Bukefalos 28 år!

Djur till barn

Madick

Trådstartare
Min 7 åring vill så hemskt gärna ha en hamster. Jag har aldrig haft burdjur och känner att jag behöver lite råd och tankar eftersom det blir jag som har ansvaret för det.

Hur aktiva är hamstrar? Jag tycker de är så små och pluttiga, kan de vara lösa t.ex. i rummet om man stänger dörren (när man är där såklart)? Hur länge lever en hamster? Luktar de mycket? Hur är det med allergi?

Först tänkte jag på kaniner som kan bo utomhus (med fint hus såklart) men fick höra att de är väldigt allergiframkallande (jag är allergiker). Marsvin? De tycker jag är lite otäcka på nåt vis.

Hur mycket praktisk skötsel är det som behövs till burdjuren? Vad gör man med dem egentligen...?

Jag har inte lovat några djur men vill gärna ta reda på så mycket som möjligt om det är så att vi kanske skulle prova.
 
Sv: Djur till barn

Hur pass aktiva de är brukar vara relativt individuellt.
Jag har av båda sorterna här hemma, både de som är ganska lugna och andra som gärna är överallt på en och samma gång. :)
När jag bodde hemma stod hamstrarna i ett eget rum och då brukade jag stänga dörren och släppa ut dem en och en, och för min del funkade det utan problem.
Man måste dock tänka på att det inte finns något som hamstern kan gömma sig i så man inte får ut den, för det kan de vara duktiga på..

En hamster har en livslängd på ca 2-3 år, även om det inte är ovanligt att de blir mellan 1-2 år.
Huruvida de luktar mycket så beror det lite på.
Honorna kan lukta lite när de brunstar, men det är inget som jag finner jobbigt alls (har 5 honor).
Sen kan det såklart lukta om man inte städar ordentligt.
Mina guldar har sandskålar som de kissar i och som töms varje dag.

Gällande allergi så är det omöjligt att säga, då allergi är som du vet enormt individuell.
Jag själv är pälsdjursallergiker, liksom min far, men vi båda tål hamstrar utan problem.
Mitt problem är snarare underlaget, så i mina burar är där strimlad kartong (även kallat STL-strö) då ex spån inte funkar.

Kaniner vet jag inte direkt om de är allergiframkallande på det viset.
Jag har själv kanin inomhus och honom reagerar jag inte det minsta på.
Däremot är jag även höallergiker, vilket ju kan ställa till det.
Men det funkar än så länge ganska bra sen jag köpte mig en luftrenare. :)
Så att ha kanin utomhus ska inte vara några direkta problem.
 
Sv: Djur till barn

Tack så mycket! En kanin lever ju mycket längre än en hamster så det kanske är läge att börja med en hamster och se om det är intressant först...
 
Sv: Djur till barn

Jag har en hamster hemma som en 7årig flicka tröttnade på eftersom den är aktiv (sitter inte still i handen och gullar) utan vill kuta runt. De är söta och roliga djur men jag har en känsla av att de inte riktigt ger den där känslan av att ha ett husdjur så som ett större djur man ha i knät ger för barn.

Vill du prova en period och se hur det funkar så låna hem ett djur istället för att skaffa ett. 2 år är ändå en hyfsat lång period.
Jag lånar gärna ut hamstern, som lugnat sig nu när han mognat lite, eller marsvin om du vill ta reda på mer om dem.
 
Sv: Djur till barn

Åh vad gulligt och vilken bra idé! Och Vallentuna är lugnt att åka förbi nån helg. Jag ska tänka på det. Just nu finns det krav på vissa ansvar som ska uppfyllas innan det blir närmare prat om djur (vad barnet vet iaf :-) ).

Men visst finns det så att man kan hyra t.ex. en kanin över sommaren? Själv skulle jag helst ha kanin förstås...
 
Sv: Djur till barn

Jag har en 9åring som just fått sin första kanin. :love:

Hon började önska sig en kanin när hon var 7 år tror jag, men då avvärjde jag det. (vi har hund och hästar redan så det finns ju djur att mysa med) Nu när önskan fortfarande inte gått över och hon läst många böcker om kaninskötsel, skrivit upp allt som ska göras med kaninen varje dag/varje vecka/regelbundet och funderat på om det är något hon orkar med så har hon faktiskt fått en kanin.

Jag sa ingenting när jag hittat en kanin jag tyckte lät som den kunde passa utan sa bara att vi skulle köra iväg och handla julklappar. Hon visste inte vad vi skulle förrän hon fick träffa Elliot. Och det var kärlek vid första ögonkastet från bådas sida tror jag.

(och hela familjen är mycket förälskade i honom :love:)
Jag tror att en kanin är mer 'husdjur' som skogstrollet sa. Hamstrar känns inte som att de ger så mycket (om man säger), men det är säkert olika från hamster till hamster också. Jag är i alla fall nöjd med att vi köpte just en kanin och inte marsvin, hamster, gerbil eller något annat. :)
 
Sv: Djur till barn

Ja jag har sett annsoner, men minns inte var, att man kan hyra kaniner över sommaren. Sen kan det ju vara ett alternativ att ta en lite äldre, lugn och redan välhanterad kanin som kanske har några år på nacken redan och behöver ett nytt hem. (Det är ju tyvärr många som tröttnar...) Då har du Kaninparadiset i Järfälla t.ex och förstås blocket.
 
Sv: Djur till barn

Själv föredrar jag marsvin framför kaniner. :D Mina småbiffar pratar, piper och tigger gurka och springer gärna runt och kuttrar i hälarna på mig när de är ute. De kaniner jag har haft har inte varit lika personliga tycker jag.
 
Sv: Djur till barn

Kan man ha marsvinen lösa ute, ha ett hus liknande kaninhus med utegård (nät på marken?) till marsvinet? Jag har stor tomt och det skulle vara lätt att göra en "hage" med hus till en kanin eller marsvin om det nu funkar sommartid (dagtid?).

Jag skulle nog behöva träffa lite marsvin, känner mig helt borta på smågnagare... Kort len päls ska djuret ha iaf.
 
Sv: Djur till barn

Ja mina marsvin har alltid älskat att få vara ute på sommaren! De är inte lika tåliga som kaniner när det gäller kyla och drag och även lite mer "fega", dvs vill ha ett säkert kryp-in i närheten. Men har man en bra bur kan de bo ute dygnet runt på sommaren. De är jättesöta för de rör sig i gåsmarsch ute, mamma först, ungarna på rad och pappa sist (om man har en hel familj).

Kom å klappa, jag har både släthåriga och rexmarsvin. ;)
 
Sv: Djur till barn

Jag personligen skulle ju aldrig köpa ett djur som inte är ett flockdjur faktiskt.
Därav tycker jag att en hamster är ett rätt ehm dåligt djur på så sätt.

Vore jag dig skulle jag köpa ett djur som är naturligt socialt, "tyvärr" så tenderar de att leva längre... Kanske möss eller råttor? Helst råttor då, för de kan man ju ha lösa lite mer och göra mer grejjer med.
Lära trix och grejjer!
 
Sv: Djur till barn

Har du åkt och hälsat på några riktigt trevliga tamråttor?

Tro mig, det är inte alls samma sak som råttorna man har i stallet! Jag ryser vid tanken på råttorna i stallet, men råttorna vi hade i skolan var mysiga och otroligt sociala!
 
Sv: Djur till barn

En kompis hade råttor och de föll mig aldrig i smaken. Visst var de bättre än stallråttor men... nää. Lika lite som jag skulle vilja ha en orm fast de är mycket "trevligare" än jag väntat mig.
 
Sv: Djur till barn

Min son började tjata om hamster när han var 6 år. För att se hur han skulle klara det så började jag med att köpa 2 guldfiskar.

Dessa skötte han med min hjälp fint. När han var 8 fick han en dvärghamster. Jag är "marsvinsmänniska" och lite skraj för så där små djur som dvärghamstrar. Tyvärr var vår lite bitsk av sig och iom att jag fegade ur så gjorde sonen det också.
Det blev inget kel och gull, men vi byggde ihop 2 akvarier och en hamsterbur via rör, och ägnade många timmar åt att konstruera ett så bra liv som möjligt.
Sonen var jätteduktig att hålla rent och sköta hamstern.
När den dog 2 år senare var sonen helt förkrossad och otröstlig.

Efter ännu en tid köpte vi en långhårig svart guldhamster. Super trevlig individ.
Vi hjälps åt att sköta hans päls och så, annars är han väldigt mån om sin hamster och sköter den bra själv. Sonen blir 14 i mars. Så det har hållt i sig.
 
Sv: Djur till barn

Hamster skulle inte jag rekommendera till en 7åring. Det är ett bra djur men kanske inte till barn i den åldern. Man vill ju i den åldern gärna ha hamstern på sitt rum. Men eftersom de väsnas på natten (nattdjur) så stör det sömnen väldigt bra. Sen är de bara lugna och stilla innan de hunnit vakna till, när de har vaknat kutar de runt ostoppbart tills de går och lägger sig igen. Dessutom vaknar de bara i gryningen eller på eftermiddagen. Kan ses som lite tråkigt.

Mitt första burdjur fick jag i den åldern, det var en mushane. Det är mer djur att tala om. De är visserligen aktiva men de är aktiva när man själv är vaken. Pysslar kanske lite på natten de också men inte ens i närheten så mycket som hamstrar. Foderstat och levnadslängd är densamma. Fast skaffar man möss är det bättre att ha honmöss (som är flockdjur) medan hanar luktar ganska starkt och är solitärer (precis som hamstrar).

Men annars håller jag med kimmis87, råttor är en hit de också. De är större än möss men mer personliga. Det är som att ha hundar i miniatyr. De älskar verkligen att gosa vilket varken hamstrar eller möss gör i så stor utsträckning. De är enkla och ha med för de reser gärna på axeln. Leta upp uppfödare i närheten av där du bor (oavsett djurart ni fastnar för) och besök uppfödningen för att få reda på mer info om djuren som helhet.
 
Sv: Djur till barn

Det man gör med dem är väl att mata, städa, kela, motionera och aktivera (finns ju agility för hamstrar och råttor, kaninhoppning för kaniner, kaniner kan man även klickerträna...).

En hamster lös på golvet skulle jag inte våga ha. De smiter lätt in i små springor etc. Min brukade få springa i sängen/soffan (under uppsikt), satt i handen, sprang i "hamsterboll" (som hon dock lärde sig få upp så det gäller att hålla koll där också) och så byggde vi ibland labyrinter åt henne =) Hamstrar är inte så aktiva.

Kaninerna kommer ut dagligen och springer lösa på balkongen (inne i ett rum/delar av huset är bra om de bor inne, en hage av kompostgaller funkar bra om de är ute), kommer ut i sele då och då, hopptävlas och klickertränas lite.

Jag hade ju rekommenderat kaniner. De blir väldigt personliga, tama och går att göra mycket med. Men det är ju de som också tar mest plats och skräpar en del. Luktar gör de inte (speciellt inte honorna) om man städar ofta. Bor de inne kan man gärna städa ur kisshörnan varje eller varannan dag. Annars 2 ggr/vecka. Du kanske kan hälsa på någon med kaniner och se om ni tål?

Hamstrar är visserligen lite roliga även om de inte är jätteaktiva. Men även små, frågan är om de är för små för en 7åring att hantera och ha kul med?

Råttor är ju roliga annars, kan det vara ett alternativ?

(är inte heller så förtjust i marsvin... Men smaken är som baken ;))

Edit: Det finns även uppfödare som hyr ut kaniner.
 
Senast ändrad:
Sv: Djur till barn

Jag röstar tveklöst för marsvin! Träffa några, de är i mitt tycke de 'minst otäcka' burdjuren =)

Jag hade marsvin när jag var liten. De var vakna när jag var vaken, springer ju inte runt i hjul etc så förde inte massa liv på natten, däremot kan de vara ganska 'pratiga' när man öppnar kylskåpsdörren eller annat ;P

Hade lös under tillsyn utan problem, och iaf mina pös inte iväg sådär ilsnabbt som hamstrar kan göra. I övrigt så alla de jag haft har ÄLSKAT att bli klappade och 'kammade' (jag hade en sån babyborste) och då 'knorrat' av välbehag.

Kanske haft tur, men aldrig mött ett bitskt marsvin, och de flesta har varit rätt sociala. Och blivit gamla med. Dock, en fick nån form av ohyra och fick badas i ohyremedel (vilket marsvinet inte direkt jublade över men var lugn och snäll), och det första fick av okunskap c-vitaminbrist. Nu kanske råden är uppdaterade såhär 20 år senare, men då fick vi rådet av vet att ge en halv eller om det var en kvarts c-vitaminbrus i vattenflaskan 1 gång/v och inga mer problem med det eller framtida iaf.

Om jag inte haft haft en hund som glatt skulle käka marsvin hade jag LÄTT haft marsvin nu med, de är enormt trevliga och sociala burdjur. (Har haft kanin, råtta, vanlig hamster och dvärghamster med, men inte alls fallit lika mkt för dem. Men dvärghamstern är på plats 2 iaf, men de för ett ebarmerligt liv på nätterna - och så har de så kort livslängd hamstrar)
 
Sv: Djur till barn

Tack alla, jättekul att få höra lite mer personligt än sånt tradigt som står i faktaböcker...

Vi ska på marsvins-dejt i början av januari så får vi se vad vi gillar dem! Efter de beskrivningar som kommit här känns det som det mest lämpliga alterantivet för det som både jag och barnen kan tycka om att börja med.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 200
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 144
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 100
Senast: Bison
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp