Dokumentärer!

GardenAngel

Trådstartare
Det kan väl inte bara vara jag som är beroende av att titta på dokumentärer?! :D vad tittar ni på, vad såg ni senast och vad rekommenderar ni?

Jag har i dagarna sett Cowspiracy, Forks over knifes och Food matters, vilket har fått mig att gå tillbaka till att äta mer veganskt och handla mer medvetet igen.

Och för bara några minuter sen såg jag klart Alive Inside. Helt underbar dokumentär om musik och demens! :love:
 
Det är inte alltid jag orkar titta på/läsa om kriminalgåtor också på min fritid, men just dokumentärer kring större rättsfall (oftast från USA) händer det att jag ser med intresse. En mycket stark sådan är Dear Zachary, också filmerna kring Paradise Lost (om Damien Echols m fl). Och nu senast Making a murderer, fast det är ju en hel serie. Men väldigt sevärd ändå!

Searching for Sugarman är ju en helt annan genre men ack så värd den var sin Oscar (och du är så saknad, Malik:cry: ) Den måste bara ses, om man har lyckats missa den.

Annars ser jag också gärna dokumentärer om djurhållning, mat, miljö och stora framtidsfrågor i allmänhet. En som jag kommer ihåg och rekommenderar är Into Eternity, handlar om Finlands första slutförvaring för kärnavfall, säkerhetsfrågor i stort och smått och de svindlande tankarna på hur man ska hindra människor att söka sig dit efter tusentals år, när språket kan ha förändrats, naturkatastrofer inträffat och ingen längre vet eller förstår farorna som gömts långt in i berget. Mycket intressant och tankeväckande.
 
Jag tittar nästan bara på dokumentärer så när de försöker sälja på mig nån filmkanal slutar det med att de suckar och säger Tack o adjö
 
Har för mig att jag tycker alla är bra, men vissa var ett tag sen jag såg:
Blackfish
The Blue Planet
Earth from above
The Cove
Bottled Life
Tyke
How to change the world
Valley Uprising
The Summit
 
Jodå, NetFlix har en hel del dokumentärer där jag bl.a sett Cowspiracy, Supersize me, The Summit, Born into Brothels, djurhållning och miljö ligger såklart varmt om hjärtat.
Kan rekommendera The Way (amerikanska Netflix) som utspelar sig på pilgrimsleden i nora Spanien.
 
Det kan väl inte bara vara jag som är beroende av att titta på dokumentärer?! :D vad tittar ni på, vad såg ni senast och vad rekommenderar ni?

Jag har i dagarna sett Cowspiracy, Forks over knifes och Food matters, vilket har fått mig att gå tillbaka till att äta mer veganskt och handla mer medvetet igen.

Och för bara några minuter sen såg jag klart Alive Inside. Helt underbar dokumentär om musik och demens! :love:
Jag gillade unbranded men den tar ju knappast upp ett allvarligt ämne. :heart
 
De mest drabbande dokumentärer jag har sett är

* Into the abyss, där filmaren Werner Herzog skildrar en amerikansk killes väg till dödsstraffet. Blytung.

* Geniet och pojkarna, en svensk dokumentär om Nobelpristagaren Carleton Gajdusek som blev pedofildömd. Fascinerande insyn i en pedofils resonemang, och hur hans omgivning vägrade tro det bara för att han var ett geni på sitt område.

Om de går att hitta numera vet jag inte, de fanns på Dox tidigare.
 
Den jag håller på att titta på just nu är Life and Death row, finns på tv4 play. Återkommer när jag har funderat ut vilka andra jag rekommenderar.
 
Såg My beautiful broken brain i förmiddags om en 34-årig kvinna som får en stroke och hennes väg tillbaka. Väldigt fascinerande och vacker dokumentär, men också tragisk såklart.
 
Har börjat leta efter dokumentärer om just läget i mellanöstern nu eftersom vi har ansökt om visum till Saudiarabien under ramadan, fastnade i Dokument utifrån; Saudiarabien (finns på svt play) som på 50 minuter belyser mycket av den problematik som finns i mellanöstern idag och som jag läst i skolan de senaste fem åren. Är man det minsta intresserad av internationella relationer bör man se den.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 162
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp