Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

@Bluefish

Vad har du använt för att lacka skärmarna? Jag skulle vilja fixa lite grejer på transporten men har tummen mitt i handen så pappa kommer nog få fixa det :o Men måla borde ju till och med jag kunna lösa :D

Hammarlack, jag vet en bil som är lackad med detsamma och den ser fräsch ut så jag tar det som bevis på att det funkar ;)

För övrigt har jag kört kärran till garaget och skruvat loss gamla bomfästena samt skruvat upp en lampa fram. Den ska kopplas in när vi byter golv, vilket vi gör sist. Men både golv och nya bommarna har kommit, kanske får tid över nästa helg att göra klart den. Ventiler ska också in men det går fort när rätt sorts såg finns på plats. Bommarna är jag väldigt nöjd med, lätta att lyfta, klicka i och lossa.
 
Hammarlack, jag vet en bil som är lackad med detsamma och den ser fräsch ut så jag tar det som bevis på att det funkar ;)

För övrigt har jag kört kärran till garaget och skruvat loss gamla bomfästena samt skruvat upp en lampa fram. Den ska kopplas in när vi byter golv, vilket vi gör sist. Men både golv och nya bommarna har kommit, kanske får tid över nästa helg att göra klart den. Ventiler ska också in men det går fort när rätt sorts såg finns på plats. Bommarna är jag väldigt nöjd med, lätta att lyfta, klicka i och lossa.
Så det blev thule bommar :D?
Älskar mina (som jag nog tjatat om i alla transport trådar flera gånger om :angel:).
 
Kanske lite OT. Jag håller på och kollar igenom mitt släp inför besiktning och uppkörning för B96. Har en fråga om draget som jag inte har lyckats få svar på av någon i min bilfamilj märkligt nog. Så jag vet ju inte om det är något jag behöver fixa. Är det någon som vet vad fältet med - + - (grön och röda fälten) är för. Ska det vara på + om det är helt säkrat över kroken eller har det med kultrycket att göra, någon som vet?
IMG_2531_zps2lncalid.jpg
 
Kanske lite OT. Jag håller på och kollar igenom mitt släp inför besiktning och uppkörning för B96. Har en fråga om draget som jag inte har lyckats få svar på av någon i min bilfamilj märkligt nog. Så jag vet ju inte om det är något jag behöver fixa. Är det någon som vet vad fältet med - + - (grön och röda fälten) är för. Ska det vara på + om det är helt säkrat över kroken eller har det med kultrycket att göra, någon som vet?
IMG_2531_zps2lncalid.jpg
grön= ok att köra, draget är låst och sitter där det ska, är det på någon av de röda så är det ngt fel, långa X röda är att den inte är nere på kulan, lilla - röda är ... ngt annat :angel:
 
Nja, jag är inte rädd för att använda formplyfa. Vattentåliga och prisvärt. Men jag tar hellre marinplyfa till hästtransporten, på övriga ligger formplyfa.

Du får faktist ursäkta men jag kan inte förstå hur du kan vara så djä... dum att du ens kan uttala dig om att formplyfa kan vara ett alternativ över huvud taget??!!
När det gäller hållbarhet och typ av användningsområde/klimat i ett släp ska INTE formplyfa användas, punkt.
 
Du får faktist ursäkta men jag kan inte förstå hur du kan vara så djä... dum att du ens kan uttala dig om att formplyfa kan vara ett alternativ över huvud taget??!!
När det gäller hållbarhet och typ av användningsområde/klimat i ett släp ska INTE formplyfa användas, punkt.

Formplyfa ligger på nästintill alla släp som säljs. Det är den absolut vanligaste botten. Och den är ju behandlad för att tåla vatten, jag har inga som helst problem med att lägga formplyfa som släpbotten.

Fyra av fem vi lägger ny botten i blir formplyfa. Slitskyddsplyfa är ju en annan variant om man vill kosta på. Oavsett vad man väljer handlar det om att kontrollera sitt material. ALLT blir dåligt, även aluminium.

Sedan kan du gärna avstå från att gå till personangrepp, tar lite udden ur argumenten.
 
Sedan kan du gärna avstå från att gå till personangrepp, tar lite udden ur argumenten.
Du får ta det som du vill men jag blir så upprörd över hur folk och de som bygger släp kan tumma på säkerheten, ingen som helst anledning att använda formplyfa bara för att tillverkaren är så dumsnål och att du använder formplyfan får helt stå för dig.
Alla dessa historier om hästar som gått igenom släpgolv kanske alla har formplyfa?
Nä, marin eller slitskyddsplyfa borde vara ett lagkrav för nytillverkning och för byte av släpgolv.
 
Du får ta det som du vill men jag blir så upprörd över hur folk och de som bygger släp kan tumma på säkerheten, ingen som helst anledning att använda formplyfa bara för att tillverkaren är så dumsnål och att du använder formplyfan får helt stå för dig.
Alla dessa historier om hästar som gått igenom släpgolv kanske alla har formplyfa?
Nä, marin eller slitskyddsplyfa borde vara ett lagkrav för nytillverkning och för byte av släpgolv.
förlåt men det verkar som att det är du som missuppfattat @Lovisaleonora lite..
hon skrev:" Nja, jag är inte rädd för att använda formplyfa. Vattentåliga och prisvärt. (jag tolkar detta som att formplyfa är som många vet ett vanligt släp golv, inte det bästa men ett vanligt golv som håller lika bra som andra, dock inte lika länge eller med den punkt belastning som en hästtransport utsätts för)Men jag tar hellre marinplyfa till hästtransporten, på övriga ligger formplyfa."

hade hon sagt att formplyfa är precis lika bra så hade jag höjd ögonbrynen, då det är stor skillnad och inget man ska ha i hästtransporter

men i vanliga små transporter som bara har en lastvikt på runt 500kg så är det inget trängande behov av att ha superdupertålig marinplyfa.
 
grön= ok att köra, draget är låst och sitter där det ska, är det på någon av de röda så är det ngt fel, långa X röda är att den inte är nere på kulan, lilla - röda är ... ngt annat :angel:
Tack! Då är det inte något jag behöver fixa iallafall. :D
 
Andra laget färg, mattan på plats igen (JÖSSES vad tung den var!) och mina ändrade bommar.

wp_20160708_19_32_13_pro_577ffc802a6b220219693b10.jpg


Färgen tog slut så den högra sidan av väggen får nog nöja sig med ett lager, tills vidare i alla fall.
 
Jag blir tokig, nu har jag snart inhandlat allt inför lagningen av släpet, men nu funderar jag på vart jag kan hitta sparkskydd i gummi. Har googlat och försökt leta återförsäljare men hittar ingenting. Hur bör man göra?
 
Jag blir tokig, nu har jag snart inhandlat allt inför lagningen av släpet, men nu funderar jag på vart jag kan hitta sparkskydd i gummi. Har googlat och försökt leta återförsäljare men hittar ingenting. Hur bör man göra?
Samma företag som du köpte mattan av?
 
Redan kollat (var det första jag kollade), finns inte sådana jag behöver.
googlar man på gummimatta svart så får man upp flera olika, inte specifikt sparkskydd dock, utan man kommer få skära till själv. jag föredrar dock sparkskydd i plåt :). verkar som att det är bättre för plyfa väggar i alla fall, i min gamla kylinge hade fd ägare satt tjocka gummi mattor på väggarna, och det var tjockt med äckelpäckel och fukt bakom dem :yuck:. satte upp plåt istället och det är lika torrt och fint nu som då de sattes upp för 4 år sedan :).

men då du har glasfiber så gör det nog ingen skillnad.
 
googlar man på gummimatta svart så får man upp flera olika, inte specifikt sparkskydd dock, utan man kommer få skära till själv. jag föredrar dock sparkskydd i plåt :). verkar som att det är bättre för plyfa väggar i alla fall, i min gamla kylinge hade fd ägare satt tjocka gummi mattor på väggarna, och det var tjockt med äckelpäckel och fukt bakom dem :yuck:. satte upp plåt istället och det är lika torrt och fint nu som då de sattes upp för 4 år sedan :).

men då du har glasfiber så gör det nog ingen skillnad.
Jag har glasfiberväggar, är nog mer inne på gummi än plåt, då den andra sparksskyddet i gummi sitter kvar och kommer inte tas ner, tror jag.
 
Dagens fråga: min bakläm är tung.
Kan jag byta bara till nya fjädrar (ume säljer som reservdelar) eller måste jag ha "starkare"?
Kan fjädrar liksom bli slitna?
 
Funderar också över att sätta in sparkskydd i gummi i mitt släp. Funkar det med EPDM gummiduk? Eller ska man ha naturgummi eller annat material?
 
Här kommer en fråga som väl egentligen inte hör renovering till...
Jag har fått lite alger på skuggsidan på mitt släp (glasfiber, Boj)och tänkte (hand)tvätta det. Vad bör man använda för medel för ett bra (bestående)resultat.
Jag vet att jag använde något rekommenderat medel för just alger på mitt förra med plyfaväggar och det blev sig aldrig likt... Det blev mer alger på väldigt kort tid i stället.
Nu är det ju ett helt annat material det är frågan om men ändå.
Jag har en tanke om att bara tvätta det och inget mer. Eller 'måste' man efterbehandla/vaxa/dylikt?
 
Här kommer en fråga som väl egentligen inte hör renovering till...
Jag har fått lite alger på skuggsidan på mitt släp (glasfiber, Boj)och tänkte (hand)tvätta det. Vad bör man använda för medel för ett bra (bestående)resultat.
Jag vet att jag använde något rekommenderat medel för just alger på mitt förra med plyfaväggar och det blev sig aldrig likt... Det blev mer alger på väldigt kort tid i stället.
Nu är det ju ett helt annat material det är frågan om men ändå.
Jag har en tanke om att bara tvätta det och inget mer. Eller 'måste' man efterbehandla/vaxa/dylikt?
Algerna äter ju upp utskicket så att vaxa efter är nog det bästa :).
Mitt släp så tvättade jag med vanlig såpa, gick faktiskt smidigare än högtryckstvätten :p men var bara för att inte ha isönder dekalerna och då hade jag haft kraftig alg bort 2 är tidigare. Så det satt löst.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 426
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 992
Senast: valy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: hamilton1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp