i ett stycke, som ett U, och det krävdes lite våld att få loss träet så nu är ramen lite skev. Sen hade det blivit fel när jag mätte skivan så har liksom inget att byta till längre.

Det går inte att få tag på en bättre begagnad ramp då från en likadan transport? Annars återstår väll bara att hyra/låna annan transport till flytten och fixa till din när det går.
 
Det går inte att få tag på en bättre begagnad ramp då från en likadan transport? Annars återstår väll bara att hyra/låna annan transport till flytten och fixa till din när det går.

Inte vad jag sett, mitt släp är verkligen gammalt :D
Flytten är på drygt 3,5 h enkel väg och det blir fruktansvärt tufft att kör tre vändor själv på en helg.. :down:
 
Oj, då var det ju lite värre...

Ja.. Svårt att låna transport också eftersom de flesta jag känner har sånna att BE-kort krävs.

Men ja, vi får se. Antingen försöker vi lite till själva, beställer en ny skiva osv eller så väntar jag på någon verkstad.
I så fall får nog hästen stanna i lösdriften ett tag till.
 
Hm, tydligen finns det en rufflig yta och en slät yta på golvet jag köpte. Nu frågade den som ska hjälpa mig med släpet vilket sida jag vill ha upp.
Jag visste inte riktigt, så vi förde en diskussion. Jag föreslog ruffliga så att plastmattan ligger still, då sa han att den släta kan vara bättre för då är det enklare att få ut det blöta. Så efter lite bollande fram och tillbaka tror jag att vi kör med den släta uppåt, för nedåt borde det inte göra något om det är ruggit eller tänker vi fel?
 
Limmet från mattan hade krupit ner i metallramen som inte är delad utan i ett stycke, som ett U, och det krävdes lite våld att få loss träet så nu är ramen lite skev. Sen hade det blivit fel när jag mätte skivan så har liksom inget att byta till längre.
Aha, lite svårt att räta ut själv då.. men synd på skivan, det går inte att skarva den på ngt vettigt sätt?
Och den järn över skarven för extra stabilitet..
 
Ruggad uppåt! Är halkskydd så att mattan ligger still :), är lätt att göra rent ändå :)
Hm, tydligen finns det en rufflig yta och en slät yta på golvet jag köpte. Nu frågade den som ska hjälpa mig med släpet vilket sida jag vill ha upp.
Jag visste inte riktigt, så vi förde en diskussion. Jag föreslog ruffliga så att plastmattan ligger still, då sa han att den släta kan vara bättre för då är det enklare att få ut det blöta. Så efter lite bollande fram och tillbaka tror jag att vi kör med den släta uppåt, för nedåt borde det inte göra något om det är ruggit eller tänker vi fel?
 
Ruggad uppåt! Är halkskydd så att mattan ligger still :), är lätt att göra rent ändå :)
Får se om det går att ändra, nu sa vi slät uppåt å han behövde veta för att kunna planera. Själv tänker jag att det borde inte spela någon roll vilken sida vi har upp eller ner utan planering, eller är det något jag missat kanske?
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 370
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 914
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp