Bukefalos 28 år!

Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

*KL*

Var iväg och måttade ett par Königs dressyrstövlar i boxkalv idag, men är lite osäker på om jag ska beställa högre dressyrbåge. Jag är väldigt långbent, tror jag måttade 48/54 med 36 cm i vaden och rider en grövre D-ponny. Tror ni att det skulle se löjligt högt ut om man beställde +1, eller ska jag ha standardhöjden på bågen? Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag har 54 i höjd och 33-34 cm i vaden, jag valde stövlarna med högsta dressyrbågen från Cavallo när jag beställde.
Skulle verkligen beställa med ännu högre båge om jag skulle köpa idag. :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ååh, så svårt det blev nu! Tittade på lite bilder på dig och din fantastiskt snygga ponny :love: och det är verkligen jättesnyggt med hög dressyrbåge! Kanske ska ringa till dem imorgon be dem lägga på en cm, för två tror jag blir för mycket.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

More is more :d.

Om Stella går att rida på igen i framtiden så ska jag verkligen köpa ett par mörkbruna stövlar med extra extra hög båge och bling. :love:
Just nu känns det inte aktuellt. Jagr rider typ i barbacka i gummistövlar. :angel: Mina svarta är numera så fula ändå. Typ för korta och
skabbiga så de är förvisade till garaget.

Så här såg bågen ut.
Emmastvel2.jpg


Till häst;
a6.png
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Åh så snygga stövlar!
Ska köpa mig nya när jag väl kommit igång med träning och viktnedgång igen.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag har som överårig ryttare gått och köpt mig en ponny, så visst finns även den varianten. Om jag vill tävla så kommer jag nästa år göra det på hästtävlingar. I år har vi ridit utom tävlan på ponnytävlingar, men det är så tråkigt att inte kunna placera sig och få rosett :o:p:angel:

Angående diskussionen generellt så har jag svårt att se att det inte skulle finnas nog med ponnis med potential till de som vill ha/vill lägga pengarna. Angående att utbilda och sedan sälja välutbildad fin ponny för ponnytävlingar tycker jag beror på vad man själv har för intresse. Jag har inget intresse i att rida till och sälja. Jag har min för mitt eget höga nöjes skull. Jag har honom för att jag vill träna, tävla och utveckla oss tillsammans. Om någon skulle störa sig på mig för att jag som vixen köpt en ponny och inte en storhäst, så tycker jag mest att det är synd för dem att de inte har något vettigare att bekymra sig om än vad för häst jag skaffar mig :idea:

Kort och gott, jag tycker det är upp till var och en :idea:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Håller med dig, skall man liksom offra sin fina ponny bara för att en unge skall få tävla den istället? De kan väl skaffa sina egna. :p

Har man en ponny och tävlar den som häst beror det ju gärna på att man älskar sin häst och inte vill sälja den....
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Tack för svaren! Lägger nog till en cm, är för feg för att lägga till två ;)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jo, förstår vad du menar. Men jag kommer inte tycka synd om nåt barn för att jag sitter och rider på en bra ponny:p. Jag fick ingen ponny alls när jag var i ponnyålder, och den tiden tar jag igen nu;).

Hmmm....vänta nu...vad heter det jag tänker på...:confused: JO, egotripp!:devil:

:rofl:Skojar bara, jag rider ju själv ponnyn i stallet rätt ofta o det är trevligt på alla sätt då det är betydligt enklare men inte speciellt utvecklande för mig själv känns det som. Jag vill nog iaf ha motståndet som en häst ger för att utveckla min ridning. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en ungponny i framtiden o utbilda till försäljning.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Har införskaffat mig ett par Pikeur som är fleecefodrade...vilken fantastisk byxa!:love: Red i värsta stormen häromdagen o frös inte ett dugg.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Håller med dig, skall man liksom offra sin fina ponny bara för att en unge skall få tävla den istället? De kan väl skaffa sina egna. :p

Nej visst så kan man tänka om man vill, men vad jag inte fattar är varför vuxna skaffar ponny alls??:confused: Visst, att man är i ponnystorlek själv:p , det kan jag förstå, men en ponny är trots allt en ponny rörelsemässigt också, utom de som är tex halvblodskorsningar, men just där finns ju då även de övervuxna som inte stannade som ponnyer, och som är billiga och inte så stora och med mera dressyrkvalitéer än en ponny:confused:.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nej visst så kan man tänka om man vill, men vad jag inte fattar är varför vuxna skaffar ponny alls??:confused: Visst, att man är i ponnystorlek själv:p , det kan jag förstå, men en ponny är trots allt en ponny rörelsemässigt också, utom de som är tex halvblodskorsningar, men just där finns ju då även de övervuxna som inte stannade som ponnyer, och som är billiga och inte så stora och med mera dressyrkvalitéer än en ponny:confused:.

Men alla kanske inte vill sitta på ett älgtravande halvblod? Har man dessutom endast som mål att rida msv kan man troligen göra det även med en ponny. Själv har jag mest suttit och ridit storhäst, började rida ponny egentligen för två år sen och då äntligen kände jag att jag kunde komma till ridning! Just för att det inte rör sig så mycket och är stort och yvigt blir det lättare att komma till ridning på en ponny. Sen går det inte att komma ifrån att ponnier som regel har bättre psyke än halvbloden. Några av de ponnierna jag har ridit har dock inte varit så bra ponnier för barn, men de har däremot varit perfekta i psyket som jag vill ha dom.

Vad det gäller priser är ponnierna mycket billigare! Jag sitter och kollar myckat annonser då jag ev kommer att köpa en ungponny nu så småningom, Man får en välstammad, visad 1-2årig d-ponny för 15-20". Ibland ännu lägre i pris. Så länge dom inte är ridna får man tom renrasiga welsh cobbar, NF och connemaror för runt 20-25". Det är fyndmarknad på ponnier!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Hmmm....vänta nu...vad heter det jag tänker på...:confused: JO, egotripp!:devil:

:rofl:Skojar bara, jag rider ju själv ponnyn i stallet rätt ofta o det är trevligt på alla sätt då det är betydligt enklare men inte speciellt utvecklande för mig själv känns det som. Jag vill nog iaf ha motståndet som en häst ger för att utveckla min ridning. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en ungponny i framtiden o utbilda till försäljning.

Hahaha:D Lite egotripp är det ju-men i ärlighetens namn är det väl det även om man har en stor riktig dressyrkanon?

Vad det gäller utveckling i ridning så vette sjutton om det sitter i mankhöjden? Min lilla Barbieponny rör sig rätt bra, i synnerhet galoppen så där får man ändå kämpa lite med sitsen. De träningar jag hunnit med att rida på henne har dessutom varit de mest utvecklande träningar jag ridit på evigheter!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Efter att jag trillade av och bröt ryggen från en halvt psykotisk Bernsteinmärr så sa jag "aldrig mer halvblod". Köpte en övervuxen korsningsponny (halvblodspappa) som tyvärr är begränsad till MsvC, och sedan en Lusitano som även de har riktigt bra skalle.

Men jag tycker att ponnyer är sjukt dyra? Särskilt Dponnyer med kvalité.

För mig som bara hobbytävlar men vill kunna göra ALLT hemma på träning (dvs skolor, piaff, passage, byten men hyfsat god kvalite på rörelserna) så var det mycket billigare att köpa en 7 årig Lusitano än en 7årig ponny med den kapaciteten och goda rörelser. Vill inte köpa ett föl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
279
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 493
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp