Bukefalos 28 år!

Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Vilken otur! Hoppas din vackra läker snabbt å fint!

*kl*

Är såååå grymt ridsugen!! Har nog inte ridit på 1,5 vecka, pga att pålle inte har snösulor... Hovslagaren kommer i helgen, så det blir inte ridning förrän nästa vecka. Men den som väntar på ngt gott... Har i stället hunnit med att frisera honom lite. :) Och så har jag tid att rensa bland alla mina hästgrejjer, har allt kvar från min kallblodstravare som togs bort i maj. Har dragit mig för att gå igenom alla grejjer, men nu känner jag mig faktiskt redo.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Inga grejer som du vill bli av med som kan passa min kallblodskille? Letar efter benskydd och täcken:angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Klinikbesöket med lilla fröken avklarat.
Hade ingen större lust att lyfta höger bak men när vet fick upp det var det helt lugnt och hon kunde lyfta benet högt upp utan reaktion. Longerades och var fin. Ohalt vid böjprov högt + lågt på alla ben. Gicks igenom kiropraktiskt och var fin i kroppen. Det vi oroat oss en del för har varit den kommande skoningen -hur ska man kunna sko om hon inte vill lyfta benet? och hon måste skos om hon ska "användas", bara på denna veckan har hovarna slitits betydligt (fanns redan nu inte mycket att fästa sömmar i).
Men vi fick skott henne på kliniken, med en liten dos lugnande. Ville inte lyfta benet först men efter ett par försök fick hovis upp benet och när han skulle lyfta det igen efter att ha släppt ner för att hämta skon så lyfte hon benet av bara farten (och gjorde det en gång till sen). Så nu är hon skodd runt om. Måste bara speciellt nämna hur bra hovslagaren var, jättelugn och sedan när han fick upp det jobbiga benet så arbetade han verkligen effektivt för att hon inte skulle "tröttna" så det gick jättebra -tackar vi för!

Nu ska vi ge henne Metacam en vecka och se vad som händer -om hon plötsligt lyfter benet utan problem så har hon ont (men som inte visade sig på böjprov) och då ska vi röntga bak, eftersom vi då har nåt att leta efter. Om hon inte ändras med Metacamen så lutar det väl åt att hon haft ont och minns detta, och då får jag öva på att lyfta benet tills hon slappnar av. Fick även recept på Domosedan att ha till nästa skoning om det behövs. Så kan man genomföra en skoning lugnt och fint -och liksom fasa ut krånglet (ju fler gånger det går bra......)
Ska iallafall rida på och få igång henne ordentligt, ska gå bort i vår klätterbacke och skritta där har jag tänkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

knapplån

Ang ny TR ändring

4. Ponnys rätt att delta i klasser för stora hästar
I dressyr och hoppning, kan ponny med ryttare fr.o.m det år ryttaren fyller 19 år,tävlas som häst samtidigt som den tävlas som ponny med junior.
Då ponnyn tävlas som häst, gäller bestämmelser och kvalifikationsregler för häst. För övriga grenar, se grenspecifikt TR.

Jag som är vuxen, tävlar ponnyer, får jag alltså nu låna ut mina ponnyer till junior för tävling samtidigt som jag tävlar den som storhäst? Jag tyckte jag läste ngnstans att detta enbart gällde inom familjen, men på denna punkt nämns inte att det enbart gäller inom familjen. Kan jag då alltså tex tävla den som storhäst i dressyr och säga att en junior som inte tillhör familjen, också vill tävla den, fast som ponny i dressyr eller hopp? ngn insatt i TR?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag har förstått det som att den ena hlegen kan gå som storhäst med valfri ryttare för att nästa helg gå som ponny med valfri ryttare.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Oki, ja det kan ju va bra att veta exakt vad som gäller. Nu vet jag iof inte om mina ponnyer kommer tävlas av junior, men det är ju givetvis jättebra om den möjligheten finns.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag som är vuxen, tävlar ponnyer, får jag alltså nu låna ut mina ponnyer till junior för tävling samtidigt som jag tävlar den som storhäst? Jag tyckte jag läste ngnstans att detta enbart gällde inom familjen, men på denna punkt nämns inte att det enbart gäller inom familjen.

Ja, du får låna ut och det behöver inte vara inom familjen, en kovändning vad gäller TR som förut var på väg bort från detta tänk delvis av säkerhetsskäl. Nu får helt plötsligt ponnyekipage då med yngre barn vara bland storhäst på framridningen.

Det innebär också att ponnyutbildare kan vässa ponnyn på passande tävling ex dagen före en för barnet viktig tävling. På ett sätt är det bra, men å andra sidan kan det bli så att det nyttjas av de som har råd att leja proffspiloter, sedan kan man undra vad som händer och om det händer något i områden där hästklasser är fulla och lite till, vuxna på ponny o barn på ponny anmäler ju sig på samma villkor till hästklasser.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Så långt har jag inte läst ännu, barn får dom verkligen tävla dom bland dom stora eller hur menar du? dom måste väl ändå fyllt 19?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nej, allt är fritt, finns ingen begränsning förutom då att uppklassningsreglerna såklart även gäller vuxna på ponny o barn på ponny i hästklasser.

Ändå med en liten reservation på sista minuten ändring, men så är sagt hitills.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Så alltså kommer storhästklasserna bombaderas av barn med ponnyer menar du? Låter ju lite konstigt. Ja för då lär man ju inte alls få problem med fulla klasser....
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nog för att det är möjligt för en unge att tävla in ponny bland stora hästar, men vem väljer att göra det och varför? Känns som om det inte riktigt finns ngn poäng med det.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

knapplån

Ang ny TR ändring

4. Ponnys rätt att delta i klasser för stora hästar
I dressyr och hoppning, kan ponny med ryttare fr.o.m det år ryttaren fyller 19 år,tävlas som häst samtidigt som den tävlas som ponny med junior.

Ponny får bara tävlas på hästtävling med ryttare som är 19 år eller äldre så det kommer inte vimla av tolvåringar på ponnyer bland hästarna.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det var lite det jag trodde också att det finns en åldersregel. Men jag är inte så insatt ang junior på ponny. Själv fick jag storhäst när jag var 12 år :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

kl.

Hej dressyrnissar, jag har inte hängt på buke så mycket alls men jag måste bara få uttrycka min saknad av dressyr och hästar. Sålde min tävlingshäst i början av juni och planen var att vi skulle leta efter en ny med mer kapacitet, efter mycket sökande utan att vi hittade rätt så kom livet i vägen och nu är jag i en situation där jag inte kan köpa häst :( Första månaderna kände jag ändå en viss frihet pga har "missat" mycket av vad andra ungdomar gjorts då jag haft häst sedan jag var 15. Nu de senaste månaderna har denna saknat dock växt enormt i styrka.

Jag hjälpte en tjej med en 6åring under en kortare period i höstas, men hästen var rätt outblidad och ganska motvillig till arbete. De senaste månaderna har jag hjälp min tränare med hennes dressyrhästar (som gått msvb/a) lite då och då, och det är jätteroligt(!!) att rida hästar som kan mycket och det gör verkligen min längtan till att ha egen häst igen ännu starkare.

Jag saknar att ha en egen vän att klappa på, att träna med, att rida ut på, att tävla med. Jag saknar allt. Och jag saknar verkligen dressyren också. Jag saknar att knoppa kl halv sex på morgonen, putsa stövlar, att få till det där perfekta ridpasset, den perfekta travökningen, att ha den där riktiga känslan när verkligen allt klickar osv.

Detta blev ganska långt, förlåt men jag behövde få detta ur mig. :(
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Fast inget har ju hindrat att en "proffsryttare" vässat ponnyerna dagen innan en tävling nu heller.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Vad tråkigt för dig. Varför kan du inte köpa häst nu? Du kan inte tänka dig att ändra på kriterierna för en häst, måste det vara en häst med mycket kapacitet? :)

Själv förlorade jag min häst i kolik som hade en otrolig kapacitet och när jag skulle köpa en ny häst insåg jag ganska snart att en så bra häst kan jag inte köpa igen.. köpte en helt annan häst med lite sämre förutsättningar men hon är jättetrevlig, tycker mycket om henne och vi utvecklas tillsammans.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jaaaa :) haha, nu blev jag ridsugen -synd att man måste åka och jobba :p
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det var lite det jag trodde också att det finns en åldersregel. Men jag är inte så insatt ang junior på ponny. Själv fick jag storhäst när jag var 12 år :D

Åldersregeln har tillkommit det allra sista, alltså tydligen ändrats, från början var det "utan begränsningar", nu är 19 år utlagd som begränsning, sorry borde kollat nogare innan jag skrev ut fast jag visste det fanns krafter som jobbade för förändringen.

Inte bara jag har vetat om den tänkta ändringen som nu ändrats (sista inläggen):http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1167297&page=2
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 170
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
281
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 504
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp