Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2016/2017

Idag är tempen lägre och mjölken är gulisch och klibbig som sirap, kanske kanske att det kommer idag/inatt! Har ni funderat ut namn till era? =)

Jaaa földans!! :banana::bump::banana::bow::banana::bump::banana:
Äntligen, håller tummarna!

Jag gillar Sinfónía, men det är också det enda namnet jag funderat på. Jag har gillat det sen jag läste här på buke om Carlas häst Sinfónía för rätt många år sen.
Annars vill jag gärna välja ett namn som passar fölet, man vet aldrig vad som tittar ut! Förra året fick vi en med en svart fläck på rumpan, han fick heta Dreitill (liten slurp, eller skvätt liksom) för att det ser ut som någon spillt kaffe på honom. Falki fick heta så pga sitt blåa öga etc. :)
 
Jaaa földans!! :banana::bump::banana::bow::banana::bump::banana:
Äntligen, håller tummarna!

Jag gillar Sinfónía, men det är också det enda namnet jag funderat på. Jag har gillat det sen jag läste här på buke om Carlas häst Sinfónía för rätt många år sen.
Annars vill jag gärna välja ett namn som passar fölet, man vet aldrig vad som tittar ut! Förra året fick vi en med en svart fläck på rumpan, han fick heta Dreitill (liten slurp, eller skvätt liksom) för att det ser ut som någon spillt kaffe på honom. Falki fick heta så pga sitt blåa öga etc. :)

Tack!! Åh vad vackert! Haha vad gulligt. Ja, brukar också välja namn passande efter utseende eller personlighet men blir det ett sto ska hon kanske heta Elinrós (mamma heter Melrós), och hingst Villingur, sen får vi se om det blir de namnen eller om de känns helt fel när de väl kommit till världen =)
 
Eller möjligtvis Gjöf, eftersom vi inte visste om att hon var dräktig och jag har varit så ledsen över att hon börjar bli gammal och vi aldrig kommer hitta en häst som henne
 
Idag är tempen lägre och mjölken är gulisch och klibbig som sirap, kanske kanske att det kommer idag/inatt! Har ni funderat ut namn till era? =)
Vi håller på att debattera för fullt om namn..nu håller vi tummarna att mammahäst slipper bära längre på magen så ungen får springa sjäv!!
 
@Lilloletta
Tack så mycket :love:

Det blir inte mycket häst för min del denna och nästa helg då jag vunnit en 6 dagars clinic, 10-18(19) men så värt det!

Var förbi nu på kvällen hos mina älsklingar och Miraz juver har i princip försvunnit helt sen i förrgår när hon hade vandrat i andra hagen.

Hon är väldigt nöjd med sin hage nu som inte är bredvid valacken så det är superskönt, fick låna ett flugtäcke utav min kompis också så hon fick på sig det nu och hon blev SÅ nöjd!
Verkligen superskönt att veta att hon får käka det hon vill nu och att hon får vara i fred.
 
Vårt andra sto är på dag 301 i dag, magen har sjunkit lite grann och hon har satt lite juver. Äter dåligt varannan dag och är lite ledsen över att inte gå med sin bästa kompis som fick sitt föl för 2v sedan.

Hur ser ni förresten på att släppa ihop mammor med föl som har en ålderskillnad på 2 månader?
 
Darina går in på 335 om ett par timmar men inte en tillstymmelse till att fölning närmar sig. Juvret har istället gått ner :rage:!
Jag har inte ens börjat vaka för hon har alltid haft så tydliga tecken men känns ändå som att det snart är dags att sätta igång.
Tror hon kan gå två veckor till :grin:.
Vill ju ha föl nu! :love::love:
 
Vårt andra sto är på dag 301 i dag, magen har sjunkit lite grann och hon har satt lite juver. Äter dåligt varannan dag och är lite ledsen över att inte gå med sin bästa kompis som fick sitt föl för 2v sedan.

Hur ser ni förresten på att släppa ihop mammor med föl som har en ålderskillnad på 2 månader?
Om stona är vana att gå ihop så är det väl inga problem, efter att sto och föl lärt känna varandra. I vårat stall brukar det vara ca två månader mellan första och sista fölet (får ca 3-4 föl per år) och dom har lika mycket glädje av varandra ändå.
 
Idag är tempen lägre och mjölken är gulisch och klibbig som sirap, kanske kanske att det kommer idag/inatt! Har ni funderat ut namn till era? =)
Det har gått knas för oss med 2 senaste fölen (ena felläge och rejält fast, dog innan vi tillslut fick ut den, den andra dog inom ett dygn av, vad veterinären sa, blodförgiftning :cry:) så jag planerar nästan bara dag för dag, givetvis intensivare i takt med att det närmar sig.
Jag vill att fölet ska vara 1 vecka, friskt och välmående innan jag ens börjar tänka på namn. Kompisar har börjat komma med förslag men då slår jag dövörat till; "lalalala jag hör inget":D
 
Vad tråkigt för er @Rifer! Så tänker jag också. När fölningen gått bra och fölet är friskt, då kan man börja tänka på namn. Sedan har man väl några förslag i bakhuvudet ändå..:D
 
Det har gått knas för oss med 2 senaste fölen (ena felläge och rejält fast, dog innan vi tillslut fick ut den, den andra dog inom ett dygn av, vad veterinären sa, blodförgiftning :cry:) så jag planerar nästan bara dag för dag, givetvis intensivare i takt med att det närmar sig.
Jag vill att fölet ska vara 1 vecka, friskt och välmående innan jag ens börjar tänka på namn. Kompisar har börjat komma med förslag men då slår jag dövörat till; "lalalala jag hör inget":D

Usch så sorgligt, förstår det. Vi förlorade ett Föl förra året två dagar efter födseln men hans namn står inskrivet på väggen i stallet..
 
Mitt ena sto - dräktig på dygn 321 - började gårdagen med att brunsta vid staketet för de andra stona :confused: Efter lite konsultation med min mentor kontaktade jag min vet för koll. Hon kunde, som tur var, komma redan på kvällen. Stoet är fortfarande dräktigt men fölungen rörde sig inte alls under undersökningen. Vet. tyckte inte jag skulle vara orolig men såklart är jag det ändå. Vet. tyckte att fostret var litet. Så nu är ju frågan om mitt sto tänker gå långt över tiden och fölis växer på sig eller om det faktiskt inte lever. Vad händer isf? Och finns det något sätt att ta reda på det?
 
Vad man läst är att bäckenbanden kan börja mjukas upp redan ca 3v innan fölningen och dagarna innan släppa helt, kan dom börja med detta tidigare än 3v? :o

Jag gissar att även där kan det vara olika?

För igår kväll när jag var hon min snutta så kändes det mycket mjukare än vanligt, hon stod och tittade bak på mig som om jag var dum i huvudet :angel: Kände skillnad direkt när jag borstade av henne liksom.
 
Vad man läst är att bäckenbanden kan börja mjukas upp redan ca 3v innan fölningen och dagarna innan släppa helt, kan dom börja med detta tidigare än 3v? :o

Jag gissar att även där kan det vara olika?

För igår kväll när jag var hon min snutta så kändes det mycket mjukare än vanligt, hon stod och tittade bak på mig som om jag var dum i huvudet :angel: Kände skillnad direkt när jag borstade av henne liksom.

Min har börjat släppa på bäckenbanden en månad innan fölning.
 
13 dagar kvar till beräknad fölning men det kommer nog inte hända, inget juver att tala om. Flugan går med två andra ston som är beräknade ungefär samtidigt men det senaste jag hörde var att inget av stona visade tecken på att vara nära. Skönt det! :)

Jag måste säga att det är rätt skönt att inte ha Flugan hemma, hon som hon är inackorderad hos är väldigt kunnig så det känns himla tryggt och bekvämt! :p
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp