Bukefalos 28 år!

Dra i kopplet

Sv: Dra i kopplet

Svarar även Gabbi

För mig är den generella (läs SBK-andan) inlärningen att "NEJ" är ett förbudsord.

Jag har bara sett det läras in genom att man frestar hunden med något och morrar ett "nej" när hunden närmar sig.

Förutsättningarna för att detta ska fungera är fortfarande att hunden vet att det vankas obehag om den fortsätter mot frestelsen.

Om man istället vänder hunden mot sig, vilket ni i princip gör och då vill jag ha det till en inkallning. Blir samma sak

Förutsättningarna för att detta ska fungera är att hunden vet att det blir positivt att komma till matte/husse

Jag skulle vilja påstå att ni i så fall har gjort "nej" till ett inkallningsord, inte ett förbudsord.


Alltså jag måste ha missuppfattat allt nu, för jag fattar INGET.
Nej som ett inkallnignsord?
Jag säger nej när min hund hoppar upp på bordet. Jag säger nej när min hund biter i saker han inte får bita i, jag säger nej till min hund när han hittar skit som han vill äta.
Hur kan NEJ bli en inkallningsord?
Jag har nog missat en del?
 
Sv: Dra i kopplet

Jo, eftersom vi är några vars hundar tar kontakt när de får nejkommando, så menar blandrastik att isåfall har ju nejkommandot gått från att vara förbud till att få samma mening som en inkallning.
Jag menar att det inte riktigt är så eftersom jag (i det här fallet) inte har som krav att hunden ska komma vid ett nej, men givetvis belönar ett avbrutet jaktförsök och påföljande kontakt tex.
 
Sv: Dra i kopplet

Vad händer om din hund inte inte stannar, vänder bort huvudet eller byter riktning?

Eller drar efter en hare, äter något farligt osv.

/Swat

Drar efter en hare - ingenting, mer än att jag förstärker när han kommer tillbaka
Fast han har en god skvallerträning, jag kommer inte ihåg när han drog efter något senast. Nåt år sedan kanske.
Byter riktning eller vänder bort huvudet - har aldrig hänt efter en inkallning.
Äter något farligt - jag säger "loss"
 
Senast ändrad:
Sv: Dra i kopplet

Jo, eftersom vi är några vars hundar tar kontakt när de får nejkommando, så menar blandrastik att isåfall har ju nejkommandot gått från att vara förbud till att få samma mening som en inkallning.
Jag menar att det inte riktigt är så eftersom jag (i det här fallet) inte har som krav att hunden ska komma vid ett nej, men givetvis belönar ett avbrutet jaktförsök och påföljande kontakt tex.

Tack!

Om man som du har planen att hunden ska avbryta och att det är ett plus om den tar kontakt, så är det in min mening ett bra sätt att använda "nej". Men jag vill nog ändå påstå att väldig många har nej som ett förbudsord och ingenting annat.

Underförstått. "Nej!" = Sluta genast med det du håller på med, annars...
 
Sv: Dra i kopplet

Tack!

Om man som du har planen att hunden ska avbryta och att det är ett plus om den tar kontakt, så är det in min mening ett bra sätt att använda "nej". Men jag vill nog ändå påstå att väldig många har nej som ett förbudsord och ingenting annat.

Underförstått. "Nej!" = Sluta genast med det du håller på med, annars...

Jag tror problemet här är att många glömmer BELÖNINGEN. Belöning kan vara lika med BRAAA. Om dom bara får nej hela tiden och aldrig ett bra är det ännu tråkigare att sluta det man håller på med såklart, det blir negativt hela vägen. Man måste liksom ge något tillbaka, något roligare ;) Hunden ska ju tycka att DU är roligare än det andra, hur kan DU vara roligare om hunden aldrig får mer än ett NEJ?

Nu menar jag inte riktat mot dig såklart =)

Skulle min hund sticka kan jag ju testa ropa tillbaka honom, men oftast så blir hundarna blockerade då de är på "jakt" eller fått upp något spår. Då är det meningslöst att ropa sig hes. Då hade nog jag bara gått iväg. När han då märker att matte är borta hoppas jag han blir lite rädd ^^ Dock har jag säkert RÅKAT handlat fel i en sådan situation någon gång. Men det gör nog alla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 050
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 660
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 467
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp