Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

jag ska byta min bak lucka till våren, ska ha samma som till golvet, dvs marin plyfa dock så ska jag ta en tunnare skiva än golvet då det nog blir lite tungt med 2,7cm tjock ramp :p.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

åk till närmaste större bygghandel fråga efter flakplyfa 20mm det räcker med den tjlek. troligen får du då köpa hel skiva som har mått ca 150cmx300cm så det blir en ganska stor spillbit ,men du kanske har nån vän som oxå behöver byta sin bakramp så plattan räcker till 2 ramper, pris för en sån platta ligger mellan 1000kr-1500kr
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

då är det billigare med marin plyfa, en skiva på 150* 300cm som är 1cm tjock kostar ca 750kr, lägger man den dubbelt då så har man en 2cm tjock ramp.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

det är ju ett sätt att göra, men du kan få problem med vatten och fukt som kan tränga in mellan skivorna samt att hållfastigheten blir betydligt sämre, det är inte många kronor du sparar på att göra genom ditt förslag samt att du inom några år får göra om det igen , då är både arb o material förgäves
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

åk till närmaste större bygghandel fråga efter flakplyfa 20mm det räcker med den tjlek. troligen får du då köpa hel skiva som har mått ca 150cmx300cm så det blir en ganska stor spillbit ,men du kanske har nån vän som oxå behöver byta sin bakramp så plattan räcker till 2 ramper, pris för en sån platta ligger mellan 1000kr-1500kr


Det var ett riktigt billigt pris för en sån skiva, var köper man en sån nånstans, priset brukar vara högra för en plyfa skiva med hög kvalite.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

då är det billigare med marin plyfa, en skiva på 150* 300cm som är 1cm tjock kostar ca 750kr, lägger man den dubbelt då så har man en 2cm tjock ramp.

Gör aldrig någonsin på dett sätt, det håller aldrig i längden, skall man byta lucka använd plyfa av hög kvalite på en tjocklek från 18mm - 21 mm, tumma aldrig på kvaliten, det kan straffa sig fruktansvärt mycket, såsom en skadad häst.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

jag ska byta min bak lucka till våren, ska ha samma som till golvet, dvs marin plyfa dock så ska jag ta en tunnare skiva än golvet då det nog blir lite tungt med 2,7cm tjock ramp :p.

27mm skiva till golvet, wow det var tjockt. Har du tänkt på att vikten ökade en hel del på släpet med en så tjock skiva till golv, det är en väsentlig skillnad på 21mm som det ligger original en slitskyddsplyfa, och en marinplyfa på 27 mm.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

sådan plywood kan kallas för slitskyddsplywood , flakplywood, wiraplywood mm, den är slät på undersidan och mönstad för halskydd óvanpå, större bygghandel säljer den ex xl-bygg o likn, finns även dom som säljer över nätet ex bygghemma.se 1525x3050 21mm kostar där 1516kr+frakt. du kan även googla plywood så hittar du många som säljer , släpvagnsfirmor har så liten omsättning när det gäller sådana plattor så dom kan inte konkurera med bygghandels priser , jag vet att vissa släpförsäljare köper från vanl bygghandel och sen dubblar priset och kallar det för sina org reservdelsplattor för släp
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

hade redan 100kg högre max last vikt så det spelar inte allt för stor roll i mitt släp, blev ett fel när vi beställde skivan. blev inte så glad i detta :/ men det håller i alla fall.

och nej jag tänker inte ta 2st 1cm skivor till rampen, menade mer att det kan vara billigare med marin plyfa.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

sådan plywood kan kallas för slitskyddsplywood , flakplywood, wiraplywood mm, den är slät på undersidan och mönstad för halskydd óvanpå, större bygghandel säljer den ex xl-bygg o likn, finns även dom som säljer över nätet ex bygghemma.se 1525x3050 21mm kostar där 1516kr+frakt. du kan även googla plywood så hittar du många som säljer , släpvagnsfirmor har så liten omsättning när det gäller sådana plattor så dom kan inte konkurera med bygghandels priser , jag vet att vissa släpförsäljare köper från vanl bygghandel och sen dubblar priset och kallar det för sina org reservdelsplattor för släp

Jag VET vad skivorna heter och jag VET att man kan googla detta för att hitta det.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

*kl*

Märkte igår att träet på ena sidan av övre bakluckan på mitt släp har börjat mjukna så den kommer jag vilja byta ut snart. Har en brenderup horseliner från 03 och undrar om någon vet om man istället kan byta till en sån där "rullgardin"??? Är det något man i så fall kan fixa med själv tro?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Hej!
Har nu köpt ett tranesläp som ska fixas lite :-) . Det som jag behöver göra är:
1. montera bakbommar ( finns inget alls nu), vart hittar man bommar? Är det någon som tillverkat själv, i så fall hur blev det och är ni nöjda med det?
2. Måla insidan i släpet, använder ni 2-komponentsfärg (båtfärg?) på innsidan också? Om så, Luktar det inte mycket?
3. Läste längre bak i tråden att någon använt "hammarlack" ? till taket (utsidan då), hur är hållfastheten?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag får för mig att det inte ska regna in lika lätt då :) Min baklucka sitter så det blir lite glapp där bak mellan luckan och sidan av taket och då regnar det in :(
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag kan inte svara på första frågan men de två sista.
Jag använde tvåkomponents både ute och inne för att det ska hålla. Medan man målar ångar det rätt bra och det blev lite "lätt i huvudet", men så snart det torkar luktar det absolut inget alls. Tyckte inte ens det luktade normalt nymålat.

Jag målade taket med utspädd hammarlack. Fast det var ju i somras så jag kan inte säga något om det ännu. Men om färgen lossnar hade jag blivit extremt förvånad. Tror nog taket ramlar av innan dess. Dock är det svårt att måla med. Jag kommer få slipa ner sidorna lite till våren och måla om de eftersom de blev flammiga. Jag var noga med att slipa ytan både inne i transporten och uppe på taket innan jag målade. Tog en jäkla tid men så här i efterhand skulle jag slipat insidan ännu mer.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tack! :) Hur många liter gick det åt och på ett ungefär priset? (färg)
Kom på ytterligare en fråga, vad ska man använda till taket på insidan? :confused:
En bekant till mig, som är målare, rekommenderade Akrylatfärg till insidan (plyfan), är det något som fungerar? Läste i någon tråd där någon tyckte att vattenbaserad plastfärg inte alls fungerade samt att det blev bubbligt?! Känns jättesvårt och veta vilken färg man ska välja... :confused:

Sen till det här med bakbommar. Från ÅF fick jag ett pris på 3500, men har letat lite och hittat bommar från två andra märken.. Så till frågan, är det möjligt att göra de bommarna kompatibla med min transport? Är det någon som har gjort så? :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Insidan taket var redan bra på min så där kan jag inte uttala mig alls. För mig var det bara att dra av den med vatten och en svamp.

Nu minns jag inte riktigt hur mycket hammarlack som gick åt, två 1liters burkar tror jag det gick åt. Jag trodde en 1liters burk och eventuellt en liten skulle räcka minns jag, men det gick väldigt mycket mer än jag tänkt mig. Vi spädde den dock rätt så rejält. Det var inte jag som spädde, men gissar på minst 25%.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tack! :) Hur många liter gick det åt och på ett ungefär priset? (färg)
Kom på ytterligare en fråga, vad ska man använda till taket på insidan? :confused:
En bekant till mig, som är målare, rekommenderade Akrylatfärg till insidan (plyfan), är det något som fungerar? Läste i någon tråd där någon tyckte att vattenbaserad plastfärg inte alls fungerade samt att det blev bubbligt?! Känns jättesvårt och veta vilken färg man ska välja... :confused:

Sen till det här med bakbommar. Från ÅF fick jag ett pris på 3500, men har letat lite och hittat bommar från två andra märken.. Så till frågan, är det möjligt att göra de bommarna kompatibla med min transport? Är det någon som har gjort så? :)

svetsa egna bommar, billigare....
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tanken har slagit mig ;) ....men hur hållbart blir det? ffa vid själva "låsanordningen"? Vad ska man tänka på och vilket material bör man använda? :)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

asså bommarna ÄR typ vattenrör... så det är nog ingen fara :D mitt lås är som ett L å på andra sidan ett U, å sen en pinne genom L för att den inte ska hoppa av :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 579
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 022
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp