Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Knapplån...

Om hästen blir supermaxad kan du ju låta hästen ha lite längre hovar vid mätningen så det blir hästmåttad?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Varför då??? Man får ju tävla Dponny bland stora hästar?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Fast om man har en D-ponny som blir maxad så tycker jag att man ska söka reda på en duktig ponnyryttare efter att den är utbildad o klar. Då kommer ponnyn mest till sin rätt bland likasinnade och ponnyvärlden får en häst som är välutbildad av vuxen. Jag har svårt att förstå varför man ska tävla en ponny bland hästar.

Så om man som vuxen föredrar att rida ponny så tycker du inte att det finns en mening i att vilja tävla? Själv ser jag inte problemet alls (väldigt uppenbarligen), det är ju inte mankhöjden man tävlar med? Och vaddå att "ponnyn kommer till sin rätt bland likasinnade"?? Jag är rätt säker på att ponnyn skiter i om den tävlas bland stora hästar eller bland andra ponnier faktiskt. Liksom att hästar inte läser dressyrprptokoll-det sitter i våra huvud-inte deras.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag förstår Novas resonemang, och kan tycka att det är synd när fina ponnysar tävlar bland stora hästar och inte har en chans mot "storklivarna" men som förmodligen hade gjort sig riktigt bra på ponnybanorna.

Men att vuxna utbildar ponnysar och introducerar dem i tävlingsvärlden är toppen!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag förstår Novas resonemang, och kan tycka att det är synd när fina ponnysar tävlar bland stora hästar och inte har en chans mot "storklivarna" men som förmodligen hade gjort sig riktigt bra på ponnybanorna.

Men att vuxna utbildar ponnysar och introducerar dem i tävlingsvärlden är toppen!

Men vad spelar det för roll egentligen? För ponnyn kan det ju kvitta och bara för att ryttaren är vuxen varför ska inte den få rida en bra ponny och tävla? Ryttaren kanske inte har pengar att köpa en likvärdig storhäst, eller är för liten för att rida storhäst osv.

Nej, jag köper det inte alls. Hästar bryr sig inte om tävlingsresultat-det är vi som gör det.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Självklart bryr sig inte hästarna om resultaten, menade mer att så bra och välutbildade ponnysar som går MsvC-MsvB bland storhästar hade varit perfekta tävlingsindivider till barn.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Men vad spelar det för roll egentligen? För ponnyn kan det ju kvitta och bara för att ryttaren är vuxen varför ska inte den få rida en bra ponny och tävla? Ryttaren kanske inte har pengar att köpa en likvärdig storhäst, eller är för liten för att rida storhäst osv.

Nej, jag köper det inte alls. Hästar bryr sig inte om tävlingsresultat-det är vi som gör det.

Men hur tänker du nu? Man avlar/köper ju inte ponnyer för att tävla dom i hästklasser?? Det mest vanliga är ju att den överåriga ryttaren fortsätter tävla sin ponny bland stora hästar, inte att en överårig ryttare köper en ponny för att tävla bland stora hästar?? Då kan man ju lika gärna köpa en 153 häst om man vill ha en liten att rida, dessutom är dom är BETYDLIGT billigare än fina D-ponnyer.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Fast nu feltolkade du mitt inlägg.:) Jag menade att det finns inte så många BRA ponnyer som är VÄL utbildade av vuxna så det är synd att blåsa några ponnybarn på en sån ponny bara för att behålla den själv. Stora hästar finns i parti o minut o mindre bra ponnyer med men en D-ponny med korrekt höjd, bra gångarter o utbildad dom växer inte på träd o borde komma ponnysporten till del.

Förstår du nu? Har inget att göra med att man som vuxen väljer att tävla ponny.

Jag vurmar för ponnysporten o för att barnen ska ha ponnyer som är välridna utan att vara för "eldiga". Tycker att barn lär sig att rida på ett bra sätt på en "lagom" ponny, en sån som din Fiorano, som är pigg o glad men ändå sansad. Jag har ju en sån i mitt stall som är en kanon allround ponny, tävlas både i dressyr o hopp med framgång av 17-åring. Jag rider den med jämna mellanrum o hjälper tösen därmellan.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Jag fick ändan ur soffan o gav mig ut på 5-åringen i stormen o regnet!:D Alla borde få äga en sån 5-åring som jag har...hon har inte gått så mycket de sista 2 veckorna så hon var pigg o glad men inget bus o inga dumheter! Sååå snäll!:love:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nej visst avlar man inte ponnier för att de ska gå bland stora hästar, det säger jag inget om. Men jag ser inte något problem med att dom gör det. Kan ju finnas flera olika anledningar att vuxen tävlar ponny. man gillar kanske just den rasen eller helt enkelt bara vill rida ponny. Om man vill ha en viss ras är det kanske inte mankhöjden som spelar störst roll när man väljer häst.

Själv kommer jag troligen aldrig ha en egen stor häst igen. Är väldigt förtjust i ponnisarnas bättre psyke. Men det betyder verkligen inte att jag inte vill tävla!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jo, förstår vad du menar. Men jag kommer inte tycka synd om nåt barn för att jag sitter och rider på en bra ponny:p. Jag fick ingen ponny alls när jag var i ponnyålder, och den tiden tar jag igen nu;).
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja jag blåser i alla fall inget ponnybarn på en ponny, inget av ponnybarnen som provred för att bli tävlingsryttare ville
ha henne. :o Då hon antingen drog i traven/galoppen eller så tvärvägrade hon att röra sig snabbare än skritt.

Hennes eventuella avkomma kommer jag blåsa ponnybarnen på dock. :d
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Förstår jag, en Stella bebis vill man väl inte sälja i första taget :D

Min häst har jag fött upp själv så det är inte bara att sälja hur som helst, man får ju extra mkt känslor för sin egen uppfödning också. Han stannade upp i växten efter en lång boxvila så det ser ut som han kan bli liten...
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

En eventuell Stellabebis vill jag verkligen behålla.

Vem vet, det kanske inte ens blir en ponny eller så blir den pytteliten alá c-ponny. :eek: Tur att jag har en liten
väninna på 155 cm vars sto på 168 cm är dräktigt med Johnson som ser ut att lämna stort. Hon tyckte att vi kunde
byta under inridningen. :d Inte mig emot, desto större häst, ju långsammare brukar det gå när det väl händer något.
Ponnyer är det andra saker med.

Kan tänka mig, precis som du skriver, att det är något extra speciellt med en häst som är ens egna uppfödning,
du ägde väl både mor och far till avkomman också? Hur går det med den lilla avkomman? Finns det någon film på honom? :)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Själv tycker jag att man skall ha en ny grupp ute på tävlingarna.. ponnyklass för vuxna ryttare
På så sätt slipper vi vuxna tävla ute blannd barnen=)

det finns sååå många korta ryttare på 155 varfö skall man då behöva köpa en häst på170 bara för att vara med ute böand stora hästarnas klasser??

Nä då skall man kunna få tävla sin ponny livet ut och vinna både sm och vm och hela faderuttanlej=)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Vuxna får ju inte tävla bland barnen iaf eftersom det är 18års gräns på ponnytävlingar.

Jag har en liten (154cm) häst som jag tävlar, så inte behöver man någon 170cm häst. Dessutom så är det svårare att hitta en ponny med kapacitet för högre klasser än en liten häst, har ponnyn kapacitet så får man betala enorma pengar medans en häst under 160cm är "billig" i jämförelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

tummen på spöet? :eek: Ingen bra handställning.....

om man har en korrekt handställning dvs tummen upp och handleden omvriden korrekt, så hamnar ju spöet "i kroken" på handen, dvs stannar kvar lydigt och avslappnat.

bara att gå och öva :devil:

Jag gillar inte heller att hålla i spön. Jag tycker det blir för tjockt helt enkelt..jag vill helst ha så lite som möjligt i handen...jag brukar hålla i själva spöet istället och inte alls i handtaget. Eller så rider jag utan spö...

Jag håller också längre ned på spöet, därav att jag vill lägga tummen uppepå kanske? Tycker inte det blir varken stadigt eller någon balans att tala om ifall man håller längst upp (testat allt från billiga till svindyra, nu använder jag bara lätta spön). Gör ni det, håller längst upp?

mackan: Jag säger ju att jag inte gillar att ha spö :p Kan dessutom inte stänga handen ordentligt med spö, då skulle det ju peka rätt ner i bogen på hästen typ, nu måste jag lägga omkull handen lite för att det ska kunna ligga utanpå låret sas?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag ska sluta läsa den här tråden. Jag hade gärna sluppit veta att det inte är ok att vika spöhanden. Trodde det var OK :devil:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Fast det är väl bara att skaffa en hästlicens istället för ponny eller nått i den stilen och sen ge sig ut att tävla mot vuxna, dock då mot storhäst, men det är väl alternativet som bjuds.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 159
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
276
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 484
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp