Dokumentärer!

Tittar i princip bara på dokumentärer nu för tiden!
Såg Unity senast. Hade gått knappt 2 minuter innan jag grät.
 
Tittar på dokumentärer. Blir ofta besviken då många dokumentärer har så vinklad och politiserad agenda att man väljer att ta fram fakta som inte håller och helt väljer bort fakta som motsäger tesen som skulle drivas.

Särskilt tycker jag det gäller dokumentärer om livsmedel, kost och djurhållning.
 
Tittar på dokumentärer. Blir ofta besviken då många dokumentärer har så vinklad och politiserad agenda att man väljer att ta fram fakta som inte håller och helt väljer bort fakta som motsäger tesen som skulle drivas.

Särskilt tycker jag det gäller dokumentärer om livsmedel, kost och djurhållning.

Jag håller med. Jag har tvingat mig genom några av de som oftast förekommer som argument i diskussioner(t ex Forks over Knives) men många stänger jag av efter tio minuter när jag inser vart det barkar hän.

En dokumentär som är både lättsmält och sevärd är (Dis)Honesty – The Truth About Lies.
 
Jag måste rekommendera Älskade kött, som handlar om industrialiseringen av köttet och effekterna det fått på tex djurhållningen och miljön. Har sänts på UR förr, vet inte om den går att få fatt i någonstans nu?

Och såklart, Planet Earth! Säsong 2 som typ nyss släppts är tamefan fantastisk :love: Likaså How the universe works, en av mina absoluta favoriter, helt fantastiskt!
 
Jag är galen i dokumentärer, allt från historiskt till natur till sociala. En favorit är de udda som tex A Year At Kew som följer personalen på Kew Gardens i ett år. Den är full av sådär trevliga engelska original och nördar. En gammal klassiker är John Pilgers Year Zero om Kambodja efter Khmer Rouge föll. Frozen Planet är en annan gärna omsedd dokumentär, särskilt de hysteriskt roliga epilogerna på tio minuter efter avsnittets slut om hur det filmades och hur galen man faktiskt måste vara att sitta i ett halvår i en friggebod där det blåste storm med som enda sällskap tiotusentals snattrande pingviner.

American Experience är en mycket bra serie dokumentärer (finns på youtube) riktigt välgjort. Samma sak med American Masters - eftersom jag är en folkie så var just avsnitten om Pete Seeger och Joan Baez särskilda favos.

En helt otroligt rolig dokumentär är Kings of Pastry om hur tre kockar förbereder sig för en tävling för att få en orden i Frankrike så man kan bära ett litet blått, vitt, rött märke på kragen. Så härlig om total hängivenhet och besatthet.

Eftersom jag är något galen har jag hmm, 5TB av dokumentärer av alla slag, historiska, natur, sociala, musik, ja allt, nedladdat :angel:

Det finns särskilt en site på nätet som antagligen har världens största samling dokumentärer. PM om någon vill ha adressen. :angel:
 
Jag rekommenderar verkligen dokumentärserien Hot girls wanted: turned on. Ärligt talat något att se för alla som någon gång har konsumerat porr.
Håller med. Eller jag började med Hot Girls Wanted, originaldokumentären, som följer ett par unga tjejer som börjar med porr. Sevärd men väldigt otrevlig förstås. Sedan har jag sett de två första avsnitten av Turned On och den fortsätter vara intressant. Så jag rekommenderar båda!
 
Håller med. Eller jag började med Hot Girls Wanted, originaldokumentären, som följer ett par unga tjejer som börjar med porr. Sevärd men väldigt otrevlig förstås. Sedan har jag sett de två första avsnitten av Turned On och den fortsätter vara intressant. Så jag rekommenderar båda!
Samma här. Sett de första fyra avsnitten av Turned on nu och är hooked.
 
Tittar nästan bara på dokumentärer och svtplays dokumentäravdelning har jag nog kommit i kapp med och sett på allt och tittar på allt nytt de lägger ut. Netflix har hur mycket bra dokumentärer som helst.
O.J Simpson - Made in America är en dokumentär man bara inte får missa. För hästfolk säger jag Unbranded på netflix, på samma ställe Requiem for a American dream, på Al Jezeera "The boy who started the syrian war", Planet Earth såklart också - netflix. Aldrig backa - ganska nytt på svtplay. Lo and behold - om internets historia, på netflix. Makin a Murderer på netflix. The swedish theory of love, på svtplay, jesus camp, netflix...alltså jag skulle kunna hålla på i en evighet.
 
Jag tittar i princip bara på dokumentärer och engelska deckare. Jag är främst intresserad av historia oh uppskattade t ex Englands blodiga historia som gick på kunskapskanalen tidigare i år.

För flera år sedan visade kunskapskanalen en engelsk dokumentär där filmaren hade intervjuat alla som bodde i samma hus som denne. Det var mycket intressantare än vad det låter och också väldigt gripande.

Jag har inga betalkanaler eftersom jag inte har tid att titta så mycket på tv, så jag kollar mest på kunskapskanalen. Tyvärr tycker jag att de har blivit sämre på sistone och även släppt igenom program som kanske borde ha granskats lite bättre.
Härom året var det en brittisk programserie om forntida egyptisk konst. Programledaren objektifierade kvinnor vilka bedömdes utifrån sitt yttre (hon var tjock etc) medan män bedömdes på ett annat sätt (vilket intryck ville konstnären göra etc) och de slutade med att han tittade på ett mynt där kvinnan som avbildades på det ska ha varit Kleopatra, kommenterade att hon inte var så snygg, och sen kastade han myntet i sjön. Fula kvinnor förtjänar inget annat än att kastats i sjön, typ. Jag klagade till SVT men fick aldrig något svar, och sedan visades serien i repris nyligen.
 
Håller med. Eller jag började med Hot Girls Wanted, originaldokumentären, som följer ett par unga tjejer som börjar med porr. Sevärd men väldigt otrevlig förstås. Sedan har jag sett de två första avsnitten av Turned On och den fortsätter vara intressant. Så jag rekommenderar båda!
Tycker det som är mest sjukt är att man verkligen ser hur dessa tjejers naivitetet utnyttjats. dom tänker bara "nice, easy cash" och är så himla kaxiga i början, sen går sanningen upp för dom :(

Så äckligt med tjejen och den gamla gubben, man ser verkligen hur hon inte har lyst att spela in med honom och hon gör det ändå, för hon känner sig tvungen. Sen bilderna och historian från våldsamma porren. SÅ ÄCKLIGT :( med tjejerna som spyr efter BJ etc.... Det är jo verkligen att utnyttja kvinnor max. Mådde illa efteråt. Hade aldrig trott det va på ¨det sättet.
 
För flera år sedan visade kunskapskanalen en engelsk dokumentär där filmaren hade intervjuat alla som bodde i samma hus som denne. Det var mycket intressantare än vad det låter och också väldigt gripande.
Det där påminner om en engelsk dokumentär som jag såg för några år sedan. Man hade tagit lokaltidningen för Brighton, valt en dag 1980(?) och tittat på bröllopsfotona. Sen hade man tagit reda på hur det hade gått för de olika paren och intervjuat minst en i varje par. Det var otroligt intressant, man kan inte föreställa sig att det skulle finnas så många märkliga öden i en random grupp sådär. Så många fantastiska människor.
 
Tycker det som är mest sjukt är att man verkligen ser hur dessa tjejers naivitetet utnyttjats. dom tänker bara "nice, easy cash" och är så himla kaxiga i början, sen går sanningen upp för dom :(

Så äckligt med tjejen och den gamla gubben, man ser verkligen hur hon inte har lyst att spela in med honom och hon gör det ändå, för hon känner sig tvungen. Sen bilderna och historian från våldsamma porren. SÅ ÄCKLIGT :( med tjejerna som spyr efter BJ etc.... Det är jo verkligen att utnyttja kvinnor max. Mådde illa efteråt. Hade aldrig trott det va på ¨det sättet.
Precis! Blir verkligen äcklad av precis alla män i den där filmen. Alla är jätteäckliga sluskar.
Blev inte förvånad över att det går till sådär dock. Har varit noga med vilken porr jag konsumerar (framför allt: inga unga människor!), speciellt sedan jag såg en del avsnitt av "Fråga Olle Dokumentären" för en massa år sedan där man får följa vuxna mogna människor som på riktigt gillar det de gör och som gör det på sina egna villkor.
 
Precis! Blir verkligen äcklad av precis alla män i den där filmen. Alla är jätteäckliga sluskar.
Blev inte förvånad över att det går till sådär dock. Har varit noga med vilken porr jag konsumerar (framför allt: inga unga människor!), speciellt sedan jag såg en del avsnitt av "Fråga Olle Dokumentären" för en massa år sedan där man får följa vuxna mogna människor som på riktigt gillar det de gör och som gör det på sina egna villkor.
Ja, och äcklad av mest sökte ordet inom porr är "teenager" :crazy: Varför. Om man skal njuta att knullande på film, så skall det vara som du säger, vuxna mogna människor som gillar det. Skulle inte ha problem med en kille som tittar på sånt heller, men då får han vara lite kritisk med att välja rätt källa.....
 
Precis! Blir verkligen äcklad av precis alla män i den där filmen. Alla är jätteäckliga sluskar.
Blev inte förvånad över att det går till sådär dock. Har varit noga med vilken porr jag konsumerar (framför allt: inga unga människor!), speciellt sedan jag såg en del avsnitt av "Fråga Olle Dokumentären" för en massa år sedan där man får följa vuxna mogna människor som på riktigt gillar det de gör och som gör det på sina egna villkor.
Det är väl det som blir svårigheten, så fort du går utanför en mindre krets av människor så är det ju praktiskt taget omöjligt att veta om folk gillar vad de gör och gör det på sina egna villkor. Det ligger ju i själva porrindustrin att aktörerna ska uttrycka sig villiga och tycker om vad de håller på med.

(men det hör väl kanske inte hemma i en tråd om dokumentärer, hur intressant ämnet än är).
 
Det är väl det som blir svårigheten, så fort du går utanför en mindre krets av människor så är det ju praktiskt taget omöjligt att veta om folk gillar vad de gör och gör det på sina egna villkor. Det ligger ju i själva porrindustrin att aktörerna ska uttrycka sig villiga och tycker om vad de håller på med.

(men det hör väl kanske inte hemma i en tråd om dokumentärer, hur intressant ämnet än är).
Ja lite OT, men vet tex. där finns sidor vart kvinnor producerar och det är öppet att det är "etiskt korrekt" gjort.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 162
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp