Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2016/2017

13 dagar kvar till beräknad fölning men det kommer nog inte hända, inget juver att tala om. Flugan går med två andra ston som är beräknade ungefär samtidigt men det senaste jag hörde var att inget av stona visade tecken på att vara nära. Skönt det! :)

Jag måste säga att det är rätt skönt att inte ha Flugan hemma, hon som hon är inackorderad hos är väldigt kunnig så det känns himla tryggt och bekvämt! :p

Sista dräktigheten satte mitt sto inte juver förrän dygn 327. Fölet föddes på dygn 333.
 
Darina är på dygn 336 idag och jäklar vad fölet levde rövare där inne när hon kom in. Aldrig sett något liknande. Blir nästan orolig för felläge när det rör sig så extremt. Vad är era erfarenheter?
 
Idag har min tjej gått 300 dygn =D

Hon verkar faktiskt väldigt nöjd och få stå där för sig själv och äta osv som hon vill. Men har sett henne vandra runt lite när man tar ur någon av henne "favorit" kompis i hagen bredvid.
Men inget farligt alls, hon går sen tillbaka och käkar lr letar gräs, nackdelen med den delen av hagen är att det inte finns mycket till gräs.

Som det ser ut nu ska alla hästarna på bete i slutet av maj eller början på juni så då kommer mitt andra sto få vara kvar där uppe och hålla henne sällskap för vågar inte ha henne helt själv där uppe (sommarhagarna är för långt bort för och se dom andra). Sen ska man inte ha en häst heller bara!

Bilderna från idag, skitkassa.
Hon står ju tydligen i nedförsbacke där jag brukar lägga höet (inget jag sett fören nu) :eek:

A1EC6FA9-F7DB-4DA1-ABFA-38EB94F6303E_zpskdrikxvk.jpg

6BDD99AC-3B6C-4DDD-B054-6B3C586AD6EB_zpsg8jlgfiz.jpg


Tycker magen försvunnit på henne och juvret helt borta så idag var jag orolig fram tills man såg bebis röra sig i magen som vanligt :love:
 
Det har gått knas för oss med 2 senaste fölen (ena felläge och rejält fast, dog innan vi tillslut fick ut den, den andra dog inom ett dygn av, vad veterinären sa, blodförgiftning :cry:) så jag planerar nästan bara dag för dag, givetvis intensivare i takt med att det närmar sig.
Jag vill att fölet ska vara 1 vecka, friskt och välmående innan jag ens börjar tänka på namn. Kompisar har börjat komma med förslag men då slår jag dövörat till; "lalalala jag hör inget":D
Fy så hemskt! ja det är verkligen stora risker med att ta föl! Håller tummarna :heart
 
Darina är på dygn 336 idag och jäklar vad fölet levde rövare där inne när hon kom in. Aldrig sett något liknande. Blir nästan orolig för felläge när det rör sig så extremt. Vad är era erfarenheter?[/QUOTE Mitt föl föddes på 355d förstföderska och det var ett himla sparkande i magen!! Möjligen minskade det sista veckan. Jag tänkte som du anf felläga också när mor rullade sig innan hon steg upp varje g... Men allt gick bra hon föddes 3/5. Och är heeelt underbar! håller tummarna d ditt föl!
 
Mitt ena sto fölade en fin hingst igår klockan 7 på morgonen. Vaxproppar kvällen innan, ganska vit mjölk och 23 på reffen. dygn 347

Det andra stoet är på dygn 310 idag. Så jag åker hem till Stockholm ett par veckor innan det är dags för nytt fölvak. Jag tror hon fått alla sina på dygn 337
 
Jag hoppas slippa vänta, men det kan givetvis hända.
Får hoppas sommarvärmen kommer tillbaka och kan locka fram bebis då :p

Idag fick jag ett messengermeddelande från min kompis då hennes medis hade skrivit till henne och frågat om det är normalt att Miraz ligger ner i 1½ timma, och även ligga och sparka med benen, och tydligen haft lyft svans.

Jag sa att hon brukar ligga ner och vila lägre stunder men har aldrig tagit tid och sen att hon är i sista delen nu så det är väl både tungt och jobbigt för henne.
Sen att det kan vara lite förvärkar, är det normalt såhär tidigt och speciellt så pass "starka" som hon verkar haft med tanke på lyft svans och sprattlande ben.

Sen hade hon rest sig och var sig själv och jag kom dit bara efter någon stund efter det att hon rest sig och verkade då inte vara någon nöd på henne.

Bebis sparkar i magen men fortfarande absolut inget juver.

Har sett henne idag igen vandra lite efter tråden in till dom andras hage, men hon slutar efter en liten stund och går och käkar istället, inte alls stressad men visst känner man sig dum. Dock är hon nöjd med och gå själv, det syns långa vägar.
 
Förresten, det har hänt något med Miraz mage :o Den är plötsligt väldigt nerformad mot hur den vanligtvis är..

Bild från igår
A1EC6FA9-F7DB-4DA1-ABFA-38EB94F6303E_zpskdrikxvk.jpg


Bilder från idag...
087CA3DB-8470-40E9-8579-3DDE1A40A92D_zpsiwzuvdzn.jpg

B8A3CAB1-771E-4142-83FB-C451B2082193_zpsphtetxgo.jpg

6C11AFF5-923B-4C22-993C-7A89756B9999_zpsgqg8j8ud.jpg


Har fölet ändrat läge redan?
 
Men din har väl inte gått så länge?

Haha nej, men menade sen när hon är framme vid 330 dygnet ;) så man slipper vänta ännu längre.
Nej, hon är "bara" på 302 dygn idag, så det sakta men säkert framåt, hon är tung nu det märker man och vilken aptit hon fått igen :p Äter hela tiden nästan och glupsk.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp