Bukefalos 28 år!

Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Låter ju super=)
Då kan ju jag tävla samtidigt som en ung tjej under 15 vill tävla lite hoppning/dressyr på ponnynivå.

Bra regel måste jag säga. och är man 12 år och duktig och klarar av att "spöa" vuxenryttarena i typ msv så varför ska amn inte få tävla??=)

Igentligen=)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Som jag ser det så skulle olycksrisken, och ffa risken för svåra olyckor öka om det hade blivit som tänkt.

En B-ponny måste stoppa upp på en framridning, dessutom där vuxenryttare har sin ben och möjligtvis får en lårkaka av en spark på samma nivå finns B-ponnyryttarens huvud.

Om nu någon hade valt att starta där.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Låter ju super=)
Då kan ju jag tävla samtidigt som en ung tjej under 15 vill tävla lite hoppning/dressyr på ponnynivå.

Bra regel måste jag säga. och är man 12 år och duktig och klarar av att "spöa" vuxenryttarena i typ msv så varför ska amn inte få tävla??=)

Igentligen=)

Är man 12 år och spöar Msv ryttare är man ett ämne för ponny EM , då tror ju knappast jag att man vill harva omkring på regionala Msv tävlingar för häst.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Låter ju super=)
Då kan ju jag tävla samtidigt som en ung tjej under 15 vill tävla lite hoppning/dressyr på ponnynivå.

Bra regel måste jag säga. och är man 12 år och duktig och klarar av att "spöa" vuxenryttarena i typ msv så varför ska amn inte få tävla??=)

Igentligen=)

Finns nog ingen 12-åring som kan spöa en vuxen ryttare i en MSV. Det är helt olika svårighetsgrader i klasser beroende på vilken ålderskategori man som ryttare tävlar i. Det som är MSV skiftar rejält om man är Junior/Young Rider/Senior. Men det är klart, får var o en rida på sin nivå och det räknas lika så kan säkert en 12-åring vinna p g a den betydligt enklare svårighetsgraden som denne skulle få rida på.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Låter ju super=)

Bra regel måste jag säga. och är man 12 år och duktig och klarar av att "spöa" vuxenryttarena i typ msv så varför ska amn inte få tävla??=)

Igentligen=)

Tolvåringen får givetvis tävla bland vuxna om denne rider på en häst. Om det är ponny och man håller sån kvalitet, så föredrar man säkert att tävla mot jämnåriga på ponny och ha möjlighet att rida cuper, championat och SM just för ponnyryttare. Det är alltså ingen fördel att rida bland hästar på den nivån, om man har ponnyåldern inne.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Finns nog ingen 12-åring som kan spöa en vuxen ryttare i en MSV. Det är helt olika svårighetsgrader i klasser beroende på vilken ålderskategori man som ryttare tävlar i. Det som är MSV skiftar rejält om man är Junior/Young Rider/Senior. Men det är klart, får var o en rida på sin nivå och det räknas lika så kan säkert en 12-åring vinna p g a den betydligt enklare svårighetsgraden som denne skulle få rida på.

Det finns det säkert. Jag har sett en fjortonåring ge "dressyrtanterna" smörj i MSV:B-klasser av god standard.
Men jag förstår inte vad du menar med att det skulle bedömas olika för att det är olika ålder på ryttarna? I en vanlig MSV-klass bedömer domarna alla ekipage utifrån samma mall. Dom väger inte in ryttarens ålder. Så det finns ingen "enklare svårighetsgrad" för Juniorer i bedömningen. Klasser för enbart Junior/YR/Senior är tyvärr mycket ovanligt.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Är man 12 år och spöar Msv ryttare är man ett ämne för ponny EM , då tror ju knappast jag att man vill harva omkring på regionala Msv tävlingar för häst.
Nu tog ju jag bara upp ett ex, men de framgick tydligen inte, och nej jag var inte blodigt allvarlig i meningen som tydligen inte framgick heller:grin:

Jag tror inte heller det kommer hända men det KAN hända lite mer så jag tänkte;)

Jag tycker det är super att man kan starta en ponny i olika klasser, att typ mor och dotter kan ha kul med sin maxade D-ponny tillsammans.
Dottern tävlar som du säger Ponny EM och mamman msv hos stora hästar, ist för att behöva köpa 2 hästar. För de finns ju de som är vuxna och är bara 150-155 cm långa och inte ritkigt känner att en stor häst är vad man vill ha.

Så jag skulle även önska vuxenklasser för ponny.
Men tror inte tomten kommer komma med denna fina pressent på bra många år, typ aldrig haha


Ja jag ska iallafall tävla med min ponny i dressyr och hoppning och på normala höjder i hoppningen kommer de nog gå super. Klart att jag inte kan stälal upp i OS.Fast å andra sidan är det inte själva tanken heller utan att bara få komma ut och ha skoj på typ 50-70 cm hinderbanor.

I dressyren vet jag inte vi börjar på LC och jobbar oss uppåt så får vi se vart vi slutar.:D
I tölttävlingarna är det samma vi startar p åde lättaste och jobbar oss uppåt så får vi se vart vi slutar=)

Jag är ju sådär tråkig så jag tävlar inte mot andra utan mot mig själv=)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det finns det säkert. Jag har sett en fjortonåring ge "dressyrtanterna" smörj i MSV:B-klasser av god standard.
Men jag förstår inte vad du menar med att det skulle bedömas olika för att det är olika ålder på ryttarna? I en vanlig MSV-klass bedömer domarna alla ekipage utifrån samma mall. Dom väger inte in ryttarens ålder. Så det finns ingen "enklare svårighetsgrad" för Juniorer i bedömningen. Klasser för enbart Junior/YR/Senior är tyvärr mycket ovanligt.

Hoppas verkligen ionte åldern spelar in, för jag menar om jag som 30 tävlar mot en som är 50 kommer jag aldrig vinna bara för jag är yngre och ska då automatiskt vara sämre då eller ???
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Tolvåringen får givetvis tävla bland vuxna om denne rider på en häst. Om det är ponny och man håller sån kvalitet, så föredrar man säkert att tävla mot jämnåriga på ponny och ha möjlighet att rida cuper, championat och SM just för ponnyryttare. Det är alltså ingen fördel att rida bland hästar på den nivån, om man har ponnyåldern inne.



Nä det förstår jag men nu var det ju bara ett ex jag slog fram ur toma intet. De själva huvudspiken i allt var att få fram att åldern inom ridsporten inte alla gånger avgör hur duktig du är.

Utan att en 12 åring KAN spöa en 40 åring om 12 åringen nu skulel vilja överbevisa detta genom att starta en vuxenklass.
Sen att 12 åringen inte sitter och harvar ute hos oss "gamlingar" till vardags förstår jag:D

Hur kul är de liksom?? haha
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Knapplån


Nu påsöndag är det sista dagen som min häst är på träning, och då skall jag åka och filma och ta bilder igen. Ska bli spännande och se vad som hänt på 1 vecka till.

Trolligen är hon mer stabil och jämn i gångarterna och fåt tlite mer muskler kan amn ju hoppas. Halsen börjar bli riktigt fin samt ryggen.

Är så glad att ryggen äntligen är tillbaks.Efter den nya sadeln som förstörde musklerna totalt i våras:crazy:
(den lämnades tillbaks):)

Men på bara 1 månad förstörde den massa muskler och hästen fick massa spänningar.
Tur man gick på magkänslan att nåt var fel till slut trots att sadelprovaren var ut 2 ggr och envisades med att den passade superbra.


Men ialalfall nu är de problemet äntligen borta, sen ska hästen faktiskt få 2 veckors vila för nu har hon gått riktigt hårt och behöver vila musklerna.
2 veckors vila med en massa massage och mys.Vem säger nej till de?:D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Trolligen är hon mer stabil och jämn i gångarterna och fåt tlite mer muskler kan amn ju hoppas. Halsen börjar bli riktigt fin samt ryggen.

Är så glad att ryggen äntligen är tillbaks.Efter den nya sadeln som förstörde musklerna totalt i våras:crazy:
(den lämnades tillbaks):)

Ja det måste vara härligt när allt går åt rätt håll men ärligt så tycker jag din tränare som har hästen spänner bågen alldeles för mycket om det är som du beskriver, sådana problem med ryggen,så nyss,och inte på långa vägar där i utbildningen vare sig innan eller nu, och om man ser hur hästen går på tuben, så är det i mina ögon vanskligt att sitta med supersamlad galopp och trampa i piaff o passage. Vanskligt och inte till godo för hästen.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag tycker det är super att man kan starta en ponny i olika klasser, att typ mor och dotter kan ha kul med sin maxade D-ponny tillsammans.
Dottern tävlar som du säger Ponny EM och mamman msv hos stora hästar, ist för att behöva köpa 2 hästar. För de finns ju de som är vuxna och är bara 150-155 cm långa och inte ritkigt känner att en stor häst är vad man vill ha.

Just det scenariot är nog ganska osannolikt, en EM ponny slits nog inte på i lättare klasser för stora hästar.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Men jag förstår inte vad du menar med att det skulle bedömas olika för att det är olika ålder på ryttarna? Klasser för enbart Junior/YR/Senior är tyvärr mycket ovanligt.

Missförstår du alla kryddans inlägg med flit? För om du är dressyrryttare så borde du nog ha hört talas om:
FEI inledande program MSV B för juniorer
FEI inledande program MSVA för Unga ryttare

osv osv...
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jo, jag har faktiskt hört talas om dessa program. ;) Om du visste hur sällan dessa förekommer utskrivna enbart för resp. åldersgrupp. I stort sett bara i olika cup-sammanhang, och då startar ju inte "tanterna" i samma klass. Vad jag menade (som en fortsättning på Nielas kommentar) var att domarna inte väger in åldern på ryttaren i sin bedömning. Det är väl lite det som är tjusningen med sporten: att kön, ålder, yrke etc inte spelar nån roll, utan vi tävlar alla mot varandra på lika villkor.
Jag är inte ute efter att "missförstå" någon, men meningen; "Finns nog ingen 12-åring som kan spöa en vuxen ryttare i en MSV." kändes lite nedlåtande. Jag har sett så många väldigt unga ryttare som är superduktiga (både på ponny och häst) samtidigt som man ser många tävlande vuxna som år efter år aldrig höjer sina procent. Det har blivit lite skillnad nu, med de nya kvalreglerna.
Men för att återgå till ämnet: att ponny kan starta både ponny- och häst-tävlingar parallellt, måste ju vara en fördel i många sammanhang. Sen är det en annan fråga hur många ställer sig till det i de distrikt där starttillfällena är begränsade.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nu hänger jag inte med. Min tränare har inget med ryggen att göra. Sadeln som förstörde ryggen är väck för över 6 månader sean och jag har nu min gamla sadeln.

Det är tack vare min tränare som ryggen nu äntligen är bra så där tar du fel, men de är ju lätt gjort=)

Jag litar fullt ut på min tränare som har utbildat många hästar i många år, men du får såklart tycka vad du vill- Och det respekterar jag fullt ut.Vi har helt enkelt olika åsikter bara:laugh:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

*delvis kl*

Känner mig lite smått förvirrad av alla inlägg om ponny på hästtävling här nu...

Är det inte så att barn fortfarande tävlar ponnyn som ponny upp till 18 år? Men vuxen (överårig) kan samtidigt tävla den bland hästar.

Alltså inte att barn kommer att sitta och rida sin ponny på storhästtävlingar.

Vuxna har ju alltid kunnat tävla ponny bland stora hästar, men med hästlicens.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

I dressyren vet jag inte vi börjar på LC och jobbar oss uppåt så får vi se vart vi slutar.:D
I tölttävlingarna är det samma vi startar p åde lättaste och jobbar oss uppåt så får vi se vart vi slutar=)

Då måste jag fråga varför tränaren sitter och trycker på hästen i "piaff och passage" om den inte är utbildad för att starta mer än LC?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

*delvis kl*

Känner mig lite smått förvirrad av alla inlägg om ponny på hästtävling här nu...

Är det inte så att barn fortfarande tävlar ponnyn som ponny upp till 18 år? Men vuxen (överårig) kan samtidigt tävla den bland hästar.

Alltså inte att barn kommer att sitta och rida sin ponny på storhästtävlingar.

Vuxna har ju alltid kunnat tävla ponny bland stora hästar, men med hästlicens.

Japp du har förstått det korrekt:). Skillnaden från förr är att ponnyn nu både kan få vara ponny och häst samtidigt. Tidigare krävdes det ett "stadigvarande ryttarbyte" om ponnyn skulle få vara ponny igen efter att ha tävlats som häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
276
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 485
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp