Bukefalos 28 år!

Dråp på ofödd bebis?

Enya

Trådstartare
Om en man slår sin höggravida flickvän så hårt i magen att bebisen dör antingen i magen eller som alldeles nyfödd, vad kan hans straff bli? Är det "bara" misshandel av mamman eller kan det bli dråp för bebisen också?

Hur en person kan göra så begriper jag inte, men det finns ju folk till allt verkar det som.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Rent personligt tycker jag det borde bli dråp på barnet, alternativt mord om det är planerat att skada barnet (särskilt om det är nyfött). Men vad som gäller rent juridiskt vet jag tyvärr inte.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Jag känner också det borde bli dråp. Men jag vet ju inte.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Är rätt säker på att det är (grov) misshandel på mamman. Är barnet nyfött blir det dråp.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Nej faktiskt inte



Vad händer ifall bebisen dör direkt efter födseln och det beror på skador han orsakat? Räknas inte det på något vis?
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Nej, det räknas inte. Skulle man bedöma på det sättet skulle ju varenda kvinna som pga. något slags drogmissbruk under graviditeten har skadat sitt barn dömas för vållande till kroppsskada/misshandel eller vad det nu kan handla om. Draget till sin spets skulle abort också kunnas räknas som dråp eller mord.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Nej, det räknas inte. Skulle man bedöma på det sättet skulle ju varenda kvinna som pga. något slags drogmissbruk under graviditeten har skadat sitt barn dömas för vållande till kroppsskada/misshandel eller vad det nu kan handla om. Draget till sin spets skulle abort också kunnas räknas som dråp eller mord.

Ja vi har ju bestämt att ett foster är ett foster och ingen person. Konsekvensen av det är att det inte kan bli mer än grov misshandel.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Ja vi har ju bestämt att ett foster är ett foster och ingen person. Konsekvensen av det är att det inte kan bli mer än grov misshandel.

även om jag självklart förstår tankegången där så känns det så fel. Det är ju en person som skulle fötts vilken dag som helst.

Tänk att förlora sitt barn på det viset, stackars kvinna! :(
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Nja, det räknas väl som foster fram till den tid när abort får göras. Jag tror det är vecka 20, därefter är det ett barn.

Rent moraliskt sett anser jag att det absolut ska tas med som en aspekt i en dom. Ett liv har släckts genom våld och ska dömas hårt.

Jag tycker att vårt rättssystem är så snett på det vad gäller att värdera människoliv. Man är så snabb att döma andra länders människosyn och människovärde, men är vi själv bättre? Få ett år och åtta måndades fängelse för att rattfull dödat en hel familj - så mycket var den familjen värd:rage:
Medan en som tryckte falska sedlar fick 4,5 år i fängelse. Hur tänker man här??:crazy:
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Draget till sin spets skulle abort också kunnas räknas som dråp eller mord.

Det är ju just därför man inte får göra abort efter en vecka där barnet är livsdugligt utanför mammans kropp. Innan dess är det ett foster. Det är ju en väldig skillnad på ett foster i v. 9 och en bebis som är redo att komma ut.

Så i detta sammanhang tycker jag inte man kan dra paralleller mellan aborterat foster och misshandlad bebis.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Det är ju just därför man inte får göra abort efter en vecka där barnet är livsdugligt utanför mammans kropp. Innan dess är det ett foster. Det är ju en väldig skillnad på ett foster i v. 9 och en bebis som är redo att komma ut.

Så i detta sammanhang tycker jag inte man kan dra paralleller mellan aborterat foster och misshandlad bebis.

Men med en lagstiftning som skulle ge ett ofött barn samma rättsliga skydd som en född människa riskerar varenda gravid kvinna att kunna hamna i klammer med rättvisan. Säg att fostret ges fullt rättsligt skydd from v. 24, då har de väl möjlighet att överleva utanför kvinnan. Ska kvinnan våga rida? Gå ut och promenera när det är halt ute? Jogga i terräng? Busa med sin leonberger? När riskerar kvinnan att åtalas för misshandel eller dråp pga. oaktsamhet? Ska redan utsatta missbrukande kvinnor straffas ännu hårdare? Eller ska den gravida kvinnan per automatik ha någon slags juridisk immunitet? Alla är inte lika inför lagen?
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Rent moraliskt sett anser jag att det absolut ska tas med som en aspekt i en dom. Ett liv har släckts genom våld och ska dömas hårt.

Det tas med som en aspekt i en eventuell rättegång. Om kvinnan var gravid och hon tex. fick missfall anses kvinnan ha utsatts för en större skada än om hon inte hade varit gravid. Den åtalade kan fällas för grov misshandel istället för "bara" misshandel. Brottet har dock begåtts mot kvinnan, inte mot fostret.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Men med en lagstiftning som skulle ge ett ofött barn samma rättsliga skydd som en född människa riskerar varenda gravid kvinna att kunna hamna i klammer med rättvisan. Säg att fostret ges fullt rättsligt skydd from v. 24, då har de väl möjlighet att överleva utanför kvinnan. Ska kvinnan våga rida? Gå ut och promenera när det är halt ute? Jogga i terräng? Busa med sin leonberger? När riskerar kvinnan att åtalas för misshandel eller dråp pga. oaktsamhet? Ska redan utsatta missbrukande kvinnor straffas ännu hårdare? Eller ska den gravida kvinnan per automatik ha någon slags juridisk immunitet? Alla är inte lika inför lagen?

Fast här ställer det fortfarande inte till med några större problem egentligen, då i stort sett allt i vårt rättsystem kräver ett uppsåt för att det ska klassas som ett brott. Om jag inte är helt fel ute så finns det bara två saker som bryter från den principen, och det är vållande till kroppskada eller död.

Fast det är i ett sådant här läge väldigt svårt att se till att alla är lika inför lagen, då förutsättningarna är så olika som dom är.
Vem har mest rätt till kvinnans kropp, hon själv eller det ofödda barnet?

Men egentligen är det ju ganska enkelt, finns det ett uppsåt att skada det ofödda barnet ska det dömas som det "redan var fött", men utan uppsåt så måste man beakta en kvinnas rätt till sin egen kropp.

/Camilla
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Fast här ställer det fortfarande inte till med några större problem egentligen, då i stort sett allt i vårt rättsystem kräver ett uppsåt för att det ska klassas som ett brott. Om jag inte är helt fel ute så finns det bara två saker som bryter från den principen, och det är vållande till kroppskada eller död.

Fast det är i ett sådant här läge väldigt svårt att se till att alla är lika inför lagen, då förutsättningarna är så olika som dom är.
Vem har mest rätt till kvinnans kropp, hon själv eller det ofödda barnet?

Men egentligen är det ju ganska enkelt, finns det ett uppsåt att skada det ofödda barnet ska det dömas som det "redan var fött", men utan uppsåt så måste man beakta en kvinnas rätt till sin egen kropp.

/Camilla

Jo, det ställer till med problem eftersom "oaktsamhet" kan leda till att fostret skadas och antingen föds för tidigt och drabbas av permanenta skador eller tom dör. Jag är gravid i v. 22 och nog skulle jag leva mitt liv annorlunda (och inte nödvändigtvis sundare) om jag skulle leva under "hotet" att jag kan åka dit för att ha skadat/dödat fostret genom "oaktsamhet". Skulle jag kunna jobba (har ett hyfsat tungt arbete)? Eller skulle det betraktas som oaktsamt?

Om en kvinna själv med uppstå försöker döda ett foster kan vi nog utgå ifrån att hon redan befinner sig i en desperat och utsatt situation, då ska hon alltså straffas? Sparka på den som redan ligger?

Och det är just principen kvinnans rätt till sin kropp som gör att vi inte kan ge foster/ofödda barn fullt rättsligt skydd.

Tänk er situationen att man i kand A genomför detta, foster har då gott som fullt rättsligt skydd from v. 18. En gravid kvinna åker till land B och genomgår en i det landet helt legal abort i v. 20. Ska hon då när hon kommer hem till land A åtalas och dömas för dråp?
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Det blir inget straff för att det ofödda barnet dog, men i normalfallet gör domstolen en lite striktare bedömning vad gäller misshandelsskalan. Var det tex grov misshandel av kvinnan kan domstolen döma till synnerligen grov misshandel, endast pga det faktum att det ofödda barnet skadades.

Nu kommer jag inte ihåg vad den exakta referensen är men det finns ett rättsfall från 2011 där en man misshandlade sin gravida ex-flickvän med bland annat slag i magen och hon fick missfall några dagar senare. Den mannen dömdes för betydligt starkare straff än om han bara hade misshandlat henne och barnet inte dog.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Nja, det räknas väl som foster fram till den tid när abort får göras. Jag tror det är vecka 20, därefter är det ett barn.

Det räknas som embryo till vecka 9, därefter foster. När det går från foster till "barn" vet jag dock ej :/

Oavsett vilket ska mannen enligt min åsikt åka för mord. Som jag förstår det var kvinnan höggravid så mannens avsikter går ju inte att missförstå.
 
Sv: Dråp på ofödd bebis?

Det räknas som embryo till vecka 9, därefter foster. När det går från foster till "barn" vet jag dock ej :/

Oavsett vilket ska mannen enligt min åsikt åka för mord. Som jag förstår det var kvinnan höggravid så mannens avsikter går ju inte att missförstå.

Fast mord är ju att överdriva, det kan det inte bli utan ett uppsåt att döda och det fanns ju inte. Det var på fyllan och inte planerat att hända. Slår man på någon utan upsåt att döda kan det väl ändå inte bli mer än dråp?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill börja med att säga att jag velade mellan att lägga tråden här eller på Barn men landade i att det inte är bebisen som är den...
Svar
13
· Visningar
1 236
Senast: Milosari
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 983
Senast: skiesabove
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 436
Senast: manda
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 802
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp