Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Knapplån

Är det nån som fått tyst på sin skramlande överlucka? Funderar på hur man enkelt kan få bort skramlandet...avskyr såna ljud!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Min överlucka skramlade ngt alldeles förfärligt. Det visade sig att hålen som bultarna satt i hade nötts upp så att de var större än bultarna och därmed kunde den röra sig. Jag borrade upp hålen så att de blev runda igen, satte i nya bultar som var någon millimeter grövre och fäste sedan med låsmutter.

Mellan läm och stag till luckan monterade jag sedan dit gummilist för att fånga upp ev kvarvarande vibrationer. Allt som allt kostade det mig 19kr samt en halvtimme i arbetstid. Numer är luckan knäpptyst :D
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Sådär...nu börjar det likna ngt :)

Höseglet är klart och passade perfekt, tokbra blev det. Har vadderat och klätt bakbommarna, men upptäckte att jag inte hade kardborreband så att det räckte till båda frambommarna (de har ju bindöglor så det gick inte bara att göra en tunnel), så imorgon får jag köpa till lite så att jag kan göra klar dem.

Det blev så mörkt innan jag blev klar, så tyvärr får jag återkomma imorgon med bild på höseglet, men jag kan iaf visa en av bakbommarna:

383056_10150582848489428_752229427_11475644_1528928589_n.jpg


Visst blev det lite snoffsigt iaf? :p
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Såg inte ut som hålen blivit större men en gummilist var ju smart! Det ska genast köpas! Visste väl att nån hade gjort nåt smart och enkelt... :-)

Supersnyggt bomskydd! Önskar jag vore lika händig...
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Dåså, då kanske det räcker med lite list för att få det tyst :)

*kl*

Sådär, nu har jag lyckats med att få en bild på mitt hösegel. Jag är nöjd, hoppas hästen blir det också :):

388910_10150584849374428_752229427_11482813_314099792_n.jpg
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Klart :D:

388013_10150586770314428_752229427_11487721_433904430_n.jpg


Nu återstår bara att se om pålle godkänner kreationen :p

(ignorera kabeln som hänger ned i taket, har inte kunnat fästa den än pga fukten)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

fint ^_^,

men bara en snabb fråga, sitter bomfästena lodrätt eller är de vinklade mot luckan? har endast nedersta hålet på fästena att utgå från och såklart har jag glömt bort hur de satt innan :/
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

men bara en snabb fråga, sitter bomfästena lodrätt eller är de vinklade mot luckan? har endast nedersta hålet på fästena att utgå från och såklart har jag glömt bort hur de satt innan :/
Det viktiga är ju att de sitter i samma vinkel som motsvarande fäste i mellanväggen. :) Kolla på den, jag tror bara jag har sett fästen monterade lodrätt.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Hmmm...nu blev jag lite osäker faktiskt, det har jag inte tänkt på. Men jag kan gå ut och kolla om en stund så återkommer jag med besked :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

tack så mycket ^_^,

idag så har jag lagt silikon fog längst golvet så det inte rinner ner kiss och förstör golvet :p, har satt upp frambommarnas fästen(+ satte fast transport grimskaftet, bara för att :D)
väntade först på att transporten skulle torka och sen på att några special brickor skulle torka :/ hade velat sätta upp bakbommarnas fästen också men brickorna behöver målas 2 gånger till först :(, och då gummimattan är genomblöt så kan jag inte lägga in den och sätta in stolpen heller :/= nästan färdiga invändigt men inte nära nog.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Åh så spännande, snart klart då :)

Bilder vill vi se sen, det är du medveten om va? ;)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

ja, jag har tänkt ta med kameran ut nu några dagar men glömt bort det:o
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Länktar till våren då jag kommer fortsatta
Renovera mitt släp. Kommer bygga dörr fram
Istället för bom. Och bak. Ta bort mellanväggen
Och bygga borttagbara skåp läng ena sidan i stället.
Där man kan ha hö. Kvast.grep. Kraftfoder mm.
Kommer ge plats i transporten så man kan sadla inne
Igen. Var så härligt då man hade 1,5 hästaren.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Såg inte ut som hålen blivit större men en gummilist var ju smart! Det ska genast köpas! Visste väl att nån hade gjort nåt smart och enkelt... :-)

Supersnyggt bomskydd! Önskar jag vore lika händig...


Finns ett företag som syr upp bomskydd till alla olika märken på hästtransporter.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jo jag har sett annonsen på blocket... Är sugen på att köpa, men om man är händig själv kan man ju få det lite personligare ! :-)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

*kl*

Nu kan jag inte de korrekta orden för delarna, men jag ville höra med er om ni vet var man kan köpa detta och vad det kan tänkas köpa:

1. Handske med påskjutsdel (alltså hela främre delen som fästs i balkarna, med nipplar men inte handbroms).
2. Hjulaxel inklusive bromsdelar m.m. Alltså allt utom däckena mer eller mindre.

Har ett Brenderup från -88 så det är inte det nyaste släpet men det är totalrenoverat och detta är sista delarna (förutom bakre delen av golvet) som ska bytas...på sikt. Börjar jaga redan nu.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Det är faktiskt inte särskilt svårt alls att sy dem själv :)
Bara att mäta, klippa till och sy ihop med raksöm. Totalkostnad för mina fyra bomskydd + hösegel blev 125kr, så det finns pengar att spara på att göra dem själv :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 813
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp