Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

jupp, sadeln passar bra, men den gled fram efter bockningarna. Vi lade den tillrätta men tydligen inte tillräckligt för den gled rätt snabbt fram igen efter ytterligare bocksprång. Hon är ju lite rund nu :)

Ne, ingen hoppryttare, hon har tävlat SM 2 ggr i dressyr, men däremot hoppar hon gärna ändå :)

Tack för de fina kommentarerna! Jag är jättenöjd med tanke på hur lite hon har gjort sen ett år tillbaka. Med lite mer muskler sen så blir det ännu bättre! :)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Man lägger väl ner spöhanden för att kunna hålla det överhuvudtaget? Eller det gör jag iaf :p
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jamen det är ju verkligen en helt ny värld:D!!Det är så otroligt skönt att sitta på en häst som inte har ett smått hysteriskt flyktbeteende men ändå har den udd och energi som behövs i ridningen. Hon är en gedigen pärla lilla Barbiehästen:love:!

Jag kan inte mer än säga välkommen :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag tycker inte nödvändigtvis att spöet förstör handställningen. Dock blir det betydligt lättare att hålla händerna korrekt utan spö. Det handlar nog om träning och hur man håller i spöet.

Om jag inte "håller" i spöet utan mer bara låter det "ligga" i handen, man får definitivt inte ha tummen på det, så fungerar det faktiskt.:)

(och ja, jag var även spövägrare tidigare, då jag tyckte det var svårt att rida ordentligt med spöet... Men tidigare hästägaren har "tränat" mig:angel:)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag kan inte ens hålla spöet vettig i högerhanden (mao är jag petnoga med att nya ryttare ska hålla spöet lika mycket i båda händerna, jag fick lov att hålla det i vänter hand alla år och se på mig nu :eek:). Och jag brukar hålla tummen på spöet. Hur gör man annars :o Känns som att det ska trilla igenom handen annars, suck :p

Jag letade efter en bild men det är klart ingen zoomar in händerna i ett halvmörkt ridhus när man kan ta helbilder :p

Jag hoppas dock min sjukgymnast ska lösa precis ALLA mina ridproblem, efterom hela min högersida är knäpp så måste ju även högerhanden lära sig bli spöhand om resten fixas, eller hur :idea:

Jag orkar dock sällan rida med spö öht nu för tiden, annat än på träning. Tar en liten kvist för fram/avskrittning bara, där ponnylatheten syns som bäst :devil:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Då har jag sagt upp kontraktet på den prickiga hosthästen och står med ens helt utan fyrbening. Vad gör man när man är totalt hästlös egentligen? Det skall förvisso bli skönt att ta en paus från alla stallsorger men vad gör man med alla prylar - och med all ledig tid? Gömmer ridbyxorna i en resväska på vinden och skaffar en personlig tränare på gymmet? :eek:

(Jag har visserligen en surdeg där hemma som står och bubblar men det räknas ju knappast som ett husdjur.)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

jag hade definitivt annammat gymmet och sett det som en underbar möjlighet under en period att förbättra min kondition och hälsa. Parat med det hade jag sett till att få rida någon annans häst ett par dagar i veckan över vintern. Perfekt tid att inte ha egen häst! :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

tummen på spöet? :eek: Ingen bra handställning.....

om man har en korrekt handställning dvs tummen upp och handleden omvriden korrekt, så hamnar ju spöet "i kroken" på handen, dvs stannar kvar lydigt och avslappnat.

bara att gå och öva :devil:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag kan inte heller hålla dressyrspö ordentligt. Tummen på spöhanden hamnar inte lika mycket överst som på den andra handen utan blir mer cykelstyre.

Jag gillar inte heller att hålla i spön. Jag tycker det blir för tjockt helt enkelt..jag vill helst ha så lite som möjligt i handen...jag brukar hålla i själva spöet istället och inte alls i handtaget. Eller så rider jag utan spö...
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja det skall onekligen bli skönt att inte cykla en timme på ishala vägar i mörker utan belysning i jobbig trafik. :D Jag tror nästan att jag skall ta ett par privatpass med yogainstruktören och sedan köra järnet med en bättre och smidigare sits som mål. Tänk vad kul det skulle vara att sätta sig på en häst framemot våren och kunna sitta still i sadeln utan säkerhetsbälte. :idea:

Jag fick ett infall och slängde ut alla mina vardagsridbyxor och gamla stallsaker på Craigslist (amerikanska Blocket) i samma veva som jag sade upp hästkontraktet och fick napp på en gång; i eftermiddag kommer det en tant och ger mig en massa pengar för saker som jag själv nästan har skämts över att rida runt i. Tjoho!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag fick ett infall och slängde ut alla mina vardagsridbyxor och gamla stallsaker på Craigslist (amerikanska Blocket) i samma veva som jag sade upp hästkontraktet och fick napp på en gång; i eftermiddag kommer det en tant och ger mig en massa pengar för saker som jag själv nästan har skämts över att rida runt i. Tjoho!

Det låter ju fantastiskt! :idea: Är efterfrågan stor? Skulle man kunna tänkas starta en exportindustri? Jag har massor av saker som jag skäms över att rida runt i :angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Kanske det! Jag fick $25 för ett par oskodda, noppriga skräpridbyxor från Hööks med minst tre år på nacken och åtminstone två icke osynliga hål.

Kanske var det hålen hon betalade för? Ut och klipp sönder era ridbyxor och skicka dem till USA! :idea:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

knapplån

Finns det några här, vuxna ryttare, som tävlar D-ponny bland stora hästar i dressyr? Hur går det för er? Har en häst hemma som ev. kommer bli maxad D-ponny..
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag har sett en del ekipage som det gått riktigt bra för! Så länge ekipaget är proportionerligt i alla fall. :)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Här i krokarna finns ett ekipage som så långt jag vet iaf tagit placeringar i MSVC, så nog går det :)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Fast om man har en D-ponny som blir maxad så tycker jag att man ska söka reda på en duktig ponnyryttare efter att den är utbildad o klar. Då kommer ponnyn mest till sin rätt bland likasinnade och ponnyvärlden får en häst som är välutbildad av vuxen. Jag har svårt att förstå varför man ska tävla en ponny bland hästar.

KL

Idag blåser det storm o piskar ruskregn på fönstret. Jag sitter o åmar mig för jag vill inte rida i detta väder men det är väl bara att masa sig ut....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
276
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 484
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp