Bukefalos 28 år!

Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

tack så mycket :o
Hoppas också att hon är ok, hon känns väldigt fin nu (och idag kom bakbenet upp utan att hon ryckte tillbaka det!) -idag var hon inte övertaggad utan kunde faktiskt vänta in hjälperna idag och då blir hon så fin :love: den stora killen var också fin idag så idag är jag väldigt nöjd med båda pållarna ^____^
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

... Vad gör man åt dom hästar som tycker att det är alldeles jätte-tok-super-megaroligt att tävla dressyr? :o:angel:

Stildstudie på hur man plockar så lite poäng som möjligt i ett galopprogram MSVC (inkl. ponnyrusning). Vi skäms, fast han vet att jag älskar honom ändå :D

http://www.videofy.me/x9a0pstu/702095
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Haha, det är väl skönt när de har roligt. Tänk den dagen allt det där går att kanalisera åt rätt håll -då blir det helgrymt!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Vad göra? Hahaha, du ska väl bara le och vara glad åt en så härlig och energisk häst som trivs med livet. Han är urläcker och klart charmig!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Knapplån


Min lilla pålle, så duktig hon är jag är helt mållös, inte många gånger i mitt liv jag är de men igår vart jag de.
Har min häst på träning för min tränare och hon har varit de nu i 1 vecka.I går kom jag för att titta pånär hon red och fick en shock..
En bra shock:D

Min häst gick i en swungande trav hon gjorde passage och piaffer på löpande band. Ja hon har ju ingen ork hon blir trött fort men det är bara för hon inte har alla musklerna än. Så hon orkar bara några steg här och där men ändå.
Galoppen var supersamlad och galoppiruetterna ligger inte långt bort i framtiden. Inom 1 år kanske man kan börja med dom.

Tänk för några år sedan kunde hon knappt gå rent i traven och idag är vi här... Kunde jag aldrig tro om min lilla isis.


Jag svävar på moln just nu.


Nu jäller de bara att hon blir stadigare och mer musklad så hon orkar mer, men rom byggdes ju inte på en dag.De ska Gudarna veta hahah

Vad vi sliter med våra häsatr år ut och år in=)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det låter ju helt fantastiskt Niela! Jag har faktiskt aldrig sett en islänning göra passage o piaff, har du nån film på det?

KL

Cashmir: förutom buset var ju uppvisningen toppen!:love: Han är verkligen fin din häst.:bow:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

min blir ju 16 och är typ så där... han ger för mycket, för många egna initiativ, hans matte sitter hellre och halar in halsen då. man är SJUKT glad och tacksam för det är få hästar man får rida i sitt liv som ger ALLT på banan.

för övrigt är min häst konvalecent, hoppas att det ska läka fort.
han har blivit sparkad (?) i huvet, mot käken, hade ut veterinär i lördags kväll (såklart) för att kolla att inga tänder var krossade eller så, han hade stora svårigheter att äta och man vill ju gärna veta hur det ligger till innan man ger sig ut med släp och helvete i det här vädret, jag trodde ju självklart att han krossat sju tänder eller nånting sånt.
så nu är det metacam i 10 dagar och hoppas att baseballsvullnaden går ner, att det inte bildas någon böld (för då blir jag sjukt deprimerad) och att man iaf kan stoppa på ett hack ganska omgående... samt att jag typ hittar mitt snygga hack jag har haft.

är inte ens förvånad men den har tagit jävla lång tid innan den här hästen haft en konstig åkomma som resten av mina pojkar!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Min kompis har en gammal dressyrhäst på 24 år, som pensionerades p g a atrtit för några år sedan. Men det vantrivdes han med så till den grad att han slutade nästan äta. Nu rider hon igen (bara försiktigt), men han dansar ut från stallbacken varje gång, med nacken i krum och svansen högt och tycker att det är toppen att vara riden igen. Små krumsprång i galoppfattningarna blir det också. Härligt att se. Somliga åldras visst inte. Han ser ut som Cashmirs häst, med glimten i ögat.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Härligt att ha en häst som ger så mycket. Hon var väl inte jätte utbildad när du fick henne?
Är tanken att du ska ha hästen för eget bruk eller sälja?
Finns det någon möjlighet att jag med kan få se film?
Låter ur coolt. Har nog bara sett långbenta halvblodspållar göra det.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Härligt att ha en häst som ger så mycket. Hon var väl inte jätte utbildad när du fick henne?
Är tanken att du ska ha hästen för eget bruk eller sälja?
Finns det någon möjlighet att jag med kan få se film?
Låter ur coolt. Har nog bara sett långbenta halvblodspållar göra det.

jag köpte henne som 3 åring, idag är hon 9, då var hon dräktig och helt ohanterad så mjaaaaoo hon kunde ingenting då.:D
Tanken är att ha henne för eget bruk, vi tävlar i töltgrenar och de går bra, tänkte väl starta lite hopp och dressyr 2013 Mest för skojs skull!

Jag har en filmsnutt men du får skicka ett PM till mig så får du se filmen där.:)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag har en filmsnutt men du får skicka ett PM till mig så får du se filmen där.:)

Kan du inte lägga upp filmen? Enklare än om alla som är inne på tråden ska skicka PM. Nu har du ju berättat om hur mycket hon har utvecklats, och alla är nyfikna på att se en islänning göra passagen. :bow:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Kan du inte lägga upp filmen? Enklare än om alla som är inne på tråden ska skicka PM. Nu har du ju berättat om hur mycket hon har utvecklats, och alla är nyfikna på att se en islänning göra passagen. :bow:




Tyvärr, lägger inte ur bilder å filmer offentligt, å här rider inte jag dessutom så vill inte lägga ut här då.:).
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Tack till er som tycker att han är fin (trots allt) :love:

Fy på er som skriver att det finns hästar på 15 år och uppåt som fortfarande håller på så haha! Jag försöker övertyga mig om att vid årsskiftet så blir han 7 år, det är vuxen ålder = slutbusat :angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Haha, han e ju bara för go den där hästen! :love: Han får gärna berätta för min medishäst om hur roligt det är att tävla :angel: ;)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Breccia, jag vill inte måla faan på väggen på nåt sätt men en ponny jag känner blev sparkad så för många år sen, de åkte in o röntgade efter ett par dgr, hade förstås ute veterinär direkt när det hände, och det var en spricka i kindbenet. Tog låååång tid på klinik innan han fick komma hem o hade väldigt svårt att äta en lång period.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

sssssccchhhh! ska be min andra vet. kolla eller känna lite på torsdag när det är vaccinering, min äter utan problem nu och är oförskämt pigg och glad iaf, så jag hoppas på det bästa. det känns som att det borde vara svårare att äta, det var det när svullnaden var som värst men hans allmänstatus är tiptop just nu. kan iofs vara metacamet, fast så bra vete fan om jag faktiskt tror att det fungerar.

lalala...
"Frakturer orsakade av slag mot käken - inte helt ovanligt efter slagsmål i hagen eller omkullridningar där hästen fått ett slag mot tandraden. Upptäcks ofta långt senare, vid noggrann inspektion eller då hästen redan fått rotböld och börjar få symtom av detta"
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Du ska inte röntga för säkerhets skull?

Men det kan ju dina veterinärer avgöra å andra sidan. Inte kul med såna skador,men det måste inte heller bli det värsta!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

jag låter min ordinarie veterinär kolla på torsdag hur som och pratar med henne. har mycket mer förtroende för henne än den som kom i lördags :angel: men någonstans måste man börja.

fast med tanke på att det är min häst och mig det gäller, jag åkte var tredje/fjärde vecka i ett år med en av hästarna till Ultuna utan att hitta något (bara massa behandlingar för att se om han kunde arbeta som han skulle) och fick sen ta bort honom akut för han kunde knappt gå, stå, ligga, äta, röra sig och fick en tre sidor lång datorskriven obduktionsrapport... så jo, det är säkert piss :p
(nej jag tror faktiskt inte det men jag ska självklart rådfråga min huvudsakliga veterinär, det hade jag tänkt göra hur som helst, det som är bra är ändå att allmänstatusen på hästen är bra osv)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 177
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
282
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 523
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp