Bukefalos 28 år!

Djurens Rätt om banveterinärerna

Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Veterinären är ju dock inte ensam ansvarig som det står.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Vad säger ni om Djurens Rätts artikel om banveterinärernas arbetssituation?
Det säger att Eva Carlsson och Gunnel Söderbäck, ansvarig för DR arbetsgrupp för hästfrågor helt öppet och ogenerat berättar hur dåligt insatta de är.
Jag tycker själv att den är väldigt bra!
Jag tycker den är urdålig, och totalt ofullständig.
Att en halt häst tilläts starta i elitloppet har väckt många reaktioner, och banveterinären har fått kritik. Men det är många travhästar som startar trots att de inte är friska.
Vaddå många travhästar som startar trots att de inte är friska? Hur vet de ansvariga arbetsgruppen för hästfrågor det? Källa vore bra eftersom det är en allvarlig anklagelse!
Vidare i artikeln:
Hade det varit någon annan häst än Commander Crowe som varit halt under elitloppshelgen hade det förmodligen inte blivit några rubriker alls.
Då tycker jag att DR:s arbetsgrupp för hästfrågor gott kunde plocka fram ett sådant exempel då detta hänt. Att "förmoda" saker duger tyvärr inte...
Faktum är dock att detta bara är ett exempel av många sjuka och skadade hästar som kommer till start, eftersom banveterinärsystemet inte fungerar.
Det är helt OK att ha åsikten att banveterinärsystemet inte fungerar och givetvis måste man referera till väl underbyggd statestik när man framför sånna anklagelser. Om man vill bli trodd dvs.....
Veterinärens främsta uppgifter är att övervaka tävlingen, avliva svårt skadade hästar och eventuellt stoppa hästar som ej är i tävlingsmässigt skick från att starta. Det sistnämnda är kanske veterinärens viktigaste uppgift, men här finns stora brister.
Återigen..vilka är bristerna?
Under veterinärbesiktningen körs hästarna runt på en volt för att visas upp innan start. Hästarna är fullt utrustade och förspända framför sulkyn. Oftast är de även uppcheckade, vilket innebär att hästens huvud är fixerat i en onaturligt hög position, något som påverkar hästens rörelsemönster.
Här avslöjar de sin okunnighet (igen). de flesta hästar går med en lång chek nu för tiden, fler och fler (tackvare framgångsrik avel) tävlar utan. Om man sedan studerar de hästar som tävlar utan chek (vilket betyder att de intar den position de själva vill med huvudet) så springer de med rätt högt buret huvud. Men det kan ju inte DR:s "experter" veta...
På vissa banor åker kuskarna rakt ut på banan utan att ens ha passerat besiktningen.
På vilka banor? Hur ofta sker detta?
Besiktningen är dessutom fokuserad på att upptäcka hältor. Om en häst har ont i mun eller rygg, eller låter från luftvägarna undersöker man inte, trots att åtskilliga travhästar har bekymmer med just något av detta.
Men ÅHHH......En häst som låter från luftvägarna innan start får inte starta. Åtskilliga travare har bekymmer med just detta...jaha hur många startande travare har DR:s arbetsgrupp undersökt?
Nä jag kan inte påstå att jag är imponerad.
gulan
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Men snälla Gulan... Att avfärda allt som står i artikeln med att "det inte finns några bevis/källor" är väl lite väl billigt?! Dessutom är det fler och fler banor som tillåter uppcheck under defilieringen, det var inte tillåtet förut - så där har de rätt.

Och kom igen, alla vi här inne vet att hästar startar ofräscha ibland! Det vet vilken spelare som helst också för övrigt, eftersom man talar om det helt öppet i tevesändningar. "Hästen såg bedrövlig ut" eller "Hästen borde inte ha startat" är inte alldeles sällsynta utspel från spelexperter.

En häst som låter illa från halsen får inte starta? Nähä? För det första så förutsätter det att veterinären HÖR ljudet, och det är då rakt inte säkert. För det andra så finns det hästar som brölar utan att det är någon risk för deras hälsa.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det säger att Eva Carlsson och Gunnel Söderbäck, ansvarig för DR arbetsgrupp för hästfrågor helt öppet och ogenerat berättar hur dåligt insatta de är.

Jag tycker den är urdålig, och totalt ofullständig.

Vaddå många travhästar som startar trots att de inte är friska? Hur vet de ansvariga arbetsgruppen för hästfrågor det? Källa vore bra eftersom det är en allvarlig anklagelse!
Vidare i artikeln:
Då tycker jag att DR:s arbetsgrupp för hästfrågor gott kunde plocka fram ett sådant exempel då detta hänt. Att "förmoda" saker duger tyvärr inte...

Det är helt OK att ha åsikten att banveterinärsystemet inte fungerar och givetvis måste man referera till väl underbyggd statestik när man framför sånna anklagelser. Om man vill bli trodd dvs.....

Återigen..vilka är bristerna?

Här avslöjar de sin okunnighet (igen). de flesta hästar går med en lång chek nu för tiden, fler och fler (tackvare framgångsrik avel) tävlar utan. Om man sedan studerar de hästar som tävlar utan chek (vilket betyder att de intar den position de själva vill med huvudet) så springer de med rätt högt buret huvud. Men det kan ju inte DR:s "experter" veta...

På vilka banor? Hur ofta sker detta?

Men ÅHHH......En häst som låter från luftvägarna innan start får inte starta. Åtskilliga travare har bekymmer med just detta...jaha hur många startande travare har DR:s arbetsgrupp undersökt?
Nä jag kan inte påstå att jag är imponerad.
gulan


**verkligen gilla**
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Men snälla Gulan... Att avfärda allt som står i artikeln med att "det inte finns några bevis/källor" är väl lite väl billigt?! Dessutom är det fler och fler banor som tillåter uppcheck under defilieringen, det var inte tillåtet förut - så där har de rätt.

Och kom igen, alla vi här inne vet att hästar startar ofräscha ibland! Det vet vilken spelare som helst också för övrigt, eftersom man talar om det helt öppet i tevesändningar. "Hästen såg bedrövlig ut" eller "Hästen borde inte ha startat" är inte alldeles sällsynta utspel från spelexperter.

En häst som låter illa från halsen får inte starta? Nähä? För det första så förutsätter det att veterinären HÖR ljudet, och det är då rakt inte säkert. För det andra så finns det hästar som brölar utan att det är någon risk för deras hälsa.

DR är dåligt verklighetsförankrade, de använder källor från t ex bukefalos i sina tappra försök att svärta ner hela travet ...seriöst...knappast
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Jag förstår inte hur du kan såga artikeln rakt av utan att ens reflektera över vad den försöker belysa.

Att banveterinärerna har en svår/nästintill omöjlig uppgift är väl inte allt för svår att förstå med tanke på antal hästar/tillfälle de ska hinna bedöma.

Detta är inget försök att svärta ned travsporten, detta är ett försök att belysa ett pågående problem - att djurskyddet inte kan säkerställas för de tävlande hästarna. Borde det inte ligga i alla aktivas intresse att denna punkt efterlevs till punkt och pricka?!

Emelei
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Även om artikeln har sina brister finns det ändå en poäng med den tycker jag:-)
För handen på hjärtat, visst har vi alla sett hästar som fått starta trots att de agerat ovanligt hetsigt och stressat i värmningen eller travat märkligt mm.

Det borde finnas större resurser och mer tid att kolla upp dessa hästar bättre innan start och kanske ännu fler ögon som granskar ekipagen i värmning, provstarter och defilering.

Visst finns det utrymme för att djurskyddet inom travet ska bli ännu bättre!:-)
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Något av det vettigaste jag sett DR skriva MEN under förutsättnngen att fakta såsom att definleringen är den enda besiktningen som görs. Varför gör man inte som i andra hästsporter och besiktigar hästarna en och en i lugn och ro före tävlingen, kollar efter hältor, sårskador, infektioner, problem i munhålan och att hästen verkar frisk i största allmänhet och sedan har den nuvarnade som komplement? Det tar några minuter per häst.

Med ett sådant förvarande hade kritiken i artiklen varit överflödig.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Även om artikeln har sina brister finns det ändå en poäng med den tycker jag:-)
För handen på hjärtat, visst har vi alla sett hästar som fått starta trots att de agerat ovanligt hetsigt och stressat i värmningen eller travat märkligt mm.

Det borde finnas större resurser och mer tid att kolla upp dessa hästar bättre innan start och kanske ännu fler ögon som granskar ekipagen i värmning, provstarter och defilering.

Visst finns det utrymme för att djurskyddet inom travet ska bli ännu bättre!:-)

Här kommer fler ögon!
https://www.travsport.se/nyheter/1.303366
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Något av det vettigaste jag sett DR skriva MEN under förutsättnngen att fakta såsom att definleringen är den enda besiktningen som görs. Varför gör man inte som i andra hästsporter och besiktigar hästarna en och en i lugn och ro före tävlingen, kollar efter hältor, sårskador, infektioner, problem i munhålan och att hästen verkar frisk i största allmänhet och sedan har den nuvarnade som komplement? Det tar några minuter per häst.

Med ett sådant förvarande hade kritiken i artiklen varit överflödig.

Det kan jag faktiskt hålla med om. Är van med det från ridsporten, och är lite förundrad. Särskilt eftersom jag för några år sedan stötte på en högst märklig utselning på banan, med ett bett som absolut inte är tillåtet, men syntes inte om man inte öppnade munnen på hästen först :(
Och med tanke på det som trots allt hände med både den kvävda hästen samt CC, är det solklart att det inte fungerar tillfredsställande. Men som sagt, fortfarande en hel del sakfel i artikeln, och är oerhört trött på deras grundinställning, dvs att sporten skulle vara djurplågeri, när det handlar om enskilda händelser. Djur har arbetat i alla tider, och det måste vi människor också göra.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Vi skriver normalt inte här på Bukefalos eftersom vi har andra forum för kommunikation, men det känns i detta sammanhang viktigt att upplysa om följande:

1) Artikeln innehåller inga sakfel.

2) Den är baserad på banveterinärernas årsrapporter, rutinerna för besiktningen och dialog med såväl Jordbruksverket som banveterinärer.

3) Flera banveterinärer har hört av sig efter artikel och tackat oss för en bra artikel.

Vill ni komma i kontakt med oss så maila oss på hastgruppen@djurensratt.se

Mvh DRH


-
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Hm, för att inte skriva normalt här så är ni har inne väldigt ofta, och nog är där en del sakfel också och svävande begrepp om många sjuka hästar som kommer till start. Artikeln är som sagt den bästa har sett från er sida, men det hindrar inte att jag skulle önska att den var bättre underbyggd och att man hänvisade till källor för påståendena, den skulle ge ett mycket mer seriöst intryck i så fall.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Djurens rätt är i mina ögon ingen organisation som jobbar för djuren, de är enbart intresserade att höras och synas. Av den anledningen ger de sig gärna på travet som syns mkt i media. Travet är en av de mest kontrolerade användandet av djur som vi har i detta land, det vet djurens rätt om.

De djur som lider mest är de som inte syns, där finns dålig kontroll och få som bryr sig, heder åt de människor som orkar jobba med sådana frågor.
Heder också åt dem som försöker jobba med utbildning och jobba med djurägare istället för mot dem.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Vi skriver normalt inte här på Bukefalos eftersom vi har andra forum för kommunikation

Ja, istället för att skriva direkt i trådar på Buke gillar ni ju att skriva om trådar på Buke i andra forum för kommunikation, så att ni slipper diskutera med för många meningsmotståndare.
angel.gif
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Djurens rätt är i mina ögon ingen organisation som jobbar för djuren, de är enbart intresserade att höras och synas. Av den anledningen ger de sig gärna på travet som syns mkt i media. Travet är en av de mest kontrolerade användandet av djur som vi har i detta land, det vet djurens rätt om.
Fast DR vill ju att all djursport ska förbjudas, kontrollerad eller ej och med välmående djur eller ej, eftersom det inte ligger i djurens intressen och således enligt dem är utnyttjande av djuren. För dem spelar det ingen roll hur kontrollerat något är, ligger det inte i "djurens intresse" är det etiskt fel, exempelvis själva existensen av saker som turridning nämns ju också som förkastligt.

Med det sagt anser jag dock att DR är oseriösa, då jag aldrig sett en artikel eller text av dem där de inte framfört felaktiga och dåliga/inte alls underbyggda "fakta". Därtill gillar jag ingen form av extremistiska organisationer. Men att de inte skulle jobba för det de tror på, även om de nu gör det på ytterst märkliga sätt - nä, det håller jag inte med om.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Gör mitt första inlägg på travsidan :)

När jag läste artikeln blev jag både berörd och upprörd. Jag anser, som många andra, att man inte ska ta allt som står som absolut sanning, men det finns en sak som upprör mig.

Jag är relativt övertygad om att majoriteten av hästarna som tävlar på hög nivå oavsett gren mår bra, annars hade de inte presterat som de gör. Jag anser att djurskyddet i Sverige genrellt sätt är bra även om jag gärna hade sett en lag som sa ALLA hästar ska få vara ute hagen varje dag samt att minifodergivan av grovfoder ska ökas, men detta är en annan diskussion.

Det som gör mig upprörd är att hästar som tävlar innom travet inte har en likvärdig besiktning innan loppet som sker inom ridsporten där alla hästar besiktigas innan tävlingen. Jag har i min okunnighet trott att alla grenar inom ridsporeten omfattades av denna veterinärgenomgång. Inom fälttävlan exempelvis besiktigas hästarna både före dressyren och efter terängmomentet. På stora tävlingar görs besiktning mellan de stora klasserna. Detta anser jag vara ett bra system och minimerar risken för att en skadad häst kommer till start.

Min fråga till travsverige är helt enkelt, varför görs inte denna besiktning innan loppet? Tidsmässigt lär det inte vara några problem eftersom besiktningen kan göras på morgonen även om loppet är senare på dan.

Att besikta hästarna i full tävlingsutrustning innan start anser jag vara otillräkligt. Det hade varit lika med att benveterinären står på framridningen och där kollar alla hästar just innna de går in på tävlingsbanan.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det krävs otroliga resurser för att ställa om travet till att göra en veterinärbesiktning på dagen, och ditt förslag att göra det på morgonen fungerar inte i praktiken när tävlingarna bedrivs på vardagskvällar. Hästarna ska vara på plats 2 timmar före lopp eller 2 timmar före den spelform de startar i.

ST har tänkt i de banorna men travtävlingar genomförs på ett helt annat sätt än ridsport.
Till exempel kan två hästskötare åka med 5-6 hästar där allt ska fixas och hyrd kusk kommer och kör loppen.
Därför har det som första steg införts dessa kontrollanter som artikeln ovan handlar om. Travsporten har vaknat lite och jobbar på förbättringar för djurskyddet, men det tar tid att vända en koloss.
 
Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna

Det finns ett logistiskt problem i det du skriver. Självklart skulle man kunna ha en utökad veterinärbesiktning. Men att ha den på morgonen inför ett lopp som ska köras på kvällen skulle inte fungera. Det skulle ta alldeles för mycket tid i anspråk av de aktiva. Att tävla tar redan idag en oerhörd tid. Så en utökad veterinärbesiktning måste ske i mina ögon ske i direkt anslutning till tävlingarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 173
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 170
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 572
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 297
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp