Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2016/2017

Ringde ut vet som undersökte, allt ser prima ut och föl borde komma de närmsta dagarna så vet inte hur väl det stämmer med vad din granne sa =)
 
image_zpsoo1cpedz.jpeg
[/URL][/IMG]
Dygn 306 idag.
Känns lite segt, som att man väntar på att få börja vänta liksom O_o:laugh:
 
image_zpsoo1cpedz.jpeg
[/URL][/IMG]
Dygn 306 idag.
Känns lite segt, som att man väntar på att få börja vänta liksom O_o:laugh:

Haha precis så känner jag, nu vill jag vara sådär nära så man kan börja vaka och sen att fölis förhoppningsvis kommer snabbt :p Längtar ihjäl mig nu!
 
Försökte fota henne idag men så fort jag kom nära så ville hon klia och gosa så fick fota på håll :p
Förhoppningsvis ser ni henne iaf.

Nu går hon själv i en liten hage bredvid stona, fick bli så nu och hon verkar nöjd.
Visst gick lite efter stängslet när dom andra flyttade sig men annars hänger dom tillsammans i ett hörn.

Hon stod och käkade hö när jag höll på där på slutet så det är toppen :)

Har även beställt ett flugtäcke som hon får ha fram till fölningen, däromkring.
Myggen sitter längs mankammen och rygg/rumpa på henne så hon är mäkta irriterad stackaren :(

Vågar inte spraya henne med något heller för jag vet inte vad som är OK och använda, speciellt sen när fölis kommit. *mutter* :p

DC42131A-B43B-4B81-9C5C-134899D8D1DA_zpsdmcnjzxs.jpg

CC4E067F-8020-46DE-B267-6A2D7B05F448_zpshbnk98yy.jpg

A20D6B9E-D326-45E8-B270-5D5D94AE96E8_zpsrgj60msh.jpg


Hon är för söt den där hästen :heart
 
Nu har jag kalibrerat och provkört min nya refraktometer, så nu är jag redo....
Det dröjer nog ett par dagar till dock innan lilla fröken Cassis klämmer ur sig något - tror jag. Hon har lyckats grundlura mig ett par gånger dock, så i år ska jag vara ännu mer vaksam. Det har tyvärr inte hjälpt att upplysa henne om att man ska vänta med att föla tills mjölken slagit om till vit, hon struntar högaktningsfullt i den upplysningen :p
 
Försökte fota henne idag men så fort jag kom nära så ville hon klia och gosa så fick fota på håll :p
Förhoppningsvis ser ni henne iaf.

Nu går hon själv i en liten hage bredvid stona, fick bli så nu och hon verkar nöjd.
Visst gick lite efter stängslet när dom andra flyttade sig men annars hänger dom tillsammans i ett hörn.

Hon stod och käkade hö när jag höll på där på slutet så det är toppen :)

Har även beställt ett flugtäcke som hon får ha fram till fölningen, däromkring.
Myggen sitter längs mankammen och rygg/rumpa på henne så hon är mäkta irriterad stackaren :(

Vågar inte spraya henne med något heller för jag vet inte vad som är OK och använda, speciellt sen när fölis kommit. *mutter* :p

DC42131A-B43B-4B81-9C5C-134899D8D1DA_zpsdmcnjzxs.jpg

CC4E067F-8020-46DE-B267-6A2D7B05F448_zpshbnk98yy.jpg

A20D6B9E-D326-45E8-B270-5D5D94AE96E8_zpsrgj60msh.jpg


Hon är för söt den där hästen :heart

Flugtäcke skyddar inte nämnvärt mycket mot drickande insekter. Det behövs nästan ett eksemtäcke för det. Sorry.

Mitt sto gick med eksemtäcke hela dräktigheten och även under tiden fölet diade.

Var inga problem alls.
 
Nu har jag kalibrerat och provkört min nya refraktometer, så nu är jag redo....
Det dröjer nog ett par dagar till dock innan lilla fröken Cassis klämmer ur sig något - tror jag. Hon har lyckats grundlura mig ett par gånger dock, så i år ska jag vara ännu mer vaksam. Det har tyvärr inte hjälpt att upplysa henne om att man ska vänta med att föla tills mjölken slagit om till vit, hon struntar högaktningsfullt i den upplysningen :p

Min refraktometer ligger här hemma, har inte kalibrerat den ännu tänkte att det kan väntas med tills det är något närmare.

Håller tummarna för att du lyckas denna gången ;)
 
Flugtäcke skyddar inte nämnvärt mycket mot drickande insekter. Det behövs nästan ett eksemtäcke för det. Sorry.

Mitt sto gick med eksemtäcke hela dräktigheten och även under tiden fölet diade.

Var inga problem alls.

Freedomtäckerna har funkat bra, iof har inte hon haft sådant men min andra så jag testar ett sådant nu med.
Annars får jag köpa ett exemtäcke :)

Åh då vet jag, skönt ifall hon skulle behöva något när fölis kommit.
Hoppas inte det, men om det är såhär mycket mygg nu så blir det väl antagligen värre senare..
 
Försökte fota henne idag men så fort jag kom nära så ville hon klia och gosa så fick fota på håll :p
Förhoppningsvis ser ni henne iaf.

Nu går hon själv i en liten hage bredvid stona, fick bli så nu och hon verkar nöjd.
Visst gick lite efter stängslet när dom andra flyttade sig men annars hänger dom tillsammans i ett hörn.

Hon stod och käkade hö när jag höll på där på slutet så det är toppen :)

Har även beställt ett flugtäcke som hon får ha fram till fölningen, däromkring.
Myggen sitter längs mankammen och rygg/rumpa på henne så hon är mäkta irriterad stackaren :(

Vågar inte spraya henne med något heller för jag vet inte vad som är OK och använda, speciellt sen när fölis kommit. *mutter* :p

DC42131A-B43B-4B81-9C5C-134899D8D1DA_zpsdmcnjzxs.jpg

CC4E067F-8020-46DE-B267-6A2D7B05F448_zpshbnk98yy.jpg

A20D6B9E-D326-45E8-B270-5D5D94AE96E8_zpsrgj60msh.jpg


Hon är för söt den där hästen :heart
Hon är såå fin!
 
Testade refraktometern igår men den visade ingenting. Kan det bero på att mjölken fortfarande är gråblaskig?
Då gjorde du fel,rent glas,tillräckligt mycket "mjölk" så att det täcker glaset när du stänger locket,vänta några sek och sen titta mot ljuset.

Edit: Ja och så rätt refraktometer
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 199
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 378
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp