Distriktsveterinär som slarvat rejält

Håller tummarna det går bra. Men nyfiken fråga - varför behöll de inte på klinik/rek skrivas in på annan klinik?

De två ggr mina haft nednära sår har de inte fått följa med hem utan fått stå kvar för OBS och behandling. då har inget av de såren varit infekterade. (det ena blev det på klinik och då drog de direkt på bredspektrumantibiotika, spolade osv)

De tyckte att bara inte det blir var så är det ingen större fara. Är hon sämre imorgon så ska jag ringa deras chefvet för råd. Annars var det tillräckligt ok för att vara hemma.

Men nu känns det som om jag borde lämnat kvar henne. :eek:
 
Håller tummarna det går bra. Men nyfiken fråga - varför behöll de inte på klinik/rek skrivas in på annan klinik?

De två ggr mina haft nednära sår har de inte fått följa med hem utan fått stå kvar för OBS och behandling. då har inget av de såren varit infekterade. (det ena blev det på klinik och då drog de direkt på bredspektrumantibiotika, spolade osv)


Fast det är ju ingen ledskada så självklart (eller sunt nog) så ordinerar inte kliniken vistelse hos dem för multum pengar i onödan utan har instruerat hästägaren att vara högst observant dessa dagar . Inget konstigt alls då såret fortfarande som sagt aldrig hittills påverkat leden inte ens enligt kliniken .

@Springsteen nej du behöver inte alls känna att du skulle lämnat kvar henne . Se ovan . Du vet ju vad du ska kolla och direkt om ngt sker åker du in . Inga konstigheter det är ju inte så att din häst fått leden punkterad det är där skillnaden ligger . Varför ska du betala dygn på klinik där hästen inte får ngt annat än den tillsyn du nu erbjuder hemma ? Det är ju det kliniken kommunicerat , inget annat !
 
Fast det är ju ingen ledskada så självklart (eller sunt nog) så ordinerar inte kliniken vistelse hos dem för multum pengar i onödan utan har instruerat hästägaren att vara högst observant dessa dagar . Inget konstigt alls då såret fortfarande som sagt aldrig hittills påverkat leden inte ens enligt kliniken .

@Springsteen nej du behöver inte alls känna att du skulle lämnat kvar henne . Se ovan . Du vet ju vad du ska kolla och direkt om ngt sker åker du in . Inga konstigheter det är ju inte så att din häst fått leden punkterad det är där skillnaden ligger . Varför ska du betala dygn på klinik där hästen inte får ngt annat än den tillsyn du nu erbjuder hemma ? Det är ju det kliniken kommunicerat , inget annat !
Åh tack. Nu blev jag lite lugnare igen. Usch. Jag hatar att ha skadade hästar, jag blir så hemskt orolig!
 
De tyckte att bara inte det blir var så är det ingen större fara. Är hon sämre imorgon så ska jag ringa deras chefvet för råd. Annars var det tillräckligt ok för att vara hemma.

Men nu känns det som om jag borde lämnat kvar henne. :eek:

Kan ju vara så att vissa kliniker är försiktigare än andra. Kanske beroende på led osv med? Var inte meningen skrämma upp dig. Och finns ju fördelar med hemma med, tryggt och känd bakterieflora.
 
Fast man kan ju få ett snabbare bemötande via telefon. Till såna ställen är det inte säkert att de kollar mailen ordentligt och snigelpost så är vi ju inne på nästa vecka.
Men det handlar väl om att bestrida en faktura /anmäla ngt man anser är bristande behandling ? Förstår inte utifrån det varför snigelpost/nästa vecka är en aspekt öht ????
 
Åh tack. Nu blev jag lite lugnare igen. Usch. Jag hatar att ha skadade hästar, jag blir så hemskt orolig!
Ja det är vidrigt att ha skadade hästar och när de ffa flaggas att man måste ha koll osv närmsta dygnen för ev om det kan bli ngt galet akut även om det inte är det just nu . Men som sagt : enligt tidigare inlägget ;) ta det lugnt de har sparat dig kostnader eftersom de inte gjort ngt mer än det du gör hemma just nu , med ordinationen att du kommer in direkt om ngt skulle bli sämre .
 
Kan ju vara så att vissa kliniker är försiktigare än andra. Kanske beroende på led osv med? Var inte meningen skrämma upp dig. Och finns ju fördelar med hemma med, tryggt och känd bakterieflora.

Jag tror det handlar om otroligt mycket minituösa skillnader i sår, skada, exakt var det är osv som sagt, samt ffa det jag skrivit tidigare att självklart är det högst sunt att hästar inte ordineras inställning på klinik bara för att ngn skada som faktiskt inte gått in i leden / bedömts vara nära leden i sak . Jag känner inte igen öht att hästar skulle ställas på klinik "för säkerhets skull" bara sådär alls utan oftast får hästägaren direktiv att får hästen feber /svullnar är det direkt klinik om ngt bedöms riskfyllt . Ofta när de varit där som TS varit , och åker hem på deras direktiv . Utifrån det kan man ju känna sig väldigt lugn att man vet vad som gäller i fråga om agerande .
 
Jag tror det handlar om otroligt mycket minituösa skillnader i sår, skada, exakt var det är osv som sagt, samt ffa det jag skrivit tidigare att självklart är det högst sunt att hästar inte ordineras inställning på klinik bara för att ngn skada som faktiskt inte gått in i leden / bedömts vara nära leden i sak . Jag känner inte igen öht att hästar skulle ställas på klinik "för säkerhets skull" bara sådär alls utan oftast får hästägaren direktiv att får hästen feber /svullnar är det direkt klinik om ngt bedöms riskfyllt . Ofta när de varit där som TS varit , och åker hem på deras direktiv . Utifrån det kan man ju känna sig väldigt lugn att man vet vad som gäller i fråga om agerande .

Som sagt, det kan ju vara så att vissa kliniker är mer försiktiga (alt är mer förtjusta i att debitera).

Sen anser jag inte alls TS behöver vara minsta orolig över att hästen är hemma - jag var som sagt mest nyfiken. Inte ifrågasättande.
 
Men det handlar väl om att bestrida en faktura /anmäla ngt man anser är bristande behandling ? Förstår inte utifrån det varför snigelpost/nästa vecka är en aspekt öht ????
Om man är orolig och tycker att saken är jobbig så kan det vara bra att få saken ur världen snabbt.
Och jag litar inte på snigelpost, då får det vara rekommenderat.
 
Om man är orolig och tycker att saken är jobbig så kan det vara bra att få saken ur världen snabbt.
Och jag litar inte på snigelpost, då får det vara rekommenderat.
Fast handlar det om en anmälan är ju inget löst öht på en vecka ens flera månader och då är det både mail och snigelpost som är involverat i högsta grad även år 2015 i fråga om förfarande .
Rekommenderat ? Varför ? Du får ju korrespondens på mail att ditt ärende behandlas och sen får du brev i brevlådan som uppföljning ? Saknar du ngt mailar du ?

Rekommenderat brev förstår jag öht inte i sammanhanget :(?
 
Fast handlar det om en anmälan är ju inget löst öht på en vecka ens flera månader och då är det både mail och snigelpost som är involverat i högsta grad även år 2015 i fråga om förfarande .
Jag har inte diskuterat anmälan, jag tyckte att TS skulle ringa stället i morgon, inte mer än så.
 
Åh tack. Nu blev jag lite lugnare igen. Usch. Jag hatar att ha skadade hästar, jag blir så hemskt orolig!

Både jag och folk jag arbetat åt och stallkompisar har haft sårskador nära led. De hästarna har i alla fall jag minns behandlats hemma och ägare/den som jobbar har fått noga instruktioner i att vara observant.
Har det däremot gått in i led är det ju så klart helt annat.
Så jag tror inte du behöver vara orolig över att kliniken skulle gett märklig ordination till er.

Hoppas hon kryar på sig fort och bra!
 
När en distriktare felade hos oss tog jag reda på vem som var chef hos dem. Mailade med läskvitto tydligt vad som hänt, vad jag var missnöjd med och hela situationen. Denne ringde upp mig dagen efter. Vi diskuterade det, jag fick ingen faktura, fick en rejäl ursäkt och hon lovade att ta upp det som skett.
 
Nu fattar jag inget utifrån det du skrev som jag svarade på . Det handlade väl inte öht om det du skriver nu , därav svaret du fick :confused:
Men min åsikt var att hon skulle ringa snarast, innan fakturan kommer. Sen skrev en annan användare att hon skulle skriva, men jag tycker fortfarande att ett samtal är bra. Då ser hon ju vilken respons hon får och kan gå vidare utifrån det.

JAG hade gjort så.
 
Åh tack. Nu blev jag lite lugnare igen. Usch. Jag hatar att ha skadade hästar, jag blir så hemskt orolig!
Jag har varit med om betydligt värre "slarv"

Jag skulle om jag vet att hästen är känslig till nästa gång tvätta mer o sätta på spritomslag för att slippa riskera komplikationer.

Jag skiter i om Vet anser att man ska tvätta med milda medel. Jag känner min häst o hästars miljö är sällan bakteriefri.
Är det bättre att behandla med PC eller NSAID eller både och var gång?
Tror inte det

Hellre safe than sorry.
Hoppas att hon blir bra nu o var mer PÅ nästa gång eller vidta extra åtgärder själv.
 
Förjävligt. Bestrid fakturan och anmäl veterinären. Jag har förlorat en häst på grund av att distriktare vart ute och kluddat. Enda gången dom får lov att visa sig här på gården igen är om jag har en häst behöver lugnande/smärtstillande inför transport till klinik.




I söndags så fick jag ringa ut en distriktare då jag hittade min ponny stående på tre ben med en svullen has och skrapsår på båda bakknäna. Hon hade även ett sår på insidan på hasen nära glidlederna.

Eftersom att hon hade så ont och eftersom att jag inte kunde undersöka om såret var djupt i hasen så ringde jag ut en distriktare.

Han kommer ut, ger lugnande och rakar bort lite päls. Säger att det bara är ett skrapsår och tvättar lite med hibiscrub-shampo, skriver ut metacam och säger att ingen bandagering behövs då det bara är pälsen och lite hud som är bortskrapat.

Magkänslan säger något annat och hasen fortsatte att vara svullen.

Ringde täby och fick tid idag.

Det visar sig att den, ursäkta svordomen, jävla distrikt veterinären inte ens undersökt såret ordentligt. För det är ett sår på 1 cm rakt in mot leden. Inte ända in, men farligt nära ändå. Idag kunde vet hitta ett sår på 1 cm rakt in.

Fy tusan vad arg jag är. Jag sa specifikt till om att jag ville att han skulle kolla så att såret inte var djupt, eftersom att ponnyn slår så mycket att jag inte kan undersöka själv utan sedering. Men nej då, det var bara ett skrapsår.

På täby sa dom att vi hade tur som lyckades hitta det nu innan det blev var och skit inuti såret, för då hade det kunnat gå rakt in i leden nu, men faran är ju inte över det kan fortfarande gå in i leden och jag ska ha nära kontakt med kliniken innan och efter helgen. Bandagering och penovet + metacam.

Ev. feber har ju såklart blivit nedsatt av rejäla doser med metacam, men blodprov visar att hon har en infektion i kroppen.

Vad gör man när en veterinär har negligerat att undersöka hästen på ett ordentligt sätt? Jag har inte den minsta lust att betala en faktura för ett sådant fruktansvärt undermåligt arbete. Att misslyckas med att ens se om ett skrapsår är djupt eller inte när man är veterinär och hästen är duktigt drogad kan jag inte förstå alls!

Vad gör man?
 
Jag misstänker att det är stationschefen som varit ute. Å andra sidan är han den normalt sett bäste o går att prata med.
 
Kan ju vara så att vissa kliniker är försiktigare än andra. Kanske beroende på led osv med? Var inte meningen skrämma upp dig. Och finns ju fördelar med hemma med, tryggt och känd bakterieflora.

Det är glidlederna i hasen.

Jag har varit med om betydligt värre "slarv"

Jag skulle om jag vet att hästen är känslig till nästa gång tvätta mer o sätta på spritomslag för att slippa riskera komplikationer.

Jag skiter i om Vet anser att man ska tvätta med milda medel. Jag känner min häst o hästars miljö är sällan bakteriefri.
Är det bättre att behandla med PC eller NSAID eller både och var gång?
Tror inte det

Hellre safe than sorry.
Hoppas att hon blir bra nu o var mer PÅ nästa gång eller vidta extra åtgärder själv.

Känns hopplöst att man inte ska kunna lyssna på dv råd om behandling. :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 199
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 368
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 721
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej! Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att...
Svar
5
· Visningar
1 041
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp