Distansträns

Hyvens

Trådstartare
Hej! :)

Det är så att jag har blivit intresserad av Distans och ska börja träna/tävla med mitt russ, dock har han exem och jag är "lite" för stor..

Men jag undrar om de kommer påpeka det eller förbjuda mig att vara med eller något sådant p.g.a hans exem och vad kommer de säga om att jag är för stor?

Undrar ochså om ni tror jag kan rida honom?
Han är ganska stor o kraftig (Ej slutmätt så vet ej höjd vad hans höjd är..)
Jag är ca 165 lång och väger ca 68-79, och är ganska.... eh.. vi säger kraftig (:p:o) Han verkar ju inte ha några som helst problem med min vikt eller längd men vad säger ni?

(Vet inte om det syns så bra på bilden.. och förlåt för min sits haha men det var uppförsbacke ;))
20gz4gm.jpg
[/IMG]
 
Sv: Distansträns

Jag tror inte de säger så mkt om något om det om inte hästen ser ut att lida av det. Men kliar hästen aktivt så behöver du göra något åt det! Tänk själv om du har något som kliar så dant att du kliar upp sår.
Däremot tror jag att du kan få problem med den hovsprickan på bilden, och jag skulle absolut inte starta distans innan den är borta!

Även ponnyn behöver banta ;)
 
Sv: Distansträns

Vad har det med distansträns att göra? :D

Jag antar att han är b-ponny som de flesta russ...det är möjligt att veterinärerna säger till dig att du är för stor och för tung för din ponny (det är du ju om du väger närmare 80 kg) Men du blir ju inte utesluten om hästen inte visar några tecken på att ha problem med det under ritten.
 
Sv: Distansträns

Okej vad bra :) Han verkar inte ha några problem med min vikt. Han ser väl inte direkt ut att lida av det men de kliar VÄLDIGT mycket och så klart att vi försöker göra något åt det!

Han har ingen hovspricka.. ;) xD Det är en sten precis bakom hoven.. xD

Vi håller på o banta honom...:o

(Är ny så vet inte riktigt hur man svarar xD hihi så vet inte hur mitt var kommer bli xD Och Ämnet blev lite fel för jag först tänkte fråga om distansträns men så började jag skriva om detta istället men glömde byta ämne... Oc sen var de försent... xDk)
 
Sv: Distansträns

Jag tycker inte att det ser så tokigt ut på bilden när det gäller era proportioner men lite bättre bilder skulle förstås inte skada ;).

Jag får anta att ni ämnar deltaga i de allra kortaste klasserna, till att börja med, och de är inte så krävande att "ett normalt hobbyekipage" inte tar sig runt.

Det är långt ifrån bara smalisar som tävlar distans men om din häst är så pass liten (ca 125-130 cm hög?) så kan vikten/längden förstås bli en faktor ändå.

För övrigt letade jag febrilt efter någon hovspricka, tror som du att det blev en synvilla med stenen.
 
Sv: Distansträns

På bilden ser det inte helt tokigt ut, en annan vinkel hade varit bättre :) Däremot är ponnyn lite rund och du bör verkligen byta bett! Läs på om hur pessoa fungerar så vill du förhoppningsvis inte använda det mer sen...
 
Sv: Distansträns

På bilden ser det inte helt tokigt ut, en annan vinkel hade varit bättre :) Däremot är ponnyn lite rund och du bör verkligen byta bett! Läs på om hur pessoa fungerar så vill du förhoppningsvis inte använda det mer sen...


Nu har ju ryttaren tygeln i stora ringen så det är ju som vilket tränsbett som helst........
 
Sv: Distansträns

Nu har ju ryttaren tygeln i stora ringen så det är ju som vilket tränsbett som helst........

Nej det blir hävstångseffekt även här eftersom sidostycket inte är fäst i samma ring som tygeln. Men det är den "snällast möjliga" varianten att fästa tygeln på just detta bettet.
 
Sv: Distansträns

Hur det kan bli hävstångseffekt övergår min kunskap!
Tvärtom, eftersom tygeln går mot lilla ringen där tränset är fäst, kan det omöjligt bli nån hävstångseffekt. Men var och en blir väl salig på sin tro.
 
Sv: Distansträns

Fast..på ett baucher-bett (t.ex.) fäster ju inte heller sidstycket i samma ring som bettet (mundelen). Och med ett sådant bett blir det ingen hävstångseffekt, eftersom tygeln fäster i samma ring som bettet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 564
Relationer Behöver lite relationsråd av er.. Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år . Min sambo har ett musikintresse som han haft sedan...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 756
Senast: rutans
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 563
Senast: As_Vegas
·
Relationer Vänner, kompisar, familj, partner,släkt, hur lätt förlåter ni dem om de gör något som gör er osams? Jag anser att man för det mesta är...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp