Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.

Novali01

Trådstartare
Får väl jag börja då...igår var en superdag träningsmässigt!:banana: Grå har känts bra i några dagar nu, sådär loss o framför skänkeln hela tiden istället för bitvis. Så vi fick prova på byten från förvänd på volten o jädrar i havet vad det gick bra!!!:bump::bump: Jag är helt förvånad för det är ju inget vi övat nåt vidare på å aldrig på volten men känslan...den var helt :love::love:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Såååå avis att ni kan hålla igång träningen! Vi har så hopplöst underlag just nu:(. Förra veckan gick det att rida hjälpligt på fyrkanten på ena ridbanan. Då gick det dessutom riktigt bra! Men så snöade det, sen regnade det, sen blev det varmt och nu har det fryst på så det är bara is överallt.

Red ut en liten tur i snön i söndagskväll på en pigg ponny:p. Hon är så himla klok dock, när vi skrittade i väg så red vi längs med en liten asfaltsväg förbi ett hus-plötsligt så vräker sig en stor svart hund mot staketet och skäller på oss:eek:. Ponnyn hoppar en meter åt sidan och sen stannar hon och tittar på vad det var för nåt:love:! Mer dramatiskt än så blir det inte:). Men när vi kom till en sträcka vi skulle trava och jag tog tyglarna då blir hon busig och kan småbocka lite, men så fort vi är på sträckan hem och man ger tygel och skrittar så blir hon helt cool igen. Så himla härligt!

Är så otroligt nöjd med ponnyn:love:!!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Åh va härligt med lyckad träning!
Jag är superavundsjuk och längtar ihjäl mig efter att få träna då det va allt för länge sedan jag gjorde det. Och nu har vi bara skrittat en vecka pga svullet ben.

Vår ridbana vid det nya stallet rinner det undan jättebra så jag hoppas jag hinner träna i alla fall en gång till innan min Bamse ska få vila :(och sadeln ska skickas iväg på :)utvidgning
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag fick inspiration av diskussionen gällande att rida med eller utan spö.

Jag brukar av ren vana alltid ha spö vid trimmning på banan, inte för att jag direkt behöver det men det hänger alltid med. Så idag beslöt jag mig för att rida utan och inte saknade jag det. Däremot upplevde jag att jag bättre kunde koncentrera mig på korrekt handställning och att ge renodlade hjälper. Med lite snabba övergångar är min tjej direkt med på noterna så jag förstår inte riktigt varför jag alltid haft spö (som jag dessutom alltid har i höger hand oavsett varv :confused:). Det gav mersmak och då det är en känslig individ så finns det för mig ingen anledning att bara ha det där. Svarar hon inte framåt så är det garanterat jag som gör något fel eller inte är tydlig nog i min hjälpgivning, alltså inte avsaknaden av spöt. Piaff och passage är det långt till än så länge och just nu arbetar vi snarare med att tona ner gången lite grann och inte kvicka på något för att hon ska hinna med mentalt och inte bli spänd och hög i nacken.

Så tack för diskussionen, jag fick en tankeställare till varför jag av ren vana rider med spö.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Svar till marvin
Och om inget i hela världen kan få kräket att kasta sig åt något håll?

Det här gäller inte min häst, utan en jag ridit tidigare. Jag funderade på blåslampa i rumpan på henne.

Det finns ju alltid extrema varianter...;)frågan är vad man ska ha hästen till. Om man har tänkt tävla dressyr skulle jag verkligen rekommendera att man frigör sig från spöberoendet. Men har man inga tävlingsambitioner så är det skit samma.

Men om man har en seg typ som inte tar skänkeln men som man vill lära så skulle jag ha spö till att börja med. Först skänkla lätt. Tar den inte det så skulle jag kicka till a la "ponnyspark" och om den inte tar det ge den ett redig rapp på skinkan. Viktigt att man själv är snabb med korrigeringen och superviktigt att verkligen lätta helt på handen och berömma jättemycket när hästen galopperar framåt.

Skulle jag ändå inte få någon reaktion så skulle jag inte rida den hästen mer och jag skulle definitivt inte ha köpt en sådan trög kuse.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Knapplånar och kommenterar Mariaautos bilder från förra tråden.
Vilket härligt bakbenskliv!

373990_10150401535655748_747485747_8549328_1679062326_n.jpg

377426_10150401544825748_747485747_8549383_675022040_n.jpg
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det måste vara en hoppryttare, dom sadlar alltid framme på öronen :p
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja den var väl i 5 månaden, inte lätt att hålla en sadel på plats då :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

från förra tråden

Halvt kl på den. Ni som säger att hästen måste reagera för skänkeln, använder ni spö för att lära hästen eller hur gör ni? Och hur gör ni med unghästar?

När jag red in min unghäst så började jag med arbete från marken i rundkorall. Att lära honom att gå fram för röstkommandon och stanna för röstkommandon.
Det har jag sen med mig när jag sitter upp och kan kombinera röstkommandon med skänkel, sits och tyglar. Jag lägger till skänkeln samtidigt som jag driver på honom med rösten och det tog inte många gånger innan han förstod att framåtdrivande skänkel betyder just det.
Han är känslig för ljud och idag när jag rider är det sällan jag använder rösten. Och jag har heller aldrig ridit honom med spö.
Tillägger att det är en islandshäst och på våra tävlingar så är det tillåtet att använda rösten.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Min ponny är också dräktig i femte månaden. Inga problem med att hålla sadeln på plats trots diverse tokryck och bockningar. :d

Gäller att ha rätt sadelgjort för en något rund mage bara. :D (och rätt sadel för hästen såklart.)
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Svarar på det du citerat av the_connemara

Tvååringen jag skulle ha ridit nu i höst skulle vi gjort såhär med = Rida ut med van häst. Den vana hästen sätts av i trav när det är lämpligt
och då brukar unghästen följa, dvs samtidigt som den vana hästen börjar trava viftar man med skänklarna så att unghästen kopplar trav med
att skänkeln "buppar" mot magen. Samma sak med bromsen. Man tar i tygeln när den vana hästen börjar bromsa - hästen kopplar snabbt att
tygel betyder broms och skänkel betyder gas.

På banan så var han van vid en piskförare från longeringen, så när vi skulle ta ifrån honom den äldre hästen så skulle vi ha piskförare på banan.
Samtidigt som man använder skänkeln ger piskföraren det kommando man använt för trav vid longering. Samma med skritt/galopp osv.


Med vuxen häst så som min ponny så hade jag piskförare från marken, om hon inte svarade på den lätta hjälpen så dängde jag faktiskt
till med skänkeln en gång rejält samtidigt som piskföraren snärtade i luften med pisk. I början så fick jag göra det 2-3 gånger i början av
varje pass innan hon kopplade skänkel med att gå fram. För att sedan så småning om bli 1 gång per pass och sedan ingen alls. Må låta
lite grymt men tusen gånger bättra än att gnaga med skänkeln 30 gånger per långsida.

Jag är "för lat" för att "bära" runt hästen med skänkeln för att den ska trava, det ska räcka med sätet och det var det jag strävade efter när jag red
även om jag inte var/är tillräckligt duktig för att klara av det... Markne ridning kallar vi det här. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Får väl jag börja då...igår var en superdag träningsmässigt!:banana: Grå har känts bra i några dagar nu, sådär loss o framför skänkeln hela tiden istället för bitvis. Så vi fick prova på byten från förvänd på volten o jädrar i havet vad det gick bra!!!:bump::bump: Jag är helt förvånad för det är ju inget vi övat nåt vidare på å aldrig på volten men känslan...den var helt :love::love:

Härligt :bump:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Såååå avis att ni kan hålla igång träningen! Vi har så hopplöst underlag just nu:(. Förra veckan gick det att rida hjälpligt på fyrkanten på ena ridbanan. Då gick det dessutom riktigt bra! Men så snöade det, sen regnade det, sen blev det varmt och nu har det fryst på så det är bara is överallt.

Red ut en liten tur i snön i söndagskväll på en pigg ponny:p. Hon är så himla klok dock, när vi skrittade i väg så red vi längs med en liten asfaltsväg förbi ett hus-plötsligt så vräker sig en stor svart hund mot staketet och skäller på oss:eek:. Ponnyn hoppar en meter åt sidan och sen stannar hon och tittar på vad det var för nåt:love:! Mer dramatiskt än så blir det inte:). Men när vi kom till en sträcka vi skulle trava och jag tog tyglarna då blir hon busig och kan småbocka lite, men så fort vi är på sträckan hem och man ger tygel och skrittar så blir hon helt cool igen. Så himla härligt!

Är så otroligt nöjd med ponnyn:love:!!

Asså, Fiorano. Det märks att du inte hade en ponny innan. Det du beskriver är liksom standard om man väljer en välavlad ponny :love:

Jag fick inspiration av diskussionen gällande att rida med eller utan spö.

Jag brukar av ren vana alltid ha spö vid trimmning på banan, inte för att jag direkt behöver det men det hänger alltid med. Så idag beslöt jag mig för att rida utan och inte saknade jag det. Däremot upplevde jag att jag bättre kunde koncentrera mig på korrekt handställning och att ge renodlade hjälper. Med lite snabba övergångar är min tjej direkt med på noterna så jag förstår inte riktigt varför jag alltid haft spö (som jag dessutom alltid har i höger hand oavsett varv :confused:). Det gav mersmak och då det är en känslig individ så finns det för mig ingen anledning att bara ha det där. Svarar hon inte framåt så är det garanterat jag som gör något fel eller inte är tydlig nog i min hjälpgivning, alltså inte avsaknaden av spöt. Piaff och passage är det långt till än så länge och just nu arbetar vi snarare med att tona ner gången lite grann och inte kvicka på något för att hon ska hinna med mentalt och inte bli spänd och hög i nacken.

Så tack för diskussionen, jag fick en tankeställare till varför jag av ren vana rider med spö.

Intressant! Spec det fetmarkerade håller jag så med om!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Svar till marvin


Det finns ju alltid extrema varianter...;)frågan är vad man ska ha hästen till. Om man har tänkt tävla dressyr skulle jag verkligen rekommendera att man frigör sig från spöberoendet. Men har man inga tävlingsambitioner så är det skit samma.

Men om man har en seg typ som inte tar skänkeln men som man vill lära så skulle jag ha spö till att börja med. Först skänkla lätt. Tar den inte det så skulle jag kicka till a la "ponnyspark" och om den inte tar det ge den ett redig rapp på skinkan. Viktigt att man själv är snabb med korrigeringen och superviktigt att verkligen lätta helt på handen och berömma jättemycket när hästen galopperar framåt.

Skulle jag ändå inte få någon reaktion så skulle jag inte rida den hästen mer och jag skulle definitivt inte ha köpt en sådan trög kuse.

*delvis kl*

Marvin, jag tror inte Räkan platsade in på någon normal beskrivning av en häst :love:

Kanske skulle lockat med morot eller något?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Angående spö och sporrdebatten kan jag ju tillägga att jag troligtvis mest hade haft spöet på sargen om jag ridit i ett ridhus (vilket jag inte gjort på 2 år :eek:) Men det blir lite jobbigt att hoppa av pålle för att hämta spöt på marken hela tiden så då får det helt enkelt vara i handen. :angel:

Sporrar rider jag alltid med. Dock används de väldigt sällan. Jag försöker lära in att Danne ska kunna gå enbart på vikthjälper iom att jag har dagar då jag inte alls kan använda mina skänklar (dumt om pålle måste ha dem då). Ska jag på en bra dag använda mig utav nedre delen av skänkeln så måste jag ha en sporre annars når jag inte fram. Mitt knä släpper nämligen så det är en rörelse som inte riktigt funkar för mig. Har dock lite längre kulsporrar (heter det så?) så absolut inget skarpt.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Asså, Fiorano. Det märks att du inte hade en ponny innan. Det du beskriver är liksom standard om man väljer en välavlad ponny :love:

Jamen det är ju verkligen en helt ny värld:D!!Det är så otroligt skönt att sitta på en häst som inte har ett smått hysteriskt flyktbeteende men ändå har den udd och energi som behövs i ridningen. Hon är en gedigen pärla lilla Barbiehästen:love:!

*kl*

Har ni alla sett nyheten på Ridsport om cupen i msv (artikel). Låter som om vi har en och annan ryttare här på Buke som skulle kunna vara med där:). Superkul att det skapas en cup för ambitiösa hobbyryttare:bow:!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Bellman att det kommer bli för ambitiösa hobbyryttare, dom 10 bästa ryttarna står det vilket innebär att det blir dom som har flera hästar som kommer gynnas. En vanlig hobbyryttare med en häst kommer inte ha en suck i denna cupen vilket blir tråkigt. Det borde vara de 10 bästa ekipagen på x-antal starter som går vidare till final. Med detta upplägget kommer det bara leda till att folk tävlar ihjäl sina hästar ännu mer för att ha en chans! Me not like :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jo, tänkte på det också (och har skrivit ett inlägg om det på Ridsport-men det har inte godkänts än). Redan får ju inte ryttarna har startat i högre klass vilket är bra, men det hade varit ännu bättre om det hade varit ranking som i världscupen. Så de tio bästa ekipagen hade tagits ut till finalen och en ryttare får bara ha med en häst. På något annat sätt vet jag inte hur man ska skija på amatörer och proffs? Det går ju inte att gå efter vad hästen kostade eller taxerad inkomst...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 140
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
269
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 473
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp