Bukefalos 28 år!

Dressyrkrisen...

Gävleborg, så är det i närheten för dig är det bara att hänga på, annars kan jag guida skriftligt!
Lite i längsta laget, utgår själv från Västerås. Men skriftligt är inte fel det heller! Nu dröjer det innan det är dags att tänka på tävling eftersom hon bara har skrittas uppsuttet och jag har smärtproblematik som sätter käppar i hjulet för mer än så just nu. Men jag hör av mig och kollar om erbjudandet kvarstår när det börjar dra ihop sig mer. Hoppas vara redo att prova någon lätt klass nästa höst :)
 
Om man bortser från att jag är högdräktig just nu och inte tävlar av den orsaken så är mina anledningar till att jag i stort sett slutat att tävla är.

För dyrt - i form av att det helt enkelt inte känns prisvärt.
Jag lägger istället tävlingsbudgeten + mer därtill på fler träningar, clinics och läger som jag känner är mer prisvärt.

Domare som lägger in för mycket egna värderingar trots att ryttarna följer TR.
Det finns flera sätt att göra rätt på....
Gäller såklart inte alla som tur är men det kan räcka med en för att döda lusten att tävla.

Här är det också tråkigt att folk inte tävlar i rätt klass.
Det handlar inte om att vinna rosetter utan om att faktiskt tävla mot andra på samma nivå.
Jag tycker inte att det är kul att tävla skidåkning mot min man som varit rankad 1a i världen heller, det blir liksom inte tävling då...

Jag upplever också att bedömningen av lättare klasser blivit väldigt annorlunda jämfört med tidigare.
Förr blev jag neddömd i LC/LB om hästen gick i en för hög form mot vad som ansågs rätt för klassen.
Idag är det tvärtom...
Jag tycker inte att det är en bra utveckling...

Så i dagsläget ser jag inte riktigt att jag kommer att tävla någon dressyr på överskådlig framtid.
Förutom våra små klubbtävlingar då för skojs skull och stödja klubbkassan lite.
 
Om man bortser från att jag är högdräktig just nu och inte tävlar av den orsaken så är mina anledningar till att jag i stort sett slutat att tävla är.

För dyrt - i form av att det helt enkelt inte känns prisvärt.
Jag lägger istället tävlingsbudgeten + mer därtill på fler träningar, clinics och läger som jag känner är mer prisvärt.

Domare som lägger in för mycket egna värderingar trots att ryttarna följer TR.
Det finns flera sätt att göra rätt på....
Gäller såklart inte alla som tur är men det kan räcka med en för att döda lusten att tävla.

Här är det också tråkigt att folk inte tävlar i rätt klass.
Det handlar inte om att vinna rosetter utan om att faktiskt tävla mot andra på samma nivå.
Jag tycker inte att det är kul att tävla skidåkning mot min man som varit rankad 1a i världen heller, det blir liksom inte tävling då...

Jag upplever också att bedömningen av lättare klasser blivit väldigt annorlunda jämfört med tidigare.
Förr blev jag neddömd i LC/LB om hästen gick i en för hög form mot vad som ansågs rätt för klassen.
Idag är det tvärtom...
Jag tycker inte att det är en bra utveckling...

Så i dagsläget ser jag inte riktigt att jag kommer att tävla någon dressyr på överskådlig framtid.
Förutom våra små klubbtävlingar då för skojs skull och stödja klubbkassan lite.

Precis så här känner jag också. Att det liksom går åt fel håll och det finns fler sätt att göra rätt på samt att det inte tas hänsyn till.
 
:(@Maoam men blandar du inte högt och lågt nu utifrån dig själv och gentemot vad du tydliggjorde din tråd från början handlade om ? :confused:

Och du kommenterat till andra att starta nån ny tråd om form osv ? :confused:

Fortfarande så "krisen" du utifrån trådstarten läst i Ridsport, handlar ju som sagt om vad SVRF flaggat utifrån sin ståndpunkt .

Nu hänger jag inte med. Jag har inte inte tydliggjort någonstans vad tråden handlar om? Tråden var tänkt att diskutera varför dressyren/dressyrstarter minskar och vad som kan göras åt det. Om diskussionen drar åt diskussion om form så är det väl ok så länge det faller inom ramen för ämnet- många verkar tycka att det hör ihop med bedömningen av form och viljan/oviljan att starta dressyr.

Jag har inte bett någon att starta egen tråd?

Din sista mening är jag inte alls med på vad du menar? Du får gärna förtydliga vad du menar här. För mig har alla inlägg här varit meningsfulla input i diskussionen men jag är ärligt talat rätt oförstående inför vad det är du ifrågasätter med tråden.... :confused:
 
Då gick nog din häst i en för hög form utan att vara ihop.

Tveksamt att det var så domaren menade enligt kommentarerna.
Men det var länge sen och inte direkt i modern tid.
Så det spelar egentligen ingen roll numera eftersom allting utvecklas.
Däremot gillar jag inte att hästen ska vara lika hög i formen i lc/lb nu som förr eftersträvades först i la.
Precis som att jag inte är för extremt benfladdrande heller.
Men nu ser ju utvecklingen av sporten ut så, då får man välja om man vill vara med på det tåget eller ej.
Med det inte sagt att all utveckling av sporten är dålig, det finns många bra bitar med.
 
Nu hänger jag inte med. Jag har inte inte tydliggjort någonstans vad tråden handlar om? Tråden var tänkt att diskutera varför dressyren/dressyrstarter minskar och vad som kan göras åt det. Om diskussionen drar åt diskussion om form så är det väl ok så länge det faller inom ramen för ämnet- många verkar tycka att det hör ihop med bedömningen av form och viljan/oviljan att starta dressyr.

Jag har inte bett någon att starta egen tråd?

Din sista mening är jag inte alls med på vad du menar? Du får gärna förtydliga vad du menar här. För mig har alla inlägg här varit meningsfulla input i diskussionen men jag är ärligt talat rätt oförstående inför vad det är du ifrågasätter med tråden.... :confused:

Ok ?
Min spontana tanke är att du läser dina egna inlägg igen relaterade till vad du kommenterat tråden skulle handla om när du svarat ?

så kanske du förstår min reflektion utifrån ämnet och vad du svarat ?
Jag ifrågasätter inte din tråd annat än just "dressyrkrisen" som ju var ämnet . Den "krisen" var ju ämnet i sak ?
 
Senast ändrad:
Tack vare denna tråden och diskussionen blev jag sjukt taggad och har nu kört några utmanande dressyrpass med fokus på tempo och energi (som ngn poängterade ofta saknades hos uddaekipagen) + anmält till två tävlingar! Kanske är det dialog som behövs för att öka antalet starter ?. Öppenhet och ödmjukhet ger ett kunskapsutbyte, vilket i sin tur skapar engagemang!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 240
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 482
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 711
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp