Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

*KL*
Vad har ni för lås till era släp? Tips på prisvärt "godkänt" lås?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jo jag trodde att du menade att jag hade satt bommen för lågt.

min megastora har aldrig testat o höjden räcker för den.

De sitter tillräckligt högt för att jag sänker frambommen till den normalstora.

Jag har däremot sett hästar krypa under bommen bakåt o då har Al. bommen krökt sig- tack o lov kanske man får säga.:eek:

volvotjej.

jag skulle köpa helbom med fästen o höja frambommen om det är en stor häst som ska åka. Då ej från Ume, utan rejäla grejor- som frambommen.

Hmm. hur har du tänkt där?
Du måste väl ha en till bom där med:confused:

2 helbommar alt svetsa på fästen o sätta in en sned mellanvägg- för att den ska kunna bredda sig bak. då kan man ha kort o lång bom bak.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Det kan vara jag som inbillar mig, men blir inte spiltorna otroligt smala med mellanvägg?

Jag tänkte detsamma....
Jag funderade på om man måste ha mittstolpen eller om man kan ta bort helt eller ev, ersätta med en störtbåge. I den kärran skulle jag vilja sätta hela fram- och bakbommar, stoppning på sidorna och köra den som en 1,5 hästars transport.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Om jag inte ser fel är det där ett Ume Brunte Lyx, kompisen hade ett. Hennes travare fick stå så trångt med mellanvägg att han blev svårlastad, mellanväggen och väggen stod slickade på sidorna om honom och jag förstår att han fick panik av att inte kunna trampa om.

Jag håller helt med dig att jag hade tänkt det som ett 1,5 hästars släp, om det inte rörde sig om A-ponnies.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag tror den såldes som 1½ hästars. Köpte den på grund av att jag har en häst som gillar stå brett. Kör aldrig två åt gången heller.
Men gillar inte bakbommen. Ska även ha upp sån där matta på sidorna som går upp en bit. Ska även klä bommarna fram med vaddering. Ska se hur ja löser det med bakbommen.

Axel var menar du. Ena frambommen är inte monterad då jag hade slipat ner den för lack, ska även ta loss den andra men den satt hårt som berget. Ska även lacka mitt stolpen.
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Kanske en bakbom som man tar bort helt vid urlastning (hade jag på min Trane), det blir ju lite långt att fälla ner den när det är en helbom.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Ja för bommen som är nu åker gärna tillbaka, Visst hästen ja har nu bryr sig inte, men vet ju aldrig.
Ska mäta hur bred den är. Så får vi se om jag kan hitta en helbom ja kan ta av helt.

Och ja de är e brunte lyx :) från -77 så den kan nästan va med i antikrundan.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tranebommen var väldigt enkel, en ögla på var sida i släpet (går genom balken), stången går ner i öglan och låses med en hårnål. Perfekt. Enkelt och lätt. Jag åkte mycket själv med den transporten, och det var väldigt smidigt att hantera vid i och urlastning. Och kostar inte så mycket att installera heller. När hästen klivit av, la jag bommen vid sidan i släpet och fällde upp lämmen.

När jag lastade in hästen tog jag bommen, skickade in hästen och lade på bommen och låste den. Upp med lämmen.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Har en vit boj bravo som jag tänkt måla om , utvändigt i första hand. Vad använder man för färg och vad ska man tänka på??
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

När jag målade om min transport så använde vi utomhusfärg som man har till hus och annat. Den färgen tål ju vatten så man behöver inte vara rädd att det regnar bort=)

Något som man bör tänka på som jag kom på i efterhand är att man kan få behöva slipa med lite sandpapper och rugga upp ytan så fastnar färgen bättre!

//Sandra
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag ringde försäkringsbolaget för att få reda på vilka lås som var godkända men de kunde inte svara ordentligt på det, utan hänvisade till den där stöldskyddsföreningen (men där står det inte heller vilka som är godkända?). Verkade dock som att försäkringsbolaget tyckte att det var ok med biltemalåset så jag köpte ett sånt (typ 200 kr eller ngt sånt).
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vet inte om du menar sånt gult lås med tillhörande hänglås från Biltema? Om det är ett sånt du har så kan du ju alltid köpa ett bättre hänglås än det som medföljer. För det medföljande är nog inte svårt att bryta upp
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

*kl*

Även jag är nu tvungen att fixa till mitt släp som jag inte rört ett finger på under 14 års tid och säkert 20.000 rull-mil :o

Golvet har börjat mjukna på sidorna bak så nu åker det inte en häst i det förrän jag har bytt.. Men hur gör ni när ni byter golv ni som har sadelkammare och garderob? Mitt golv är ju en enda stor platta och inte uppdelat hästdel/sadelkammardel, eller det kanske inte det brukar vara?

Ett Brenderup Imperial släp från 98, jag kommer ha händig hjälp från en som jobbar på byggfirma men undrar om det ändå kanske är lika bra att lämna bort det och troligtvis betala multum? Känns jobbigt bara jag tittar på det.. Allt annat är ju perfekt , bromsar och så för det har jag precis gjort i ordning så jag måste ju byta golvet oavsett.

Denna modellen, säkert den mest krångligast av alla såklart :D

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...79105761797_620031796_9000135_437365036_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

jag har easy lock bommar på min transport, mycket bra då man enkelt kan justera längden på bommarna så att de passar transporten.
32824152.jpg

Vart köper man sånna? pris?:)

Har inte orkat läst igenom hela tråden. Men någon som vet vad det kostar att stripa om transporten med dess orginaldekaler?? Har en Star trailer.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 175
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp