Dina bästa renoveringstips för transporten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tanken har slagit mig ;) ....men hur hållbart blir det? ffa vid själva "låsanordningen"? Vad ska man tänka på och vilket material bör man använda? :)
Det kan nog bli minst lika hållbart som fabrikstillverkade bakbommar, om man vet åtminstone på ett ungefär vad man gör. Däremot är det lätt att underskatta arbetsinsatsen när man skall bygga sådant själv. Råkar man inte ha lämpligt material hemma utan behöver åka och skaffa eller beställa, och har man inte svets och/eller rörkap och/eller vinkelslip och/eller bockmaskin eller städ och ässja/gasol... ja du fattar. :angel: Om man råkar ha material, verktyg och kunskap så kan det bli väldigt billigt, men man hamnar annars lätt i ett läge där 3500 spänn börjar kännas som ett fynd. ;)

Skulle jag göra egna så skulle jag inte göra dem tunnare än ca 60 mm, och jag skulle nog köpa ytterfästena (väggfästena) färdiga.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Min morbror har en verkstad med svets ect. så det borde lösa sig :)
Ni har inga bilder på egentillverkade bommar? :)

Det enda jag rent spontant tänker på är om inte själva "piggarna" som låser fast bommen inte blir för svag, eller egentligen svetsskarven (?) till bommen?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Tack, :) har du någon bild på dina bommar? Vill och behöver lite ideer till mitt "projekt" ;)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Det enda jag rent spontant tänker på är om inte själva "piggarna" som låser fast bommen inte blir för svag, eller egentligen svetsskarven (?) till bommen?
Jag skulle ha låtit den utskjutande låsvinkeln ("piggen")vara så kort som möjligt utanför bomröret. Infästningen till bomröret skulle jag centrera i röret, alltså inte fästa låsvinkeln direkt i rörets vägg/diameter eftersom det ger en oönskad vridkraft vid belastning. Jag skulle fästa låsvinkelns innerände i en bricka eller borrat plattjärn sådär 5-6 cm in i bomröret, och sedan en likadan precis i liv med bomrörets ände.
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

jag har easy lock bommar på min transport, mycket bra då man enkelt kan justera längden på bommarna så att de passar transporten.
32824152.jpg
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag är mkt skeptisk till såna bommar- ju fler brytpunkter desto svagare.

Sen beror det självklart på hur stor o tung hästen är o oxå om den är benägen att testa.

vi har ju sett horribla skador av frambommarna OM hästen verkligen vill ta sig ut:eek:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

bättre att bommarna går i sönder än att hästen gör det. frambommar har jag fällbara, tog de gamla bakbommarna och satte fram då original frambommarna var vanliga raka och föll tillbaka mot hästen när de var öppna = lättare och säkrare med fällbara fram.
bakbommarna är mycket lättare att öppna än de gamla då de var med sprint (samma som de på mellanväggen nu.).

ser mycket hellre att bommarna går i sönder om hästen sätter sig på dem än att hästen får skador.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Vad händer om den bom går sönder på mitten?
Det blir vassa delar som då hästen skär sig på.

Grejerna ska hålla o man ska kunna öppna hela om det nu anses nödvändigt.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag har dessa bommar i mitt Thulesläp och jag har väldigt svårt att tro att de inte skulle hålla. Upplever dem som lika rejäla som andra bommar trots att de är mycket lättare viktmässigt. Mycket enkla att öppna och stänga dessutom.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Från Thules hemsida; "Thule EasyLock bakbommar är utförligt testade med riktad kraft i drag- och mätutrustning som motsvarar de påkänningar en stor häst kan åstadkomma."
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag är mkt skeptisk till såna bommar- ju fler brytpunkter desto svagare.

Sen beror det självklart på hur stor o tung hästen är o oxå om den är benägen att testa.

vi har ju sett horribla skador av frambommarna OM hästen verkligen vill ta sig ut:eek:

Fast Thulevagnarna har inte EasyLockbommar fram. Deras frambommar är vanliga, rejäla.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Ok.
Jag har inte sett dessa bommar, men vet att umes o williams har haft Al. bommar som både böjt sig eller gått av.

min häst satte sig på en stålbom för många år sen o ingen skada på varken häst eller bom.

det såg ganska kul ut :o när den sprattlade lite med benen o ALDRIG har provat samma igen.

jag har inget behov av att kunna variera längden o om så.. så skulle jag köpa olika längder. Har dessutom vaddering på både för stark kyla eller annat.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Särskilt Umes bommar är ju helt galet klena. Jag har sett exempel där de krökts bara av att hästen backat mot dem, alltså inte kastat sig eller satt sig utan bara provat om bommen var borta eller fortfarande kvar.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Då förstår jag varför folk mer använder dörrar i dessa.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Då förstår jag varför folk mer använder dörrar i dessa.

Mmm å även dörrarna brakar om hästen backar för hårt ut...

Gamla hederliga rejäla bak och frambommar med för den delen håller åtminstone...
Utan att hästen gör illa sig...
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Ok.
Jag har inte sett dessa bommar, men vet att umes o williams har haft Al. bommar som både böjt sig eller gått av.

min häst satte sig på en stålbom för många år sen o ingen skada på varken häst eller bom.

det såg ganska kul ut :o när den sprattlade lite med benen o ALDRIG har provat samma igen.

jag har inget behov av att kunna variera längden o om så.. så skulle jag köpa olika längder. Har dessutom vaddering på både för stark kyla eller annat.

Thules frambommar är stål. Bakbommarna aluminium. Jag har sett en nordsvensk sitta på en sådan när den klantskallen som skjutsade hästen satt bakbommen för lågt. Tänk att det skall vara så svårt för vissa att anpassa bakbommens höjd så att hästen inte kan sätta sig på bommen.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

*KL*
Köpte ett Umesläp i somras. Enda jag gjort var och måla invändigt då jag vill ha det ljust inne.
Det som ska göras till sommaren är, skrubba utsidan eventuellt måla om i nån annan färg.
Se över bromsarna, införskaffa ny påskjutsbroms.
Men jag hade velat ha en annan baklucka samt ramp. Och annan bom. För denna är inge bra. Nån som har förslag på vad jag kan ha. Finns ingen mellanvägg och inget fäste för den heller.
Före
32878438.jpg
[/url][/IMG]
efter
32878437.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Du är rolig.:rofl:
du har aldrig haft riktigt stora hästar tror jag.

Min bom höll för det den var ämnad för.
Den satt givetvis så högt som det går.

Skulle aldrig ha Al-bommar varken bak eller fram!

Sen om du inte visste det kan hästar lyckas med det mesta- sörru;)
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Men jag hade velat ha en annan baklucka samt ramp. Och annan bom. För denna är inge bra. Nån som har förslag på vad jag kan ha. Finns ingen mellanvägg och inget fäste för den heller.
Jag hade nog letat rätt på en lämplig begagnad mellanvägg komplett med fram- och bakbommar samt väggfästen, kanske från någon krockad eller demonterad transport. Att modifiera främre fästet så väggen kan fästas i framstolpen är inte rocket science, inte heller att ta upp ett hål (eventuellt i metallplatta) för väggens bakre golvfäste. Jag gjorde det, förutom frambommar eftersom befintlig hel frambom var bra, på vår gamla transport.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Du är rolig.:rofl:
du har aldrig haft riktigt stora hästar tror jag.

Min bom höll för det den var ämnad för.
Den satt givetvis så högt som det går.

Skulle aldrig ha Al-bommar varken bak eller fram!

Sen om du inte visste det kan hästar lyckas med det mesta- sörru;)

Vadan detta utspel? Var du med (han hette inte Axel vad jag vet)? Den nordisen jag talar om var inte speciellt hög och bakbommen satt på ponnyhöjd. Karln lärde sig aldrig, det hände flera gånger. Vad har detta med höjden på mina hästar att göra?

Eller kände du dig träffad? Har du för liten transport?:grin:Har man höga hästar får man väl se till att ha anpassad utrustning...

Åh ja, hästar kan lyckas med det mesta, men det här var inte särskilt "svårt" att lyckas med faktiskt. Om man inte kunde förutse den händelsen jag beskrev så kanske man inte skall skjutsa hästar.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 175
Senast: Showjumper
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 530
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: Fredag
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 783
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp