Sv: Doping

Labero skrev:
Skit i salvan o använd Pyoderm=klorhexidinschampo o tvätta med.

Finns att köpa på smådjursklinik. Blöt huden, tvätta med schampot, låt verka 10 min, skölj av o torka torrt med ren handuk varje dag.. Det hjälper på min häst o har 0 tim karens. :bow:

Fast mugg är väl inte en sjukdom utan ett samlingsnamn för många olika. Har jag förstått saken rätt handlar det väl oftast om svamp eller bakterier (stafylokocker). Men tack iaf, ska lägga namnet på minnet och prata fråga min veterinär!
 
Sv: Doping

Beror muggen på en bakterie så fungerar det att skölja med Virkon S. Ingen karens och muggen försvinner.
 
Sv: Doping

Jag menar allmänt. Jag har irl trots att jag rör mig mkt i hästkretsar ALDRIG hört så mkt hojtande om djurplågeri som här på forumet!

Och ändå så vistas jag bland många olika "kategorier" hästmänniskor, allt från skogsmullar med islandshästar till dressyrryttare med fullblod.
Visst, snacka dynga om de som gör annorlunda eller ägnar sig åt en annan gren av hästsport, det hör jag ofta.
Men aldrig att jag hör folk på fullt allvar hojta om djurplågeri för saker jag som jag sa, anser på sin höjd lätt obehagliga för hästen.
 
Sv: Doping

kopparberg skrev:
Jag menar allmänt. Jag har irl trots att jag rör mig mkt i hästkretsar ALDRIG hört så mkt hojtande om djurplågeri som här på forumet!

Och ändå så vistas jag bland många olika "kategorier" hästmänniskor, allt från skogsmullar med islandshästar till dressyrryttare med fullblod.
Visst, snacka dynga om de som gör annorlunda eller ägnar sig åt en annan gren av hästsport, det hör jag ofta.
Men aldrig att jag hör folk på fullt allvar hojta om djurplågeri för saker jag som jag sa, anser på sin höjd lätt obehagliga för hästen.

Då så, då tar jag inte åt mig, eftersom jag inte nämnt ordet djurplågeri. tror bara det är du själv som skrivit det?
 
Sv: Doping

Om du nu mår bättre med astamedicin, så är det bara att göra som jag. Be läkarna om ett intyg att du är ibehov av medicinen för att må bra. Skulle någon fråga så är det bara att vissa upp intyget.

Det finns andra huvudvärk tabletter man kan ta som inte är på dopinglistan.

Sedan till övriga, ang muggsalva.

Det är pg en muggsalva som vi fick silvert i os i lag. Pg att tyskarna glömde att lämna in dispans.

Det finns alltid regler som man inte tycker om. Den dagen vi löser ut våran licens för att tävla så har vi godtagit dessa, och jag är helt övertygad om att dom som sätter upp reglerna är kunninga i sitt område.
 
Sv: Doping

lundsbo skrev:
Beror muggen på en bakterie så fungerar det att skölja med Virkon S. Ingen karens och muggen försvinner.

Min veterinär sa att Virkon tar mugg om det är svamp.
 
Sv: Doping

fejko skrev:
Fast mugg är väl inte en sjukdom utan ett samlingsnamn för många olika. Har jag förstått saken rätt handlar det väl oftast om svamp eller bakterier (stafylokocker). Men tack iaf, ska lägga namnet på minnet och prata fråga min veterinär!

Det är vad jag har fått lära mig oxå.

Jag har hållit på ett års tid med olika mugg angrepp på min häst o ett sjujäkla laborerande med olika salvor som ändå inte hjälper. :crazy:
Nu i somras fick vi ett nytt angrepp o då ringde jag distriktet som vanligt o de ville åter igen prova med en ny salva.. (fuciderm) Visst, sa jag o provade. Det hjälpte inte med den salvan heller. :cry: Då jag stod med en häst som var nära att få lymfangit igen började jag få lite panik :eek: o ringde då en klinik. Det var där jag fick rådet att använda Pyoderm o inget mer. Trots allt är det ju så att smuts o bakterier fastnar i salvorna o ligger kvar o skaver + att kortison gör huden svagare för varje användning o tillslut börjar huden spricka av ingenting. :crazy:
 
Sv: Doping

Labero skrev:
Det är vad jag har fått lära mig oxå.

Jag har hållit på ett års tid med olika mugg angrepp på min häst o ett sjujäkla laborerande med olika salvor som ändå inte hjälper. :crazy:
Nu i somras fick vi ett nytt angrepp o då ringde jag distriktet som vanligt o de ville åter igen prova med en ny salva.. (fuciderm) Visst, sa jag o provade. Det hjälpte inte med den salvan heller. :cry: Då jag stod med en häst som var nära att få lymfangit igen började jag få lite panik :eek: o ringde då en klinik. Det var där jag fick rådet att använda Pyoderm o inget mer. Trots allt är det ju så att smuts o bakterier fastnar i salvorna o ligger kvar o skaver + att kortison gör huden svagare för varje användning o tillslut börjar huden spricka av ingenting. :crazy:

OK ska testa!
 
Sv: Doping

lundsbo skrev:
Ja visst, även svamp.
Man märker efter 3-4 om det hjälper. Annars får man prova något annat.

Fast enligt min veterinär hjälper det mot svamp men inte mot bakterier.
 
Sv: Doping

Treo är det mest effektiva för mig. Dessutom det enda som "bet" på min migrän när jag hade det.

Jag har funderat på det där med Ludgers doping. Är det samma regler internationellt som i Sverige? Dvs hade Ludger kunnat få dispens även om han "bara" tävlat på en tävling i Sverige?
 
Sv: Doping

Nej, det är inte samma regler. Han skulle inte fått dispens för att tävla på tävling där de svenska dopingreglemenet gäller.
 
Sv: Doping

solros skrev:
Nej, det är inte samma regler. Han skulle inte fått dispens för att tävla på tävling där de svenska dopingreglemenet gäller.

Vilket var EN av orsakerna till att en av USA:s bästa travare inte fick komma till Elitloppet i år... (plus att hans tränare åkt dit för doping precis i dagarna... :angel: ) Hans inbjudan drogs tillbaka under ett visst rabalder.

En gång om året brukar både utrustningsbesämmelser och dopingregler komma i fokus och det är ju vid Elitloppet som är det travlopp som drar flest internationella deltagare..
 
Senast ändrad:
Sv: Doping

Mr Musclemans tränare var helt med på att han aldrig skulle få tävla på Lasix i Sverige. Anledningen att hans inbjudan drogs tillbaka var, som du skrev, den negativa pubiciteten i samband med dopingdomen samt Solvallas klantiga sportchef...

Senast det blev diskussioner om dispens för utrustning var vid Olympiatravet i våras. Jag tycker det är bra att vi i Sverige håller hårt på reglerna. Vi vill inte se hästar som tävlar med snarbett eller huvudstänger med taggar på, inte dopade hästar heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Doping

solros skrev:
Mr Musclemans tränare var helt med på att han aldrig skulle få tävla på Lasix i Sverige. Anledningen att hans inbjudan drogs tillbaka var, som du skrev, den negativa pubiciteten i samband med dopingdomen samt Solvallas klantiga sportchef...

Senast det blev diskussioner om dispens för utrustning var vid Olympiatravet i våras. Jag tycker det är bra att vi i Sverige håller hårt på reglerna. Vi vill inte se hästar som tävlar med snarbett eller huvudstänger med taggar på, inte dopade hästar heller.

Absolut, ser att jag formulerade mig lite klantigt... :D

Men jag har ju dig som hjälper mig att förtydliga i bland när jag vimsar för mycket... :smirk:

Jag tycker också att det är BRA att det inte går att söka dispens till höger och vänster för olika preparat utan att man håller sig till de regler som gäller.

/// ghost
 
Sv: Doping

Hur går det med muggen?
Min häst har snart blivit av med sin... :bow:
 
Sv: Doping

Näe, ingen aning... Vet. har inte velat ta några prover utan bara exprimentera med olika salvor. Sen fick jag det här rådet av en telefonist på strömsholm som haft samma problem under en längre tid.. :bow:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: hamilton1
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 345
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
669
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 641
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp