Bukefalos 28 år!

Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Haha det närmsta vi nånsin kommer komma en vattengrav är vattenpölarna på stallplan, och dem rider man runt:)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ja jag tror det! Jag frågade K igår varför de inte startar upp lite terrängträningar när de har perfekta förutsättningar, det finns ju t.o.m gamla terränghinder på fältet ner mot skjutbanan. Enligt K ska de börja bygga lite nya hinder till våren så att de kan börja hålla träningar. Hoppas verkligen det blir av, det vore toppen att ha en bana så nära!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

KL

Order från Vet. är att skritta Danne på hårt underlag, helst ska han även arbetas i skritt. Låter väl bra i teorin..

I praktiken innebär detta att vi traskar "runt kyrkan" var :devil: kväll efter jobbet eftersom detta är den enda "runda" som dels är upplyst (überpigg Danne funkar INTE i mörkret) och dels inte innebär att man måste vända hemåt (funkar inte heller på überpigg Danne då matte inte är jätteimpad av rodeo).

Kyrkrundan som uppmäter HELA 550m :eek: skrittas alltså en sisådär 6 varv varje kväll.. Det är inte enbart matte som är trött på denna runda. Så fort vi har passerat ett halvt varv lägger Danne in bromsen och man får känslan av att sitta på en häst som bromsar sig ner för ett stup alternativt en gammal halvdö ridskolehäst :grin:

Att med detta i utgångsläge försöka få till sidvärtesrörelser är inte det lättaste. A och O är som ni alla vet framåtbjudning och tjaa :angel:

Men vi har kämpat oss runt, stelt och spänt och knaggligt.

Fram till i söndags. Vet. sa nämligen att det var OK med skritt på bana ngn enstaka gång om vi i övrigt höll oss på hårt underlag. Och i söndags brast det för mig. Jag orkade inte längre. Kunde varken motivera för mig själv eller Danne varför vi skulle släpa oss runt kyrkan så jag bestämde mig för att utnyttja en av de där få ridbanedagarna.

Säger bara en sak. Åh guuud vilken häst jag har :love: Mjuk och fin, framåt och ivrig att vara till lags. Det bara flöt på i skritten och jag njöt av varenda sekund. Danne trodde säkerligen att han skulle få göra mer än att skritta men vad gör väl det? Vi hade en superkväll i alla fall och jag har nog inte varit så glad på evigheter.

Saknar min lille pojk jue, saknar min glade plutt :love:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Men alltså, kan man inte rida såpass i en hoppsadel så man kan rida in en unghäst i skritt-trav (lättridning)-galopp (lätt sits) utan att "skumpa omkring" och tappa balansen så bör man nog allvarligt fundera på att börja sitsträna.

:bow: Ja, eller på om man överhuvudtaget bör ägna sig åt att rida in unghästar :angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

KL

Ikväll har Ebba och jag hoppat och jag har anmält mig till mitt livs första tävling - i hoppning! Har redan ångest men med tanke på hur snäll hästen är så lär hon traska runt på nån vänster. Jag har kommit på mig själv med att längta mer efter hoppträningarna än efter dressyrträningarna - bota mig, någon?? :eek: Som om inte det vore nog så ska det dra igång terrängträningar ute i stallet nästa år och gissa vem som ska vara med? Nåt måste ha gått sönder i min skalle, jag är ju livrädd för allt som är över marknivå?:confused:

Nejdå det är inget som går att bota!:devil: Det är en livsstil o har man väl testat att stå i en startfålla is there no way back!:bump::love::bump:

Så välkommen i klubben visomgöralla3!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

:bow: Ja, eller på om man överhuvudtaget bör ägna sig åt att rida in unghästar :angel:

Fast som flera har skrivit så var det ju just det att dressyrsadlarna inte är byggda på samma sätt och inte gjorda för att stå i lätt sits, det var SADELN inte ryttarna som det handlade om;)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Nä det var flertalet som skrev att de inte kunde balansera sig i hoppsadlar och därför föredrog dressyr sadlarna , därav tolkade jag NilaD's kommentar.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Haha misstänkte det, jag får väl se det som att jag har blivit mer kompetent som ryttare eftersom jag nu behärskar att hoppa åtminstone små hinder utan att slå ihjäl mig.:) Jag har börjat inse fördelarna med att ha en "normal" häst (dvs en som inte innebär en direkt livsfara för sig själv och omgivningen), man kan ju faktiskt våga sig på spännande saker utan att premien på livförsäkringen höjs! :idea:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Nejdå det är inget som går att bota!:devil: Det är en livsstil o har man väl testat att stå i en startfålla is there no way back!:bump::love::bump:

Så välkommen i klubben visomgöralla3!

Haha misstänkte det, jag får väl se det som att jag har blivit mer kompetent som ryttare eftersom jag nu behärskar att hoppa åtminstone små hinder utan att slå ihjäl mig.:) Jag har börjat inse fördelarna med att ha en "normal" häst (dvs en som inte innebär en direkt livsfara för sig själv och omgivningen), man kan ju faktiskt våga sig på spännande saker utan att premien på livförsäkringen höjs! :idea:

Stort gilla på båda två där! :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Fast nog handlar det ju om ryttarna också... Om man inte kan rida i en hopp/allroundsadel utan bara i dressyrsadel så tycker jag att det är lite skrämmande...
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Måste ju lägga mig i denna diskussion annars vore jag ju inte jag!:D

Tror det är många dressyrryttare som varken äger en hopp/allround eller trivs i en sån då de tillbringat många timmar i sin dressyrsadel o känner sig komfortabla där. Jag kan jämföra med mig själv som fått ägna TIMMAR o TIMMAR åt att lära mig trivas i dressyrsadel eftersom min sadelnötartid oftast är på vägarna i en bekväm hoppsadel..:grin:

Så även fast JAG aldrig skulle komma på tanken att rida in en unghäst utan korta läder=bästa balans för mig, så kan jag förstå om andra tänker annorlunda. Och jag tror faktiskt inte en dressyrryttare sätter sig ned mer eller tidigare på ryggen på en unghäst än vad vi andra gör.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Diskussionen startade väl med att många anser att man ska rida unghästar med hoppsadel för att man sitter "lättare" i en sådan, även i lättridningen. I dressyrsadlar blir man ju ofta lite "tyngre" och de inbjuder ju till sådan sits, därför de har uppfunnits. Handlar inte om att man SITTER ned på hästarna.

Men är det så att dressyrryttare är mer beroende av sadeln för att kunna rida bra? Har man så dålig balans att man inte klarar av att rida i en allround/hoppsadell (rida lätt och stå i lätt sits i 20 minuter på en unghäst) då bör man nog se över sin ridning, balans och sits? För någon här diskuterade emot och påstod att det var bättre att rida unghäst i en sadel (dressyrsadel) man var van vid för att inte skumpa omkring och vara ostadig... Jag kan rida dressyr på min häst i min dressyrsadel och i min allroundsadel, men ska jag rida ut, eller rulla på i galopp i lätt sits så väljer jag allrounden för den är lättare att stå i lätt sits i. Ska jag ha korta läder i dressyrsadeln så får jag knäna långt utanför och det blir bara obehagligt.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag skulle snarare vilja säga att kan man inte kontrollera hur man rider lätt (tungt eller lätt) så bör man kanske fundera på vad man håller på med om man isf rider mkt unghästar. Bara för att en sadel inbjuder till det bör man rimligtvis ha lite bättre kroppskontroll än så. Jag anser mig själv ha ganska hygglig balans och kroppskontroll men jag trivs bäst i dressyrsadel för det även när jag brötar fram i skogen ;)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

kl

Har inte så mkt att säga om sadeldiskussionen mer än att man rider väl i det man känner sig bekvämast i och rider man unghästar har man förhoppningsvis så stor ridkunskap att man kan anpassa sin ridning till unghästen oavsett om man rider i hopp eller dressyrsadel.:)

Kanske kanske kommer jag snart att ha ngt mer att skriva om här ute snart.
Vi har nämligen annonserat efter en häst till och hoppas kunna finna en trevlig familjehäst då sambon vill börja rida! Tanken att att jag ska kunna träna dressyr samt kanske också starta ngr lätta klasser.

Så jakten efter rätt häst är i full gång!:bump:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Trivs oxså bäst i dressyrsadeln, men den är för dyr för "bushridning":crazy: Det ska oxså vara nyttigt att variera sadel för hästens skull, precis som med bett.

"kl"
Skulle nog rida i min allroundsadel vid inridning= Kan korta lädren mer, billigare sadel och dessutom är det en djupare sadel än min dressyr som är en flatback:grin:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

kl

usch idag är jag nojjig och orolig. flyttade hästapollen i onsdags och i torsdags kväll så körde han ett race i hagen och efter de har han varit svullen i ett bakben vid kotan men inte halt. Känns inte nämnvärt varm heller. jag får ju dirket tankar på senskada då jag haft de på en annan häst och blir superoroilg. hur gör ni här på buke när hästen är svullen men inte halt? hur länge avvaktar ni innan ni åker till veterinär?:cry:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Trist med din fina häst! :( Kan inte råda dig angående svullnaden då jag är superneurotisk själv, men kan det inte "bara" vara en stukning då?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag har jämt haft otur så jag är inte tt dugg förvånad om de är någon skit nu igen. jag tänkte jag skulle skritta någon veckaoch linda honom under nätterna och se vad som händer eftersom han inte verkar ha ont men de känns så himla surt! att de aldrig bara kan rulla på och va frid och fröjd;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 401
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 878
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Lite spinoff från jämställdhetstråden, men den fick mig att fundera på hur vi vädersätter jobb/fritid som faller utanför de "normala"...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 994
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänker ibland att det är lite för mycket att jobba heltid, d.v.s. 8 timmar per dag. Vi har ju idag effektiviserat så mycket att det...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp