Dressyrkrisen...

@Mearas
Jag tycker att din häst har en riktigt trevlig form i trav och skritt och borde ligga runt 70% där. Trots att det var lite motstånd (tips är att mjukna/släppa lite istället för att hålla mot) på några få ställen och man önskar lite mer energi så var det ett trevligt program. I galoppen såg man att det blev mer motstånd, vet inte hur det fortsatte men det drar ner det allmänna intrycket ganska mycket. Det lilla motstånd som syntes under traven får också mycket större betydelse än om galoppen hade fortsatt på samma sätt som traven. Precis som du skriver är det lätt att bromsa när hästen blir stark när man snarare behöver tillföra energi så att de orkar, tänk på att arbetsgalopp är ganska mycket framåt (titta gärna på tempon från min ritt).
 
@Mearas
Jag tycker att din häst har en riktigt trevlig form i trav och skritt och borde ligga runt 70% där. Trots att det var lite motstånd (tips är att mjukna/släppa lite istället för att hålla mot) på några få ställen och man önskar lite mer energi så var det ett trevligt program. I galoppen såg man att det blev mer motstånd, vet inte hur det fortsatte men det drar ner det allmänna intrycket ganska mycket. Det lilla motstånd som syntes under traven får också mycket större betydelse än om galoppen hade fortsatt på samma sätt som traven. Precis som du skriver är det lätt att bromsa när hästen blir stark när man snarare behöver tillföra energi så att de orkar, tänk på att arbetsgalopp är ganska mycket framåt (titta gärna på tempon från min ritt).

Tack det var snällt skrivet. Ja jag fick ngn 5.5 på galoppen och det suger ju. Jag sitter ju och fisrider, vilket irriterad mig och försvårar mkt för min häst. Han har egentligen god energi och rör sig väldigt bra för rasen så kan inte skylla på ngt där heller.
Tack vare denna tråden och min nya sadel så har jag återigen peppat till mig lite högre tempo och hoppas att det ska ge resultat till nästa start.
 
@Mearas Vilken fin häst du har! Du kommer absolut kunna rida den till placeringar, den har fin takt och det finns gott om utrymme att fila till formen, stundvis får du ju till den när du rider på lite. Kul att läsa att du blir inspirerad av tråden för det är klart att du ska ut och tävla :)!
 
@Mearas
Jag tycker att din häst har en riktigt trevlig form i trav och skritt och borde ligga runt 70% där.

Alltså jag håller inte med dig- alls. Det finns inte på kartan att den del av programmet som visas bordeliggarunt 70 %, det är LB. Runt 60, kanske lite mer just för att ser så mjukt och fint ut och den form som är är stadig.
 
kanske lite mer just för att ser så mjukt och fint ut och den form som är är stadig.

Men det är ju just detta som jag tycker ska premieras högre än vad det gör idag. Jag kan lätt känna "ganska bra" dvs betyg 7 på den delen som visas. Jag vet däremot att det troligen har dömts lägre. Vi får inte se så mycket av galoppen men den såg lite annorlunda ut (än ;) ) jämfört med traven så där ska betyget självklart vara lägre.

På ditt inlägg låter det som du vill ha högre krav i LB. Jag tror inte att dressyren blir bättre genom att domarna är hårda eller kritiska i LC och LB som trots allt är ingångsnivå. Jag tror snarare på att premiera mjuk, harmonisk ridning och inte hänga upp oss på små detaljer. Vi vill ha ryttare som rider med sina hästar inte mot, kraven kan ökas en del till LA men även det tillhör fortfarande bara lätt klass.
 
Men det är ju just detta som jag tycker ska premieras högre än vad det gör idag. Jag kan lätt känna "ganska bra" dvs betyg 7 på den delen som visas. Jag vet däremot att det troligen har dömts lägre. Vi får inte se så mycket av galoppen men den såg lite annorlunda ut (än ;) ) jämfört med traven så där ska betyget självklart vara lägre.

På ditt inlägg låter det som du vill ha högre krav i LB. Jag tror inte att dressyren blir bättre genom att domarna är hårda eller kritiska i LC och LB som trots allt är ingångsnivå. Jag tror snarare på att premiera mjuk, harmonisk ridning och inte hänga upp oss på små detaljer. Vi vill ha ryttare som rider med sina hästar inte mot, kraven kan ökas en del till LA men även det tillhör fortfarande bara lätt klass.

Jag får nog hålla med @ginnies mjukt och trevligt men ska det räcka för 70% i LB verkligen? Förstår tanken du har men tror inte det funkar i praktiken att det ska dömas annorlunda då kraven kommer bli så mkt större på allt i tex LA-MsvC.. hur ska folk förstå det liksom? Och framförallt hur ska det dyka upp helt plötsligt hos ett ekipage om man inte förstår att det måste finnas på plats redan från början? Säg att detta blir 70% i LB men helt plötsligt bara 55% i LA? För mig blir det helt knas O_o
 
Jag får nog hålla med @ginnies mjukt och trevligt men ska det räcka för 70% i LB verkligen? Förstår tanken du har men tror inte det funkar i praktiken att det ska dömas annorlunda då kraven kommer bli så mkt större på allt i tex LA-MsvC.. hur ska folk förstå det liksom? Och framförallt hur ska det dyka upp helt plötsligt hos ett ekipage om man inte förstår att det måste finnas på plats redan från början? Säg att detta blir 70% i LB men helt plötsligt bara 55% i LA? För mig blir det helt knas O_o
hur stor procentskillnad "ska" det vara mellan samma ekipage i olika klasser? Liksom hur många "procent" svårare "ska" det bli att gå från LC->LB eller LB->LA eller LA-MsvC?

fattar att det inte går att säga rakt av men säg att någon ligger på ca 65% i LC/LB, vad är rimligt att vänta sig i debuten när man går upp en klass?
 
hur stor procentskillnad "ska" det vara mellan samma ekipage i olika klasser? Liksom hur många "procent" svårare "ska" det bli att gå från LC->LB eller LB->LA eller LA-MsvC?

fattar att det inte går att säga rakt av men säg att någon ligger på ca 65% i LC/LB, vad är rimligt att vänta sig i debuten när man går upp en klass?

Oj det är ju jättesvårt att säga men jag brukar inte gå upp en klass förrän jag ligger på ungefär samma procent i den högre klassen. Men jag tävlar ju aldrig heller två klasser dvs tex LB och LA .

Men jag brukar ha rätt bra koll på vad jag ligger i procent och nu när jag ridit LA3 på runt 70% i år skulle jag nog kunna göra ett program på 65-66% i MsvC om det var en "normal domare" varför det skiljer sig är att det är skolor och mer samling och styrka krävs

Förra året red jag oxå på runt 68% i LA (65% på tävling men då hade jag dumma missar) men skulle nog knappt fått 62% i MsvC . Ett par månader tidigare red jag på 64% i LB oxå med några småmissar.

Så allt beror ju på när du går upp en klass sas
 
Att få 70% på en del av ett program (som vi såg i @Mearas film) är inte det svåraste, att få till ett helt program på 70% är en helt annan sak. Jag tycker att det är viktigt att premiera mjuk ridning, man ser allt för många som med kraft håller hästarna "på tygeln" och annan bakåtridning. Jag ser hellre att det är ett lite större hopp upp till LA för att kunna vara lite generösare med poängen i LC och LB. Genom att premiera det mjuka och harmoniska från domarnas sida så kommer allt fler att rida så.
Även om LA fortfarande är lätt klass så är det första programmet med rörelser (tex skänkelvikning och förvänd galopp) så jag tror att det blir naturligt att det krävs mer där.
 
Att få 70% på en del av ett program (som vi såg i @Mearas film) är inte det svåraste, att få till ett helt program på 70% är en helt annan sak. Jag tycker att det är viktigt att premiera mjuk ridning, man ser allt för många som med kraft håller hästarna "på tygeln" och annan bakåtridning. Jag ser hellre att det är ett lite större hopp upp till LA för att kunna vara lite generösare med poängen i LC och LB. Genom att premiera det mjuka och harmoniska från domarnas sida så kommer allt fler att rida så.
Även om LA fortfarande är lätt klass så är det första programmet med rörelser (tex skänkelvikning och förvänd galopp) så jag tror att det blir naturligt att det krävs mer där.

Nej det fattar väl jag med... Har fått nästan 80% i travprogrammet i MsvB4 men det slutade likförbannat inte på mer än 64% för galoppen var alldeles för het och studsig .

Fast visst ska mjuk och trevlig ridning prioriteras men då blir det ju precis det som @Efwa tror jag det var snackade om i körningen, alltså inga direkta krav på form och det tror jag blir konstigt om det inte är med från början och sen ska till i LA. För mig blir hela tänket fel. Då är det bättre att införa mer rena ryttartester innan man får börja tävla sas!
 
hur stor procentskillnad "ska" det vara mellan samma ekipage i olika klasser? Liksom hur många "procent" svårare "ska" det bli att gå från LC->LB eller LB->LA eller LA-MsvC?

fattar att det inte går att säga rakt av men säg att någon ligger på ca 65% i LC/LB, vad är rimligt att vänta sig i debuten när man går upp en klass?

Det går inte riktigt att säga rakt av eftersom hästarna kan ha olika svårt för olika rörelser. Jag tycker att man ska vara stabil runt 65% i klassen man går från och de nya rörelserna ska kännas bra, helst ganska enkla på träning hemma. Sen beror det självklart vad man har för mål. Att ha kvalat är inte en anledning att gå upp en klass! Jag kvalade till Grand Prix nu vid senast starten och vi gör allt hemma men det är stor skillnad att sätta ihop det i ett program.
 
Senast ändrad:
@fio Hästarna ska självklart gå i form och formen ska dömas men det tycker jag att @Mearas häst gör. Så i form och så länge det inte är motstånd kan man tolerera lite framför eller bakom :up:
 
Jag tror nästan att domarna har störst inverkan i de lägre klasserna, om de kunde använda skalan lite bättre, framförallt uppåt så hade folk tyckt att det var roligare att tävla. Får man 68% så kanske man tycker att det är kul trots att man inte var placerad. LC och även LB tycker jag ska vara ett enkelt steg in i dressyrvärlden, i hoppning kan man har en bra runda med två ner, dressyren kan vara så brutal när man får allt på papper. Vad skulle det göra om skalan låg lite högre i dessa klasser? Och helst bara fick dömas av domare som visste hur man skriver konstruktiv och positiv kritik. Eftersom man inte kvalar i dessa program spelar det ingen roll om skalan låg lite högre.

För att återkoppla till grunden för den här tråden :D
 
I min värd är inte LA-form inte speciellt "hög" eller samlad dock är LA-hästen stadigare än den i LC/LB. Att en häst går med hög nacke däremot ska dömas ner.

Jag kanske gör ett misstag :p nu men det hade varit kul att höra vad ni tycker om formen på min häst i detta program som motsvarar LC.
Får du strax över 72% på den ritten så är ju det bara att inse att 100% i LC är typ 80%.. Antingen ska du ha avdrag för att han går i för bra form alt ha iaf 9a på formen. jag anser att domarna i de lätta klasserna måste börja använda högre procent.. sen har vi ett dilemma till om syns inom aveln av dressyrhästar idag och som börjar diskuteras.. Ser vi på de unga hästar som vinner allt i dag så skiljer de sig många gånger rätt ordentligt ifrån GP hästarna... och nu pratar vi inte om vuxna hästar som grovnat pga muskler och ålder utan om väldigt högbenta och i stort överrröliga unghästar. Om vi spinner på den så kommer halvblodet bli mer och mer röligt och frågan är då vad som händer i de lätta klasserna där man vädrar även unga talanger? De lätta klasserna ska ju också vara till för alla de som börjar att tävla, för blåbären.. Ska de då få 50% för en proper runda på en häst utan supergång?
 
Får du strax över 72% på den ritten så är ju det bara att inse att 100% i LC är typ 80%.. Antingen ska du ha avdrag för att han går i för bra form alt ha iaf 9a på formen. jag anser att domarna i de lätta klasserna måste börja använda högre procent.. sen har vi ett dilemma till om syns inom aveln av dressyrhästar idag och som börjar diskuteras.. Ser vi på de unga hästar som vinner allt i dag så skiljer de sig många gånger rätt ordentligt ifrån GP hästarna... och nu pratar vi inte om vuxna hästar som grovnat pga muskler och ålder utan om väldigt högbenta och i stort överrröliga unghästar. Om vi spinner på den så kommer halvblodet bli mer och mer röligt och frågan är då vad som händer i de lätta klasserna där man vädrar även unga talanger? De lätta klasserna ska ju också vara till för alla de som börjar att tävla, för blåbären.. Ska de då få 50% för en proper runda på en häst utan supergång?

Äsch jag tror domaren bara ville sätta @AW på plats på den tävlingen, komma här och komma liksom på en debutant :D
 
Nej det fattar väl jag med... Har fått nästan 80% i travprogrammet i MsvB4 men det slutade likförbannat inte på mer än 64% för galoppen var alldeles för het och studsig .

Fast visst ska mjuk och trevlig ridning prioriteras men då blir det ju precis det som @Efwa tror jag det var snackade om i körningen, alltså inga direkta krav på form och det tror jag blir konstigt om det inte är med från början och sen ska till i LA. För mig blir hela tänket fel. Då är det bättre att införa mer rena ryttartester innan man får börja tävla sas!

Jag vet inte vad du tänker men jag tänker att det är rätt att döma efter utbildningsskalan. Dvs takt ska prioriteras före form i lättare klasser eftersom det ligger först i utbildningsskalan.
Hästar kan ju gå i form men sakna den fina takten.
 
Kul med kommentarer, det är ju väldigt milda med bukemått mätt.:D La ju ut filmen för att visa en öppen form där jag ändå kände att hästen är på tygeln och söker kontakt.
Ser också bristerna i ridningen och vet om dem sen tidigare.
Det var inte så att galoppen var katastrof. bara inte lika mjuk och stundtals mot handen. Anser inte att ritten är värd 70% men kanske godkänd?.
Några små missar. Vä galoppfattning på dubbelt spår. Ingen ökning i sista diagonalen (5.5) ( backade honom för mkt i galoppen så han var inte för skänkeln) Lite vinglig inridning.
Kollade protokollet igen och ser att det nog har räknat fel. få det till 60.3%. Är ju 6 i snitt vilket känns rättvist.
Står 6p avdrag på equipe men inga avdrag i protokollet? Helskumt.
 
Senast ändrad:
Äsch jag tror domaren bara ville sätta @AW på plats på den tävlingen, komma här och komma liksom på en debutant :D
Hahaha så är det säkert :D nej men skämt å sido, jag tycker LC ska var en ngt öppnare och lägre form.. om man tänker en unghäst som börjar i LC så ska ju den inte orka gå i en mer samlad form som ex den i LA.. Har ni sett några rida i LC på över 80-85% ngn gång?
Luxus är ju fantastiskt fin men jag tycker att det är mer LA form som han går i, jag ser ju vad min höna gått i för form i sina LA program där hon fått > 70% och det är närmare Luxus form.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 046
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 357
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 143
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp