Bukefalos 28 år!

Djur till barn

Sv: Djur till barn

Fler här har rekomenderat marsvin, som i mitt tycke är väldigt gulliga djur. Men då måste du verkligen se till att ditt barn hanterar djuret rätt. Har hört ett antal veterinärer som inte anser att marsvin är ett lämpligt djur till små barn. Anledningen är att marsvin i de allra flesta fall inte säger ifrån som tex. en hamster. Djuret försvarar sig alltså inget vidare mot hårdhänt hantering. Dom är ju dessutom ganska känsliga beträffande drag och brister i foder. Så om ni skaffar ett marsvin så måste du övervaka hanteringen så den stackarn inte blir skadad.
 
Sv: Djur till barn

Du har inte funderat på undulater?
Om man köper en unge och gör den tam, sen en till i annan bur och annat rum å gör tam, sen sällskap av varandra...
Fick min första när jag var 7 år och vi har fortfarande kvar ett barnbarn :D (är 31 nu, undulaten är 14).
De är sociala och gillar att gosa, aktiva när man själv vill. Tigger godis osv :)

Vet att många är anti-fågalar, men de är roliga djur!
 
Sv: Djur till barn

Jag har haft djur i hela mitt liv och ALDRIG att ett barn skulle få hantera djuret hårdhänt eller fel. Därför vill JAG veta mer om djuret först så jag vet hur det är, reagerar på saker, hur man ska lyfta, sköta osv. Och kan jag utfodra hästar är det nog inga problem att lösa foder till ett marsvin utan att det får brister.
 
Sv: Djur till barn

Fåglar är jag inte ett dugg intresserad av så det går bort tyvärr. Det måste vara djur som jag gillar också.
 
Sv: Djur till barn

Och jag har hört många veterinärer säga att de är alldeles utmärkta barndjur. Och jag har heller aldrig varit med om ett marsvin som Inte sagt ifrån när saker och ting inte passar dem... :p :D Även om det såklart finns individer som finner sig i precis allt. Riktigt små barn behöver alltid hållas koll på när det är djur inblandade, och är barnet hårdhänt och inte lär sig att vara mjukare skulle jag nog vilja säga att inga smådjur passar.
 
Sv: Djur till barn

Jag är allergisk och tåler inga av djuren som nämnts här. Chinchillor tåler jag däremot!

Det gjorde inte jag, till min förvåning... Det gick bra i ett par år, men sedan sket det sig och jag var tvungen att sälja dem. Men det är ju olika som sagt.

Chinchilla skulle jag definitivt inte skaffa till ett barn däremot!
 
Sv: Djur till barn

Vi hade snudd på marsvinsuppfödning då jag var yngre och det är väldigt trevliga och sociala djur som är duktiga på att känna igen ljudet av skafferi och kylskåpsdörren!

Tycker dom är trevligare än Kaniner genom att Marsvin är sociala och pratar.

Annars så har ni kollat på Degus? En kompis till mig har det och det var otroligt sociala djur som alltid ville vara med från dag 1 så stoppade man bara in handen i buren och så kom dom och satt sig i handen och var otroligt nyfikna, har dessutom för mig att dom till skillnad från hamstrar är vakna på dagen.

Min kompis bror är ordentligt allergisk för pälsdjur men dom hade Degusarna i vardagsrummet och han hade inga problem med dom, men det är ju som tidigare sagt inviduellt!
 
Sv: Djur till barn

Marsvin marsvin marsvin! :love:

Har tidigare haft marsvin, förut när jag var 11-15 år hade vi en ensam hanne (av okunskap då det var första och innan lagen om att det ska vara flera kom). Han var heeeelt underbar!! Gick lös hemma som en hund och hoppade in i buren när han skulle göra sina behov. Satt nedanför stolen och tiggde genom att rycka lite i byxbenet eller slicka en på fötterna när man åt och ääälskade att ligga och mysa i sängen. Glömde honom i sängen en gång i ett par timmar :o precis när jag kom på det hörde jag en duns från mitt rum (Malte hoppade ner från sängen) sen kom han tassande ut i köket och hoppade in i buren för nu va han kissnödig :p
Han blev jättesur om han inte fick vara med oss jämt. Mysa i soffan när man kollade TV och kutade efter en i hälarna när man lagade mat.

Har efter det haft 2 honor. De va också väldigt keliga och pratiga men inte riktigt så översociala då de hade varandra. Loranga och Mazarin:

9augusti008.jpg


9augusti004.jpg


9augusti011.jpg


9augusti003.jpg
 
Sv: Djur till barn

Vilka sötnosar :love:

Angående allergi innan i tråden, kommer jag i samma rum som en fågel så får jag svårt att andas direkt och måste gå ut därifrån. Har inte problem med några andra djurslag jag träffat på. Så vi är väl alla olika antar jag. :)
 
Sv: Djur till barn

jag är allergisk mot katt mem har aldrig varit allergisk mot våra undulater... har haft rätt många....

Nej, men som sagt, det är ju rätt olika. Jag är enormt allergisk mot katt, men inte alls mot häst t.ex. :)

Fåglar har, vad jag vet, inte bara starka allergener, de dammar ju dessutom massor. Så jag skulle inte rekommendera en allergiker att skaffa fåglar ändå.
 
Sv: Djur till barn

Först tänkte jag på kaniner som kan bo utomhus (med fint hus såklart) men fick höra att de är väldigt allergiframkallande (jag är allergiker).

Jag fick köpa min första kanin vid åtta års ålder med krav på att jag skulle ta hand om den själv (mamma hade ju yttersta ansvaret såklart). Det blev en dvärgvädur som vi köpte hos en uppfödare och trots min ringa ålder så tog jag väl hand om henne med vattenbyte och matning två gånger / dag och städning varje lördag. Eftersom jag var allergisk så fick hon bo utomhus.

Jag tror kaninköpet lärde mig att ta ansvar vid tidig ålder. Jag och endast jag var ansvarig för att hon fick sitt vatten två gånger per dag även under den kallaste vinterdagen.

kaninköp kan vara väldigt trevligt och lära barn att ta ansvar (om föräldrarna visar hur man ska bete sig mot djur, Kärlek och respekt).

Nu blir jag smått nostalgisk, men tack kära mamma för att jag fick min lilla kanin redan som ung. Nu 17 år senare kan jag fortfarande inte vara utan dem utan har två fläckiga pälsknyten i vårt hus :love:

Ang. allergi och kaniner. Jag är riktigt allergisk men det är i olika grader. Min kastrerade hanne kan jag hålla i famnen högst några minuter innan jag börjar få andningsbesvär. Råkar han komma åt min hals får jag stora röda märken och det kliar som sjutton. KLappar jag honom och sedan petar i ögat/munnen/halsen så blir jag röd/svullnar upp/kliar om jag inte tvättar händerna. Honan jag har hemma tål jag mycket bättre, kan gosa 15-30 minuter innan andningen påverkas. Sen finns det en underbar liten kanin som nu bor hos min syster som jag kan gosa med nästan hur mycket som helst innan jag märker av allergin. Så innan/om ni köper kanin, och du är orolig över allergi så kan det vara bra att låna hem den en stund först för att se hur det fungerar, det kan vara väldigt olika på olika individer.

Jag var allergisk mot kanin även som liten, men det fungerade väldigt bra ändå eftersom hon bodde ute. Jag såg bara till att tvätta händerna efter gos och städning så var det aldrig några problem, men i trängre utrymmen som i lägenhet blev det alltid lite problem med andningen.

Lycka till vad ni än gör :D
 
Sv: Djur till barn

jag är allergisk mot katt mem har aldrig varit allergisk mot våra undulater... har haft rätt många....

jag är allergisk mot kanin (mycket), vissa hundar, vissa fall hästar, råttor, men jag har aldrig haft problem med katter. Fågel är på gränsen. Så visst kan det vara helt olika och tvärtom oss folk emellan :D .

Det som är intressant är att det alltid funnits katt i mitt uppväxtshem från att jag var baby, och de andra djuren lite då och då från att jag blev intresserad.
Hur "utsatt" blev du för djur när du var liten?
 
Sv: Djur till barn

Ja så det är bra tips som du (med fler) har gett att fråga om man får låna hem/utsätta sig för dem innan man köper!

Min faster har alltid haft hundar, de har jag aldrig reagerat på. Fick undulaten när jag var 7år, sen kanin vakt en gång, men han bodde ute, var iaf inte allergisk av att klappa å så... Det är nog bara katter.
Men jag tror jag har vuxit ifrån det värsta, för jag kan lätt gosa med stallkatten osv utan att reagera, men när jag var kattvakt 3 dagar så var jag konstant rinnig i näsan!
 
Sv: Djur till barn

Marsvin :love: Underbara små djur! Jag har "bara" 26 st :D

De är väldigt snälla, bits och sparkas extremt sällan. De pratar och är mycket sociala och inte alls särskilt svårskötta. Maten är inget svårt bara man vet grunderna med hö och grönsaker.

Dock kan de ibland vara svåra att få tama, de är mycket mer flyktdjur än tex kaniner, men när de väl är tama blir de hur gosiga som helst!

Sedan är det det med allergi. Som sagt är det väldigt individuellt, jag vet folk som tål alla marsvin utom skinny eller inget annat än skinny eller bara strävhår eller långhår osv Det bästa är att hälsa på någon uppfödare och köra ner näsan i pälsen och se vad som händer ;) Ibland kan man även få låna hem för att testa, bla jag kan tänka mig att låna ut ett par men jag i blekinge.

Marsvinen är också bra för de hoppar (nästan) inte alls. Många har dem i bokhyllor som man lagt på rygg, då får de stor plats och det blir mycket mysigare att slippa ha galler i vägen hela tiden

Birk
i39158307._szw530h275_.jpg


Maily
i34798333._szw530h275_.jpg


Wonder
i32520823._szw530h275_.jpg


Lovika
i35912782._szw530h275_.jpg


Vivi
i35551824._szw530h275_.jpg



Degusar har jag också haft och de är jätteroliga! Fast min erfarenhet är att de är inte så glada vid att sitta i famnen och kela utan är mer busiga och ska undersöka
 
Sv: Djur till barn

Jösses, 26 stycken!

Heter de olika pälstyperna olika saker, som att de är olika raser? Finns det någon som har kort, slät, mjuk päls?
 
Sv: Djur till barn

Japp 26 st :love: och två på ingång

Det finns hur många olika raser och färger som helst och en hel jättebunke med släthåriga :laugh:

Min Wonder är en English crested Cinnamonagouti, där Englich crested är rasen och Cinnamonagouti färgen. Hon har inte röda ögon egentligen utan mörkmörk rubin

i32520823._szw530h275_.jpg


Om du går in på Svenska marsvinsföreningens hemsida finns det både info och uppfödare. De marsvinen som är släthåriga heter Self, Nonself och Crested (english och american). De finns i massa olika färger och teckningar. Sedan finns det petmarsvin (pet = kel, blandras) och de kan se ut precis hur som helst
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 089
Senast: Amha
·
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 095
Senast: Bison
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: Lona
·
Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: AmandaA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp