Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hej!! Har ett Ringo Star -05 släp hemma, med jättefula färgbortfall på sidorna, har hört med thule och det är fabrikations fel, dock skulle jag "bara" få betala 5600 kr för materialet...Jobbet måste jag göra själv (eller inte!) Har tänkt lämna iväg den men kostar då 15.000 kr!!!!! Så verkstaden sa ist att SLIPA, GRUNDA och MÅLA om det istället om den är okej för övrigt...Ni som gjort det på era RINGO STAR (har läst om ett par st)...Hur gör man det hela?? Och vad ska grundfärgen/färgen heta? ;)
 
Algerna äter ju upp utskicket så att vaxa efter är nog det bästa :).
Mitt släp så tvättade jag med vanlig såpa, gick faktiskt smidigare än högtryckstvätten :p men var bara för att inte ha isönder dekalerna och då hade jag haft kraftig alg bort 2 är tidigare. Så det satt löst.

Med båtvax då?
Jag misstänker att 'mina' alger sitter rätt löst också. Det och dekalerna gör att jag kör för hand.
Kan/bör man behandla gummilisten längs utsidan med något för att den ska hålla sig schysst?
 
Med båtvax då?
Jag misstänker att 'mina' alger sitter rätt löst också. Det och dekalerna gör att jag kör för hand.
Kan/bör man behandla gummilisten längs utsidan med något för att den ska hålla sig schysst?
Ingen aning :p, har bara haft plyfa släp och aldrig vaxat taket även om det vore en bra idé ;)
 
Brunte får åka in på verkstad. Vi fick loss rampen men sen stämde fasen ingenting efter det.
Gäller att föra noggranna anteckningar över var allt sitter då man monterar ner rampen ;). Jag hade 4 skruv över efter mitt som jag inte hade ngn aning om var de kom ifrån :o, skruvade i dem där det saknades på lite andra ställen istället :angel: fördelen med ifor, de har typ bara 3 olika sorters skruv på hela släpet :p.
 
Jag får inte tag i någon skiva till mitt golv, kan någon tipsa eller kanske pma, var man kan köpa ? den lokala byggvarufirman visste inget, men fick tag i någon per telefon som skulle hjälpa mig och hon föreslog att jag skulle ta 3 skivor och pussla.... det gör jag inte. Men om man ringer de större byggvarufirmorna så kanske de kan ta hem? för jag hittade inte på deras hemsidor heller.

Mattan kan jag använda igen i alla fall, den var ganska lätt att få bort. Men jag skar av den där den gick in under sadelkammaren. Den där glasfibern undertill åker väck också.
 
Jag får inte tag i någon skiva till mitt golv, kan någon tipsa eller kanske pma, var man kan köpa ? den lokala byggvarufirman visste inget, men fick tag i någon per telefon som skulle hjälpa mig och hon föreslog att jag skulle ta 3 skivor och pussla.... det gör jag inte. Men om man ringer de större byggvarufirmorna så kanske de kan ta hem? för jag hittade inte på deras hemsidor heller.

Mattan kan jag använda igen i alla fall, den var ganska lätt att få bort. Men jag skar av den där den gick in under sadelkammaren. Den där glasfibern undertill åker väck också.

Har du ingen XL bygg eller AB Karl Hedin i närheten?
De beställer hem.
Jag beställde från Hedin för ett par veckor sedan till mitt släp.
 
Hej!! Har ett Ringo Star -05 släp hemma, med jättefula färgbortfall på sidorna, har hört med thule och det är fabrikations fel, dock skulle jag "bara" få betala 5600 kr för materialet...Jobbet måste jag göra själv (eller inte!) Har tänkt lämna iväg den men kostar då 15.000 kr!!!!! Så verkstaden sa ist att SLIPA, GRUNDA och MÅLA om det istället om den är okej för övrigt...Ni som gjort det på era RINGO STAR (har läst om ett par st)...Hur gör man det hela?? Och vad ska grundfärgen/färgen heta? ;)
Angående färgen, gå in i en frägaffär och fråga, de vet exakt vad du behöver efter att du talat om vad du ska ha färgen till. Jag tror att även vissa bygghandelsaffärer har färg också och de bör också veta.

Det jag antar att dom menar är att du ska slipa bort all gammal färg, sedan ska du använda grundfärg och när den torkat ska du måla med den färgen du ska ha. :)
 
@Grodis Jag har en Henra, men de och Thule/Star hade samma underleverantör till väggarna där färgen släpper. På min har inte alla väggar blivit dåliga, så än så länge har jag bara fixat de där färgen börjat släppa. Färgval och hur jag gjorde finns tidigare i den här tråden.

Bästa sättet att få bort färgen från väggarna var en skrapa med rakblad, sån som man har att ta bort målarfärg som kommit på glasfönster. Med den kunde jag få upp en flik på laminatet och dra bort som ett stort klistermärke typ. Vanlig färgskrapa till husfasader funkade inte alls. Sen slipa, tvätta och maskera ramen innan jag grundmålade och sen täckmålade tills jag var nöjd. Använde liten lackroller och pensel för att slippa se penseldragen. Passade även på att täta mot ramen med Sikaflex.
 
Jag ringde XL-bygg som sa att han aldrig hört talas om någon som vill ha en marinplywood utan rekommenderade istället flakplywood? han sa att jag får ringa någon båtfirma...
 
Jag ringde även PoG Woody där killen sa att jag skulle ha flakplywood /slitskyddsplywood. Priset låg på ca 2500 kr.
Marinplywood var helt i teak och kostade 6-7000 kr för en skiva.
 
Jag ringde även PoG Woody där killen sa att jag skulle ha flakplywood /slitskyddsplywood. Priset låg på ca 2500 kr.
Marinplywood var helt i teak och kostade 6-7000 kr för en skiva.
7000kr för en skiva är nog ngn väldigt stor och tjock, jag betalade 1500kr för en 12mm tjock och 2*4kvm på pog(eller ngt sånt.. var en stor skiva i alla fall). till förra släpet så var det en 1,5*3m skiva som var 24mm tjock, den kostade 4000kr. båda var marinplyfa.
 
Ni som har trägolv och limmad gummimatta- hur kollar ni skicket på golvet och hur ofta?
Jag håller på att måla väggarna på min Thule Exellent 2008 och på vissa ställen nertill är väggarna fuktiga. Underifrån känns golvet bra, men antar att man behöver skära upp mattan för att kolla ordentligt? Kanske bästa att lämna in den på verkstad för att få det gjort? Rädd att inte kunna täta mattan ordentligt sen.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 426
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 991
Senast: valy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
458
Senast: hamilton1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp