Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MiniLi @MalanMjöl
När jag började tävla på 90 talet så var det skänkelvikning i skritt samt framdelsvändning i LB. Bakdelsvändningar i LA var det inte så längesen det försvann i Sverige, eller typ 15 år sen :p
Danmark har inte helt kommit dit ännu 😄. Det konstiga är att det bara är bakdelsvändning åt ett håll, allt annat är typ spegelvänt i la programmen. Msv c finns inte heller utan det är LA 1-6.
 
Danmark har inte helt kommit dit ännu 😄. Det konstiga är att det bara är bakdelsvändning åt ett håll, allt annat är typ spegelvänt i la programmen. Msv c finns inte heller utan det är LA 1-6.
Det verkar som att MsvC ska försvinna här också och åter bli LA5-6. Är lite kluven till det.
 
Tänkte skriva ett litet officiellt tack till @tuaphua för tipsen om både trängande tygeltag och att rida Zacke långsammare så bakbenen hinner med🙏. Detta tvärtom tänk börjar redan göra skillnad🤩. Högerbytena börjar faktiskt fungera och i båda senaste starterna har vi gjort ett rent högerbyte i varje program! Böjningen är bättre i slutorna också. Känner mig så trygg också att rida på detta sättet, detta är lugnare när jag inte ska jaga igång bakbenen och Zacke är verkligen mycket mer nöjd. Ser fram mot en vinter där vi ska utveckla det här ännu mer och förhoppningsvis få ut halsen på köpet också!
Tack, vad gulligt av dig! :heart Och vad kul att det känns bra! :up: Det brukar snabbt ge resultat! Det handlar ju egentligen mest om att hjälpa hästen hålla balansen med minimalt med hjälper så att den kan vara lösgjord och hjälperna korrekt kan gå igenom.
För mig så är hästen inte mottaglig för utbildning om den inte är lösgjord och i balans. Och jag sätter inte i mer energi på bekostnad av lösgjordheten. Kan man rida slutor, rakt fram, i korrekt i balans och lösgjort och göra övergångar mellan dem med bibehållen balans och lösgjordhet brukar byten vara hyfsat enkelt.
Men att känna om hästen är i balans, lösgjord etc kan ju vara svårt. Gasar man på får man lätt en falsk känsla av balans. Det blir mer kraftridning och man får inte riktigt samma lyhördhet eller förmåga att påverka.
Tror absolut du får ut halsen mer när han inte håller balansen i den/spänner sig/pinnar iväg etc. Sen kan man ju gradvis öka på energin mer och mer med bibehållen balans och lösgjordhet.

De jag lärt mig systemet av tänker lite att man har den häst man har och arbetar med den på ett individuellt plan. Det gör ju alla tränare. Men med mer hjälper för olika kroppsdelar kan man enklare hjälpa hästar med sämre förutsättningar. De har många som när de började för dem inte alls var skolade och kom med sin mindre begåvade/flotta häst, jag var en av dem. 😅 Men genom systemet så kan även de med rätt lite talang, på häst med svårigheter etc stadigt utvecklas och väldiga många når svårklassrörelser på hästar som folk mer tänk skulle funka som turhäst eller på mackan typ. Det är himla fint att se!
Finns oändligt mycket hjälper, övningar, utbildningstrappor etc som tyvärr försvunnit från Svensk ridning som gynnar typ alla hästar. Att också ta det i träns avsuttet skulle nog många gynnas av att lära sig.
 
Köpte ett foto från vår MsvB5 häromveckan. Dyr fotograf denna gången så blev bara en bild men jag absolut älskar den😍
083A4308.jpg
 
Så var dagens tävling i mere eller mindre regn avklarad, det blåste inte iaf och var över 15 grader 😄. La2 var hon seg, fick inte helt igenom mina halvhalter. 63,276 och en del kommentarer om takt/rytm fel. Debuten i la3 gick lite bättre, bättre kontakt och mer uppe i formen, skrapade ihop 65,690 vilket är ok. Räckte dock bara till placering 9 og 11 av 11 :cool:
 
❤️❤️
64.0% i LA:3. De va helt ok utan större missar. 4e placerad!

Jättefin sen på framridningen till MSV:C1.
Tappar lite på banan men ridningen var bättre än i LA. Inga större missar men blev halt i ett enkelt byte 🙄 trodde vi skulle landa på runt 63-64. Men nej, 61☹️ fick bara 6or i galoppen fast den vänstra förvända var klart bättre än den högra tex. Hon har fin balans, galopperade rent. Glömde protokollet så vet inte hur hon motiverat heller. Hon kunde galopperat mer samlat, men det var nästan bättre än det brukar vara. Hon är helt nöjd i munnen nu och galopperar bättre.
Men vinnaren red på 64% sen red resten på typ 60-62% så det kändes som lite låga poäng överlag kanske. 3 placerade, vi kom 5a av 13 starter.
Glad över henne. Hon har fått minst en rosett på nästan alla tävlingar iår❤️
IMG_7130.jpeg
 
I helgen har jag varit på fölvisning hos en uppfödarbekant och det var ju väldigt farligt - är det inte så att man måste ha ett föl också? En liten häst räknas väl inte som en häst till? :angel: Jag hade så himla gärna haft en avkomma efter min gamla häst (som bor där sedan ett antal år tillbaka), och årets avkomma var suuupertrevlig. Jaja, tror inte det är möjligt - men drömma kan man ju :)

Fille ska tävlas till helgen så vi preppar för det. Ska bli jätteintressant att se om han är spänd eller lite tuffare denna gången. Den här gången är det inomhus och det kan ju vara bra, eller läskigare - det återstår att se :p
 
I helgen har jag varit på fölvisning hos en uppfödarbekant och det var ju väldigt farligt - är det inte så att man måste ha ett föl också? En liten häst räknas väl inte som en häst till? :angel: Jag hade så himla gärna haft en avkomma efter min gamla häst (som bor där sedan ett antal år tillbaka), och årets avkomma var suuupertrevlig. Jaja, tror inte det är möjligt - men drömma kan man ju :)

Fille ska tävlas till helgen så vi preppar för det. Ska bli jätteintressant att se om han är spänd eller lite tuffare denna gången. Den här gången är det inomhus och det kan ju vara bra, eller läskigare - det återstår att se :p
Jag anser att ett föl räknas som en halv häst. Och jag kommer nog räkna min åring som en halv åtminstone till sommaren 😂
 
Vi tog oss ut och startade MsvC:1. Fick ingen bra känsla alls fast jag följde planen. Har tydligen ytterligare en underlagskänslig häst för han blev matt och kändes osäker i stegisättningen. Jag hade ett moment som jag var nöjd med, allt annat var trassligt och utan flyt, men domaren var nöjd och det har historiskt sett varit tvärtom för mig, att jag varit nöjd men inte känt samma som domaren tyckt.

Söt och snäll var han som vanligt och faktiskt ganska lättlastad också. 67,5 % och en tredjeplacering. Det var fint.

IMG_0127.jpeg


Men igår kom han in med två halvdjupa jack på insidan av vänster bak. Så nu är vi på ruta ett igen. :meh:
 
Vi tog oss ut och startade MsvC:1. Fick ingen bra känsla alls fast jag följde planen. Har tydligen ytterligare en underlagskänslig häst för han blev matt och kändes osäker i stegisättningen. Jag hade ett moment som jag var nöjd med, allt annat var trassligt och utan flyt, men domaren var nöjd och det har historiskt sett varit tvärtom för mig, att jag varit nöjd men inte känt samma som domaren tyckt.

Söt och snäll var han som vanligt och faktiskt ganska lättlastad också. 67,5 % och en tredjeplacering. Det var fint.

Visa bifogad fil 125785

Men igår kom han in med två halvdjupa jack på insidan av vänster bak. Så nu är vi på ruta ett igen. :meh:
Grattis till placeringen!

Men vad tråkigt med benet😩
 
Är inne i ett svep igen där kroppen och huvudet i synnerhet är så oerhört trött. Det äter lite på mig med Dios skada och jag tycker han är lite deppig på box nu. Är ändå ute och betar med honom varje dag, pysslar och hänger in sly i boxen. Hade egentligen velat ut och promenera Zacke en gång på fm och rida på kvällen men jag orkar inte. Men men han verkar nöjd med det han gör. Blir mycket långa skritturer. Är så nöjd med fårskinnsadeln jag köpt, rider I den hela tiden😁. Ikväll åkte jag runt på stora banan, trött med monsterhuvudvärk, och Zacke kändes så så fin😍. Äntligen är han enkel att rida och jag kan rida runt på vanligt bett och rida lite variationer i tempo och bara tycka det är roligt. Just nu har vänsterbytena tagit en paus för att högerbytena funkar ok😅. Men men, de kommer väl tillbaka!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
155
· Visningar
10 725
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
179 303
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
290
· Visningar
18 858
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
436
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Välkomna till världen årets föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp