Dräktigt sto e-selen

Cita

Trådstartare
Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden.
I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika åkrar) och får (blå)mineraler 1dl samt original fiber-pellets ca 5dl och kornkross 5dl.
Tänkte ge e-selen i förebyggande syfte, men har ingen aning om hur jag ska dosera med detta då jag aldrig använt det förut.
Stoet väger nog runt ca 450kg, har nyligen köpt stoet och har ingen bakgrundshistorik på henne samt vad hon fått för foder fram tills nu :(
Hon är fin i hullet, inte fet.
 
Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden.
I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika åkrar) och får (blå)mineraler 1dl samt original fiber-pellets ca 5dl och kornkross 5dl.
Tänkte ge e-selen i förebyggande syfte, men har ingen aning om hur jag ska dosera med detta då jag aldrig använt det förut.
Stoet väger nog runt ca 450kg, har nyligen köpt stoet och har ingen bakgrundshistorik på henne samt vad hon fått för foder fram tills nu :(
Hon är fin i hullet, inte fet.

Förebyggande syfte?
Om hon är dräktig och äter oanalyserat hö samt lite pellets och kornkross så skulle jag se till att köpa analyserat hö så att du vet vad hon behöver innan jag börjar kladda med tillskott!
 
Förebyggande syfte?
Om hon är dräktig och äter oanalyserat hö samt lite pellets och kornkross så skulle jag se till att köpa analyserat hö så att du vet vad hon behöver innan jag börjar kladda med tillskott!

Kommer inte köpa något annat hö, är supernöjd, grönt å torrt inget damm. Torrhö som är såpass fint som detta är svårt att få tag i :)
Kladdar inte med tillskott, vet att vi har selenfattiga marker, även veterinär som tipsat om extra selen under dräktighet samt digivning.
Försök å va trevlig, jag ber bara om råd!
 
Förebyggande syfte?
Om hon är dräktig och äter oanalyserat hö samt lite pellets och kornkross så skulle jag se till att köpa analyserat hö så att du vet vad hon behöver innan jag börjar kladda med tillskott!

Föresten har jag ju ingen aning om vad hon fått i sig innan hon kom hit, selen verkade vara livsviktigt för fölungens uppbyggnad så får ju helt enkelt utgå från att stoet kan vara i behov av det.
 
Föresten har jag ju ingen aning om vad hon fått i sig innan hon kom hit, selen verkade vara livsviktigt för fölungens uppbyggnad så får ju helt enkelt utgå från att stoet kan vara i behov av det.

Det är viktigt för alla hästar att få i sig selen.

Hur mycket stoet behöver kan du enkelt räkna ut. Fodret hon redan äter lär innehålla selen det med, så det måste räknas in.

Att du inte vet vad hon har fått i sig innan hon kom till dig kan du inte göra något åt nu, men du vet själv inte vad du stoppar i hästen och du vill inte köpa foder som är analyserat, så det finns inte så mycket att göra åt saken?

Jag förstår inte hur du kan vara orolig för att du inte vet vad hon har fått för foder innan när du planerar att göra samma sak själv? Ska man ha dräktiga ston och ansvara för liv så tycker jag själv att det är extremt konstigt att inte ens ha koll på vad stoet får för grovfoder, kvoter och allt möjligt kan ju bli helt galet när du tillsätter mineraler utan att veta vad grovfodret innehåller, du vet inte ens om hon får i sig tillräckligt med protein för att fölet ska kunna växa? Det är också livsviktigt.
 
Jag har också åsikter om grovfodret,men det har du redan fått skit för.
Svensk mark är selenfattig så det ska alltid tillsättas,ang till dräktigt sto så brukar det röra sig om ca 1msk/dag.
 
Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden.
I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika åkrar) och får (blå)mineraler 1dl samt original fiber-pellets ca 5dl och kornkross 5dl.
Tänkte ge e-selen i förebyggande syfte, men har ingen aning om hur jag ska dosera med detta då jag aldrig använt det förut.
Stoet väger nog runt ca 450kg, har nyligen köpt stoet och har ingen bakgrundshistorik på henne samt vad hon fått för foder fram tills nu :(
Hon är fin i hullet, inte fet.

Behovet av selen är enligt SLU, 0,2 mg/100 kg häst och det gäller alla hästar oavsett träningsnivå. Maximal toleransgräns är 5 mg/100 kg och dräktiga ston bör ligga väl under maxgränsen. Du får räkna ut hur mycket det finns i mineralerna så du vet hur mycket tillskott du ska ge.
 
Jag förstår inte hur du kan vara orolig för att du inte vet vad hon har fått för foder innan när du planerar att göra samma sak själv? Ska man ha dräktiga ston och ansvara för liv så tycker jag själv att det är extremt konstigt att inte ens ha koll på vad stoet får för grovfoder, kvoter och allt möjligt kan ju bli helt galet när du tillsätter mineraler utan att veta vad grovfodret innehåller, du vet inte ens om hon får i sig tillräckligt med protein för att fölet ska kunna växa? Det är också livsviktigt.

Tanken var inte att ens köpa ett dräktigt sto, men när min ena häst fick akut avlivas av kolik och jag behövde sällskap till min andra häst, dagen därpå när mitt sto som jag skulle köpa skulle besiktas så konstateras hon dräktig :crazy:.

SJÄLVKLART skulle jag om jag planerat egen avel ha fixat med allt vad det innebär innan jag ens skulle ha tanken att betäcka.

Försöker nu att göra så "rätt" jag hinner göra innan fölis kommer, SUCK man undra ju hur vi ens har hästar idag om man tänker på att det innan inte fanns analyserat foder.

Har köpt boken Att bli med föl, läser på internet om det mesta jag kan hitta info om föl å allt vad det innebär :)
 
Tanken var inte att ens köpa ett dräktigt sto, men när min ena häst fick akut avlivas av kolik och jag behövde sällskap till min andra häst, dagen därpå när mitt sto som jag skulle köpa skulle besiktas så konstateras hon dräktig :crazy:.

SJÄLVKLART skulle jag om jag planerat egen avel ha fixat med allt vad det innebär innan jag ens skulle ha tanken att betäcka.

Försöker nu att göra så "rätt" jag hinner göra innan fölis kommer, SUCK man undra ju hur vi ens har hästar idag om man tänker på att det innan inte fanns analyserat foder.

Har köpt boken Att bli med föl, läser på internet om det mesta jag kan hitta info om föl å allt vad det innebär :)
Innan det fanns analys på foder pratade man om bra och dåliga årgångar på dom större stuterierna, antagligen hängde det ihop med fodret.
 
Innan det fanns analys på foder pratade man om bra och dåliga årgångar på dom större stuterierna, antagligen hängde det ihop med fodret.

Och hos dem med bra hästar generellt år efter år var nog en del helt enkelt att de hade koll på sin skörd. En duktigt producent idag kan självklart få rätt bra koll på både mineraler o energi o proteinvärden, efter att ha haft koll genom analys. Där har jag förståelse för om man tar foder till sina egna inte tycker det är så viktigt med analys. Men det finns också MASSOR med producenter som inte har så bra koll på hästens behov, vi som köper har inte bara arbetshästar som jobbar längre o ffa så köper vi ofta (åtm innan vi hittat "vår" producent) av någon vi inte riktigt vet om den har samma syn på bra värden som vi/hur nogrann denne är. Då är ju analys en grundförutsättning. Och nu, 2016, erkänner jag att alla producenter utan analys som säljer på annons är i mina ögon bara oseriösa. Att dessutom inte skilja partier är ännu mer oseriöst. Dessutom har vi som hästägare tillgång till hela Sveriges marknad om vi inte hittar något nära till första säsongen.
 
Och för att återknyta till tråden (ej emot TS dock) så kom man väl på just det där med selenbrist genom att föl helt enkelt var så outvecklade i kroppen när de föddes - typ kunde inte leva väl?

Jag tycker det är så fruktansvärt att all forskning som gjorts o alla hästar som varit testdjur och dom fortfarande ÄR testdjur bara viftas undan med att "har alltid fodrat med ögat o det har gått så bra i 40 år!". Så arg jag blir.
 
Och för att återknyta till tråden (ej emot TS dock) så kom man väl på just det där med selenbrist genom att föl helt enkelt var så outvecklade i kroppen när de föddes - typ kunde inte leva väl?

Jag tycker det är så fruktansvärt att all forskning som gjorts o alla hästar som varit testdjur och dom fortfarande ÄR testdjur bara viftas undan med att "har alltid fodrat med ögat o det har gått så bra i 40 år!". Så arg jag blir.

Jag blir också irriterad när folk lite lever på gamla meriter, forskningen utförs av en anledning och då tycker jag att man ska lyssna på vad den har att säga!
 
Jag blir också irriterad när folk lite lever på gamla meriter, forskningen utförs av en anledning och då tycker jag att man ska lyssna på vad den har att säga!

Agree. Sen kan man vara kritisk och källkritisk och vilja fortsätta på ett vis trots allt och kan man bara motivera det så ser jag inga större problem med det. Är man insatt o väger fördelar mot nackdelar i just sitt fall är det en helt annan sak än att bara "leva på gamla meriter" som du säger!

Jag tycker tex inte alls att alla utan analys är dumma i huvudet på något vis, det finns många anledningar till varför det inte funkar i nuläget. Men att inte alls bry sig eller inte alls sträva mot något som bevisat är mindre riskabelt däremot, det har jag väledigt svårt att inte kommentera.
 
Jag måste bara fråga alla ang analyserat grovfoder, vad anser ni om folk som ger fri tillgång då?
Folk som litar blint på en analys, räknar ut exakt vad hästen ska sätta i sig per dag, varken ett kilo mer eller mindre än vad de räknat ihop för att få den vad de tycker den absoluta foderstaten gentemot att ge fri tillgång.
Folk borde väl vara dumma i huvet vid fri tillgång då man inte alls längre kan kontrollera alla intag av ämnen i grovfodret, borde väl bli även då HELT OMÖJLIGT att kunna räkna ut en korrekt foderstat och ha koll på vad hästen får i sig? Sen verkar inte många räkna med att hästen stoppar i sig bark, gräs mm i hagen och på så vis även får i sig nyttoämnen som inte alls inräknas i foderstaten.

Jag proppsar inte heller på termen "det var bättre förr" men jag försöker tänka förnuftigt och jag har även haft analyserat grovfoder, dock inte detta år. MEN trots att jag på pappret räknat ut en så "korrekt" foderstat så tar jag med uträkningen i fodringen MEN det är ändå i slutändan jag fodrar med ögat!

Jag tror och hoppas att fölungen får i sig det den behöver då stoet är välmående, men tanken med tråden var inte att utpeka mig som oansvarig. Mina hästar sköts efter ordning och hygienisk foder ser jag som en självklarhet. Skulle inte ha ett dräktigt sto, men nu blev det som det blev och börjar känna att det ska bli kul då jag redan lärt mig massor.

Tyck att jag är korkad men kommer ge e-selen som tillskott dock i låg giva.
 
Det viktiga när man ger selen till dräktigt sto är att det är selenjäst och inte natriumselenit. För de som inte är dräktiga spelar det ingen roll, men för att det ska tas upp av fostret ska det vara selenjäst. Googla så hittar du bra info om det.
 
Jag har också åsikter om grovfodret,men det har du redan fått skit för.
Svensk mark är selenfattig så det ska alltid tillsättas,ang till dräktigt sto så brukar det röra sig om ca 1msk/dag.
Det beror ju på vilket selentillskott man ger.

Jag ger Selevitan till alla mina. Även de som inte är dräktiga. Behöver inget färdigt mineralfoder och då hamnar alla på minus.
 
Det viktiga när man ger selen till dräktigt sto är att det är selenjäst och inte natriumselenit. För de som inte är dräktiga spelar det ingen roll, men för att det ska tas upp av fostret ska det vara selenjäst. Googla så hittar du bra info om det.
Tack :)
ska kolla upp det :up:
 
Tack :)
ska kolla upp det :up:

http://forskning.equinfo.se/#post185

Du har fått en hel del skit för att du inte analyserar ditt grovfoder och det är faktiskt befogat. När man köper en häst så tar man också på sig ansvaret för hästen. Ett högdräktigt sto har särskilt stora behov av protein, kalcium och fosfor. Fostret utvecklas enormt under de sista dräktighetsmånaderna och brister i foderstaten kan ha en oerhörd negativ inverkan på det blivande fölet. Vem vill ha ett missbildat föl?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick tips att ge tokosel till mitt dräktiga sto. Undrade vad det var och efter lite google sök så förstod jag att det va selentillskott...
2
Svar
21
· Visningar
6 632
Senast: Varmblod90
·
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Har sto som beräknades föla 13 april..men inget föl ännu..men så snart jag kan ska jag släppa stoet o lilla fölet på bete. Nu står hon...
Svar
4
· Visningar
1 800
Senast: Lillsillen
·
Foder & Strö Har fått höra att det är selenfattigt i jordarna här och att man ska ge tillskott särskillt till dräktigt sto. Är det så? Och nu till...
Svar
2
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp