Bukefalos 28 år!

Dressyrkrisen...

Jag tror att ett av problemen är att tröskeln för att börja tävla har höjts. Numera måste man ju skaffa hästlicens redan på lokalnivå och vill man bara testa att tävla någon gång så blir den kostnaden rätt rejäl. Att den licensen dessutom bara är giltig 1 år gör det ännu värre.
Till det ska man skaffa kläder, ja det behövdes tidgare också, men hästlicens+ stövlar, ridbyxor och kavaj för en tävling om man inte vet att man vill fortsätta är rätt mastigt. Jag tror förbundet såg snabba pengar in i sin kassa med licenserna men nu ser vi nog resultatet av det.
 
Angående form...
Jag hade en vuxengrupp på ridskolan i går och efter passet brukar jag alltid prata lite med var och en. En av ryttarna var nöjd med sitt pass men hade inte fått "ner den" och undrade lite kring det. Jag tycker att innan du kan ställa hästen rätt i alla hörn, hålla det tempo du valt och rida exakt där du tänkt (vi tränade på att minska volten något och hålla samma avstånd till alla tre väggarna i trav och galopp) så ska man inte tänka på hästens form.

Jag tror att det blir en tankevurpa för många här, hästen måste ner med huvudet för att man ska tävla dressyr och så glömmer man grunderna. Resultatet blir ofta bromsande händer med lågt tempo utan energi för att få ner huvudet. Det domarna ser är obalans, ibland ganska negativ ridning och ofta dåliga vägar i de lägre klasserna. För mig är en ärlig kontakt med bra energi och vägar viktigast i LC-LB, då spelar det mindre roll var huvudet exakt är. Både lite framför och bakom är ok (även om framför är att föredra). Stor skillnad när man ska upp i LA då tycker jag att hästen ska kunna gå nära lodplan och man får vara ok med avdrag på poängen om formen avviker.

...och ras
Det är stor skillnad på dagens halvblod och för 20 år sedan. Uppfödarna har tagit fram en häst som ännu mer stämmer överens med det som premieras i TR vilket gör att de lättare får högre poäng. (Att jämföra hundraserna känns för mig helt fel, raserna är framtagna för olika ändamål. Man avlar på prestation, men en ras kan inte vara bäst på allt utan man har ett specifikt mål.) För mig blir det mycket lättare att översätta siffrorna till deras innebörd som 6 är godkänt och 7 ganska bra. Om man ser en aktiv rörlig häst gör en något oval volt så är den ganska bra, poäng 7. Om en lite markbunden häst gör en rund volt så är den också ganska bra, poäng 7. Den hästen kanske aldrig kommer upp i bra, betyg 8, men på 7: or rakt igenom kommer man långt. Tror att man upp till MsvB:2 kan rida på bra procent utan några större gångarter, efter det blir det svårare då krävs det mycket mer. Men självklart är det inte omöjligt och med rätt träning kan man komma långt men får kanske vara ok med att man inte kan konkurrera om topplaceringar. Att starta tex MsvA på godkända procent kan vara nog så häftigt!
 
Senast ändrad:
Nu tävlar jag inte själv, men funderar på att göra det nästa år. Det som gör att jag blir osäker på det hela är licenserna som är dyra, speciellt om man inte vet om man vill fortsätta tävla.

Nu ska jag inte dra alla över en kam eller så, alla domare dömer absolut inte såhär, men på ett par tävlingar jag har varit på så vinner ofta hästar som har flashiga gångarter och går i en "fin" form fast det slarvas med vägar, sits och "grundridning". Måna hästar är lydiga och visas fint men är kanske lite långa/öppna i formen eller har kanske inte superfantastisk trav, och ibland får de väldigt mycket sämre poäng på grund av det i lätt klass. I LC-LB borde väl det ändå vara viktigare med takt och en bra arbetsform än att hästen ska lyfta högt på frambenen och vara perfekt i lodplan?
 
Det är stor skillnad på dagens halvblod och för 20 år sedan. Uppfödarna har tagit fram en häst som ännu mer stämmer överens med det som premieras i TR vilket gör att de lättare får högre poäng. (Att jämföra hundraserna känns för mig helt fel, raserna är framtagna för olika ändamål. Man avlar på prestation, men en ras kan inte vara bäst på allt utan man har ett specifikt mål.)

Fast jag kan inte tycka det. Det är ju precis detta problem med avel vi har över lag; att man avlar för det som premieras av bedömningstävlingar, inte att de som bedömer dömer enligt lydnad, vägar, rasbeskrivningar.

Jag har aldrig känt att jag blivit neddömd på körtävlingar och då är några av dem gångartsdomare parallellt.

I den ridna dressyren kan vi gång på gång visa på rasnerbedömningar när vi är ute och tävlar.
 
Menar du med detta ? att i dressyrens värd- en travare som inte kan hålla rätt rytm / 3-takt i galoppen ska bedömas efter sin ras / svårighet att galoppera och få högre poäng just för rasen?

Nej, verkligen inte!

Menar du att du bara kan få höga poäng om du har ett halvblod av viss typ?

Ett dressyrprogram ska bedömas efter utbildningspunkterna och bedömningspunkterna som står i programmet.
En eftergift är en eftergift oavsett ras men kan se väldigt olika ut.
 
@Efwa Men på dressyrtävling döms dressyr, inte lydnad. Lydnad är bara en del, man pratar mycket om att dressyr inte får bli cirkuskonster dvs rörelser utan grundläggande styrka, bärighet, aktivitet, genomsläpplighet osv. Det är inte heller en avelstävling, du får inte extrapoäng för att du har ett halvblod men ett halvblod uppvisar ofta de kriterier som efterfrågas. Det finns spanska hästar som har ett något annorlunda rörelsemönster jämfört med halvbloden som ändå presterar i toppklass internationellt för att de uppvisar det som efterfrågas. Det finns även några ponnyer som tävlar upp i svår klass med framgång. Vid en tävling ska hästarna betygsättas och rangordnas och då är det TR II bestämmer hur men det finns andra grenar tex väldigt trevliga WE som har helt andra kriterier. Det gäller säkert även körning.
 
@Efwa Men på dressyrtävling döms dressyr, inte lydnad. Lydnad är bara en del, man pratar mycket om att dressyr inte får bli cirkuskonster dvs rörelser utan grundläggande styrka, bärighet, aktivitet, genomsläpplighet osv. Det är inte heller en avelstävling, du får inte extrapoäng för att du har ett halvblod men ett halvblod uppvisar ofta de kriterier som efterfrågas. Det finns spanska hästar som har ett något annorlunda rörelsemönster jämfört med halvbloden som ändå presterar i toppklass internationellt för att de uppvisar det som efterfrågas. Det finns även några ponnyer som tävlar upp i svår klass med framgång. Vid en tävling ska hästarna rangordnas och då är det TR II bestämmer hur men det finns andra grenar tex väldigt trevliga WE som har helt andra kriterier.

Nja, jag håller inte riktigt med eftersom olika program premierar olika saker. Sedan är det nog ett ordval bara. Jag tycker att eftergift är en slags lydnad och göra sakerna på rätt ställe med eftergift också är det.

De lätta programmen ska bedöma andra saker än de på elitnivå men gör det sällan.

Här tycker jag kördomare är mycket duktigare. Vi har samma bedömningpunkter och utbildningsskala som i ridna dressyren. De som i lätta program kör bra vägar och har bra takt SKA vinna över de som går i form eftersom form inte ska bedömas. Förutsatt att de inte har lika bra takt och väg då.
 
Tror inte alls ÖD kravet spelar så stor roll heller. Säg att man tar 7 ekipage i timmen, det är en höjning på 35 kr ungefär för att täcka överdomaren.

Jag tror det har det, inte kanske på ryttarna direkt, men på klubbarna, vet flera som slutat ( är medarrangörer istället) eller minskat på tävlingar då de har 1 bana och ekonomin inte går ihop.
Får de då lite mindre starter så blir det en förlustaffär.
Det är såklart stor skillnad om klubb kan köra 2 banor ( eller fler) och erbjuda ändå bra framridning än att man bara har en bana.
Så i detta med färre starter ska man inte enbart stirra på minskat antal anmälda till tävlingar, det blir liksom ännu lägre då en del klubbar inte erbjuder så många dressyrtävlingar längre.
 
Men tror ni inte att det i grund och botten är monopolet och ridsportsförbundets förmåga att binda till sig tävlingsmänniskor som verkligen är problemet?

Konkurrens skulle göra dem gott anser jag.
 
De som i lätta program kör bra vägar och har bra takt SKA vinna över de som går i form eftersom form inte ska bedömas. Förutsatt att de inte har lika bra takt och väg då.

Men i dressyr ska en häst gå i form, det ingår i kriterierna även i lätt klass. Inte lika hårt dömt som längre upp i klasserna men den ska fortfarande gå på tygeln.
 
Tycker att alla arrangörer borde kopiera @Amanda_F s lista på vad som gör att en väljer bort en tävling! Är nog en och annan som hade kunnat få en ögonöppnare.

Verkligen, för att inte tala om dressyrbanemåttridhus med okrattade hörn, med en nivåskillnad på 30 cm ( och sen kommentaren från domaren rid ut bättre i hörnen), eller ojämn bana med hörn med havssand som släpper och typ väggrus i mitten.
Jag vet , jag vet, fälttävlansdressyren går ibland typ bland buskar och gupp, men de får iaf GÅ dressyrbanan före start.:D
 
Men tror ni inte att det i grund och botten är monopolet och ridsportsförbundets förmåga att binda till sig tävlingsmänniskor som verkligen är problemet?

Konkurrens skulle göra dem gott anser jag.

Det finns ett fall som visar att monopolet inte existerar, så ordna nåt bättre själv.
 
Fast form kan se olika ut på olika raser. Bärighet också.


Jag skulle vilja säga, utan att gå in på ras, att form kan se olika ut beroende på hästens byggnad, sen vad gäller bärighet- suck- höga poäng på bärighet har vissa kriterier och det är INTE att gå långsamt.
 
Det finns ett fall som visar att monopolet inte existerar, så ordna nåt bättre själv.

:confused::confused:

Vad menar du?
Så fort du anmäler till en tävling så har du automatiskt avsagt dig att, på din egen fritid, tävla på andra tävlingar anordnade av andra arrangörer. Punkt.

Ja, du kan ansöka om dispens men mig veterligen har de som gjort det inte fått svar snabbt nog.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 179
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 449
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 491
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp