Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Ahhh...bara barnet jueh ;)

Det förklarar bommarna, min vagn är några år äldre än din :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

he he :) ska iväg nu och prata med en thule återförsäljare om man kan köpa EasyLocksystem bommar och ha till istället. vill inte stå bakom min lilla söta polle och försöka få i sprinten på nuvarande bommar. + att det är bra att man kan ändra längd på bommarna till den bred åkande hästen^_^
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Ja, såna är ju bra att ha.
Jag får nog nöja mig med att få tag i såna bommar som du har, iaf än sålänge. Problemet är att det är svårt att köpa begagnade bommar utan att få ett begagnat släp med på köpet :P
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

om jag hittar nya bommar så kan du ju köpa mina :p, har du bara sprint fästen i ytterväggarna redan så kan jag ev slänga med sprint fästerna i mellanväggen också.
vill kunna stänga utifrån in och inte stå i pollans skottlinje när man stänger :rofl:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

om jag hittar nya bommar så kan du ju köpa mina :p, har du bara sprint fästen i ytterväggarna redan så kan jag ev slänga med sprint fästerna i mellanväggen också.
vill kunna stänga utifrån in och inte stå i pollans skottlinje när man stänger :rofl:

Det går att köpa lösa easy lock bommar från thule. Kostar ca 3500 kr (om jag mins rätt pris, pratade m ÅF i somras för jag tänkte sätta i min BOJ).
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

ja jag pratade med dom igår, kostar ca 2000 om dom behöver beställa nya. men dom hade ngt hemma så jag kan få lite billigare i så fall, easy lock bommarna hade varit super bra, men jag kan nöja mig med nån av deras äldre varianter på snabb bommar också :D
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

ja jag pratade med dom igår, kostar ca 2000 om dom behöver beställa nya. men dom hade ngt hemma så jag kan få lite billigare i så fall, easy lock bommarna hade varit super bra, men jag kan nöja mig med nån av deras äldre varianter på snabb bommar också :D

Minns jag fel kanske ang 3500 kr? Det var inklusive fästen iallafall. De äldre bommarna är toppen de också men de är ju inte teleskopbommar så kan bli svårare med tillpassningen.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Det var ju inte alls farligt dyrt, jag trodde att prislappen skulle bli bra mkt högre än så :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

trodde jag också ^_^ och sen så kan man ju alltid ta med sig bakbommarna till nästa transport också :p
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

har hittat golv hos en grossist 2,2cm tjock marin plyfa. kan det vara ngt att ha i transporten?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

super ^_^ lokala hästtransport försäljaren ville ha 5000 för en skiva, denna fick jag för 1000 :D super glad över att jag får råd med golv + bakbommar (kostnaden blev totalt 3750 kr istället för 8500kr:o om jag beställt bommar och köpt golv av lokala försäljaren) :D.

satte upp easy lock bakbommarna idag :bump: hade dock inga vagns bultar samt att ett hål inte stämde med det gamla :(. får borra lite och sätta ett fint klistermärke över det tomma bult hålet :D.

funderar på om jag ska ha gummi mattor över spark plåtarna som dom tidigare ägarna eller ha naken spark plåt. hästen åker lugnt och jag ska byta plåtarna till nya svarta^_^.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Fäst plåtarna ordentligt och se till att det inte blir vassa kanter, så ska det inte vara någon fara. Har bara plåt på min och det funkar fint :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

okej :D tänkte vika plåten i kanterna så det blir mjuka kanter samt svetsa + fila hörnen så de också blir mjuka och fina :D
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

kl.

Vad ska man använda för tätning utifrån på transporten? silikon eller? det har lossnat lite mellan väggen på några ställen. Har rengjort för nån dag sen, det var lite grönt här och där -alger kanske lr mögel?

bakom hjulet så har väggen gått in lite av nån anledning, så där tänkte jag täta lite extra. Frågan är vad jag ska använda?

Tacksam för svar :)!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

kl

idag så har jag tagit bort sparkplåtarna och golvet från min kärra ^_^, insåg att väggarna var sämre än jag trott. höger sida i hörnet så kan man ta skruvmejseln helt igenom :( men vänster sida var mycket bättre så det får duga tills våren (när jag förhoppningsvis fått jobb och pengar :p).

dock så blev det problem med det nya golvet... trots att vi pratat med grossisten om att vi behöver ca 2.2cm tjockt marin plyfa som var ca 3*1,5m (och som dom skulle ha hemma) så var golvet dom hade hemma endast 2m långt.... så fick bli ett som var 2,7cm tjockt = släpet väger mer och mindre maxlast vikt.

annars så "börjar" jag se början på att man kan montera upp saker och inte bara slänga ut saker från transporten.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tänk på att om du tätar behöver transporten vara snustorr.

Tänk även på att fukten kan ändå ta sig in när du tätar, men då kan den inte ta sig ut så det är inte bara bra att täta alla ggr...
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Ahh, på så vis. Hoppas att den funkar då :)
Jag vill också ha fläkt i min vagn, jag funderar på en sån där solcellsdriven grej. Jag sätter in en sån till att börja med, funkar den inte så får jag väl byta till en som går på elen. Fast då får jag be om hjälp, el är min akilleshäl :p

Vad är det för årsmodell på din vagn? Den ser ut som min, fast du har bättre bommar tycker jag, mina går inte att fälla ned. Kanske det går att köpa andra...tror Star & Thule har som kan passa.
Jag satte in en solcellsdriven fläkt i taket på min värmlandsvagn -00, och det är bland det bästa jag gjort för den går ju även när man står still på tävling :) Super!


KL

Jag har satt in extra ventilation i fram på den, 2 st extra skjutventiler väggen mitt emot dörren. Sen så har jag sågat av halva mellanväggen och monterat dit plast"remsor" så det blir som de lite modernare transporterna så hästen kan bredda benen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 728
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 063
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 828
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp