Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt om banveterinärerna

Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Delvis kl.

Varför titta på ridsidan i hoppning är det ingen besiktning på lokal nivå och i dressyr får man gå riktigt långt upp i klasserna undantaget är ju FT och distans har jag ingen aning om.

Kl.
Som vanligt säger DR ingenting och svänger med ord som många och ofta utan att klargöra hur många är många eller hur ofta är ofta.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det krävs otroliga resurser för att ställa om travet till att göra en veterinärbesiktning på dagen, och ditt förslag att göra det på morgonen fungerar inte i praktiken när tävlingarna bedrivs på vardagskvällar. Hästarna ska vara på plats 2 timmar före lopp eller 2 timmar före den spelform de startar i.

ST har tänkt i de banorna men travtävlingar genomförs på ett helt annat sätt än ridsport.
Till exempel kan två hästskötare åka med 5-6 hästar där allt ska fixas och hyrd kusk kommer och kör loppen.
Därför har det som första steg införts dessa kontrollanter som artikeln ovan handlar om. Travsporten har vaknat lite och jobbar på förbättringar för djurskyddet, men det tar tid att vända en koloss.

Det är helt och hållet en viljesak, jag har i tävling fått åka hemifrån vid 6.30 för att vara på plats innan 9 för att hinna till veterinärbesiktningen (andra för tävlingen) och sedan rida min klass vid 15-tiden. Det var dessutom på en tävling där arrangörerna valt veterinärbesiktning även om det inte krävdes enligt jordbruksverket.

Flera hästar per person kan det mycket väl vara på våra tävlingar också och det även om man inte har någon skötare med sig.

Vad är det som hindrar travfolket att ta hästarna en och en till en veterinärkontroll? De har väl normalt tillgång till boxar att ställa in hästarna i? Visst det blir eventuellt en extra kostnad för veterinären, men så mycket kan det knappt bli utslaget per ekipage.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag som icke-travkunnig har precis samma fundering, varför är det så komplicerat att göra en veterinärkontroll innan start?

Argumentet att det är ont om tid och få hästskötare anser jag inte riktigt håller. En veterinärkontroll tar inte så lång tid. Inom hoppning är det nästan alltid veterinärkontroll om det inte handlar om klubbtävling. På min förra ridskola var det veterinärkontroll direkt det kom ekipage utifrån, från andra klubbar.

Det tar tid att tävla, men att skippa ordentlig veterinärkontroll innan start av tidsskäl anser jag vara felaktig. Sen spelar det ingen roll vilken gren man ängnar sig år. Tävlar man med djur ska dessa vara kontrollerade av veterinär innan start oavsett tävlingsform.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

I hoppning är det vet.besiktning från 120 och uppåt, i fälttävlan alltid samt dressyr från svår klass.

Det tar ca en minut/häst att vet.besikta en häst och kan inte vara något större problem att utföra i samband med en travtävling?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Delvis kl.

Varför titta på ridsidan i hoppning är det ingen besiktning på lokal nivå och i dressyr får man gå riktigt långt upp i klasserna undantaget är ju FT och distans har jag ingen aning om.

Kl.
Som vanligt säger DR ingenting och svänger med ord som många och ofta utan att klargöra hur många är många eller hur ofta är ofta.

Rent generellt tycker jag att pajkastning mellan hästsportens olika grenar sällan leder till något konstruktivt.

Jag har också den bestämda åsikten att hetsa upp sig p.g.a. vad fåntrattarna på DRH skriver är ganska meningslöst, "tomma tunnor skramlar mest".

Kan dock inte riktigt släppa att alla dessa ryttarinnor som helt plötsligt kommer hit och helgonförklarar sig själv och sin sport med teser som antyder att "ridsport har inga halta hästar".

Precis som du säger, veterinärkontroller inom ridsporten är minst sagt bristfälliga. Det finns en hel del tävlingar där man behöver ingen veterinär alls eller där det räcker med en assistent. Vem bestämmer kompetensen hos veterinärassistenten? Veterinär med envälde?

Det måste också påpekas att dopingkontroller inom ridsporten är ett stort skämt. Jag minns när jag på 90-talet jobbade som lärling åt en av Sveriges största travtränare. Då hade vi 150-160 dopingkontroll varje år. Detta kunde enkelt fastsällas eftersom kopior av provtagningsprotokollet samlades i en pärm. På den tiden gjordes inom travsporten runt 4000(fyra tusen) dopingtest årligen. Det görs något mindre tester i dagens läge, runt 3500-4000 årligen.

Jämförs detta talet (3500-4000) med ridsportens 250-300(!) dopingprov per år så är det fortfarande mycket. Jag kan inte heller förstå hur det kan vara så många misslyckade dopingprover, än så länge i år är det bara 1 men tidigare åren har det varit fler. Kanske förstörs dessa medvetet? Blodprov är inte lika bra som urinprov men stort sett omöjligt att misslyckas med.

Det verkar så att hästarna inom ridsporten skulle må bra mycket bättre av den typen intensivt mediabevakning som travsporten har på sig dagligen. Jag är ingen större entusiast men har varit på hemkommunens ridtävlingar ibland, påstå att det finns inga halta hästar inom ridsporten stämmer inte. Det verkar mer vara så att utövarna själva sällan begriper speciellt mycket, det finns ingen veterinärkontroll och om flickorna mot alla odds skulle komma på veckan innan tävlingar att hästen är halt så är det bara behandla hos veterinär, det finns kanske karensstider men minimalt med dopingkontroller.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det är helt och hållet en viljesak, jag har i tävling fått åka hemifrån vid 6.30 för att vara på plats innan 9 för att hinna till veterinärbesiktningen (andra för tävlingen) och sedan rida min klass vid 15-tiden. Det var dessutom på en tävling där arrangörerna valt veterinärbesiktning även om det inte krävdes enligt jordbruksverket.

Flera hästar per person kan det mycket väl vara på våra tävlingar också och det även om man inte har någon skötare med sig.

Vad är det som hindrar travfolket att ta hästarna en och en till en veterinärkontroll? De har väl normalt tillgång till boxar att ställa in hästarna i? Visst det blir eventuellt en extra kostnad för veterinären, men så mycket kan det knappt bli utslaget per ekipage.


1. Tävlingarna sker till 75% på vardagskvällar. Travfolk oavsett om det är proffs eller amatörer har ett jobb att sköta också.

2. Läs igen - skötarna åker iväg och tävlar hästarna, kusken är inhyrd. Tränaren kan vara på annan ort. Tränaransvar gäller fortfarande men tränaren behöver inte vara på banan.

Det går självklart att göra bättre men dina lösningsförslag är opraktiska och lite dumma för oss som vet hur det är för hästskötarna på tävlingsdagar. (Jag jobbar inte som hästskötare)
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

1. Tävlingarna sker till 75% på vardagskvällar. Travfolk oavsett om det är proffs eller amatörer har ett jobb att sköta också.

2. Läs igen - skötarna åker iväg och tävlar hästarna, kusken är inhyrd. Tränaren kan vara på annan ort. Tränaransvar gäller fortfarande men tränaren behöver inte vara på banan.



1. Varför skulle det inte gå att vet.besikta på em/kvällen innan loppet?

2. Skötarna kan väl besikta hästarna?

Vad skulle problemet vara?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

1. Varför skulle det inte gå att vet.besikta på em/kvällen innan loppet?

2. Skötarna kan väl besikta hästarna?

Vad skulle problemet vara?

Inom travsporten hästarna besiktas flera gånger innan tävlingar. Det är därför det finns defileringsvolten där hästarna ska besiktas. Hästarna måste också också visas på banan för spelande publiken innan kupongerna lämnas in. Det är ingen som hindrar måldomarnämden och banveterinär uppmärksamma hästar som beter sig märkligt. Det är inte alls ovanligt att hästarna värmas två gånger innan tävlingar. Då blir det minst 4 besiktningar: första värmning, andra värmning, defileringsvolten och provstarten.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

1. Tävlingarna sker till 75% på vardagskvällar. Travfolk oavsett om det är proffs eller amatörer har ett jobb att sköta också.

2. Läs igen - skötarna åker iväg och tävlar hästarna, kusken är inhyrd. Tränaren kan vara på annan ort. Tränaransvar gäller fortfarande men tränaren behöver inte vara på banan.

Det går självklart att göra bättre men dina lösningsförslag är opraktiska och lite dumma för oss som vet hur det är för hästskötarna på tävlingsdagar. (Jag jobbar inte som hästskötare)

Skrev jag något om tränaren? Vem som visar hästen är ointressant, det kan skötaren göra. Det är lika opraktiskt oavsett gren och dag, givetvis blir det ett moment till och extra besvär och det alldeles oavsett gren. Andra grenar står ut med det, jag kan inte se varför det ska vara undantag för travsporten? Tvärt om, i klasser/grenar där det står pengar på spel finns det större anledning att verkligen kontrollera att allt går rätt till.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Varför skulle en besiktning till göra sig till eller från? När ridsporten börjar besikta 5-6 gånger på samma dag innan alla tävlingar kan vi diskutera vidare.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

ej, jag vill inte helgonförklara ridsporten, det finns massor av skadade hästar, sjuka hästar och hästar som tränas med ohumana metoder.

Det finns hopphästar som barreras.
Det finns dressyrhästar som rids medvetet bakom hand.
Många hästar får aldrig komma ut i hagen.
Många hästar får för mycket kraftfoder och för lite grovfoder.

Det finns rötägg överallt. Titta bara på när dressyrsjärnan Conolisa (stavning?) rider. Sporrarna används extremt mycket och hästen är inte det minsta tillfreds med tillvaron.

Men, dessa hästar har kontrollerats av veterinär innan start. Det är skillnaden. Om jag har förstått det rätt ser veterinären hästen på avstånd med tävlingsutrusntningen på. Inom ridsporten visas hästen för hand och efter stora tävlingsstarter kontroleras benskydd och besling så att det allt står rätt till.

Jag är väl medveten om att detta inte görs på lägre nivå och det anser jag vara fel. Jag anser att alla sporter där djur är inblandade ska det vara en legetimerad veterinär på plats och alla hästar ska visas för hand innan start och kollas efter start i mun och under benskydd.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Inom travsporten hästarna besiktas flera gånger innan tävlingar. Det är därför det finns defileringsvolten där hästarna ska besiktas. Hästarna måste också också visas på banan för spelande publiken innan kupongerna lämnas in. Det är ingen som hindrar måldomarnämden och banveterinär uppmärksamma hästar som beter sig märkligt. Det är inte alls ovanligt att hästarna värmas två gånger innan tävlingar. Då blir det minst 4 besiktningar: första värmning, andra värmning, defileringsvolten och provstarten.

Det går inte att göra en veterinärbesiktning på det viset, på sin höjd kan man se om hästen haltar eller det är ett mycket allvarligt fel.

En rimlig besiktning ska enligt min mening innehålla momenten.

Rörelsekontroll
Munhålekontroll
Kontroll av slemhinnor för att avslöja exempelvis infektion
Kontroll okulär besiktning av hela hästen + att man känner igenom efter sår ömheter och svullnader.

Ovan kontroller är inte en långtgående veterinärbesiktning utan avsedd att snabbt kontrollera och känna om det är något som är fel. Tar några minuter.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Varför skulle en besiktning till göra sig till eller från? När ridsporten börjar besikta 5-6 gånger på samma dag innan alla tävlingar kan vi diskutera vidare.

Mer en en besiktning borde inte behövas, problemet är att i mina ögon har travet endast begränsade rörelsekontroller i full utrustning.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Vi skriver normalt inte här på Bukefalos eftersom vi har andra forum för kommunikation, men det känns i detta sammanhang viktigt att upplysa om följande:

1) Artikeln innehåller inga sakfel.

2) Den är baserad på banveterinärernas årsrapporter, rutinerna för besiktningen och dialog med såväl Jordbruksverket som banveterinärer.

3) Flera banveterinärer har hört av sig efter artikel och tackat oss för en bra artikel.

Vill ni komma i kontakt med oss så maila oss på hastgruppen@djurensratt.se

Mvh DRH


-

Mycket möjligt. Men ni använder detta forum för att gå era korståg i övrig media senare.
Ni använder Bukefalos som sk. säker källa.

Och det räcker för min del att anse att ni är en oseriös hoper folk som ingen kan ta på allvar.

Lite granna som Vargen kommer.

När ni till slut kommer med nåt vettigt så tar folk ändå inte åt sig (förutom ungarna på er FB sida då) då man historiskt har lärt sig att ni oftast skriver ihop en massa trams..

Jag tar inte er på allvar i alla fall.

AM
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

1) Artikeln innehåller inga sakfel.

-

Att inte ens vara klarsynt nog att se att artikeln innehåller sakfel säger allt. Det visar tydligt att ni, som många redan märkt, inte är öppna för kommunikation över huvud taget. Hur kan man hävda att artikel INTE innehåller en del fel och brister? För att kunna skriva en korrekt artikel angående hur travet och allt där i kring fungerar, så krävs att man tagit del av det under en längre tid. Det verkar ni inte ha gjort. Ni har plockat det ni "vill se" och använder detta som sanning.

Det går framåt, då ni har en poäng med artikeln som skrevs. Det är första gången jag läser nåt från er som jag faktiskt hållit med om och tyckt var bra. För det som hände den där dagen, när CC tilläts starta är en skymf för hela travsporten och jag tror inte vi är många aktiva som ställer oss bakom det. Det är pinsamt och för det skäms jag som aktiv inom travet.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Men för att återgå till frågan om banveterinärernas påstådda svåra arbetsuppgifter:
I de uppmärksammade fall som har varit och framför allt i fallet CC under Elitloppshelgen, så har ju inte problemet varit att banveterinären inte hunnit uppmärksamma problemet. Problemet var att hon inte AGERADE på det hon såg! Svalde helt tränarens utsaga om att det rörde sig om ett tramp "som inte skulle förvärras av att starta" och lät en uppenbart halt häst starta.

Om man som åskådare med normal syn och ett visst hum om hästars rörelsemönster klarar att sortera ut hästar som rör sig skumt i defileringar och provstarter, varför skulle inte en veterinär klara det inom samma tidsrymd?

Det finns duktiga banveterinärer, alla heder till dem, men jag tror allvarligt talat inte att banveterinärerna med nuvarande system har en SÅÅÅ svår uppgift som de vill göra gällande. Haken verkar snarare bestå i att våga göra det man är där för, dvs att bevaka och se till att djurskyddet upprätthålls.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Mer en en besiktning borde inte behövas, problemet är att i mina ögon har travet endast begränsade rörelsekontroller i full utrustning.

Det är ju förstås din åsikt. Min åsikt är att det räcker gott och väl med det kontroller som görs. Det finns inget som hindrar veterinärer att göra flera kontroller på stallbacken utan utrustning om det finns misstankar att hästen är inte fräsch. Det händer också ibland att veterinär vill göra böjprov med mera efter värmningen. Det hände också några år sen när en krullhårig veterinär hade fått för sig att alla som ser ut att "pulla" blöder i munnen och kallade 20-tal hästar till veterinärbesiktning. Det fanns en lång kö hästar vid dopingstallarna men det fanns förstås ingen täcking för hans hypotes och han verkar ha kapitulerat med sin tes. Så det finns gått om utrymme för mer noggranna kontroller om det finns anledning för det.

Oavsett hur bristfälliga travsportens hälsokontroll verkar vara för dig så det finns allafall ett system att kontrollera alla tävlande och dessutom med veterinär. Samma kan man ju inte säga om hästarna som tävlar inom ridporten där det tävlas friskt helt utan hälsokontroller eller besiktningar och där dessutom antidopingarbete har helt hamnat i efterkälken. Behöver man inte vara oroligt för testerna är det inte speciellt svårt att visa upp friska hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag är generellt sätt mycket negativ till DR och deras metoder men den här artiklen visar på att även "klantskallar" kan få rill något bra enstaka gånger. Här pekar DR på en svaghet i systemet. Det må vara många fel i artiklen men grundproblemet verkar de ha fått in en fullträff på. Det är då tråkigt att folk försvarar ett system där man tävlar på professionell nivå med hästarna och ändå inte har regelrätta hälsokontroller på hästarna.

På vad sätt skulle det skada travsporten att införa 5 minuters hälsokollar på alla hästar så att veterinärerna i lugn och ro kan undersöka att hästarna är i gott skick ? Gissningsvis är det mycket lättare både att avgöra om hästen är frisk och neka hästen klartecken för start innan hästen är selad och klar.

Kan du förklara hur en veterinär kan avgöra om hästen har sår i munnen, snuva, ömmar i ryggen mm på avstånd?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Rent generellt tycker jag att pajkastning mellan hästsportens olika grenar sällan leder till något konstruktivt.

Jag har också den bestämda åsikten att hetsa upp sig p.g.a. vad fåntrattarna på DRH skriver är ganska meningslöst, "tomma tunnor skramlar mest".

Kan dock inte riktigt släppa att alla dessa ryttarinnor som helt plötsligt kommer hit och helgonförklarar sig själv och sin sport med teser som antyder att "ridsport har inga halta hästar".

Precis som du säger, veterinärkontroller inom ridsporten är minst sagt bristfälliga. Det finns en hel del tävlingar där man behöver ingen veterinär alls eller där det räcker med en assistent. Vem bestämmer kompetensen hos veterinärassistenten? Veterinär med envälde?

Det måste också påpekas att dopingkontroller inom ridsporten är ett stort skämt. Jag minns när jag på 90-talet jobbade som lärling åt en av Sveriges största travtränare. Då hade vi 150-160 dopingkontroll varje år. Detta kunde enkelt fastsällas eftersom kopior av provtagningsprotokollet samlades i en pärm. På den tiden gjordes inom travsporten runt 4000(fyra tusen) dopingtest årligen. Det görs något mindre tester i dagens läge, runt 3500-4000 årligen.

Jämförs detta talet (3500-4000) med ridsportens 250-300(!) dopingprov per år så är det fortfarande mycket. Jag kan inte heller förstå hur det kan vara så många misslyckade dopingprover, än så länge i år är det bara 1 men tidigare åren har det varit fler. Kanske förstörs dessa medvetet? Blodprov är inte lika bra som urinprov men stort sett omöjligt att misslyckas med.

Det verkar så att hästarna inom ridsporten skulle må bra mycket bättre av den typen intensivt mediabevakning som travsporten har på sig dagligen. Jag är ingen större entusiast men har varit på hemkommunens ridtävlingar ibland, påstå att det finns inga halta hästar inom ridsporten stämmer inte. Det verkar mer vara så att utövarna själva sällan begriper speciellt mycket, det finns ingen veterinärkontroll och om flickorna mot alla odds skulle komma på veckan innan tävlingar att hästen är halt så är det bara behandla hos veterinär, det finns kanske karensstider men minimalt med dopingkontroller.

Hela ditt inlägg är ju helt absurt med tanke på första meningen, men jag reagerade främst på det jag fetat....hur menar du nu??
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 969
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 293
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 683
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 375
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp