Bukefalos 28 år!

Dressyrkrisen...

Jag tror nästan att domarna har störst inverkan i de lägre klasserna, om de kunde använda skalan lite bättre, framförallt uppåt så hade folk tyckt att det var roligare att tävla. Får man 68% så kanske man tycker att det är kul trots att man inte var placerad. LC och även LB tycker jag ska vara ett enkelt steg in i dressyrvärlden, i hoppning kan man har en bra runda med två ner, dressyren kan vara så brutal när man får allt på papper. Vad skulle det göra om skalan låg lite högre i dessa klasser? Och helst bara fick dömas av domare som visste hur man skriver konstruktiv och positiv kritik. Eftersom man inte kvalar i dessa program spelar det ingen roll om skalan låg lite högre.
Jag hade två elever som tävlade för några helger sedan, båda rider B-ponny. Den ena har en riktigt fin ponny, har inte ridit så länge men är superambitiös. Deras första starter har legat runt 66-68%. De träffar på en riktigt tråkig domare som ger dem 62% (fick höra att ponnyn varit lite seg men inga direkta missar). Ponnyn går i en trevlig form och de rider fina vägar då tycker jag att även i ett lite sämre tempo att man ska komma över betyget godkänt i LC. För den andra tjejen blev det kaos med hela galopprogrammet och domaren sågade dem vid fotknölarna. Även om de inte har kommit så långt än måste man kunna komma till en lokal LC och få lite hjälp eller något positivt ord när det blir fel. Råkar man ut för en sån förstår jag att man inte vill tävla.

För egen del tycker jag att det är viktigt att framridning och tävlingbana har samma underlag och att banan tål alla halter på samma ställe så att det inte blir en grop vid X.
 
@AW (ditt namn är så kort att inte "tag-hämtaren" lyckas hitta dig). Jag tror och hoppas att det kommer bli bättre när domarkullarna nu kommer bli centralt utbildade. Vi kommer få en mer enhetlig syn och får väldigt ofta höra att vi inte ska halshugga någon, och att vi ska notera bristerna och lyfta förtjänsterna. Det ska vara roligt att tävla och ryttarna ska förstå vad som krävs för ett högre betyg när de får en sexa eller under. Jag tror inte att man ska ge allt högre betyg generellt i högre klass, men vissa domare som jag har suttit med har inte alls anpassat sig till den nivån de dömmer på. Det är trots allt domarens skyldighet att anpassa sig lite...
 
@Amanda_F De flesta domarna är ganska bra och jag tycker absolut inte att man ska ge högre betyg i de "högre" klasserna men just LC (& LB) som är ingångsklasser tycker jag att betyg godkänt och ganska bra inte ska vara så svårt att komma upp i. Kanske att man kan rekommendera till klubbarna vilka som ska döma på lägsta nivån, alla är inte lämpade att lotsa in nya ryttare i vår underbara sport.
Tråkigast på min nivå (precis debuterat Int A) är när 6,5 använd allt för flitigt istället för 6 eller 7 men det händer inte så ofta. Däremot hade jag gärna haft lite mer kommentarer, jag fick vid ett tillfälle 8-6,5-6,5 på en piruett som jag själv gillade mycket utan kommentar från någon av domarna. Jag hade gärna vetat vad de två sista önskade mer.
 
Men för att knyta an till den dräktiga Skurkens inlägg om sin man så känner jag precis som hon. Det är inte kul att tävla mot "överkvalificerade" ekipage och inte ha en chans att ta rosett, för varför tävlar man annars? Jo såklart man vill få den där åtråvärda rosetten.

Och @ginnies jag fattar vad hon menar med formen också för förr i tiden BLEV du neddömd om du kom med en häst i LA-form och red LC. Nuförtiden är det inte så, iaf inte här o i Norrland uppenbarligen!:D
 
Och @ginnies jag fattar vad hon menar med formen också för förr i tiden BLEV du neddömd om du kom med en häst i LA-form och red LC. Nuförtiden är det inte så, iaf inte här o i Norrland uppenbarligen!:D

Och det är därför jag anser att kördomarna är bättre. De dömer fortfarande efter den principen; de kriterier som ska bedömas i den klassen.
 
@ginnies jag fattar vad hon menar med formen också för förr i tiden BLEV du neddömd om du kom med en häst i LA-form och red LC. Nuförtiden är det inte så, iaf inte här o i Norrland uppenbarligen!:D
Och det är därför jag anser att kördomarna är bättre. De dömer fortfarande efter den principen; de kriterier som ska bedömas i den klassen.

I min värd är inte LA-form inte speciellt "hög" eller samlad dock är LA-hästen stadigare än den i LC/LB. Att en häst går med hög nacke däremot ska dömas ner.

Jag kanske gör ett misstag :p nu men det hade varit kul att höra vad ni tycker om formen på min häst i detta program som motsvarar LC.
 
Ang det här med formen Lc kontra La. Brukade för något år sedan träna för en ridlärare som inte längre är speciellt aktiv egentligen i tävlingsklasser, men som förr var ute väldigt mycket med sina ekipage. En riktigt gammal dressyr-räv som hållit på i många år.
När jag tränade för henne så hade hon tydliga gränser för Lc- Lb- respektive La-form. För henne var det självklart.
Sen en gång hade hon åkt med någon elev på tävling och kom sedan till nästa träning och konstaterade att alla red mer eller mindre i samma form nu för tiden, bara att La-formen är stadigare. Hon tyckte det var väldigt märkligt att istället för att träna på en lång, låg och stabil Lc-form plockas hästarna upp i en, för henne, ostabil La-form redan i Lc/lb.
Jag själv har inte tävlat dressyr så pass länge att jag har något att jämföra med, så detta är min enda erfarenhet och den grundas ju som synes på någon annans erfarenhet.
 
För mig är formen är process och precis som utbildningsskalan bygger på flera delar som samverkar. Det finns inga tydliga gränser utan ökad styrka och bärighet ger ökad lätthet. Formen är inte bara hur hög nacken är.

Exakt!
 
I min värd är inte LA-form inte speciellt "hög" eller samlad dock är LA-hästen stadigare än den i LC/LB. Att en häst går med hög nacke däremot ska dömas ner.

Jag kanske gör ett misstag :p nu men det hade varit kul att höra vad ni tycker om formen på min häst i detta program som motsvarar LC.
Jag älskar ju din häst och var där o tävlade så jag vet ju vad du fick...välförtjänt dessutom men just den "form" som dressyrdomare i mitt distrikt valde att döma ner på 90-talet. Här upplevde jag också det som att man aldrig blev färdig för LA på den tiden för steget var ENORMT dit? De flesta red LB program o hade fullt sjå med att leva upp till formkraven för det....
 
Jag älskar ju din häst och var där o tävlade så jag vet ju vad du fick...välförtjänt dessutom men just den "form" som dressyrdomare i mitt distrikt valde att döma ner på 90-talet. Här upplevde jag också det som att man aldrig blev färdig för LA på den tiden för steget var ENORMT dit? De flesta red LB program o hade fullt sjå med att leva upp till formkraven för det....

Tack! Min fina häst! :heart
Men min fråga är då, varför ska detta dömas ner? Jag tycker snarare att som min ritt borde resulterat i mycket högre procent för att den mer "normala formen" i dessa klasser ska komma upp i runt 70% Hur ser en 87.46%-runda (världsrekord i Grand Prix) ut i LC? Jag tycker verkligen att är formen en process, om lång och låg premieras i LC-LB då blir precis som du säger steget upp till LA gigantiskt. Jag tycker att en LC/LB/unghäst-form kännetecknas av att hästen inte är komprimerad men ska fortfarande gå i balans.
 
Tack! Min fina häst! :heart
Men min fråga är då, varför ska detta dömas ner? Jag tycker snarare att som min ritt borde resulterat i mycket högre procent för att den mer "normala formen" i dessa klasser ska komma upp i runt 70% Hur ser en 87.46%-runda (världsrekord i Grand Prix) ut i LC? Jag tycker verkligen att är formen en process, om lång och låg premieras i LC-LB då blir precis som du säger steget upp till LA gigantiskt. Jag tycker att en LC/LB/unghäst-form kännetecknas av att hästen inte är komprimerad men ska fortfarande gå i balans.

Det har jag också undrat! Om en så fin ritt och för klassen en väldigt "långt framme" (du fattar vad jag menar) får den procenten, vad vill domaren att man mer ska göra då? I en så pass lätt klass som LC finns det väl inte så mycket mer man kan önska (även om det alltid finns saker man kan göra bättre) tänker jag? :o
 
Tveksamt att det var så domaren menade enligt kommentarerna.
Men det var länge sen och inte direkt i modern tid.
Så det spelar egentligen ingen roll numera eftersom allting utvecklas.
Däremot gillar jag inte att hästen ska vara lika hög i formen i lc/lb nu som förr eftersträvades först i la.
Precis som att jag inte är för extremt benfladdrande heller.
Men nu ser ju utvecklingen av sporten ut så, då får man välja om man vill vara med på det tåget eller ej.
Med det inte sagt att all utveckling av sporten är dålig, det finns många bra bitar med.

Fast att hästen numera ska ha samma form i LC/LB som i LA stämmer ju INTE.
 
Alltså, det jag menar är att man inte har samma krav på formen i LC, LB och LA. Om sedan en häst i en LC ändå går i en lite högre form än vad som egentligen krävs för klassen, så ska den väl däremot inte dömas ner för det?
 
Jag tror nästan att domarna har störst inverkan i de lägre klasserna, om de kunde använda skalan lite bättre, framförallt uppåt så hade folk tyckt att det var roligare att tävla. Får man 68% så kanske man tycker att det är kul trots att man inte var placerad. LC och även LB tycker jag ska vara ett enkelt steg in i dressyrvärlden, i hoppning kan man har en bra runda med två ner, dressyren kan vara så brutal när man får allt på papper. Vad skulle det göra om skalan låg lite högre i dessa klasser? Och helst bara fick dömas av domare som visste hur man skriver konstruktiv och positiv kritik. Eftersom man inte kvalar i dessa program spelar det ingen roll om skalan låg lite högre.
Jag hade två elever som tävlade för några helger sedan, båda rider B-ponny. Den ena har en riktigt fin ponny, har inte ridit så länge men är superambitiös. Deras första starter har legat runt 66-68%. De träffar på en riktigt tråkig domare som ger dem 62% (fick höra att ponnyn varit lite seg men inga direkta missar). Ponnyn går i en trevlig form och de rider fina vägar då tycker jag att även i ett lite sämre tempo att man ska komma över betyget godkänt i LC. För den andra tjejen blev det kaos med hela galopprogrammet och domaren sågade dem vid fotknölarna. Även om de inte har kommit så långt än måste man kunna komma till en lokal LC och få lite hjälp eller något positivt ord när det blir fel. Råkar man ut för en sån förstår jag att man inte vill tävla.

För egen del tycker jag att det är viktigt att framridning och tävlingbana har samma underlag och att banan tål alla halter på samma ställe så att det inte blir en grop vid X.

Men 62% är ju över godkänt? Godkänt är ju 60%. :)
 
Fast att hästen numera ska ha samma form i LC/LB som i LA stämmer ju INTE.

Nä, men den döms oftast bättre om den går i form än de andra kriterierna för klassen.

Förutsatt att vi diskuterar en häst i bättre balans och form kontra en som går vägarna bättre och gör sina saker vid rätt bokstav på ett "lydigare" sätt.
 
Nä, men den döms oftast bättre om den går i form än de andra kriterierna för klassen.

Förutsatt att vi diskuterar en häst i bättre balans och form kontra en som går vägarna bättre och gör sina saker vid rätt bokstav på ett "lydigare" sätt.

Fast det är ju självklart att hästen som är stadig och i balans ska ha högre betyg än den som "bara" visar fina vägar.
Eller det kanske var så du menade?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 159
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 440
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 459
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp