Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde faktiskt min häst mig ödmjuk! Vi tömkörde vår standardrunda på 4 km men det var lite rörigt med möte av flera tåg, cyklister, joggare, krossmotorcykel och en moppe i hög fart. Så på hemvägen var han ganska laddad så vi hade diskussioner om huruvida det är ok att lägga sig i handen eller ej, gjorde mycket halter när han blev stark och det var en del broms som irriterade så vet inte om det var halterna eller bromsen som gjorde att topplocket till slut brast men Mysen blev helt plötsligt jätte arg och dammade av några rejäla höga bakutsparkar.

Jag vet att han kan sparka när han blir upprörd så har alltid säkerhets avstånd så var aldrig någon fara för mig men sparkarna var så höga så ena tömmen hamnade mellan bakbenen vilket resulterade i jätte rädd häst som for iväg I full galopp. Jag hade inte en suck att hålla så var bara att släppa, tänkte att skit nu springer han väl hem. Ropade ändå proo flera gånger och döm om min förvåning när hästen saktar av stannar och vänder och kommer tillbaka.😳
Vi var inte så jätte långt hemifrån så trodde aldrig han skulle lyssna på mig faktiskt!😍 Men blev enormt ödmjuk och det blev många morotsslantar och mycket beröm när han kom tillbaka. Tänk ibland kan dom verkligen överraska en!🥰😍🤩
 
Red igenom dressyrprogramet i går (ska tävla på lördag), men hästis var seg, slö och ej samarbetsvillig. Allt pekar på att jag nog inte borde tävla på lördag. Först kärvade låset till transporten ihop, fick såga sönder det. Sedan började motorlampan i bilen lysa gult (hoppas bilen håller hela vägen). Och ena skon på hästen är lös (lyckades få hovslagartid i morgon). Och när jag satt upp upptäckte jag att dragkedjan på ena ridstöveln var sönder. Så jag måste rida i varmfodrade vinterstövlar (eller ett nummer för stora gummistövlar). Kan inte hoppa av heller för det är lagdressyr och vi är bara 3. Tjolahopp!
 
Red igenom dressyrprogramet i går (ska tävla på lördag), men hästis var seg, slö och ej samarbetsvillig. Allt pekar på att jag nog inte borde tävla på lördag. Först kärvade låset till transporten ihop, fick såga sönder det. Sedan började motorlampan i bilen lysa gult (hoppas bilen håller hela vägen). Och ena skon på hästen är lös (lyckades få hovslagartid i morgon). Och när jag satt upp upptäckte jag att dragkedjan på ena ridstöveln var sönder. Så jag måste rida i varmfodrade vinterstövlar (eller ett nummer för stora gummistövlar). Kan inte hoppa av heller för det är lagdressyr och vi är bara 3. Tjolahopp!
Om motorlampan lyser så ska du ju absolut inte köra bilen. 😳 Mer än till verkstad!!
 
Red igenom dressyrprogramet i går (ska tävla på lördag), men hästis var seg, slö och ej samarbetsvillig. Allt pekar på att jag nog inte borde tävla på lördag. Först kärvade låset till transporten ihop, fick såga sönder det. Sedan började motorlampan i bilen lysa gult (hoppas bilen håller hela vägen). Och ena skon på hästen är lös (lyckades få hovslagartid i morgon). Och när jag satt upp upptäckte jag att dragkedjan på ena ridstöveln var sönder. Så jag måste rida i varmfodrade vinterstövlar (eller ett nummer för stora gummistövlar). Kan inte hoppa av heller för det är lagdressyr och vi är bara 3. Tjolahopp!
Hade heller inte dragit med bilen om motorlampan lyser. 😩
 
Red igenom dressyrprogramet i går (ska tävla på lördag), men hästis var seg, slö och ej samarbetsvillig. Allt pekar på att jag nog inte borde tävla på lördag. Först kärvade låset till transporten ihop, fick såga sönder det. Sedan började motorlampan i bilen lysa gult (hoppas bilen håller hela vägen). Och ena skon på hästen är lös (lyckades få hovslagartid i morgon). Och när jag satt upp upptäckte jag att dragkedjan på ena ridstöveln var sönder. Så jag måste rida i varmfodrade vinterstövlar (eller ett nummer för stora gummistövlar). Kan inte hoppa av heller för det är lagdressyr och vi är bara 3. Tjolahopp!
Som flitig ägare av rätt skrotiga bilar förr om åren så har gränsen för vad som är körbart gått vid lysande motorlampa. Är också tämligen säker på att den inte går över till röd utan orange/gul är enda läget. Körde iofs väldigt korta sträckor med min mans lilla merca i vintras när motorlampan lös. Då hade hela avgassystemet frusit ihop... Så att ta sig ett par km till och från Ica var på gränsen det med😅.

Med det sagt körde jag för några år sen till tävling 10 mil bort när servon hade lagt av i min V50🙈. Det var lite tungrott men servo är ju modern lyx tänkte jag😁.
 
Min häst har varit fin sista tiden, mkt bättre bjudning redan från start. Tidigare har man behövt kämpa igång henne och sen har hon sprungit på fint, men nu tycker jag att hon bjuder och jobbar bra hela tiden.

I tisdags tränade vi för Ubbe igen, det var väldigt hjälpsamt. Vi tappade mycket under våren när jag var skadad, på många sätt har vi kommit igång och framåt men det är vissa delar där jag haft svårt att komma igenom. Toppen att få hjälp av Ubbe, framförallt det jobb han gör från marken med henne innan jag sitter upp. Sen ska jag bara lyckas få till teknik och timing, inte det lättaste men öva öva öva..

Nu ska jag försöka underhålla ”smörkänslan” så gott jag kan inför nästa träning 😁

IMG_9420.png


Anmält till en tävling i september. Får se om vi kommer till start den här gången eller om jag drar tillbaka anmälan som jag gjort alla andra gånger hittills iår🤪
 
Om motorlampan lyser så ska du ju absolut inte köra bilen. 😳 Mer än till verkstad!!
Är väldigt beroende på bil. Jag har haft några Santa Fe nu och alla har motorlampan lyst på mer eller mindre hela tiden. Nuvarande började lysa i maj och slocknade förra veckan när vi var på semester och den fick gå lite högre hastigheter. Så det behöver inte vara allvarligt. Men jag har blivit stående med transport några gånger så jag skulle givetvis bara köra om jag trodde att det var okej.
 
I lördags tävlade vi med placering. I söndags hade han två fula sår. Igår kom han in utan sko på höger fram och idag när hans ET ville kolla hur han ser ut på lina var han verkligen halt i trav på vänster fram. Utan värme, svullnar eller puls. Vad f-n? Jag orkar inte :cry:
Näe vad tråkigt! Hade han varit halt på höger kunde man ju kunnat härleda det till tappskon kanske men vänster var ju skumt :down: :turd:
 
Näe vad tråkigt! Hade han varit halt på höger kunde man ju kunnat härleda det till tappskon kanske men vänster var ju skumt :down: :turd:
Precis min tanke. Då hade jag känt att det var logiskt. Men nu känner jag mig mest trött. Han reagerar ingenstans på tryck, så jag får vänta och se vad veterinären hittar i nästa vecka.
 
Har varit jättetrött i veckan och knappt orkat nått. Blev en liten sväng i padocken i måndags och det kändes verkligen kanon. Känslan från träningen förra måndagen var kvar. I tisdags red jag inte för jag väntade på åska som aldrig kom. Hade jag gett mej ut så hade det garanterat brakat loss med riktigt åskeoväder, det gör det alltid. Igår hade jag heller ingen motivation eller ork men det blev en liten sväng som blev lugnare och inte så som jag hade tänkt. Hittade kantareller som jag bara var tvungen att ta med :angel: idag blev det heller inget. I morgon tänkte jag åka iväg och skutta lite. Det var ett tag sen så vi behöver komma igång lite. Hoppas jag har lite bättre ork i helgen. Vill inte tappa min motivation och ork nu när hon känns så fin och vi har tävling nästa helg
 
Det brukar ha en egen lampa och är det igensatt ska du inte köra med bilen.
@Fabian In Memoria är det en spiral? I s f är det partikelfilter. Då ska du ut och blåsa på, på motorvägen. Är det inte en spiral, då är det ngt annat och då skulle jag inte ut och köra häst.

Jag ska döma en klass på lördag, allsvenskan div III. Har inte ångest för jag vet vilka några är som jag ska döma. Det är så mkt lättare med någon jag verkligen känner. Men detta är ångest. Även om jag, efter sex år som domare, känner mig trygg i själva bedömningen.
 
@Fabian In Memoria är det en spiral? I s f är det partikelfilter. Då ska du ut och blåsa på, på motorvägen. Är det inte en spiral, då är det ngt annat och då skulle jag inte ut och köra häst.

Jag ska döma en klass på lördag, allsvenskan div III. Har inte ångest för jag vet vilka några är som jag ska döma. Det är så mkt lättare med någon jag verkligen känner. Men detta är ångest. Även om jag, efter sex år som domare, känner mig trygg i själva bedömningen.
Vi har provat det mesta, inkl olika tillsatser i bränslet. Hjälper inte. Kan vara fel på termostat (då regenereras inte filtret för det inte blir tillräckligt varmt) eller så är det inte igensatt och behöver bara nollställas ( pga BMW varnar by default för att den snart har gått 30000 mil). Planen för denna bil är att köra så länge den hänger med. Dvs inte lägga ut 20000 på ett partikelfilterbyte. Men surt om det behövs nu när jag precis har bytt vattenpumpen.
 
Vi har provat det mesta, inkl olika tillsatser i bränslet. Hjälper inte. Kan vara fel på termostat (då regenereras inte filtret för det inte blir tillräckligt varmt) eller så är det inte igensatt och behöver bara nollställas ( pga BMW varnar by default för att den snart har gått 30000 mil). Planen för denna bil är att köra så länge den hänger med. Dvs inte lägga ut 20000 på ett partikelfilterbyte. Men surt om det behövs nu när jag precis har bytt vattenpumpen.
Har jobbat i en BMW när jag körde taxi och det var ett tivoli på instrumentpanelen varje gång den startades😅. De varnar hysteriskt och lååångt i förväg. Så nu är jag på din mans sida, bara att köra på😁. Hade en gammal Volvo som tände SRS-lampan när en startade. Då fick en varva den över 3000 varv ett par gånger så släcktes den. Fick tom instruera Bilprovningen att göra det när den besiktades😂.

För att hålla sig till tråden så tuffar vi på här med att beta Dio ett par gånger om dagen. Han börjar bli mer och mer luftballong när vi går ur stallet så han känner sig superfräsch. Zacke och jag gör mycket långturer och jag har slutat rida i sadel haha. Köpte en fårskinnsadel i början av sommaren och jag äääälskar den!
20230817_210701.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
157
· Visningar
10 955
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
179 310
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
294
· Visningar
18 943
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp