Bukefalos 28 år!

Dressyrkrisen...

Fast det är ju självklart att hästen som är stadig och i balans ska ha högre betyg än den som "bara" visar fina vägar.
Eller det kanske var så du menade?
Nja alltså NUFÖRTIDEN döms ju givetvis inte en sån fin form ned utan det var tidigare vi upplevde att så var fallet. Och ja, jag anser att det var fel som de dömde då och det är rätt nu men frågan kvarstår, VAD ska man göra för att få högre poäng/procent än vad Luxus gjorde i den klassen? Han fick väl 72% nånting om jag minns rätt, @AW?
 
Fast det är ju självklart att hästen som är stadig och i balans ska ha högre betyg än den som "bara" visar fina vägar.
Eller det kanske var så du menade?

Nej, det är inte så jag menar.

Om det är vägar och lydnad du ska bedöma så ska du bortse från form och balans. En häst kan ha båda bättre än den andra men om man ska välja så är det bedömningspunkterna som ska dömas.

Jag har rätterligen kommit efter någon i resultat i lättaste klassen för att de körde bättre vägar, hade bättre lydnad och bättre takt på sin häst men min gick i form och balans. Men, eftersom det inte bedöms i lättaste klassen vann den andra. Det är väl inte så konstigt?

En parallell grej i körningen är t.ex presentationspoängen. Man ska numer döma från halsen och ner. Det i sin tur betyder att någon med hatt inte får dömas upp för att den har hatt och i helhet trots att denegentligen har en bättre presentation än någon med hjälm. Man ska helt enkelt bortse från den helt och hållet. Den delen finns liksom inte.
 
Nej, det är inte så jag menar.

Om det är vägar och lydnad du ska bedöma så ska du bortse från form och balans. En häst kan ha båda bättre än den andra men om man ska välja så är det bedömningspunkterna som ska dömas.

Jag har rätterligen kommit efter någon i resultat i lättaste klassen för att de körde bättre vägar, hade bättre lydnad och bättre takt på sin häst men min gick i form och balans. Men, eftersom det inte bedöms i lättaste klassen vann den andra. Det är väl inte så konstigt?

En parallell grej i körningen är t.ex presentationspoängen. Man ska numer döma från halsen och ner. Det i sin tur betyder att någon med hatt inte får dömas upp för att den har hatt och i helhet trots att denegentligen har en bättre presentation än någon med hjälm. Man ska helt enkelt bortse från den helt och hållet. Den delen finns liksom inte.
Men varför fortsätter du jämföra med körningen?
I dressyr SKA formen bedömas även i lägsta klassen. Det spelar liksom ingen roll att körningen har något annat bedömningssystem, det gäller inte i dressyr.
 
Men 62% är ju över godkänt? Godkänt är ju 60%. :)
Det har du rätt i men jag tänkte att hon fick väldigt mycket 6: or

@Novali01
Luxus fick drygt 72%, bäst är 6: an på första volten eller poängen på den allmänna intrycket... Det blev inga bra halter eller ökningar eftersom jag försökte att rida helt utan samling men det finns många betyg uppåt på det andra.

Får tillägga att vi var inte högst bedömda den dagen, vet inte hur hon har sin skala eftersom jag inte har ridit för domaren varken före eller efter.
 
Nja alltså NUFÖRTIDEN döms ju givetvis inte en sån fin form ned utan det var tidigare vi upplevde att så var fallet. Och ja, jag anser att det var fel som de dömde då och det är rätt nu men frågan kvarstår, VAD ska man göra för att få högre poäng/procent än vad Luxus gjorde i den klassen? Han fick väl 72% nånting om jag minns rätt, @AW?

Här handlar det nog faktiskt om att som domare våga använda skalan.
 
Nej, det är inte så jag menar.

Om det är vägar och lydnad du ska bedöma så ska du bortse från form och balans. En häst kan ha båda bättre än den andra men om man ska välja så är det bedömningspunkterna som ska dömas.

Jag har rätterligen kommit efter någon i resultat i lättaste klassen för att de körde bättre vägar, hade bättre lydnad och bättre takt på sin häst men min gick i form och balans. Men, eftersom det inte bedöms i lättaste klassen vann den andra. Det är väl inte så konstigt?

En parallell grej i körningen är t.ex presentationspoängen. Man ska numer döma från halsen och ner. Det i sin tur betyder att någon med hatt inte får dömas upp för att den har hatt och i helhet trots att denegentligen har en bättre presentation än någon med hjälm. Man ska helt enkelt bortse från den helt och hållet. Den delen finns liksom inte.

Fast här bör man faktiskt tänka på hästens väl och ve. Jag är fullständigt övertygad om att den häst som rids i balans, som är lösgjord och taktmässig, mår oerhört mycket bättre än den häst som rids i obalans, men med fina vägar.
För mig hänger dessutom balans och takt ihop. En häst som är i obalans rör sig inte i god takt och vice versa.

Vad omfattar god ridning? Ska det vara att till varje pris rida exakta vägar, oavsett? Eller ska det vara att rida sin häst i balans så att den blir hållbar?

Och OBS! jag påstår inte att din häst skulle vara obalans eller må dåligt på något vis, utan det är en rent allmän reflektion utan något specifikt ekipage i åtanke alls.:)
 
Fast här bör man faktiskt tänka på hästens väl och ve. Jag är fullständigt övertygad om att den häst som rids i balans, som är lösgjord och taktmässig, mår oerhört mycket bättre än den häst som rids i obalans, men med fina vägar.
För mig hänger dessutom balans och takt ihop. En häst som är i obalans rör sig inte i god takt och vice versa.

Vad omfattar god ridning? Ska det vara att till varje pris rida exakta vägar, oavsett? Eller ska det vara att rida sin häst i balans så att den blir hållbar?

Och OBS! jag påstår inte att din häst skulle vara obalans eller må dåligt på något vis, utan det är en rent allmän reflektion utan något specifikt ekipage i åtanke alls.:)

För mig som ridit många man måste sätta takten själv åt i varje steg så blir man ju rätt noga med vissa saker. Utan balans går inte såna bra takt.
Det är nästan alltid balansen som skiter sig om takten inte blir bra.
De som säger sig rida i balans med annat än bra takt upplever jag ofta lär sig annat framöver.
Och förstår då varför de döms ner.
Sen finns det hästar som tål betydligt mer obalans utan att takten rubbas.
Men takten måste man fokusera på rätt tidigt iom att det är så mkt balans. Utan balans blir allt lidande.
 
Här handlar det nog faktiskt om att som domare våga använda skalan.
+ @Novali01 och @AW
Det är nog inte det lättaste att döma deb fälttävlan när spannet ligger mellan Georghästar och fyraåriga fullblod från banan... :p

Med det sagt så tycker jag ändå att domarna borde våga lite mer - en god vän till mig brukar säga just att "Hur svårt ska det vara att få ganska bra i LC?"
 
@LenaH
Håller med dig om att vara domare är inte så lätt som man ibland tror. Min ritt la jag framförallt in för att diskutera formen, tycker att det lättare när man har något att utgå ifrån. Jag älskar verkligen dressyr så var skalan ligger i en "LC" för just mig spelar inte så stor roll :p Men för de som är nya inom sporten och ser en ritt som min får 72% hur ska de tro att det är möjligt att komma upp i ok procent.

Jag håller verkligen med din vän, det borde inte vara så svårt att få ganska bra (70%) i LC.
 
Här är en ritt i LC där jag fick 71%.
Hästen är 5 år och gör sin första tävling, ingen supergång och lite ostadig och någon miss, men domare som vågar använda hela skalan.


Det här tycker jag är en ritt värd 71%, lite bättre än ganska bra. Orkar inte riktigt hålla nosen framför lodplan hela tiden och någon liten miss men väldigt mjukt och harmoniskt. Vilken bra start på tävlingskarriären du gav den här hästen @Gabby_Ossi :up:
 
@Gabby_Ossi Tycker också din ritt är harmonisk, vilket är viktigt för mig. Dvs att inget "stör ögat". Hästen dippar dock in nosen överlag och i skritten syns det extra tydligt. Det är ju helt normalt och ok med tanke på debut och ålder.

Hade ritten dömts lika högt om hästen hade haft en öppen form med annars samma stadighet?
Jag hoppas det, för dessa två former öppen form och bakom lod anser jag ska väga lika tungt. Bakom hand och över tygeln är extremerna och ska dömas ner såklart. Tänker jag helt fel? Hur resonerar ni andra?
 
@Gabby_Ossi Tycker också din ritt är harmonisk, vilket är viktigt för mig. Dvs att inget "stör ögat". Hästen dippar dock in nosen överlag och i skritten syns det extra tydligt. Det är ju helt normalt och ok med tanke på debut och ålder.

Hade ritten dömts lika högt om hästen hade haft en öppen form med annars samma stadighet?
Jag hoppas det, för dessa två former öppen form och bakom lod anser jag ska väga lika tungt. Bakom hand och över tygeln är extremerna och ska dömas ner såklart. Tänker jag helt fel? Hur resonerar ni andra?
Beror nog på vad du menar med öppen form? Kan du inte lägga ut bild så man är säker på att vi pratar om samma sak :)
 
Hade ritten dömts lika högt om hästen hade haft en öppen form med annars samma stadighet?
Jag hoppas det, för dessa två former öppen form och bakom lod anser jag ska väga lika tungt. Bakom hand och över tygeln är extremerna och ska dömas ner såklart. Tänker jag helt fel? Hur resonerar ni andra?

Hade hästen haft samma stadighet och varit strax framför lodplan/något öppen istället hade jag dömt den högre. Problemet är att jag tror aldrig att jag har sett det (i ett helt program) mer än på tex fjording och russ som har en annan exteriör. Ofta är en något öppen form mer mot ryttarens hand, man vill ha hästen eftergiven så att den går att forma. Ofta på volter kan man se yngre eller hästar som inte kommit så långt än att de inte orkar att hålla sig uppe i formen eller att man istället får motstånd.

Det hade varit väldigt spännande att se din film och det känns som tonen i den här tråden gör att det går att diskutera och ventilera på ett bra sätt. Jag har också någon gång fått öppen i formen på tävling där jag vet att det fanns lite motstånd i tex en böjning men har då valt att rida igenom rörelsen utan tillräcklig eftergift istället för att stöka/störa för mycket för att sen hitta tillbaka i tex nästa hörn.
 
[ Det hade varit väldigt spännande att se din film och det känns som tonen i den här tråden gör att det går att diskutera och ventilera på ett bra sätt. Jag har också någon gång fått öppen i formen på tävling där jag vet att det fanns lite motstånd i tex en böjning men har då valt att rida igenom rörelsen utan tillräcklig eftergift istället för att stöka/störa för mycket för att sen hitta tillbaka i tex nästa hörn.[/QUOTE]
@MiniLi
Just det du skriver om motstånd känner jag också ibland att jag får göra och det ser man även i ritten på filmen. :angel: På flera ställen kändes han dock fin och eftergiven trots den öppna formen. Således håller jag med om kritiken och bedömningen i stort. OBS! att jag inte tycker min ritt är likvärdig med ovanstående ritter på något sätt.
Fick 58% och en sjua (skritten). Galoppen drog ner en hel del. Där han inte går stabilt och jag tenderar att bromsa honom i stället för att rida på. (Han blir jäkligt stark).
Här kommer filmen, har tyvärr inte hela programmet och lyckades inte bädda in den!
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/dWejKj3uT9w" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
[ Det hade varit väldigt spännande att se din film och det känns som tonen i den här tråden gör att det går att diskutera och ventilera på ett bra sätt. Jag har också någon gång fått öppen i formen på tävling där jag vet att det fanns lite motstånd i tex en böjning men har då valt att rida igenom rörelsen utan tillräcklig eftergift istället för att stöka/störa för mycket för att sen hitta tillbaka i tex nästa hörn.
@MiniLi
Just det du skriver om motstånd känner jag också ibland att jag får göra och det ser man även i ritten på filmen. :angel: På flera ställen kändes han dock fin och eftergiven trots den öppna formen. Således håller jag med om kritiken och bedömningen i stort. OBS! att jag inte tycker min ritt är likvärdig med ovanstående ritter på något sätt.
Fick 58% och en sjua (skritten). Galoppen drog ner en hel del. Där han inte går stabilt och jag tenderar att bromsa honom i stället för att rida på. (Han blir jäkligt stark).
Här kommer filmen, har tyvärr inte hela programmet och lyckades inte bädda in den!
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/dWejKj3uT9w" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Står att klippet inte är tillgängligt.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 086
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 024
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 407
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 309
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp