Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja idag har varit en tung dag.När jag ser henne vill jag bara att hon ska börja andas!Imorgon blir hon begraven och så inväntar vi svar från Sva så det inte är abortvirus som orsakat elendet!
 
Dygn 345 och inget händer mer än att hon sakta men säkert fyller juver. Hagkompisen brunstar för fullt, så ikväll får de dela på sig då hingsten kommer på finbesök (vi flyttade honom inför fölningen). Kanske kan det hända något då? :up:
Tjock är hon iallafall, och fölis gör kullerbyttor i magen.

Hbm2Yr1.jpg
 
Här är det fortfarande stiltje på sällskapsstoet. Jag har varit tveksam till om hon ens är dräktig från det att hon klev av transporten, och jag blir mer och mer tveksam. Hon har nu gått över en vecka och hon har ingen tillstymmelse till mage och taxöron till juver. Hennes ägare har dock fortsatt kolla mjölk med kalkstickor och hon får ju ut vätska (som vatten) och resultatet på testet har varierat från 0-90% chans till föl inom 12 timmar. Vet inte alls vad jag ska tro men det är väl bara att fortsätta vänta...
 
Dygn 358 här och jag börjar känna mig lurad :mad:
Jäkla häst till att knipa alltså, det här är ju helt otroligt fustrerande.. Hade jag inte sett alla monster-sparkar inifrån magen så hade jag nog gett upp för länge sen :banghead:
 
Dygn 358 här och jag börjar känna mig lurad :mad:
Jäkla häst till att knipa alltså, det här är ju helt otroligt fustrerande.. Hade jag inte sett alla monster-sparkar inifrån magen så hade jag nog gett upp för länge sen :banghead:
Usch, lider med dig! Håller tummarna för att det kommer senast imorgon!
 
Hur går det @mooony1 , blivit något föl?
Inget föl ännu :banghead:
Börjar fundera på om hon helt enkelt är felberäknad. Köpte henne dräktig och hon har gått i flock med hingsten sedan koll vid 33 dygn (25 aug) tills dess att jag köpte henne i början på oktober. Så hon kan ju ha kastat och blivit ombetäckt, vilket skulle förklara en hel del (inkl. det faktum att vet. inte "nådde" fölis vid ultraljudet som gjordes ett par månader senare)
Eller så är hon bara jävligt långsam :D snart uppe i 4 veckor efter BF...
 
Inget föl ännu :banghead:
Börjar fundera på om hon helt enkelt är felberäknad. Köpte henne dräktig och hon har gått i flock med hingsten sedan koll vid 33 dygn (25 aug) tills dess att jag köpte henne i början på oktober. Så hon kan ju ha kastat och blivit ombetäckt, vilket skulle förklara en hel del (inkl. det faktum att vet. inte "nådde" fölis vid ultraljudet som gjordes ett par månader senare)
Eller så är hon bara jävligt långsam :D snart uppe i 4 veckor efter BF...

Är du säker på att hon är dräktig nu då?
 
Fortfarande inget föl snart 5 veckor över tiden. Lutar mer och mer åt hon har blivit ombetäckt efter första konstaterade dräktigheten.

Verkar dessutom som att hennes kompis ev. kommer flytta hem från betet för att börja tränas, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Just nu går mitt sto på bete ca 2-3 km bort från lösdriften där hon stod oktober-april. Om ni hade fått välja, hade ni skaffat nytt sällskap med alla risker det innebär, eller helt enkelt bara flyttat hem stoet och behållt samma sällskap? Vet ju som sagt inte när hon ska föla, kan ju bli imorgon eller om ytterligare fem veckor.. :crazy:
 
Okej, tack för svar på frågan jag ej ställde. Jag förstår också att det kan vara dags för veterinären att kolla, men om hon då är dräktig så kvarstår mitt problem.
Eftersom det ännu inte gått fem veckor över tiden så ligger hon fortfarande inom den 'acceptabla' tiden att gå över, och eftersom hon redan börjat släppa bäckenband, bli slapp där bak och fylla juver + mår hur bra som helst så har jag ingen anledning till att tro att något är fel. Eftersom jag köpte henne dräktig och hon i stort sett gått på fribetäckning så är det ju svårt för mig att veta säkert hur det egentligen står till, möjligheten att hon har blivit ombetäckt finns ju och därför är jag inte så orolig.
Jag ringer vet. på måndag - kan vi gå tillbaka till min fråga nu?
 
@mooony1 Jag hade nog inte vågat släppa ihop med en ny kompis när hon är högdräktig. Oftast kan de ju inte röra sig lika lätt och kanske inte så bra om hon inte hinner undan om det blir bråk!
Håller tummarna att din väntan snart är över och att du får se det lilla pyret!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Pritchel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp