Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

KL

Är det någon som har bra koll på UME?

Jag är intresserad av ett begagnat UME-släp som tyvärr har dörrar fram. Det vill jag inte ha då jag dels inte kommer att köra några föl och dels då jag absolut vill kunna ha panikutlösning. För hur sjutton får man ner hästen om den skulle hoppa över dörren? :confused:

Hur som helst, det jag undrar nu är om det går att få panikutlösningen om man skulle köpa bommar och sätta i framtill istället? För om transporten har beställts med dörrar fram från fabriken (vilket jag inte har en aning om, eller om de satt i dem i efterhand) finns ändå paniksystemet installerat då på transporten (som jag dessutom inte vet vad de har för lösning på. Jag vet bara hur det fungerar på BOJ-släpen).
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vad säger UME själv då? De borde väl kunna svara på den frågan? Och säljaren, denne vet väl om transporten beställts från fabrik med dörr eller ej?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

*KL*

Ohhhh, nu har jag precis varit till glasmästaren och köpt karosserilist, här skall monteras in extra fönster i min transport :)

Nu skall jag bara kapa upp hålet och ta med "kapebiten" till min granne som pysslar med inglasningar och be honom såga till en bit plexiglas som passar i mitt hål, sen är det bara att sätta igång. Listen kostade bara 100kr/m och rutan ett par hundra så jag blev inte utfattig av projektet direkt :D

Det skall bli intressant att se om min pålle blir lugnare i transporten när han kan se ut bättre. Just nu lever han om som en tokig när man stängt om honom, så jag misstänker att han tycker att det är lite obehagligt att han inte kan se ut mer än genom rutan framtill...och det är ju inte mkt att se ut genom.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

vill också ha ett extra fönster på mitt släp :) men det får nog vänta :( måste byta väggarna på transporten också ändå... nästan alla popp nitarna var av vid en lite närmare titt, transporten hölls ihop av klena rostiga vagnsbultar lite här och där.

väntade mig bara att behöva byta golv och bommar ju :(
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Nej men vad trist att den var så mkt sämre än du trodde, jag lider med dig :(

Kan du göra jobbet själv eller måste du lämna bort det?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

jag gör allt själv, det är bara att skruva loss stänk skärmarna, ta bort listen, skruva loss nån vagns bult från ramen och vipps så är väggarna borta ^_^... eller jag hoppas det är så i alla fall :p.

skulle byta en list och skruvade loss en vagns bult, hela lilla väggen bredvid skötar dörren ramlade ner :rofl: så det var lika bra att gör allt så man vet att det håller för min knäppa häst sen.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vad säger UME själv då? De borde väl kunna svara på den frågan? Och säljaren, denne vet väl om transporten beställts från fabrik med dörr eller ej?

Nej, den jag pratat med på ume kunde inte svara på frågorna. Jag skulle bli uppringd av ngn av montörerna men de har ännu inte återkommit. Och med tanke på att Buke brukar kunna svara på allt så går det nog fortare att få svar här ;)

Fast nu var ju inte grejen huruvida just detta släpet var beställt med dörrar från fabrik eller ej (släpet hade dessutom haft mer än 1 ägare). Utan frågan är huruvida säkerhetssystemet finns installerat på alla släp, ÄVEN om det beställts med dörrar från början.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

KL

Jag undrar lite vi som inte har sadelskåp på släpen och helst inte vill ha sadlarna och grejerna i bilen, hur har ni löst det?
Har någon något bra tips hur man kan förvara sadeln i släpet när man är iväg? :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

KL

Jag undrar lite vi som inte har sadelskåp på släpen och helst inte vill ha sadlarna och grejerna i bilen, hur har ni löst det?
Har någon något bra tips hur man kan förvara sadeln i släpet när man är iväg? :)

Sätta på ett sadelskåp på transporten?
Alt portabelt tex Winnie sadelskåp som man kan ställa på den sidan av transporten som hästen inte åker.
Sadelbock, finns/har funnits en bra på Hööks med hjul, liten å stabil å man kan även ha smågrejor under sadeln som borstar, benskdd mm.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag hade en vanlig, riktigt stabil, sadelbock (inköpt på IKEA) som jag ställde längst bak i den spiltan som inte hästen stod i. Träns hängde jag på en krok framtill i den lediga spiltan. Hur smidigt som helst, och sadeln kom man ju åt även utifrån släpet. :) (bara att man tänker på att sadelbocken måste sitta fast under färd, så den inte far runt i släpet och skrämmer/skadar hästen)

Nu har jag släp med inbyggd sadelkammare, och vill inte vara utan den :) (särskilt inte som jag ibland kör två hästar samtidigt i släpet)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

kl

har satt in golv och nya väggar i mitt släp nu :banana:, ska bara poppnita fast väggarna, såga till en liten vägg, sätta upp listerna, in med fästen till indedningen,gummimattan, själva inredningen, sparkplåtar, kolla igenom elen, motera upp övre bakluckan, köpa nya stänkskärmar och ja det var nog allt ^_^ + bulta fast golvet är nog också en bra ide :angel:. men det är så härligt att vi börjar montera saker nu och inte ta isär- hitta mer som behöver fixas osv.

men nu när väggarna och golvet är nytt så funderar jag på att byta ramperna :eek: hur vet jag att de är ok?? ser inget på utsidan men sen är de också om målade + har gummimattor i vägen :(
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

funderar också nu på bommarna fram. de frambommar som jag har nu är vanliga oledade, dvs öppnas rakt fram och faller lätt tillbaka mot hästen när hon går förbi. men har också dom gamla bakbommarna som är fällbara, kan jag inte sätta dom fram på hästens sida och bara fälla ner dom när jag lastar ut fram? de kan ju inte vara mycket svagare är de oledade.

kan det vara en idé?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag har ett sådant riktigt gammalt Boj släp där skötar dörren sitter mitt fram. Så ett sådant skåp kan jag inta ha :(
Och ett riktigt sadelskåp hade jag gärna haft men där sätter student plånboken stopp :(


boccia: Ja visa gärna hur du ha fäst bocken underfärd!
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag kan inte se varför du inte skulle kunna göra så, kan man ha dem bak så kan man väl ha dem fram med :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

^_^så bra då,

nu har vi nitat fast väggar, lister och sparkmatta :banana: övre luckan bak är klar, det är "bara" att bulta fast golvet, in med mattan,in med stolpen och upp med bomfästena och sist inredningen ^_^. sen så är det ju också stänkskärmar och hydraulisk lift sak till frontutlastningens övre lucka och få elen att fungera inne i släpet... men det försöker jag förtränga än så länge :p
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vad jobb ni lagt ned, jisses! Men vad skönt att det börjar lida mot sitt slut med allt slit :)

Bild på slutresultatet är ett måste att visa! ;)

Jag skulle vilja ha nya stänkskärmar till mitt släp, var hittade du dina? Jag noterade att Biltema har, men de var avsedd för 13" och mitt släp har 14"...typiskt nog..
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

ja det blev lite mer jobb än planerat, men det blir så mycket bättre också. har dock väldigt mycket tur att ha verkstad hemma med alla verktyg, så har jag fått mycket delar gratis av pappa ^_^. samt att han hjälpt mig med allt tungt (dvs nästan allt)

pratade med en på lokala bildels affären ACKU, han hade hemma för vänster sida men inte höger :rofl: så han skulle höra av sig när han hittat den andra.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

*KL*

Nu jäklar är Denna frun på gång!
Material har inhandlats, nu skall jag sy hösegel och bomvaddering till transporten. Mönstret på materialet blev en smula vågat för att vara mig, men jag tror att det kommer att bli skitsnyggt :p:

388846_10150581483384428_752229427_11471222_1566939034_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 732
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 067
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 828
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Födda -21
  • Beta slagen mark

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp