Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt om banveterinärerna

Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Inlägget är smått absurt, det är inget krig mellan ridsport och travsport. Jag försöker på intet sätt förhärliga ridsportens metoder eller regelverk men att försvara bristen på veterinärkontroll på professionella travtävlingar med att det saknas doping kontroll på lägre nivå när det gäller ridsport gör verkligen inte att veterinärkontrollen på travtävlingar att framstå i bättre dager.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det saknas väl även veterinärer upp till en viss nivå?

Därmed inte sagt att det inte borde förbättras inom travet också. Men i det aktuella fallet hade det inte gjort skillnad då det fanns två veterinärer på plats och den som är mest aktuell även hade tittat på hästen i stallet om jag förstått rätt.

Det är dessutom inte riktigt sant att det bara är i defileringsvolten och före start veterinären gör sitt jobb. Denne övervakar även värmningarna, inte sagt att det är den ultimata metoden och jag har en förhoppning om att de nya kontrollanterna kommer att göra nytta.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Om det gjort skillnad eller inte vet vi inte (nej du kan inte veta även om du påstår det), det är fel att släppa igenom en halt häst oavsett när det upptäcks, men det blir svårt att skylla på en trampskada under värmning om hästen är besiktigas innan den får beträda banan. Psykologiskt så är det säkert lättare att stoppa en hästen några/någon timme/ar före tävlingen en precis i anlutning till loppet när hästen redan är uppvärmd och startklar.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

I distansen som är "min" gren kollas de, oavsett klass, noga före start, under pauserna samt efter start. Blir man inte godkänd i slutbesiktningen är inte tävlingen som sådan godkänd heller även om hästen gått rent hela ritten och trampat på en vass sten på väg till veterinären. Hårda bud och jag tycker att det är jättebra att det är såna nogranna kontroller på en så tuff sport som distansen.

Tyvärr är jag nog lite blåst för jag ser inte heller problemet med att kolla alla hästar "nakna" innan start. Säg att 2 hästskötare åker med 5-6 hästar och dessa är rena, vad kan det ta? Knappa 30 minuter aktiv tid vid veterinären, eventuellt ett par minuters kö innan beroende på antalet veterinärer och antalet som besiktar precis just då. Hade det sett ut så från början hade det ju inte varit några problem alls, väl? Det är ju det att folk blir inspåradr i hur det ska vara. Hur kan man vara negativ till en mer omfattande kontroll för djurets bästa? Det gäller inte bara trav utan alla tävlingar oavsett gren.

Jag såg på tv ett inslag om hur banveterinärerna jobbar och där var det en banveterinär som själv ansåg att det var svårt att bedöma. Det var flera år sedan så förhoppningsvis är det lättare nu för tiden.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Om det gjort skillnad eller inte vet vi inte (nej du kan inte veta även om du påstår det), det är fel att släppa igenom en halt häst oavsett när det upptäcks, men det blir svårt att skylla på en trampskada under värmning om hästen är besiktigas innan den får beträda banan. Psykologiskt så är det säkert lättare att stoppa en hästen några/någon timme/ar före tävlingen en precis i anlutning till loppet när hästen redan är uppvärmd och startklar.


VAD påstår jag att jag vet? :meh:
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Nyheter/2013/6/Gotlandsklubbar-protesterar-mot-veterinarkrav/

I rest my case, hemskt att se att det finns hästmänniskor som inte vill hästarnas bästa utan försöker komma undan besiktning och hälsokontroller. Där har DRH något att verkligen bita i, människor som vill tävla i smyg utan insyn på hästarnas hälsa och välmående.

Två fel gör aldrig ett rätt.
På vilket sätt förbättrar man travsportens, just nu, skamfilade djurskyddsrykte (oförtjänt eller ej) genom att lyfta fram vad alla andra grenar gör fel?

Oavsett DRHs kunskap/bristande kunskap/faktafel/seriositet etc, eller ridsportens fel, brister eller förtjänster och eventuella slå sig för bröstet attityd. Eller alla de som brinner för sporten och gör sitt bästa och älskar sina djur kontra rötägg. Oavsett allt detta vill jag se en debatt som lyfts några snäpp och inte bara mynnar ut i pajkastning. En förnuftig, mogen debatt som faktiskt kan leda till något bra.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Tyvärr är jag nog lite blåst för jag ser inte heller problemet med att kolla alla hästar "nakna" innan start. Säg att 2 hästskötare åker med 5-6 hästar och dessa är rena, vad kan det ta? Knappa 30 minuter aktiv tid vid veterinären, eventuellt ett par minuters kö innan beroende på antalet veterinärer och antalet som besiktar precis just då. Hade det sett ut så från början hade det ju inte varit några problem alls, väl? Det är ju det att folk blir inspåradr i hur det ska vara. Hur kan man vara negativ till en mer omfattande kontroll för djurets bästa? Det gäller inte bara trav utan alla tävlingar oavsett gren.
Jag tror inte att det är speciellt många som har något emot veterinärkontroller. Har man inget att dölja så är det ju i sig inget problem. Det som är problemet är att få det att fungera logistiskt. De flesta tävlingar inom ridsporten som är på mer eller mindre amatörnivå, sker väl på helger, då har man kanske lättare att spendera hela dagar på tävlingsplatsen. Men med tanke på att de flesta som håller på med trav har ett arbete att sköta vid sidan av tävlandet, oavsett om det handlar om fler hästar i det egna stallet (proffs) eller ett arbete vid sidan av, så skulle det helt enkelt inte fungera att vika hela dagar åt tävling på det sättet. Framförallt proffstränarna skulle nog få logistiska problem misstänker jag. Alla tränare är ju inte så stora så att de har möjlighet att skicka en skötare i förväg med hästarna.
Men sker en besiktning i direkt anslutning till tävlingarna ser jag inget problem, bara den stackars veterinären hinner med både det och att kolla på alla värmningar och provstarter också, för jag skulle nog tvärtom många andra här säga att det är först i högre tempo som de små hältorna visar sig. Den häst som visar hälta direkt genom att småtrava framför veterinären vid en besiktning, den borde aldrig lämnat gården, är den så halt har man redan känt det i träning och strukit hästen, i alla fall om man har lite koll. Sen är det ju aldrig fel att visa upp hästen, det menar jag inte. Men tar det 30 min att besiktiga 5-6 hästar (5 min per häst), så tar det 10 timmar att besiktiga alla aktiva hästar under tävlingsdagen. Det låter inte hållbart i mina öron. Det måste ske på ett annat sätt. Återigen, ser jag gärna utökade kontroller, men det måste vara genomförbart för alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Psykologiskt så är det säkert lättare att stoppa en hästen några/någon timme/ar före tävlingen en precis i anlutning till loppet när hästen redan är uppvärmd och startklar.

Hur vet du det, egentligen?

Vad gäller besiktningar före tävlingar så visst kan man idiotförklara folket inom travsporten(det är vad alla dessa ryttarinnor här sysslar med) men dessa kontroller som du av någon mystiskt anledning förespråkar är en del av grundläggande hästkunskap och görs hemma. Kanske har praktiken visat sig att tävlande inom ridsporten saknar detta kunskap eller helt enkelt behöver inte bryr sig och då måste veterinären hoppa in. Men hur går det då med alla hästar i dessa ridtävlingar där det inte finns veterinär på plats? Vem bryr sig där om hästarnas välmående? Eller är det så att inom ridsporten är hästarna som tävlar i lägre klasser mindre värda? Inom travsporten har man veterinärkontroll även för hästarna som har inte tjänat ett öre och tävlar nånstans ute i vischan.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Men tar det 30 min att besiktiga 5-6 hästar (5 min per häst), så tar det 10 timmar att besiktiga alla aktiva hästar under tävlingsdagen. Det låter inte hållbart i mina öron. Det måste ske på ett annat sätt. Återigen, ser jag gärna utökade kontroller, men det måste vara genomförbart för alla.

Precis, även inom ridsporten. Det måste vara obligatoriskt att ha veterinär i ALLA ridtävlingar och antalet dopingtester måste öka kraftigt. Alla fält- och hopptävlingar måste även ha värmekamera så att fuskarna åker dit.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

En rimlig besiktning ska enligt min mening innehålla momenten.

Rörelsekontroll
Munhålekontroll
Kontroll av slemhinnor för att avslöja exempelvis infektion
Kontroll okulär besiktning av hela hästen + att man känner igenom efter sår ömheter och svullnader.

Att göra en munhålekontroll innebär inte det att hästen behöver få på sig en munstege för att veterinären verkligen ska kunna se in i munnen? Och det är inte alla hästar som accepterar en munstege utan vidare vilket då kräver lugnande för att veterinären ska kunna se någonting överhuvudtaget vilket då gör en tävlingsstart den dagen ganska omöjlig. Jag skulle verkligen inte ha något emot att munhålan kontrollerades innan start men jag tror det är svårt att genomföra det i praktiken på ett noggrant och säkert sätt
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Den häst som visar hälta direkt genom att småtrava framför veterinären vid en besiktning, den borde aldrig lämnat gården, är den så halt har man redan känt det i träning och strukit hästen, i alla fall om man har lite koll.

Inte nödvändigtvis, jag åkte på tävling med mitt hoppsto, hon var till åren men kändes toppenfin i träning, hade dessutom tagit ut henne tidigt på morgonen och skrittat samt travat lite för att vara övertygad om att hon var fräsch. Hur mjuk och fin som helst. Åker transport 1,5 timme, skrittas runt för hand en stund, till veterinären och hästen är klart halt. Det var sista tävlingen hon åkte på då hon varit halt innan, vi strök oss och åkte hem omgående.

Det sjuka? Jag var anmäld till 110 cm och 120 cm, jag hade bara startförbud på 120 cm... TROTS att veterinär konstaterat hälta var det helt okej för mig att rida 110 cm. Det var även bara 120-klassen jag fick tillbaka startavgiften på. Detta var 2 år sen nu, och jag hoppas för guds skull att det är annorlunda nu. Andan (även från vet) var ju att "prova rida 110 och se om hon känns bättre sen", för att utesluta stelhet red jag fram henne, bättre men inte bra. Bad veterinären rakt ut att göra böjprov (de får tydligen inte göra det annars) och sen var det verkligen inget snack om saken.

Jag blev mörkrädd.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Inte nödvändigtvis, jag åkte på tävling med mitt hoppsto, hon var till åren men kändes toppenfin i träning, hade dessutom tagit ut henne tidigt på morgonen och skrittat samt travat lite för att vara övertygad om att hon var fräsch. Hur mjuk och fin som helst. Åker transport 1,5 timme, skrittas runt för hand en stund, till veterinären och hästen är klart halt. Det var sista tävlingen hon åkte på då hon varit halt innan, vi strök oss och åkte hem omgående.

Det sjuka? Jag var anmäld till 110 cm och 120 cm, jag hade bara startförbud på 120 cm... TROTS att veterinär konstaterat hälta var det helt okej för mig att rida 110 cm. Det var även bara 120-klassen jag fick tillbaka startavgiften på. Detta var 2 år sen nu, och jag hoppas för guds skull att det är annorlunda nu. Andan (även från vet) var ju att "prova rida 110 och se om hon känns bättre sen", för att utesluta stelhet red jag fram henne, bättre men inte bra. Bad veterinären rakt ut att göra böjprov (de får tydligen inte göra det annars) och sen var det verkligen inget snack om saken.

Jag blev mörkrädd.

Usch då. Har alltid tyckt att hoppning är djurplågeri. Skönt att få det bekräftad.

Och hur ser det ut i tävlingar där det inte ens finns veterinär? Smetar man något brännande salva på framsidan av frambenen för att tvinga halta hästar över bommar?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Usch då. Har alltid tyckt att hoppning är djurplågeri. Skönt att få det bekräftad.

Och hur ser det ut i tävlingar där det inte ens finns veterinär? Smetar man något brännande salva på framsidan av frambenen för att tvinga halta hästar över bommar?

Är du verkligen på riktigt? :crazy:

*KL

Som vanligt håller jag med om att DRH behöver träna upp sina kunskaper på att skriva vettigt, budskapet går som vanligt förlorat. Jag är inte särskilt insatt i travet, men man kan ju lätt konstatera att med CC blev det fel på vägen och hästen skulle inte fått starta. Hur det ser ut annars kan jag inte svara på, men det verkar vara svårt för veterinären att göra en bra bedömning på håll med flera hästar igång samtidigt? Är det någon som vet om det är någon veterinär som uttalat sig (förutom Åkerström)? Någon som är verksam som banveterinär tänker jag.

Förutom det har jag stort förtroende för Åkerström och tror att de flesta aktiva är måna om sina hästar och är för utökat djurskydd om det fungerar rent praktiskt. De fula fiskarna finns säkerligen men kan knappast vara majoritet. Finns det några studier öht som på något vis skulle kunna stödja eller dementera de påståenden som DRH kommer med? Har man nåt uppskattat "mörkertal" på hästar som startar trots att de kanske inte borde?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Är du verkligen på riktigt? :crazy:

*KL

Som vanligt håller jag med om att DRH behöver träna upp sina kunskaper på att skriva vettigt, budskapet går som vanligt förlorat. Jag är inte särskilt insatt i travet, men man kan ju lätt konstatera att med CC blev det fel på vägen och hästen skulle inte fått starta. Hur det ser ut annars kan jag inte svara på, men det verkar vara svårt för veterinären att göra en bra bedömning på håll med flera hästar igång samtidigt? Är det någon som vet om det är någon veterinär som uttalat sig (förutom Åkerström)? Någon som är verksam som banveterinär tänker jag.

Förutom det har jag stort förtroende för Åkerström och tror att de flesta aktiva är måna om sina hästar och är för utökat djurskydd om det fungerar rent praktiskt. De fula fiskarna finns säkerligen men kan knappast vara majoritet. Finns det några studier öht som på något vis skulle kunna stödja eller dementera de påståenden som DRH kommer med? Har man nåt uppskattat "mörkertal" på hästar som startar trots att de kanske inte borde?

Jag är lika "riktigt" som alla dessa ryttarinnor som dyker up här och har åsikter om travsporten, dess veterinärkontroller och djurskydd. Jag kan bara hoppas på att mina åsikter om ridsporten ser lika korkade ut än ryttarinnornas åsikter om travsporten.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Du försöker här försvara att det saknas veterinärkontroll genom att attackera andra sporter. Det är uppenbart att det inte fungerar alltid då det händer att hästar kommer till start som inte är i tävlingsmässigt skick, tycker du verkligen inte att man då bör föra en lite mer seriös diskussion än att peka på att andra är sämre? Det är djurskydd det handlar om, inte pajkastning om vem som är värst eller vems tid som är mest värd när det gäller tidsåtgången.


Personligen vet jag inte någon som inte föredrar att bli stoppad lite innan tävling än när man redan gjort sig i ordning och kanske är på väg till start. Visst det kanske finns någon men jag tvivlar. Oavsett vilket så handlar det inte om vad som är värst utan ett vettigt djurskydd, genom en kontroll innan man får ta ut hästen på banan så minskar man risken att hästar som inte har på banan och göra ändå. Det handlar dessutom inte bara om att stoppa okunniga ägare/tränare utan i minst lika stor utsträckning stoppa de som medvetet tar hästar till start som inte borde vara där eller som är tveksamma och chansar.

Vad förlorar travhästarna på att veterinärbesiktigas? Skulle de skada dem på något vis?
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Andan (även från vet) var ju att "prova rida 110 och se om hon känns bättre sen",

Fast då är väl snarare frågan om den veterinären var en lämplig veterinär? Även att veterinären ansåg hästen som halt tyckte alltså vet att det var ok att rida 110 cm? Det är verkligen skrämmande.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Fast grejen med CC´s start under elitloppshelgen är ju inte veterinärbesiktningen, veterinären hade ju till och med varit uppe i stallet efter värmning och pratat med tränaren? Poängen är ju att de tillät honom starta trots att till och med spelarkåren, det vill säga, lekmän, såg att hästen var halt. Vad hade det spelat för roll om veterinären hade sett honom springa i lågt tempo fram och tillbaka innan start om de ändå släpper igenom honom för att starta? De såg ju redan i värmningen att hästen faktiskt var halt, men stoppade honom inte?

Vore kanske vettigare att diskutera jordbruksverkets veterinärers och måldomarnämndernas kompetens i detta fall, eftersom alla kunde se att hästen var halt redan i värmning men ändå tillät hästen starta... Att diskutera utökad veterinärbesiktning gör ju detsamma och halta hästar ändå släpps igenom för start...

Om DR vill driva på frågan för ett riktigt djurskydd bör de slåss för följande:

*Veterinärer på alla tävlingar som gör en riktig besiktning (gäller även lokala ridtävlingar såklart, det är många ekipage som inte borde starta ute på dessa har jag sett med egen erfarenhet).
*En riktig veterinärbesiktning som ni hävdar, med böjprov, slemhinnekontroll etc. Rubbet.
*Utökat dopingkontrollsprogram, inom all hästsport. Fusk är aldrig ok. Att starta hästar på preparat som kan vara smärtstillande, även om det rör sig om ett enkelt linniment, är aldrig ok och har med allra högsta grad att göra med djurskydd.

Resultatet av detta skulle troligen bli:
*Att travsporten inte har möjlighet att köra tävlingar som idag, då det tar för mycket tid i anspråk och för oss som har jobb på sidan av är det omöjligt att vika en hel vardag för att få igenom hästen i en veterinärbesiktning. Följdaktligen skulle vi få starta enbart helger. Det skulle kanske fungera men troligen skulle vi få lägga ner helt och hållet eftersom det då också kommer in att travsporten (OCH ridsporten indirekt) lever på spelet och spelarna skulle söka sig till andra spel. Det är ju då dit Djurens Rätt vill komma, så de blir självklart nöjda med den utvecklingen.
*Att vi inte skulle ha råd med lokala evenemang och tävlingar. Det kostar mycket pengar för en klubb att ha en veterinär en dag, jag har själv varit med och anordnat Riks för ridtravare, ett evenemang där veterinären varit den stora kostnaden... De små klubbarna skulle knappast ha råd att anordna tävlingar, och för de tävlingar som skulle anordnas kommer ett rejält påslag på startavgiften att bli. De flesta ryttare är redan hårt ansatta ekonomiskt och skulle inte ha råd att tävla och följden blir troligen att det blir betydligt färre tävlingar på lokal och regional nivå. Och med färre tävlingar på gräsrotsnivån lär det bli betydligt mycket sämre kvalitét på tävlingar på högre nivå. Alltså kommer det att bli färre och färre tävlingar i framtiden om det måste till en veterinär på alla evenemang. Men Djurens Rätt är säkert nöjda med det, för det är ju vad de vill...

Jag tycker nog att travtränare överlag är bättre än den normaltävlande hobbyryttaren att avgöra huruvida deras häst ska stanna hemma på tävlingsdagen eller inte. Ett gott exempel är till exempel Maharaja som, trots att han inte ens var halt, fick stanna hemma från elitloppet då han fått en liten liten blessyr och man valde att inte chansa.

Sedan finns det dem som tar med hästen och värmer ändå - och där måste veterinären kunna plocka bort dessa hästar. Det skedde inte med cc, men hade med all säkerhet inte skett med en utökad veterinärbesiktning heller, detta eftersom banveterinär följde hästen i värmning, var in i stallet och tittade på denna efter värmningen, pratade med tränaren, följde hästen i defilering och provstart och därefter tillät starta i alla fall. Vedervärdigt, men har knappast något att göra med att det inte utfördes en mer nogrann besiktning på hästarna den här dagen...
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna


I fallet CC var det inte att problemet missades utan att det gjordes en konstig bedömning att hästen kunde starta med motiveringen från veterinären "att skadan inte kunde förvärras".
Det handlade alltså inte om att skadan inte upptäcktes innan, för det gjorde den, utan att den släpptes igenom.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Usch då. Har alltid tyckt att hoppning är djurplågeri. Skönt att få det bekräftad.

Och hur ser det ut i tävlingar där det inte ens finns veterinär? Smetar man något brännande salva på framsidan av frambenen för att tvinga halta hästar över bommar?

Under alla mina år som hoppryttare har jag aldrig sett ett ekipage som startat när hästen varit synbart halt. Skulle hästen komma fel och slå sig i ett hinder/trampa sig själv i upphoppet så att den haltar efter landning avbryter ryttaren, hoppar av och leder ut sin häst.

Och under alla mina år som icke aktiv med ändå intresserad av trav har jag aldrig sett nåt som liknar CCs fall. Har absolut ingenting emot travet, tvärtom. Men det finns brister inom alla discipliner, även inom "min" disciplin, och rötägg finns det tyvärr också.
Vi som är mån om våra hästar startar inte om de inte känns bra, oavsett disciplin.
Att reglementet och veterinärerna brister BORDE inte göra så mycket, i den bästa världen, för då skulle tränare/ägare/kusk avbryta tävlingen när hästen uppvisar smärta/sjukdom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 719
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 741
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 323
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp